
Programma 2 Sociaal Domein
2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
Terug naar navigatie - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?P2.1 Sociale en pedagogische basis
Terug naar navigatie - P2.1 Sociale en pedagogische basisDit is onderdeel van de Hervormingsagen-da jeugd en het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming
- J.C. Wikkerink
- A.J. te Lindert
-
- A.J. te Lindert
- J.C. Wikkerink
P2.2 Sociale en pedagogische basis
Terug naar navigatie - P2.2 Sociale en pedagogische basisInrichting ketenaanpak Integraal Zorgakkoord (IZA)
- J.C. Wikkerink
- A.J. te Lindert
P2.3 Toekomstbestendig sportlandschap
Terug naar navigatie - P2.3 Toekomstbestendig sportlandschapImplementatie visie toekomstig sportlandschap
- A.J. te Lindert
P2.4 Zwemwater
Terug naar navigatie - P2.4 ZwemwaterLevensvatbare zwemvoorzieningen
- A.J. te Lindert
-
- A.J. te Lindert
P2.5 Wmo en Jeugdhulp
Terug naar navigatie - P2.5 Wmo en JeugdhulpNieuw inkoopproces Wmo en Jeugdhulp
- J.C. Wikkerink
- A.J. te Lindert
P2.6 Armoedebeleid
Terug naar navigatie - P2.6 ArmoedebeleidDoorontwikkeling armoedebeleid
- J.C. Wikkerink
P2.7 Participatie
Terug naar navigatie - P2.7 ParticipatieDoorontwikkeling Laborijn en het versterken van de samenwerking met partijen binnen het Sociaal Domein.
- J.C. Wikkerink
P2.8 Bibliotheek
Terug naar navigatie - P2.8 BibliotheekEen volwaardige en toekomstbestendige bibliotheek voor alle inwoners.
- J.C. Wikkerink
P2.9 Vrijheid
Terug naar navigatie - P2.9 VrijheidIn 2025 vieren wij 80 jaar Vrijheid.
- A.B. Stapelkamp
P2.10 Cultuur
Terug naar navigatie - P2.10 CultuurOprichting Cultuurpunt Aalten, dit ter vervanging van SCEDA (Stichting Cultuur Educatie Dinxperlo Aalten)
- A.B. Stapelkamp
P2.12 Kunst, cultuur en erfgoed
Terug naar navigatie - P2.12 Kunst, cultuur en erfgoedVerbinding kunst, cultuur en erfgoed
- A.B. Stapelkamp
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenAmbities sociaal domein; zo persoonlijk mogelijk blijven meedoen
Binnen de gemeente Aalten willen we dat iedereen zo persoonlijk mogelijk mee kan blijven doen. We willen een gezonde, sterke en sociale samenleving creëren, waarbij de gemeenschap levend en vitaal gehouden wordt. Vanuit deze visie werken we nu en ook in 2025 aan diverse uitdagingen op het gebied van de thema’s: Naoberschap (samen sterk), Vitaal en Gezond blijven, Ouder worden, Jong zijn, Blijven meedoen en Zorg en Ondersteuning. Deze visie is vastgelegd in de Nota Sociaal Domein ‘Zo persoonlijk mogelijk mee-doen in Aalten’.
Er gebeurt veel in het Sociaal Domein en er zijn veel nieuwe ontwikkelingen. In dit hoofdstuk lichten we een aantal van deze nieuwe ontwikkelingen en maatregelen toe. Zoals hierboven is beschreven moeten we deze ontwikkelingen en maatregelen zien in een breder geheel van (reeds ingang gezette) maatregelen. Alle maatregelen gezamenlijk zorgen ervoor dat onze inwoners zo persoonlijk mogelijk mee kunnen blijven doen.
Monitoring Sociaal Domein en Week van de impact
Op 24 september 2024 is met de gemeenteraad gesproken over het verder verkrijgen van inzicht in de voortgang op het Sociaal Domein. Aan de hand van een presentatie is van gedachten gewisseld over de denkrichting om gezamenlijk onderbouwd het gesprek aan te gaan over inspanningen, resultaten en impact in het Sociaal Domein. Met als doel om de raad te informeren over impact en concrete resultaten. Vanuit alle fracties bleek een brede steun te bestaan voor de gepresenteerde denkrichting. Met deze steun in het achterhoofd wordt de gepresenteerde denkrichting verder uitgewerkt, als een ingroeimodel.
