Programma 1 Ruimte

2. Welke concrete doelstellingen zijn er?

Terug naar navigatie - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?

P1.1 Omgevingswet

Terug naar navigatie - P1.1 Omgevingswet

Omschrijving (toelichting)

Vergunningen kunnen op basis van de Omgevingswet worden verleend.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Acties

P1.2 Omgevingswet

Terug naar navigatie - P1.2 Omgevingswet

Omschrijving (toelichting)

Inwoners en ketenpartners werken en denken actief mee aan de Omgevingsvisie.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Acties

P1.3 Huisvesting

Terug naar navigatie - P1.3 Huisvesting

Omschrijving (toelichting)

Het opgeleverde actieplan voor huisvesting van aandachtsgroepen wordt vastgesteld en uitgevoerd.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Acties

P1.4 Uitbreidingslocatie wonen

Terug naar navigatie - P1.4 Uitbreidingslocatie wonen

Omschrijving (toelichting)

In het vierde kwartaal van 2025 wordt het Omgevingsplan voor uitbreidingslocatie `t Beggelder opgeleverd.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Acties

P1.5 Bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - P1.5 Bedrijventerreinen

Omschrijving (toelichting)

In 2025 leveren we een concreet gebiedsplan op voor de uitbreiding van het bedrijventerrein.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Acties

P1.6 Bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - P1.6 Bedrijventerreinen

Omschrijving (toelichting)

In 2024 wordt een concreet plan van aanpak voor een toekomstbestendig bedrijventerrein voor Aalten opgeleverd. 

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Acties

P1.7 Klimaat

Terug naar navigatie - P1.7 Klimaat

Omschrijving (toelichting)

Per wijk kennen we de kwetsbaarheden als gevolg van het veranderende klimaat.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Acties

P1.8 Klimaat

Terug naar navigatie - P1.8 Klimaat

Omschrijving (toelichting)

We versterken de biodiversiteit en de beeldkwaliteit van onze bermen.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Acties

P1.9 Vitale centra

Terug naar navigatie - P1.9 Vitale centra

Omschrijving (toelichting)

We starten in 2024 met de herinrichting van het Prins Clausplein in Dinxperlo in samenspraak met de directe omgeving

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Acties

P1.10 Vitale centra

Terug naar navigatie - P1.10 Vitale centra

Omschrijving (toelichting)

In 2024 starten we met de woningbouw op locatie de Wegwijzer.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Acties

P1.11 Recreatie & Toerisme

Terug naar navigatie - P1.11 Recreatie & Toerisme

Omschrijving (toelichting)

Lokaal zetten we in op aanbodontwikkeling, samenwerking bevorderen, lokale promotie- en productontwikkeling, gastheerschap stimuleren en routestructuren versterken.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Acties

P1.12 Mobiliteitsvisie

Terug naar navigatie - P1.12 Mobiliteitsvisie

Omschrijving (toelichting)

Eind 2024 wordt de nieuwe mobiliteitsvisie opgeleverd.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Acties

P1.13 Regioarrangement

Terug naar navigatie - P1.13 Regioarrangement

Omschrijving (toelichting)

We hebben in 2024 een uitgewerkt weergave van de benoemde opgaven met een doorkijk voor de benodigde middelen en instrumenten.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Acties

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Bloemenmengsel
We gaan vanaf dit jaar alleen maar inheemse mengsels zaaien in de bermen en omgevormde gazons. Ook is Staring Advies aan het uitwerken hoe de bermen beheerd moeten gaan worden in de toekomst. Dit zodat het beheer van de bermen zoveel als mogelijk afgestemd wordt op de natuurlijke, oorspronkelijke situatie, zodat het extra inzaaien met bloemenmengsels daar niet of minder nodig zal zijn, en de natuur het zelf zoveel mogelijk regelt. Vanuit verkeersveiligheid blijft het wel altijd nodig om de bermen (deels) te maaien, maar we willen vooral in het buitengebied zoveel als mogelijk in gaan zetten op ecologisch beheerde bermen. De verwachting is dat we na de zomervakantie het ecologische beheer verder kunnen optimaliseren.

