
Programma 3 Bedrijfsvoering
2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
Terug naar navigatie - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?P3.1 Grensgemeente
Terug naar navigatie - P3.1 GrensgemeenteWij hebben voor 2025 als doelstelling om minimaal de te verwachte 4.000 aanvragen te verwerken. De wachttijd wordt daarbij op maximaal 6 weken gehouden.
- A.B. Stapelkamp
P3.2 NIS2 Cyberbeveiligingsrichtlijn
Terug naar navigatie - P3.2 NIS2 CyberbeveiligingsrichtlijnIn 2025 wordt een risicoanalyse uitgevoerd zoals NIS2 voorschrijft. Deze wordt vertaald naar voor onze organisatie passende maatregelen.
- A.J. te Lindert
P3.3 Informatieveiligheid
Terug naar navigatie - P3.3 InformatieveiligheidInvoering van een nieuw bewustwordingsprogramma op het gebied van informatiebeveiliging en privacy.
- A.B. Stapelkamp
P3.4 ICT infrastructuur
Terug naar navigatie - P3.4 ICT infrastructuurSamen met de werkgroep hybride werken invulling geven aan de input die er in 2024 is vergaard om zo te komen tot een plezierige en inspirerende werkomgeving. Voor een hybride werkplekomgeving is het noodzakelijk dat andere communicatiekanalen dan Citrix worden ingezet. Vanuit een opgebouwde datawarehouse kan met behulp van AI tooling data analyse plaatsvinden.
- A.J. te Lindert
P3.5 Producten/dienstencatalogus
Terug naar navigatie - P3.5 Producten/dienstencatalogusOpstellen van een producten/dienstencatalogus voor facilitaire zaken en gebouwenbeheer.
- A.J. te Lindert
-
- A.J. te Lindert
P3.6 Aanbesteding beheer en onderhoud installaties
Terug naar navigatie - P3.6 Aanbesteding beheer en onderhoud installatiesOp dit moment zijn er te veel en te diverse partijen die onze locaties beheren en onderhouden. Daarom in 2025 een aanbesteding voor Werktuigbouwkundige en Elektrotechnische installaties uitzetten om zo te komen tot een efficiencyslag.
- A.J. te Lindert
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenOntwikkelingen Arbeidsmarkt
2035 is nog ver weg. Toch kunnen we over sommige aspecten van de toekomst al met (redelijke) zekerheid iets zeggen. Op de arbeidsmarkt hebben de belangrijkste zekerheden allemaal te maken met demografie. Het aantal mensen in de werkzame leeftijd stagneert de komende jaren en kan zelfs gaan afnemen. In de Achterhoek zal in 2035 meer dan 30% van de bevolking 65 plus zijn. Dit legt een behoorlijke druk op onze arbeidsmarkt. Daarnaast kampen gemeenten met hoge ziekteverzuimpercentages (7,4% bij de G4 gemeenten en 6,5% gemiddeld, in Aalten is het percentage voor 2024 7,0%) en een toenemende aantal taken en maatschappelijke opgaven (stikstof, woningbouw) in de afgelopen jaren. Dit vraagt komende jaren onze aandacht als het gaat om werkdruk, capaciteit, processen, digitalisering en arbeidsvoorwaarden. Waar zien wij kansen en hoe kunnen we deze kansen invullen. We verwachten in ieder geval dat investeringen nodig zijn om deze ontwikkelingen in goede banen te leiden.
Interne Huisvesting
Na de corona periode zijn onze medewerkers steeds flexibeler en meer digitaal gaan werken en vergaderen. Dit zorgt ook voor andere wensen als het gaat om onze kantoorfunctie. Denk hierbij aan vergaderruimtes, spreekkamers en belruimtes. Daarnaast hebben we ook wensen als het gaat om een inwonersplein en ontvangstruimte voor onze inwoners. Door het verstrekken van reisdocumenten aan Nederlanders die woonachtig zijn in het buitenland is het drukker geworden in onze ontvangstruimte aan de Hofstraat. Het combineren van de ontvangstruimte met een inwonersplein waarbij we het gedeelte van de oude Rabobank betrekken is een reële optie. We zullen na de zomer een voorstel uitwerken voor de raad over de verschillende mogelijkheden en bijbehorende kosten.