In de week van de impact van het team Mens en Samenleving zijn voor de zes genoemde thema’s uit de nota Sociaal Domein de beoogde resultaten voor 2025 en 2026 beschreven. De resultaten bouwen voort op de ontwikkelingen die de afgelopen jaren al in gang zijn gezet. Tijdens deze week zijn tevens de opgaven en resultaten vanuit de wettelijke taken die door het team worden uitgevoerd, beschreven. De uitkomsten wor-den voor de zomer met de gemeenteraad besproken.
Het versterken van de fysieke infrastructuur van de sociale basis
Het doel van de sociale basis is om mensen te ondersteunen, te verbinden en te laten deelnemen aan de samenleving. Het gaat om het creëren van een omgeving waarin mensen elkaar kunnen ontmoeten, ondersteunen en samen activiteiten kunnen ondernemen. Om dit doel te realiseren werken we samen met instellingen en instanties en organiseren we activiteiten zoals ‘toekomstbestendige wijken’ vanuit Wonen, inburgeringsprojecten, culturele initiatieven van musea, alsook activiteiten die door Figulus worden uitgevoerd. Daarnaast is het hebben en creëren van goede voorzieningen waar deze activiteiten, ontmoetingen en ver-bindingen kunnen plaats vinden essentieel. We hebben het dan over kulturhusen, musea, bibliotheken, sporthallen en sportparken en onderwijshuisvesting.
We geloven dat een sterke sociale basis essentieel is voor een gezonde samenleving, waarbij de betrokken inwoners centraal staan. Daarom moeten activiteiten meer gericht en samenhangend georganiseerd worden, onder de noemer ‘vitaliteit’, waarbij initiatieven uit sport, cultuur en de gemeenschap centraal staan. We willen in 2025 inzicht creëren in de behoefte aan voorzieningen die er is om de sociale basis verder te versterken afgezet tegen de aanwezige voorzieningen en ontwikkelingen die er spelen. Door dit bij elkaar te brengen kunnen we bij toekomstige ontwikkelingen veel beter in samenhang afwegingen maken in plaats van afzonderlijk. Oftewel hoe creëren we een optimale infrastructuur van de sociale basis in de fysieke leefomgeving.
Om inzicht te creëren in de behoeften aan voorzieningen die nodig zijn om de sociale basis verder te versterken afgezet tegen de aanwezige voorzieningen en ontwikkelingen die er zijn, is een projectmatige aanpak nodig. Dit wordt op dit moment voorbereid.
Beleid maken met ervaringskennis van onze inwoners
Inwoners zijn bij de totstandkoming van onze nota’s betrokken. Zo zijn we met inwoners in gesprek om te weten wat zij nodig hebben om mee te kunnen blijven doen en hoe we er samen voor zorgen dat onze ge-meente voor alle generaties een fijne plek is om te leven, nu maar ook in de toekomst. Dit doen we onder andere door middel van de klankbordgroep armoede en schulden en het oproepen tot het maken van dorpsplannen.
In 2025 gaan we verder met het (in 2024 gestarte) project ‘Oudtopia’. Samen met inwoners kijken we binnen dit project naar hoe het leven er in 2040 uitziet. In die 16 jaar is het aantal 75-plussers in onze gemeente na-melijk verdubbeld, daar willen we samen met onze inwoners op anticiperen. Daarbij gaat het niet alleen om zorg, maar ook over welzijn, wonen, werk, voorzieningen, onderwijs, zingeving en naoberschap.
In 2025 zijn opnieuw verhalen van inwoners uit de gemeente opgehaald die als voorbeeld dienen om onze gemeente in de toekomst een fijne plek om te leven te laten zijn. Om inwoners te stimuleren ideeën aan te leveren worden bokalen uitgereikt. Deze ideeën worden verzameld en in het najaar in een evenement voor alle inwoners gepresenteerd.