Programma Water, Riolering en Klimaatadaptatie 2024-2028
De Gemeentelijk Rioleringsplan 2015 (GRP) wordt geactualiseerd naar de Programma Water, Riolering en Klimaatadaptatie 2024-2028 (PWRK). De oplevering staat gepland voor het derde kwartaal. De gemeente Aalten wil hiermee verschillende doelen bereiken: 
•    het voldoen aan de wettelijke verplichtingen rondom de gemeentelijke watertaken;
•    het leveren van de bouwstenen ten aanzien van water, riolering en klimaatadaptatie voor de omgevings-visie en het omgevingsplan;
•    het uitbrengen van concrete strategieën wat betreft water, riolering en klimaatadaptatie, beschikken over een valide onderbouwing voor de rioolheffing;
•    het borgen van bestaande en verkrijgen van nieuwe financiële- en personele middelen voor onder andere het continueren van het dagelijks beheer in het kader van gemeentelijke watertaken;
•    integrale investeringsprojecten waarbinnen doelen voor de klimaatadaptatiestrategie en gemeentelijke watertaken gerealiseerd worden en diverse aanbevelingen en acties vanuit de klimaatadaptatiestrategie Aalten. 

Huisvesting aandachtsgroepen
De onderzoeksfase voor huisvesting van aandachtsgroepen is inmiddels afgerond. In maart van dit jaar is de taskforce 'Realisatie' opgestart welke concreet aan de slag gaat met de huisvesting van de verschillende aandachtsgroepen. Zo zijn de eerste inloopbijeenkomsten geweest voor de opvanglocatie van Oekraïners aan de Nijverheidsweg in Aalten en de Industriestraat in Dinxperlo. Elke locatie kent een eigen doorlooptijd en proces. Communicatie en participatie is maatwerk en wordt per geval nader uitgewerkt. Niet elke vorm van participatie is immers mogelijk bij de concrete realisatie van opvangplekken. De basis voor communicatie en participatie is altijd onze nota 'Burgerparticipatie'. 

50 naar 30 
De komende maanden gaan er verschillende wegen op de schop of worden er plannen gemaakt om wegen af te waarderen. Concreet gaat het hier om de Allee, Aaltenseweg, Bredevoortsestraatweg, Heelweg, deel Lichtenvoordsestraatweg, deel Ludgerstraat, Oosterkerkstraat en de Roelvinkstraat. In het centrum van Aalten kan de afwaardering van de 50km/u wegen zorgen voor onduidelijke situaties in de overgang van 50 naar 30km/u op de overige wegen. Niet alle wegen staan namelijk in de meerjarenplanning voor groot onderhoud en dus is aanpassing van de oorspronkelijke situatie op die wegen op korte termijn nog niet van toepassing. Om onduidelijke situaties te voorkomen, wordt er momenteel een plan opgesteld om de overige wegen met minimale aanpassingen zodanig in te richten dat ook deze wegen afgewaardeerd kunnen worden. Het gaat hier met name om het verbreden van fietsstroken en het nemen van kleine snelheid remmende maatregelen. Deze aanpassingen worden meegenomen in het reguliere asfaltonderhoudsbestek welke jaarlijks wordt aanbesteed.

Prijsstijgingen wegenbouw
In de afgelopen jaren hebben externe factoren ervoor gezorgd dat de kosten voor materiaal, materieel en loon binnen de GWW-sector aanzienlijk zijn gestegen. Corona en de oorlog in Oekraïne zijn de grootste externe factoren welke een flinke indexatie van de kosten teweeg heeft gebracht. We zien hier een prijsstijging van circa 25% ten opzichte van januari 2020. 
Daarnaast is door de gemeenteraad ook besloten om een groot aantal 50km/u wegen af te waarderen naar 30km/u. Bij eventueel groot onderhoud van de betreffende wegen dient men uit te gaan van de afwaardering naar 30km/u. Dit vraagt een andere inrichting dan waar mee gerekend is in de meerjarenraming. Hierdoor zien we tijdens de voorbereidingsfase dat de huidige kredieten voor die werken ontoereikend.
Tot slot komen we bij projecten regelmatig verontreinigingen in de fundering of ondergrond tegen. Per situatie wordt in beeld gebracht wat de opties zijn om de kosten zo laag mogelijk te houden. Vaak is er echter geen andere keuze dan de funderingslaag af te voeren naar een erkende verwerker. Omdat dit materiaal niet zomaar elders toegepast mag worden, worden hier steeds hogere tarieven voor gerekend wat uiteindelijk doorwerkt in de uiteindelijke kosten van een project. 
 
