Programma 3 Bedrijfsvoering

2. Welke concrete doelstellingen zijn er?

Terug naar navigatie - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?

P3.1 Informatieveiligheid en Privacy Wet

Terug naar navigatie - P3.1 Informatieveiligheid en Privacy Wet

Omschrijving (toelichting)

Verder toewerken naar het voldoen aan de Baseline Informatieveiligheid Overheid (BIO). Op applicatieniveau gaat een nieuwe applicatie hierbij helpen. Procesmatige zaken worden in samenwerking met betreffende collega’s opgepakt.
Opvolgen van de adviezen van de Functionaris Gegevensbescherming op het gebied van de AVG. De toetsing zoal deze is uitgevoerd wordt omgezet naar een actieplan met een focus op de belangrijkste verbeterpunten.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Acties

P3.2 Opstellen Duurzaam Meerjarenonderhoudsplan

Terug naar navigatie - P3.2 Opstellen Duurzaam Meerjarenonderhoudsplan

Omschrijving (toelichting)

Vanuit Gebouwenbeheer zal er een nieuw (Duurzaam) Meerjarenonderhoudsplan worden opgesteld. Hiervoor wordt eerst een strategisch integraal accommodatieplan gemeentelijk vastgoed opgesteld. Aan de hand van deze koers zal er vervolgens een DMJOP worden opgesteld voor al het maatschappelijk vastgoed dat in beheer is en blijft.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Acties

P3.3 Verduurzaming gemeentelijke vastgoed

Terug naar navigatie - P3.3 Verduurzaming gemeentelijke vastgoed

Omschrijving (toelichting)

Voor een drietal locaties (Gemeentehuis Markt 7, Gemeentekantoor Hofstraat 8 en de Eurohal Europastraat 2) is een businesscase verduurzaming opgesteld. Deze dienen als input voor de verdere uitwerking van het verduurzamen van gemeentelijk vastgoed. 

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Acties

P3.4 Invoering WOZ-berichtenverkeer

Terug naar navigatie - P3.4 Invoering WOZ-berichtenverkeer

Omschrijving (toelichting)

De uitwisseling van gegevens tussen de WOZ-administratie en het taxatiebureau gaat nu nog via een massaal bestand. Deze methode is achterhaald en kan vervangen worden door digitaal berichtenverkeer.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Acties

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Omschrijving (toelichting)

Versterking informatievoorziening
In het voorjaar hebben we een interviewronde in de organisatie gehouden om inzicht te krijgen in de huidige stand van zaken van de informatievoorziening en in het informatiemanagement. Daarbij is ook uitgevraagd waar de prioriteiten voor de komende periode (met een horizon van twee jaar vooruit) liggen. 
Het resultaat van deze gesprekken is een pragmatische visie op informatie (waar zetten we de komende tijd op in en wat zijn de kaders waarbinnen we werken) en een aanpak voor het verbeteren van het informatiemanagement, waarbij het belangrijkste doel is om de verbinding tussen onze gemeentelijke opgaven en informatie en IT te versterken. Een deel van die aanpak brengen we inmiddels al in de praktijk. We voeren perio-dieke gesprekken met de teams om de projecten en andere werkzaamheden te monitoren en om nieuwe ontwikkelingen tijdig in beeld te krijgen. We zetten in op adviseurschap binnen informatiemanagement om de adviseurs dichter bij de teams te brengen en we hebben het proces ontwikkeld hoe we omgaan met wijzigin-gen in de informatievoorziening. In het najaar zorgen we ervoor dat iedereen in de organisatie op de hoogte wordt gebracht van onze werkwijze, zodat we de verbetering ook borgen in onze bedrijfsvoering.