Regionale inkoop Sociaal Domein
Eind januari 2024 namen de Achterhoekse gemeenten het besluit om de huidige contracten voor Wmo wonen en ondersteuning en Jeugdhulp niet te verlengen. Aansluitend is een nieuwe inkoopprocedure gestart. De gemeenten zien de komende aanbestedingen als kans om de volgende stap te zetten op weg naar opti-male hulp en ondersteuning voor inwoners in de Achterhoek. Ook wel transformatie genoemd. Dit in dialoog met de aanbieders.
In de eerste helft van 2025 hopen we de (nieuwe) zorgaanbieders voor de levering van Wmo wonen en on-dersteuning en Jeugdhulp gecontracteerd te hebben. De tweede helft van 2025 wordt dan gebruikt als im-plementatiefase, om ervoor te zorgen dat vanaf 1 januari 2026 nieuwe contracten kunnen ingaan.
Lokale inkoop Wmo-hulpmidddelen
Sinds 1 november 2019 heeft de gemeente Aalten het onderhoud en beheer van de hulpmiddelen in eigen beheer, de uitvoering wordt gedaan door de eigen ‘Servicedienst Hulpmiddelen’. Door dit onderhoud en beheer in eigen huis uit te voeren, is het mogelijk beter maatwerk te leveren aan de inwoner, meer integraal te werken en reparaties sneller uit te kunnen voeren. De huidige overeenkomst met een lokale aanbieder loopt per 1 november 2025 af en kan niet meer verlengd worden. Er is nieuwe inkoopprocedure gestart. Het nieuwe contract voor 2025-2029, met één aanbieder, gaat per 1 november 2025 in.
Leerlingenvervoer
Het Leerlingenvervoer en Jeugdhulpvervoer zijn nu nog grotendeels gescheiden onderdelen, uitgevoerd door verschillende consulenten. Ieder met eigen (wettelijke) taken en verantwoordelijkheden. Op het gebied van vervoer bestaat daardoor wel eens onduidelijkheid wie hiervoor verantwoordelijk is. Dit biedt kansen om het vervoer beter te organiseren.
We willen het leerlingenvervoer, als er ook sprake is van Jeugdhulp, onderdeel laten uitmaken van het onderdeel van 1 gezin 1 plan. Ouders/verzorgenden hebben daarmee houvast en inzicht in de geboden hulp en zorg, de doelen en de gemaakte afspraken, inclusief de bijbehorende vervoersvraag.
Door het leerlingenvervoer onderdeel te laten uitmaken van het onderdeel van 1 gezin 1 plan bestaat de kans dat de kosten sec voor het leerlingenvervoer wat kunnen oplopen. Aan de andere kant verwachten wij een voordeel daar waar het gaat om het leveren van kwalitatief goede zorg aan onze inwoners en efficiëntere uitvoering.
Crossfire
Met een gezamenlijke locatie van de brandweer en de Feuerwehr kan eenvoudiger en intensiever samengewerkt worden. Het op dagelijkse basis samenwerken leidt onvermijdelijk tot kwaliteitsverbetering bij de gezamenlijke inzet. Het leidt uiteindelijk ook tot een kostenbesparing doordat er minder brandweerposten gebouwd hoeven te worden in de grensstreek. Voor de verdeling van de kosten is een vastgoedmanagement-model uitgewerkt, wat de basis vormt voor nader te maken afspraken. Verder vindt er nog steeds construc-tief overleg plaats met vastgoedeigenaren van potentiële locaties; dit zijn echter langlopende processen.
Opgave gezondheid en preventie
Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) / Integraal Zorg Akkoord (IZA)
Landelijk en lokaal wordt gewerkt aan ‘Meer gezondheid minder zorg’. Als we nu niets doen is de zorg op termijn niet meer betaalbaar en zijn er onvoldoende mensen om in de zorg te werken. Om dit te voorkomen wordt ingezet op een gezonde generatie in 2040. Zorgaanbieders, maatschappelijke organisaties, onderwijs, overheden, sport- en cultuurverenigingen en ook ondernemers werken hier samen aan. Het is een complexe opgave voor alle betrokkenen. Er is meer samenwerking noodzakelijk. Anders organiseren, financieren en monitoren is nodig om de noodzakelijke effecten te bereiken. Inmiddels is het Plan van Aanpak GALA door alle Achterhoekse colleges vastgesteld en is een werkagenda opgesteld.