Deze ontwikkelingen kunnen leiden tot aanpassingen van de bestaande kredieten voor onderhoud wegen of een heroverweging ten aanzien van de ambities voor onderhoud of aanpassingen ten aanzien van de fasering van het onderhoud.

Bijstelling bestaand beleid

Terug naar navigatie - Bijstelling bestaand beleid
Rijlabels Omschrijving Krediet 2024 2025 2026 2027
Programma 1 Ruimte
P1.0001 Bebording 15.000 15.000 15.000 15.000
P1.0002 N318 bijdrage in houdskosten Provincie VRI Tolhuisweg 41.000 0 0 0
P1.0003 N318 Cofinanciering onveilige oversteken 393.750 0 0 0
P1.0004 Toeristenbelasting -20.000 -20.000 -20.000 -20.000
P1.0005 Energiekosten -20.000 -20.000 -20.000 -20.000
P1.0006 Schoonmaak 32.000 32.000 32.000 32.000
P1.0007 Sleuteltoegangssysteem, sportaccommodaties 20.000 0 0 0
P1.0008 Sportaccommodaties, SPUK-SPORT verlengd tot en met 2025 -86.000 -86.000 0 0
P1.0009 Algemene uitkering, december circulaire 2023 invoeringskosten Omgevingswet 2023 215.000 0 0 0
P1.0010 Project Kattenberg, wens continuering Kattenberg 30.000 30.000 0 0
Totaal Programma 1 Ruimte 620.750 -49.000 7.000 7.000

Toelichtingen budgetbijstellingen bestaand beleid

Terug naar navigatie - Toelichtingen budgetbijstellingen bestaand beleid

Omschrijving (toelichting)

P1.0001    Bebording € 15.000 structureel nadeel
Bijstelling benodigd vanwege bebording evenementen. In het college is vastgesteld om middels de voorjaarsnota een budget van €15.000 structureel ter beschikking te stellen voor het plaatsen van bebording.

P1.0002     N318 afkoop onderhoudskosten Verkeers Regel Installatie (VRI) Tolhuisweg € 41.000
Deze reconstructie is als onderdeel van de trajectaanpak uitgevoerd. Aan Aalten is destijds een cofinanciering van 33% gevraagd voor de vervanging van de VRI op het kruispunt en de onderhoudskosten gedurende 15 jaar. De gemeente heeft destijds aangegeven deze bijdrage niet te willen leveren en daarom is de reconstructie versoberd uitgevoerd, voor wat betreft de ontsluiting vanuit Bredevoort. De gemeente doet een bijdrage van € 41.000 zijne 1/3 deel aan de onderhoudskosten van de voor de vervanging van de VRI op het
kruispunt N318 

P1.0003     N318 Cofinanciering onveilige oversteken € 393.750, incidenteel nadeel 
De gevraagde cofinanciering voor de onveilige oversteken is door de provincie Gelderland toegelicht omtrent het proces rondom de N318. Diverse belangrijke verkeersonveilige locaties binnen de gemeente Aalten worden hiermee verbeterd. Het betreft de volgende aanpassingen: 
N318, aanpassing ontsluiting AVA;
N318, de oversteek ter hoogte van de Grevinkweg;
N318, de oversteek ter hoogte van de Romienendiek/Berkenhovenstraat;
N318, rotonde Lichtenvoordsestraatweg.

P1.0004    Toeristenbelasting € 20.000 structureel voordeel 
Zodra een jaar voorbij is weten we aan de hand van de ingeleverde aangifteformulieren hoeveel overnachtingen er voor de toeristenbelasting hebben plaatsgevonden. 
Gebleken is dat het aantal overnachtingen in de afgelopen jaren is toegenomen. De opbrengst toeristenbelasting 2023 bedroeg € 150.000. De begrote opbrengst 2024 kan daarom met € 20.000 worden verhoogd.