Gebouwenbeheer en facilitair 
De opdracht voor het opstellen van de Duurzame MeerJaren Onderhouds Planningen (DMJOP’s) is gegund. De eerste locatie is hiervoor inmiddels geschouwd. Naast het opstellen en opleveren van de DMJOP’s in het eerste kwartaal van 2025 gaat het bedrijf ook een nulmeting doen op onze technische installaties. Deze kunnen we dan in 2025 als onderlegger gebruiken voor de aanbesteding van het onderhoud van onze gebouw gebonden installaties. Doordat we nieuwe onderhoudsplanningen opstellen en daarbij ook kijken naar de natuurlijke momenten in de onderhoudscyclus, hebben we dit jaar weinig middelen ingezet van het budget groot onderhoud. Deze budgetten worden ingezet in 2025 en verdere jaren. 
We hebben verbeteringen aangebracht aan de sluitsystemen in de gevels van ons pand en de toegangssystemen. Een aantal extra ruimtes zijn voorzien van kaartlezers zodat medewerkers uitsluitend toegang tot een ruimte krijgen als zij daarvoor geautoriseerd zijn. Denk hierbij aan het archief en serverruimtes. 
Medio 2024 hebben we een doorbraak gemaakt naar de voormalige Rabobank. Nu kunnen we de naast gelegen ruimtes betrekken in de dienstverlening die we vanuit burgerzaken leveren, maar ook gebruiken om ruimte te bieden aan ketenpartners van de gemeente Aalten.
Tot slot hebben we een fikse lekkage gehad bij de Eurohal zowel in de koud- als in de warmwaterleiding (circulatieleiding). Dit samen heeft geresulteerd in een erg hoog waterverbruik. Wij zijn nog bezig om voor een deel kosteloos te worden gesteld aangezien dit overmacht betreft.

Grensgemeente 
Een grensgemeente is bevoegd om aanvragen voor paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten te ontvangen van personen die niet in de basisregister personen (BRP) zijn ingeschreven en om aan deze personen paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten te verstrekken.
Op 8 juli zijn we gestart als grensgemeente. Eerst met één balie. In zeer korte tijd was de agenda gevuld met aanvragen reisdocumenten. Voordat we het wisten hadden we een wachttijd van zes weken. Gemiddeld hebben we 175 aanvragen per maand. Per 1 oktober zijn we opengegaan met een tweede balie. 
We zijn bezig in beeld te krijgen wat de te verwachten legesopbrengsten op jaarbasis zijn en wat de extra kosten zijn voor het bezetten en openstellen van de balies.

DigiD activeercode 
Onze dienstverlening is uitgebreid. Burgers kunnen wanneer zij niet in de BRP geregistreerd staan (bijvoorbeeld burgers die tijdelijk in Nederland zijn voor werk, vakantie, familiebezoek of bij de aanvraag nieuw reisdocumenten) maar wel de beschikking hebben over een BSN digitaal een DigiD aanvragen en aan de KCC-balie een activeer code uitgereikt krijgen.

Overgang naar het hybride digitale werkplekconcept 
De digitale en fysieke werkplek evolueert voortdurend en met de komst van het hybride werken komt dit in een versnelling. We kijken enerzijds naar de inrichting van onze kantoren om deze beter te laten aansluiten op het hybride werken. Daarnaast vraagt het openstellen van 2 balies voor aanvragen grensgemeente voor aanpassingen aan de balies. Ook werken we de mogelijkheden van een inwonersplein uit en gaan we het aantal werkplekken terugbrengen en meer overleg-, bel- en teams ruimtes creëren. 
Daarnaast maken we ook stappen in het verder optimaliseren van de digitale werkplek. Hierbij worden applicaties op een apparaat gebruikt zonder tussenkomst van Citrix en met gebruik van de Microsoft lijn waaronder Sharepoint, Teams en Onedrive. Inmiddels zijn de eerste technische stappen gezet voor de overgang naar de hybride digitale werkplek zodat applicaties veilig buiten Citrix kunnen draaien. Parallel daaraan vindt er een opschoningsslag plaats van onze bestanden. Dit ter voorbereiding op de migratie naar het hybride concept.

Diverse aanbestedingen
Binnen de ICT samenwerking maken we gebruik van de Microsoft producten. Microsoft Teams wordt in 2024 uitgebreid met een telefooncentrale functionaliteit. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft hiervoor een landelijk aanbesteding uitgeschreven en deze is gegund aan Vodafone. De eerste twee gemeenten binnen de ICT samenwerking (Doesburg en Bronkhorst) zijn hun telefooncentrale functionaliteit aan het omzetten. Op basis van deze uitkomsten wordt de omzetting binnen de overige gemeenten binnen de ICT samenwerking gestart. Wij verwachten in het eerste halfjaar van 2025 te starten.
Parallel aan de aanbesteding van de telefooncentrale is de VNG ook gestart met de landelijke aanbesteding van onze SIM kaarten. De komende weken gaat duidelijk worden wie deze landelijke aanbesteding heeft gewonnen. Op basis daarvan worden er acties uitgezet voor al onze SIM kaarten.