Meertalig website
Door de website in meerdere talen aan te bieden wordt de website toegankelijker voor mensen die de hoofdtaal van de website niet spreken. Dit ook met het oog op de ligging tegen de Duitse grens en de ontwikkelingen als grensgemeente.
Het bevordert de inclusiviteit en zorgt voor dat alle bezoekers zich gehoord en begrepen voelen.
Beeld en geluid
De aanbesteding voor de nieuwe beeld- en geluidsinstallatie verloopt volgens planning en de definitieve gunning staat voor 5 mei 2025. De planning die door gehanteerd wordt voor de realisatie van het project is voorzien tussen 1 juli en 1 september 2025. Zodat de vergaderingen in september weer in de raadszaal plaatst kunnen vinden.
Cao-afspraak m.b.t. een regeling reiskostenvergoeding woon-werkverkeer:
Zoals al aangekondigd in de paragraaf Bedrijfsvoering van de programmabegroting 2025 (onderdeel duurzame mobiliteit) ziet het er naar uit dat er inderdaad een Cao-afspraak komt die de gemeenten verplicht per 1 januari 2026 in overeenstemming met het Lokaal Overleg met de vakbonden een lokale reiskostenregeling woon-werkverkeer vast te stellen. De gemeente Aalten kent nu nog geen reiskostenregeling woon-werkverkeer, we bieden alleen de mogelijkheid van fiscale uitruil. Dit betekent dat we boven op de loonontwikkeling op grond van de nieuwe CAO (naar verwachting circa 8% bij een looptijd van 2 jaren) te maken krijgen met substantiële kosten voor een reiskostenregeling woon-werkverkeer. In de begroting 2026 nemen we hiervoor een concrete raming op. We hebben de intentie een vergoedingsregeling te treffen, die bijdraagt aan de verduurzaming van het woon-werkverkeer en concrete CO2 reductie.
Bijstellingen bestaand beleid
Terug naar navigatie - Bijstellingen bestaand beleidRijlabels |
Omschrijving |
Krediet |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 3 Bedrijfsvoering |
||||||
P3.0001 |
Bredevoorstestraatweg 110, verkoop woning |
-205.000 |
||||
P3.0002 |
Nabetaling aankoop grond Singel 2 |
17.000 |
||||
P3.0003 |
Koningsdag bijdrage |
15.000 |
||||
P3.0004 |
Datalab GO |
-15.000 |
||||
P3.0005 |
Rentebijstelling |
-201.000 |
||||
P3.0006 |
OZB-opbrengst hoger |
-70.000 |
||||
P3.0007 |
Externe ondersteuning organisatiebrede functiewaardering |
27.000 |
||||
P3.0008 |
Inhuur personeel in verband met langdurige uitval in publiekgerichte functies |
336.000 |
||||
P3.0009 |
't Slaa 5-7 |
19.000 |
47.000 |
47.000 |
47.000 |
|
P3.0010 |
P3: Grensgemeente, na alle kosten/opbrengsten per saldo naar taakveld overheadng |
-186.000 |
-197.000 |
-197.000 |
-172.000 |
|
P3.0011 |
Diverse overhevelingen vanuit de andere programma’s naar taakveld overhead |
1.137.000 |
298.000 |
298.000 |
273.000 |
|
Totaal Programma 3 Bedrijfsvoering |
874.000 |
148.000 |
148.000 |
148.000 |
Toelichtingen budgetbijstellingen bestaand beleid
P3.0001 Bredevoortsestraatweg 110, verkoop woning € 205.000 incidenteel voordeel
Gezien de huidige woningmarktomstandigheden en veranderende wetgeving omtrent verhuur van woonruimte waarbij verhuren voor bepaalde tijd niet meer mogelijk is besloten om het pand aan de Bredevoortsestraatweg 110 in Aalten te verkopen. Dit levert in 2025 een voordeel op van € 205.000.
P3.0002 Nabetaling aankoop grond Singel 2 € 17.000 incidenteel nadeel
In een akte uit 1981 is vastgelegd dat na opheffen van het in gebruik geven van landbouwgrond aan de
Hamelandroute te Aalten door de gemeente aan de vorige eigenaar een nabetaling dient plaats te vinden. Omdat het gebruik in 2025 wordt opgeheven vindt er conform de overeenkomst nog een nabetaling van
€ 17.000 plaats.