In de regio Achterhoek werken de acht gemeenten, zorgaanbieders, welzijnsorganisaties, zorgverzekeraars en inwoners samen aan de uitvoering van het regioplan IZA. In het regioplan is afgesproken dat er wordt samengewerkt aan de opgave om de gezondheid van Achterhoekers te stimuleren. En om de zorg in de Achterhoek toegankelijk, kwalitatief goed en betaalbaar te houden.
Op dit moment wordt toegewerkt naar transformatieprogramma’s op vier thema’s:
1. Gezond leven en preventie
2. Veerkrachtig ouder worden
3. Mentaal gezond
4. Prettig werken in Zorg en Welzijn.
In 2025 wordt verdere uitvoering geven het lokale Plan van Aanpak GALA. De verschillende thema’s uit het GALA sluiten aan op onze nota Sociaal Domein. Dit jaar zijn een aantal nieuwe initiatieven gestart.
Op 1 maart 2025 is het Vraag- en Advies Team gestart met inloopmomenten voor inwoners die vragen of zorgen hebben op het gebied van het sociaal domein. Op dit moment wordt onderzocht of er meer inloopplekken kunnen worden gerealiseerd.
Daarnaast is de gemeente Aalten op 1 maart 2025 een gezonde jeugd en gezonde toekomst gemeente (JOGG-gemeente). Ook andere gemeenten in de Achterhoek zijn hiermee gestart. De regio gaat samen met onderwijs, welzijn, zorg en bedrijfsleven aan de slag de samenleving gezonder in te richten voor jongeren zodat gezond gewoon wordt.
Er wordt gewerkt aan de inrichting van de verschillende lokale ketenaanpakken, te weten: Kansrijke Start, Welzijn op Recept, Valpreventie, Kinderen naar Gezond Gewicht, Volwassenen naar Gezond Gewicht.
Toekomstbestendig sportlandschap
In december 2024 is de Adviesnota Toekomstbestendig Sportlandschap door het college vastgesteld waarin uitgangspunten en adviezen genoemd staan voor verenigingsondersteuning, de sportvoorzieningen in onze gemeente en een beweegvriendelijke buitenruimte. Deze punten dienen in 2025 verder te worden uitgewerkt. In april is er een start gemaakt met het project om te komen tot een sportvoorzieningenbeleid waarbij de uitgangspunten voor sportvoorzieningen, zoals genoemd in de adviesnota van december 2024, als basis dienen. De projectscan voor het komen tot een beleidsvisie voor een beweegvriendelijke leefomgeving wordt in mei beoordeeld op haalbaarheid. Er is een start gemaakt met het doornemen van de huurovereenkomsten.
Verenigingsondersteuning
In april 2025 is er een inloopavond voor verenigingen georganiseerd en in oktober 2025 vindt er een nieuwe verenigingsavond plaats. Dit is onderdeel van de Adviesnota Toekomstbestendig Sportlandschap en wordt breder opgepakt. Plan Talent wordt in de loop van dit jaar herijkt, waarbij er een heldere definitie van vereni-gingsondersteuning wordt geformuleerd en hoe dit voor de toekomst kan worden geborgd.
Opgave bestaanszekerheid en participatie
Ontwikkelingen BUIG-budget
In 2023 en 2024 had de gemeente Aalten een tekort op het BUIG-budget. Dit is het budget dat gemeenten van het Rijk ontvangen op grond van de Participatiewet voor bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies. Om het BUIG-tekort in 2025 terug te dringen, voor zover mogelijk, zet Laborijn extra in op de uitstroom van inwoners met een bijstandsuitkering naar betaald werk. Dit is een moeilijke opgave, omdat een groot deel van het bijstandsbestand kampt met complexe problematiek en een deel van deze inwoners geen arbeidsvermogen heeft. Ook zijn er factoren waar Laborijn geen invloed op heeft, zoals de instroom van nieuwe rechthebbende inwoners in het bijstandsbestand en de hoogte van het BUIG-budget. De verwachting is ook dat we ook in 2025 een tekort zullen hebben op het BUIG-budget, ondanks de inzet op de uitstroom van inwoners naar betaald werk. Wanneer het Rijk in oktober het definitieve BUIG-budget vaststelt en er meer zicht is op de ontwikkelingen van het bijstandsbestand gedurende 2025 is er een prognose te stellen van het BUIG-resultaat over dit jaar.