Proceskostenvergoeding WOZ-zaken 
Door de toenemende druk van no-cure-no-paybureaus (geen oplossing geen betaling) op de uitvoering van de Wet WOZ trad op 1 januari 2024 de Wet herwaardering proceskostenvergoedingen WOZ en bpm in werking. Met deze wet is onder meer de proceskostenvergoeding op basis van het Besluit proceskosten bestuursrecht (Bpb) voor WOZ-bezwaarzaken verlaagd tot 25%, in de wet uitgedrukt als factor van 0,25 van het dan geldende tarief. De Hoge Raad heeft op 12 juli 2024 bepaald dat het lage tarief voor de proceskosten-vergoeding (€ 310) in belasting- en premiezaken in bezwaar buiten toepassing moet blijven. Enkel het tarief voor overige zaken ad. € 624 blijft dan over. De verlaging van de proceskostenvergoeding in WOZ-bezwaarzaken wordt hierdoor grotendeels ongedaan gemaakt. Om te voorkomen dat de proceskostenvergoeding voor WOZ-bezwaarzaken blijvend wordt verdubbeld, wil het kabinet de factor van 0,25 verlagen naar 0,125. Door middel van een nota van wijziging op het wetsvoorstel Belastingplan 2025 wordt de factor met ingang van 1 januari 2025 verlaagd naar 0,125. Dit zorgt ervoor dat de proceskostenvergoeding die in de bezwaarfase kan worden toegekend in lijn blijft met hetgeen de wetgever bij de invoering van de Wet herwaardering voor ogen stond. Wel zal de kostenvergoeding in het jaar 2024 dubbel zo hoog uitvallen.

Bijstellingen bestaand beleid

Terug naar navigatie - Bijstellingen bestaand beleid
2024 2025 2026 2027 2028
Programma 3 Bedrijfsvoering
P3.0001 Burgerzaken leges -25.000 0 0 0 0
P3.0002 Vennootschapsbelasting -11.000 0 0 0 0
P3.0003 Hogere loonkosten Griffie in verband met strategische personeelsplanning 132.000 0 0 0 0
P3.0004 Inhuur personeel in verband met langdurige uitval in publiekgerichte functies 47.000 0 0 0 0
P3.0005 Materieel 36.000 -7.000 -7.000 -7.000 -7.000
P3.0006 WOZ-bezwaarzaken kostenvergoeding en beroepsprocedures 40.000 0 0 0 0
P3.0007 ICT samenwerking 68.000 68.000 68.000 68.000 68.000
P3.0008 Digitale communicatie -19.000 0 0 0 0
P3.0009 Rechtskundige rechtsgedingen -25.000 0 0 0 0
P3.0010 Markt 7 en Werf aanpassing toegangscontrole 16.000 0 0 0 0
P3.0011 Hofstraat lekkage kelder 10.000 0 0 0 0
P3.0012 Rentebijstelling -109.000 0 0 0 0
P3.0013 Dividend -44.000 0 0 0 0
P3.0014 Algemene uitkering, mei- en septembercirculaire 2024 -1.176.000 -416.000 -494.000 -639.000 -516.000
Totaal Programma 3 Bedrijfsvoering -1.060.000 -355.000 -433.000 -578.000 -455.000

Toelichtingen budgetbijstellingen bestaand beleid

Terug naar navigatie - Toelichtingen budgetbijstellingen bestaand beleid

Omschrijving (toelichting)

P3.0001    Burgerzaken leges € 25.000 incidenteel voordeel in 2024
Op basis van geactualiseerde prognoses voor 2024 van onder andere het aantal te verstrekken reisdocumenten en rijbewijzen zijn de leges burgerzaken voor dit jaar bijgesteld. Dit betekent voor 2024 een incidenteel voordeel van € 25.000. 

P3.0002    Vennootschapsbelasting € 11.000 incidenteel voordeel in 2024
We hebben nog geen definitieve aanslag van de Belastingdienst ontvangen, maar er is al wel een doorrekening gemaakt. Daaruit blijkt dat we geen vennootschapsbelasting verschuldigd zijn in 2024. Het budget wordt afgeraamd.

P3.0003    Hogere loonkosten Griffie in verband met strategische personeelsplanning € 132.000 
incidenteel nadeel in 2024
In verband met de aanstaande pensionering van medewerkers heeft de werkgeverscommissie een strategische personeelsplanning voor de Griffie vastgesteld. Daarin is een fasering en overgangsperiode opgenomen om de continuïteit van de werkzaamheden te kunnen waarborgen door zorgvuldige overdracht en een ruime inwerkperiode. Na de recente benoemingen zijn de betreffende arbeidscontracten bekend en is gebleken dat de daaraan verbonden tijdelijk hogere loonkosten € 132.000 bedragen.