P1.0005    Energiekosten € 20.000 structureel voordeel
In het najaar van 2022 is het budget voor energiekosten aanzienlijk opgehoogd vanwege de energiecrisis. Voor de sportaccommodaties met € 82.500. In 2023 was er een dalende trend in de tarieven en zijn de prijzen gestabiliseerd. Dit heeft in 2023 gezorgd voor een voordeel. Om die reden wordt het budget voor energiekosten van de sportaccommodaties in 2024 afgeraamd op de lijn van 2023. Dit zorgt voor een structureel voordeel van € 20.000 

P1.0006    Schoonmaak € 32.000 structureel nadeel 
De afgelopen jaren is gebleken dat de werkdruk bij de sporthalbeheerders hoog is. Daarnaast is de onderlinge vervanging moeilijk te regelen, waardoor we de kwaliteit en continuïteit van het sporthalbeheer onvoldoende kunnen waarborgen. De keuze is gemaakt om te gaan werken met het sleutelplanconcept. De overgang naar dit concept vraagt om een kleine investering in een sleuteltoegangsysteem en het overbrengen van de schoonmaak naar een externe partij. Hierdoor kunnen we in plaats van het uitbreiden van de formatie met 1 fte uiteindelijk met minder formatie dezelfde kwaliteit en continuïteit waarborgen als het gaat om schoonmaak en beheer. De kosten van de schoonmaak van de sporthalen bedragen structureel € 100.000, hiervan kan € 68.000 worden gedekt uit de formatie van sporthalbeheer. De structurele extra kosten bedragen dan € 32.000 structureel. Dit is beduidend minder dan wanneer gekozen was voor uitbreiding van formatie om de kwaliteit en continuïteit te waarborgen (€ 68.000 structureel).

P1.0007    Sleuteltoegangssysteem € 20.000 incidenteel nadeel 
De keuze is gemaakt om te gaan werken met het sleutelplanconcept. De overgang naar dit concept vraagt om een kleine investering in een sleuteltoegangsysteem. Voor het aanpassen van het sleuteltoegangssysteem voor de accommodaties Eurohal en Aladnahal is eenmalig € 20.000 benodigd. Door een andere werkwijze van het sporthalbeheer is het noodzakelijk om het openen en sluiten en het inschakelen van het alarm op eenduidige wijze, gelijk aan het toegangssysteem van onze overige locaties aan te passen 

P1.0008    SPUK SPORT regeling verlengd, € 86.000 voordeel in 2024 en 2025 
Deze regeling geldt voor gemeenten die uitgaven maken voor de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties, het sportstimuleringsbeleid en de aanschaf van sportmaterialen. Deze regeling bestond van 2019 tot en met 2023 en is nu voor twee jaar verlengd. Voor de periode vanaf 2026 is nog onbekend hoe de regeling eruit zal zien.

P1.0009    December circulaire 2023, invoeringskosten Omgevingswet 2023 € 215.000 incidenteel 
In de december circulaire 2023 is geld ontvangen voor de doeluitkering uitvoeringskosten van de 
Omgevingswet á € 214.980 voor 2023. Doordat de decembercirculaire 2023 begrotingstechnisch niet eerder meegenomen kan worden, is genoemd bedrag in 2023 in het rekeningresultaat terecht gekomen. Om het geld toch voor de verdere invoering van de Omgevingswet te kunnen gebruiken, wordt dit budget in 2024 opgevoerd.

P1.0010    Project Kattenberg € 30.000 in 2024 en 2025 
De Kattenberg heeft zichzelf als een succesvolle woonvorm voor gespikkeld wonen met dementie bewezen. Ondertussen wonen er al 12 echtparen waarvan één van de partners dementie heeft. In de evaluatie hebben we kunnen vaststellen dat de woonvorm als veilig en comfortabel wordt ervaren. Voorzieningen zijn dichtbij en als er zorg nodig is, dan is die ook direct aanwezig. Via de stuurgroep stellen we het college voor om de Kattenberg als woonconcept voort te zetten en mogelijkheden te onderzoeken om dit als “woonvorm voor de toekomst” ook op andere plekken in de gemeente mogelijk te maken. Omdat de woonvorm een beroep op zware zorg uitstelt, gaan we met het zorgkantoor hierover in gesprek.
Verzoek is om in de voorjaarsnota voor de begroting 2025 en 2026 een bedrag op te nemen ten behoeve van de Kattenberg van € 30.000. Uitgaven zijn bedoeld voor 1/3 van de kosten wooncoach en onderhoud + afschrijving van voorzieningen in het gebouw.