Toeslagenaffaire kinderopvang
Per 1 januari 2025 zijn er binnen onze gemeente 19 gedupeerde ouders/gezinnen. Wij zijn met 6 gezinnen in gesprek en samen met hen maken we een plan van aanpak. In twee situaties is sprake van een eigen woning waarbij substantiële veiligheids- en gezondheidsrisico's spelen. Dit vergt een noodzakelijke hogere investe-ring in woningrenovatie. Om deze brede ondersteuning te kunnen bieden, is budget nodig. Gemeenten financieren dit voor en het Rijk compenseert (in principe) alle gemaakte kosten (werkelijke uitgaven en normbedragen voor uitvoeringskosten) via SiSa verantwoording. Op dit moment worden door het kabinet en de VNG samen verdere kaders voor brede ondersteuning ontwikkeld. Hiervoor komen onder andere (concept-) beleidsregels. Het door ons nog te ontwikkelen beleid (en ontstane jurisprudentie) rondom de kinderopvang-toeslagaffaire laten we hier uiteraard op aansluiten. We verwachten in Q3 met een beleidskader te komen.
Ondersteuning van oudkomers
We zien dat een groep inwoners onder de oude Wet inburgering onvoldoende kansen heeft gehad om succesvol in te burgeren en te integreren, de zogenaamde oudkomers. In de gemeente Aalten gaat het in totaal om 58 oudkomers die nog onder de Participatiewet vallen. Vorig jaar heeft Laborijn een uitgebreide scree-ning gedaan, waardoor de mogelijkheden en belemmeringen van iedere deelnemer in beeld zijn gebracht. Op basis daarvan kon er per oudkomer een plan worden gemaakt, op basis waarvan Laborijn dit jaar aan de slag gaat. Zo zijn er oudkomers die een hoger taalniveau kunnen bereiken en daar wordt taaltraining voor ingezet. Degenen met perspectief op werk worden begeleid door een cultuurjobcoach. Ook vinden er trainingen plaats waardoor oudkomers meer leren over hun rechten en plichten. Daarnaast kwam uit de screening naar voren dat veel inwoners uit deze doelgroep kampen met individuele vraagstukken op diverse leefgebieden, zoals financiën en gezondheid. Dat vraagt om maatwerk en individuele begeleiding. Figulus heeft ervaring met de ondersteuning van deze doelgroep en is in beeld om dit deel van project oudkomers uit te voeren. De eerste resultaten van dit project worden in het eerste kwartaal van 2026 gedeeld.
Toegang Sociaal Domein
In 2024 is de projectstructuur rondom het project Eén toegang Sociaal domein ingeregeld. Er is voor gekozen om de opdrachten op het gebied van ‘Herijken dienstverleningsvisie’ en ‘Een toegang Sociaal Domein’ te scheiden in twee aparte projecten, waarbij er wel samengewerkt gaat worden om de nodige onderlinge verbindingen tijdig te realiseren. De dienstverleningsvisie wordt als kapstok gebruikt.
Voor de eerste fase in het project, de vraagverheldering, is er gekeken naar de stand van zaken van het adviesrapport van Radar. In 2022 heeft gemeente Aalten, bureau Radar, specialist in sociale vraagstukken, de opdracht gegeven om een adviesrapport op te stellen met betrekking tot de herijking van de sociale basis binnen de gemeente. Dit rapport vormt sindsdien het fundament voor de verdere ontwikkeling en ver-sterking van de sociale basis binnen de gemeente. In het kader van de voorbereiding op het project ‘Eén Toegang Sociaal Domein’ is het adviesrapport geanalyseerd. De inzichten uit deze analyse dienen als in-houdelijke onderlegger voor het verdere traject.