P3.0003 Koningsdag bijdrage € 15.000 incidenteel nadeel
Zijne Majesteit de Koning woont met leden van het Koninklijk gezin en van de Koninklijke familie op zaterdag 26 april de viering van Koningsdag bij in Doetinchem en de Achterhoek. Voor de organisatie van deze dag heeft de gemeente Doetinchem een bijdrage gevraagd aan de gemeenten uit de Regio Achterhoek. Als college hebben we gehoor gegeven aan dit verzoek om eenmalig € 15.000 bij te dragen.
P3.0004 Datalab GO € 15.000 incidenteel voordeel
De eerste jaren heeft Datalab GO incidenteel geld overgehouden, omdat er regionaal minder leergangen en masterclasses zijn afgenomen dan begroot. Daarom is besloten om de overgebleven financiële middelen van de gemeenten terug te storten volgens de verdeelsleutel op basis van inwoneraantal. Dit zorgt voor een eenmalig voordeel van € 15.000.
P3.0005 Rentebijstelling € 201.000 incidenteel voordeel
De geplande investeringen en de daarmee gepaard gaande geldleningen zijn herzien en dit leidt tot een voordeel in 2025, dit is geen rentepercentage aanpassing. Het voordeel wordt berekend op € 201.000.
P3.0006 OZB-opbrengst € 70.000 incidenteel voordeel
De totale WOZ-waarde 2025 was pas laat beschikbaar. Hierdoor is bij de opbrengstberekening uitgegaan van een geschatte waarde. Deze blijkt hoger te zijn waardoor de OZB-opbrengst € 70.000 hoger uitvalt.
P3.0007 Externe ondersteuning organisatie brede functiewaardering € 27.000 incidenteel nadeel
Het opnieuw waarderen van alle functies binnen de organisatie is een zorgvuldig proces wat in afstemming met de ordenemingsraad (OR) en het lokaal overleg (LO) momenteel wordt doorlopen. De zorgvuldigheid gaat hierin boven de snelheid waardoor het proces een langere looptijd heeft dan vooraf verwacht. Hierdoor verschuiven de kosten voor de externe adviseur naar 2025. Dit zorgt voor een nadeel van € 27.000.
P3.0008 Inhuur personeel in verband met langdurige uitval in publiekgerichte functies € 336.000
incidenteel nadeel
In verband met langdurige uitval door ziekte in publieksgerichte functies, onder andere bij de consulenten sociale domein, boa’s en burgerzaken, hebben we extern personeel moeten inhuren om de voortgang van de dienstverlening te kunnen garanderen. Door de krapte op de arbeidsmarkt voor deze functies liggen de tarieven hoger dan wat je marktconform mag verwachten.
P3.0009 ’t Slaa 5-7 € 19.000 in 2025 en vanaf 2026 € 47.000 structureel nadeel
De gemeente heeft in het kader van de zorgplicht voor 2 gezinnen het pand aan ’t Slaa 5-7 aangekocht. Dit pand biedt ruimte voor 2 zorgwoningen en mogelijk twee crisiswoningen. Gezien de zorgvraag van de gezinnen zijn er binnen de gemeente geen alternatieven.
Het pand is aangekocht voor een bedrag van € 630.000. Dit betekent voor 2025 een bedrag van € 19.000 aan kapitaallasten en vanaf 2026 €47.000.
P3.0010 P3: Grensgemeente, opbrengsten naar taakveld overhead
Tegenover de opbrengsten die wij ontvangen voor het verstrekken van reisdocumenten voor Nederlanders woonachtig in het buitenland worden kosten gemaakt. Deze kosten bestaan onder andere uit lonen, inhuur en ICT-systemen. De verwachting is dat de jaarlijkse opbrengsten de jaarlijkse kosten zullen dekken. De opbrengsten exclusief de kosten voor de ICT-systemen worden overgeheveld naar taakveld overhead, daar waar de lonen en inhuur worden verantwoord.
P3.0011 Diverse overhevelingen vanuit de andere programma’s naar taakveld overhead
Op het taakveld overhead worden de uitgaven voor inhuur en personeel verantwoord en de projectkosten voor het project een toegang een loket vallen hieronder. Door de budgetten welke bestemd zijn voor uitvoeringkosten over te hevelen van programma 1 en 2 naar programma 3 taakveld overhead vallen de uitgaven en budget onder hetzelfde taakveld. Dit betreft een budgettair neutrale overheveling over de programma's heen.