P3.0004    Inhuur personeel in verband met langdurige uitval in publiekgerichte functies € 47.000 
incidenteel nadeel in 2024
In verband met langdurige uitval in publiekgerichte functies, zoals bijvoorbeeld bij het KCC, is het noodzakelijk over te gaan tot externe inhuur. Dit is noodzakelijk om de voortgang van de betreffende dienstverlening aan de inwoners te kunnen garanderen en om de kwaliteit van de aansturing van het betreffende team en de organisatie te kunnen waarborgen. Het betreft cruciale dienstverlening/functies. 

P3.0005    Materieel € 36.000 incidenteel nadeel in 2024 en vanaf 2025 € 7.000 structureel voordeel 
Vanaf 2024 worden investeringen (uitgezonderd de aankoop van gronden) met een verkrijgingsprijs van minder dan € 25.000 niet meer geactiveerd. Dit betekent dat deze lasten niet meer in de balans worden opgenomen en niet meer in meerdere jaren worden afgeschreven maar in de exploitatie worden verantwoord. Dit zorgt binnen materieel (auto’s, vrachtwagens, tractoren en ander machinaal) voor een incidenteel nadeel van € 66.000 in 2024, maar een structureel voordeel van € 7.000. Dit bedrag is in mindering gebracht op het investeringskrediet. Daarnaast zijn niet alle kredieten voor materieel ingezet, het restant krediet is naar 2025 overgeheveld. Dit levert in 2024 een incidenteel voordeel op de kapitaallasten op van € 30.000. Per saldo zorgt dit voor een incidenteel nadeel in 2024 € 36.000, maar vanaf 2025 een structureel voordeel van € 7.000. 

P3.0006    WOZ-bezwaarzaken kostenvergoeding en beroepsprocedures € 40.000 incidenteel nadeel in 2024 
Tegen een WOZ-beschikking kan bezwaar en/of beroep worden ingediend. We proberen de belastingplichtige te bewegen om zoveel mogelijk informeel contact te laten opnemen. Echter een aantal kiest toch om zelf bezwaar te maken of een WOZ bureau in te schakelen. Het aantal verschilt jaarlijks erg veel. Daarom is van tevoren moeilijk het benodigde budget in te schatten. Bij voorjaarsnota was er al een extra budget gevraagd van € 45.000. Helaas was dit niet voldoende. Vanaf juli 2021 was de proceskostenvergoeding voor WOZ-zaken 50% van het geldende bedrag voor andere bestuursrechtelijke procedures. De Hoge Raad oordeelt dat deze bijzondere regel in strijd is met het grondwettelijke discriminatieverbod. Dit betekent dat de vergoeding dubbel zo hoog wordt. De verlaging van de proceskostenvergoeding in WOZ-bezwaarzaken per 2024 wordt hierdoor grotendeels ongedaan gemaakt. 
Daarnaast heeft het opstellen van de verweerschriften en taxatierapporten voor de beroepsprocedures veel tijd gekost. Daarvoor is ondersteuning van ons taxatiebureau gevraagd. Hiervoor is in 2024 extra budget nodig van € 40.000.

P3.0007    ICT samenwerking structureel € 68.000 structureel nadeel
Halverwege 2024 is er een prognose gemaakt van de totale kosten ICT samenwerking voor onze gemeente (gebaseerd op afname van producten, stijging licentiekosten en exclusief de latere verrekening van alle afgenomen producten binnen de ICT samenwerking). De totale prognose was tijdens de behandeling van de meerjarenbegroting nog niet scherp genoeg vandaar dat dit in de najaarsnota wordt gemeld. De toename zit in de vermeerdering van het aantal accounts binnen de gemeente Aalten en daarmee ook de toename van de apparatuur. Daaraan gekoppeld ook de prijsstijgingen van de Microsoft licenties op zowel de apparatuur als de accounts. Dit werkt dus dubbelop. Ook zien we een toenemende licentiekosten van specifieke producten die via de ICT samenwerking worden afgenomen (waaronder Adobe en Bluebeam). 

 
P3.0008    Digitale communicatie € 19.000 incidenteel voordeel in 2024
Diverse werkzaamheden, waaronder de meertalige website, die voor 2024 op de planning stonden gaan we dit jaar niet meer uitvoeren en schuiven we door naar 2025. In 2025 is hier reeds budget voor. Dit zorgt in 2024 voor een incidenteel voordeel van € 19.000. 