De afgelopen periode is er binnen onze gemeente gewerkt aan het versterken van de sociale basis. Wat begon met het adviesrapport, heeft inmiddels geleid tot concrete initiatieven. Een sprekend voorbeeld van deze ontwikkeling is de start van het Vraag en Advies Team (VAT). Dit team, bestaande uit professionals van verschillende organisaties binnen de sociale basis, is twee keer per week twee uur beschikbaar voor een vrije inloop op het gemeentehuis. Inwoners kunnen hier terecht met allerlei vragen op het gebied van ondersteuning en welzijn. Deze laagdrempelige toegang tot hulp en advies sluit direct aan bij de aanbevelingen uit het adviesrapport en vormt een tastbare schakel tussen inwoner en ondersteuning.
Ook is de visie op de sociale basis vastgesteld, inclusief een nadere uitwerking in het document ‘Visie op vrijwillige inzet – Iedereen is een Noaber!’. Deze visie vormt inmiddels een rode draad in alle beleidsstukken en voorstellen binnen het sociaal domein. Het onderstreept de waarde van vrijwillige inzet, onderlinge be-trokkenheid en de kracht van gemeenschappen. Hiermee wordt niet alleen richting gegeven aan beleid, maar ook aan de manier waarop we als gemeente willen samenwerken met inwoners en partners.
Een ander voorbeeld van de vertaling van de aanbevelingen is de ‘Week van de Impact’ binnen de afdeling Mens & Samenleving. Gedurende deze week waren alle beleidsmedewerkers actief betrokken bij het scherp-stellen van de regie op beleidsdoelstellingen. Dit initiatief kwam voort uit de behoefte om meer inzicht te krijgen in de effecten van beleid én om de verbinding met het raadsprogramma te versterken.
Uit het bovenstaande komt de rijke sociale basis van gemeente Aalten duidelijk naar voren. De oprechte betrokkenheid van medewerkers, het groeiende bewustzijn over de rol van de gemeente, en de sterke ver-binding met zowel samenwerkingspartners als inwoners, vormen nu al belangrijke pijlers van de gemeente. Dit heeft niet alleen bijgedragen aan een verhoogd bewustzijn bij medewerkers over de sociale basis, maar ook de rol van de gemeente in het versterken van deze basis verder verduidelijkt. Toch blijkt uit de analyse-fase dat er met name op programmalijn 3, ‘Toegangssystematiek en verbinding Sociale Basis’ nog ruimte is voor verdere ontwikkeling. De vertaling van de aanbevelingen naar concrete acties ontbreekt hier nog, wat vervolgens ook aansluit bij de opdracht om te werken aan een verbeterde toegang. Wel moet hierbij aangegeven worden dat door de komst van het VAT-Team hier een mooie start mee is gemaakt. De bevindingen uit het adviesrapport en de analysefase dienen als belangrijke basis voor de verdere uitvoering van project, met als doel dat inwoners hun weg binnen onze sociale basis weten te vinden en dat de toegang naar zorg en ondersteuning laagdrempelig, vindbaar en zichtbaar is gepositioneerd binnen onze gemeente. Op dit moment is de projectgroep, aangestuurd door een stuurgroep, bezig met de praktische uitwerking van de beoogde doelen en resultaten. Ervaringskennis is een belangrijk uitgangspunt bij dit project, waarbij de intentie is om onder andere klantreizen uit te gaan werken. De oplevering hiervan staat gepland in het tweede kwartaal van 2026.
Bijstellingen bestaand beleid
Terug naar navigatie - Bijstellingen bestaand beleidOmschrijving |
Krediet |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 2 Sociaal Domein |
||||||
P2.0001 |
Accountantskosten SISA regelingen |
15.000 |
15.000 |
15.000 |
15.000 |
|
P2.0002 |
Crossfire |
25.000 |
||||
P2.0003 |
Uitvoering kwalificatieplicht |
42.000 |
42.000 |
42.000 |
||
P2.0004 |
Plan Talent |
94.000 |
||||
P2.0005 |
Pilot inzet kwartiermaker Cultuur- en erfgoedakkoord Achterhoek |
3.000 |
10.000 |
10.000 |
||
P2.0006 |
Bibliotheek indexatie |
14.000 |
14.000 |
14.000 |
14.000 |
|
P2.0008 |
Alleenverdienersproblematiek |
24.000 |
||||
P2.0009 |
Maatwerktrajecten en jeugdgezondheidszorg |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
|
P2.0010 |
Ondersteuningsteam (OT) |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
|
P2.0011 |
P3: UP22, 5c Visie toekomstig sportlandschap naar taakveld overhead |
-60.000 |
||||
P2.0012 |
P3: Project één toegang één loket dienstverlening sociaal domein naar taakveld overhead |
-180.000 |
||||
P2.0013 |
P3: Loon- en inhuurkosten Oekraïne naar taakveld overhead |
-478.000 |
||||
P2.0014 |
P3: Gedragsdeskundige pilot sterker lokaal team naar taakveld overhead |
-28.000 |
||||
Totaal Programma 2 Sociaal Domein |
-541.000 |
111.000 |
111.000 |
101.000 |
Toelichtingen budgetbijstellingen bestaand beleid
P2.0001 Accountantskosten SISA regelingen € 15.000 structureel nadeel
In 2024 zijn drie Sisa regelingen verdwenen en 19 Sisa regelingen bijgekomen. Per saldo is de verwachting dat de meerkosten daarmee € 15.000 zullen bedragen. Aangezien we de accountant kosten betalen in de het jaar van de uitvoering is er een structurele bijstelling nodig vanaf 2025.
P2.0002 Crossfire € 25.000 incidenteel nadeel
Zoals vermeld in de jaarrekening 2024 werden er beperkte kosten gemaakt voor het project Crossfire waardoor de financiële middelen niet zijn ingezet. Deze middelen worden in 2025 ingezet voor onderzoek naar geschikte locaties voor de brandweerkazerne.
P2.0003 Uitvoering kwalificatieplicht € 42.000 structureel nadeel vanaf 2026
Het budget moet structureel worden opgehoogd om de kwalificatieplicht te blijven uitvoeren met een bedrag van € 42.000 met een jaarlijkse indexatie.
De uitvoering van de kwalificatieplicht is geen nieuw beleid. Dit wordt uitgevoerd door LerenWerkt en is tot op heden oneigenlijk bekostigd uit middelen van het Doorstroompunt (regionale middelen). Het ministerie heeft aangegeven dat dit vanaf 2026 niet meer mag en daarom worden de kosten via een verdeelsleutel neergelegd bij de Achterhoekse Gemeenten die een samenwerking hebben met LerenWerkt. De Door-stroompunt middelen die niet meer ingezet worden voor leerplicht blijven niet over. Deze regionale middelen zijn specifiek bedoeld voor de uitvoering van programma's die werken aan het terugdringen van voortijdig schoolverlaters en om voortijdig schoolverlaters terug naar school of naar passend werk te krijgen.
P2.0004 Plan Talent € 94.000 incidenteel nadeel
De overgebleven gelden uit 2024 voor plan Talent dienen meegenomen te worden naar 2025. In 2025 evalueren wij hoe we deze gelden nuttig en conform beleid kunnen inzetten.
P2.0005 Pilot inzet kwartiermaker Cultuur- en Erfgoedakkoord Achterhoek incidenteel nadeel in 2025 van € 3.000, € 10.000 in 2026 en € 10.000 in 2027
Om goed uitvoering te geven aan het Cultuur- en Erfgoedakkoord wordt voorgesteld om als pilot een kwartiermaker aan te stellen voor de periode 2025 – 2027 (streefdatum is per 1 september 2025).
Het doel van de kwartiermaker is het vergroten van de impact en zichtbaarheid van cultuur en erfgoed in de regio door middel van actieve lobby in de regio bij andere beleidsdomeinen voor de inzet van cultuur en erfgoed, stevigere verbinding met andere domeinen via deelname aan Achterhoekse thematafel(s), het inhoudelijk en strategisch afstemmen met de provincie en aangrenzende regio’s en financiële mogelijkheden benutten zoals subsidies, fondsen en/of sponsoring. De kwartiermaker wordt gepositioneerd bij de Achterhoek Ambassadeurs.