P3.0009    Rechtskundige rechtsgedingen € 25.000 incidenteel voordeel in 2024
In 2024 minder juridisch complexe dossiers en minder rechtszaken waarbij beroepen gegrond zijn verklaard, waardoor er minder kosten zijn gemaakt voor het inzetten van advocaten of voor het betalen van proceskostenvergoedingen. 

P3.0010    Markt 7 en Werf aanpassing toegangscontrole € 16.000 incidenteel nadeel in 2024
We hebben verbeteringen aangebracht aan de sluitsystemen in de gevels van ons pand en de toegangssystemen. Een aantal extra ruimtes zijn voorzien van kaartlezers zodat medewerkers uitsluitend toegang tot een ruimte krijgen als zij daarvoor geautoriseerd zijn. 

P3.0011    Hofstraat lekkage kelder € 10.000 incidenteel nadeel in 2024
Rond de kerstperiode van 2023 hebben we te maken gehad met een forse lekkage aan de Hofstraat. Op meerdere plekken hebben we wanden en vloeren opengehaald om betonnen aansluitingen te kunnen injecteren. Daarnaast zijn er diverse noodmiddelen aangeschaft om de waterstroom richting de rest van de kelder te voorkomen. De overlast is door het zakken van de waterstand weer voorbij maar er worden nog aanpassingen gedaan om gelijke situaties in de toekomst te voorkomen. 

P3.0012    Rentebijstelling € 109.000 incidenteel voordeel in 2024 
Bijna het gehele jaar door hebben we een positief saldo op onze bankrekeningen. Dit zorgt ervoor dat we nauwelijks rentekosten hebben gemaakt voor kort geld. Daar komt bij dat we een flinke rentevergoeding hebben ontvangen op de overliquiditeit. Wat betreft kort geld zorgt dit voor een rentevoordeel van € 83.000.
Voor 2024 hadden we de prognose dat er voor € 12 miljoen lang geld moest worden aangetrokken. In januari is er € 5 miljoen geleend. Nu het jaar vordert constateren we dat we nog altijd voldoende liquide zijn en het lenen van de resterende € 7 miljoen dit jaar niet geheel nodig is. Voor nu gaan we uit van een lening in het laatste kwartaal van € 3 miljoen. Op basis hiervan stellen we de rentelasten op lang geld voor 2024 naar beneden bij met € 83.000.
Voor de gelden die bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVN) staan en die door het SVN worden gebruikt om leningen te verstrekken aan onze burgers c.q. bedrijven/instellingen, ontvangen we een conforme marktrente. De opbrengst ligt fors hoger dan werd ingeschat. De raming van de rente-inkomsten verhogen we met € 28.000.
Doordat een aantal investeringen zijn doorgeschoven is er minder rente, € 77.000, toegerekend aan de riolering. 
Bovenstaande ontwikkelingen zorgen samen voor een incidenteel voordeel in 2024 van € 109.000 op de rente baten en lasten.

P3.0013    Dividend € 44.000 incidenteel voordeel in 2024
De dividenduitkering is afhankelijk van het bedrijfsresultaat en het dividendbeleid. De BNG heeft € 42.000 aan dividend uitgekeerd. Daarnaast heeft de ROVA ons € 146.000 aan dividend uitgekeerd. In beide gevallen is het dividend hoger dan in eerste instantie begroot. Samen zorgt dit voor een voordeel van € 44.000. 

P3.0014    Algemene uitkering, mei- en septembercirculaire 2024 € 1.176.000 voordeel in 2024 
De effecten van zowel de mei- als de septembercirculaire 2024 zijn in deze najaarsnota verwerkt. De 
algemene uitkering wordt voor 2024 naar boven bijgesteld. De aantallen van de verschillende maatstaven waarmee de algemene uitkering wordt berekend zijn weer geactualiseerd op basis van de laatst bekende gegevens die het ministerie hanteert. Dit levert een voordeel op van € 349.000. Er is een aantal stelposten opgenomen waarvan de belangrijkste zijn: participatie, uitvoeringskosten omgevingswet, armoede en schulden, Wet goed verhuurderschap en alleenverdienersproblematiek. Daarnaast zijn er diverse overige mutaties zoals de ruimte onder het BCF-plafond, een correctie op de uitkering door ontwikkeling van de uitkeringsbasis en mutaties op het accres. 
Alle bovenstaand genoemde mutaties hebben voor 2024 per saldo een voordelig effect op de begroting van € 657.000 (meicirculaire) en € 631.000 (sepetembercirculaire). Als laatste wordt genoemd een nadelige afrekening over voorgaande jaren die in 2024 wordt verantwoord van per saldo € 112.000. Zie ook raadsmededeling 161-2024.