P2.0006 Bibliotheek indexatie € 14.000 structureel nadeel
Deze bijstelling heeft te maken met een stijging van de budgetsubsidie met €14.000 door de aangehouden indexering van 4,8% (prijsindex voor musea, bibliotheken en dierentuinen).
P2.0008 Alleenverdienersproblematiek € 24.000 incidenteel nadeel
Voor de jaren 2023 en 2024 kan er met terugwerkende kracht individuele bijzondere bijstand worden verstrekt. Op 1 januari 2025 is de Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek in werking getreden. Gemeenten krijgen hiermee de formele bevoegdheid om een vaste tegemoetkoming te verstrekken. Deze regeling wordt bekostigd via een decentralisatie-uitkering en voor de jaren 2023 en 2024 is via de septembercirculaire 2024 een bedrag van € 24.000 beschikbaar gesteld. Omdat deze regeling in 2025 wordt uitgevoerd dienen deze middelen uit 2024 overgezet te worden naar 2025.
P2.0009 Maatwerktrajecten en jeugdgezondheidszorg € 10.000 structureel nadeel
De kosten van de jeugdgezondheidszorg zijn gestegen door hogere loonkosten en er wordt in Aalten volop gebruik gemaakt van de maatwerktrajecten. De maatwerktrajecten zijn bedoeld om ouders zelfredzaam te maken zodat duurdere zorg wordt voorkomen. Om de kosten te dekken is er structureel € 10.000 extra nodig om hetzelfde aanbod te behouden. Met dit budget worden zowel de wettelijke taken als de maatwerkpakket-ten betaald.
P2.0010 Ondersteuningsteam (OT) € 20.000 structureel nadeel
Dit budget betreft het subsidiebudget voor de financiering van het Ondersteuningsteam. In de jaren 2022-2024 kon dit betaald worden uit de tijdelijke NPO-middelen (Nationaal Programma Onderwijs). Deze tijdelijke middelen waren echter onvoldoende om de extra loonkosten gedurende de gehele periode tot september 2025 te dekken. Rekening houdend met de loonkostenontwikkeling en de prijsontwikkeling geeft dit een structureel nadeel van € 20.000.
P2.0011 P3: UP22, 5c Visie toekomstig sportlandschap naar taakveld overhead € 60.000 incidenteel
Op het taakveld overhead worden de uitgaven voor inhuur en personeel verantwoord de inhuurkosten voor de visie toekomstig sportlandschap vallen hieronder. Door het budget over te hevelen van programma 2 naar programma 3 taakveld overhead vallen de uitgaven en budget onder hetzelfde taakveld.
P2.0012 P3: Project één toegang één loket naar taakveld overhead € 180.000 incidenteel
Op het taakveld overhead worden de uitgaven voor inhuur en personeel verantwoord de projectkosten voor het project een toegang een loket vallen hieronder. Een deel van het budget bestemd voor de uitvoering wordt overgeheveld van programma 2 naar programma 3 taakveld overhead hiermee vallen de uitgaven en budget onder hetzelfde taakveld.
P2.0013 P3: Loon- en inhuurkosten Oekraïne naar taakveld overhead € 478.000
Op het taakveld overhead worden de uitgaven voor inhuur en personeel verantwoord. De loonkosten en inhuurkosten voor de opvang van Oekraïners vallen hieronder. Door het deel van het budget wat bestemd is voor de personeelslasten over te hevelen van programma 2 naar programma 3 taakveld overhead vallen de uitgaven en budget onder hetzelfde taakveld.
P2.0014 P3: Gedragsdeskundige pilot sterker lokaal team naar taakveld overhead
€ 28.000 incidenteel
Op het taakveld overhead worden de uitgaven voor inhuur en personeel verantwoord. De pilotkosten voor het lokale team voor de gedragsdeskundige vallen hieronder. In het kader van sterke lokale teams wordt een gedragsdeskundige aangesteld in samenwerking met gemeente Winterswijk en Oost-Gelre.
Door het budget bedoeld voor de personeelslasten over te hevelen van programma 2 naar programma 3 taakveld overhead vallen de uitgaven en budget onder hetzelfde taakveld.