Programma 2 Sociaal Domein

Welke concrete doelstellingen zijn er?

Terug naar navigatie - Welke concrete doelstellingen zijn er?

P2.1 Herijking Sociale Basis

Terug naar navigatie - P2.1 Herijking Sociale Basis

Omschrijving (toelichting)

Er wordt een definitieve uitvoeringsagenda vastgesteld.

Acties

P2.2 Leefstijlakkoord

Terug naar navigatie - P2.2 Leefstijlakkoord

Omschrijving (toelichting)

Vanuit het leefstijlakkoord zetten we ons in om onze inwoners meer laten bewegen, meer te sporten en gezonder te leven. Wij ondersteunen de beweging 'Achterhoek gezond'

Acties

P2.3 Leefstijlakkoord

Terug naar navigatie - P2.3 Leefstijlakkoord

Omschrijving (toelichting)

We borgen de ambitie om inwoners meer te laten bewegen, sporten en gezonder te leven in het opstellen van de Omgevingsvisie. 

Acties

P2.4 Beschermd wonen

Terug naar navigatie - P2.4 Beschermd wonen

Omschrijving (toelichting)

We zijn goed voorbereid om vanaf 1 januari 2024 eigen verantwoordelijkheid te dragen ten aanzien van nieuwe cliënten beschermd wonen. 

Acties

P2.5 Simpel Switchen

Terug naar navigatie - P2.5 Simpel Switchen

Omschrijving (toelichting)

We borgen de werkwijze voor Simpel Switchen.

Acties

P2.6 Armoedebeleid

Terug naar navigatie - P2.6 Armoedebeleid

Omschrijving (toelichting)

Het huidige armoedebeleid is herzien.

Acties

P2.7 Gelijke kansen alliantie

Terug naar navigatie - P2.7 Gelijke kansen alliantie

Omschrijving (toelichting)

Er wordt een doorstroomprogramma afgerond waarin speciale aandacht is voor kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte.

Acties

P2.8 Kinderopvang

Terug naar navigatie - P2.8 Kinderopvang

Omschrijving (toelichting)

In 2023 worden de wettelijke verplichte onderzoeken uitgevoerd en wordt een plan van aanpak opgesteld om in 2024 de 50% norm te halen. 

Acties

P2.9 Vrijheid

Terug naar navigatie - P2.9 Vrijheid

Omschrijving (toelichting)

We geven uitvoering aan het Regioprogramma Vrijheid Achterhoek en grensstreek 2022/2023 met als doel het bewustzijn van vrijheid te vergroten.

Acties

P2.10 Zwembaden

Terug naar navigatie - P2.10 Zwembaden

Omschrijving (toelichting)

Het proces om te komen tot een visie over de zwembaden wordt opgestart.

Acties

P2.11 Ondermijning

Terug naar navigatie - P2.11 Ondermijning

Omschrijving (toelichting)

De bewustwording en kennis van onze medewerkers, burgers en ondernemers over onder andere ondermijning, wordt vergroot. 

Acties

P2.12 Ondermijning

Terug naar navigatie - P2.12 Ondermijning

Omschrijving (toelichting)

In 2023 wordt het vervolg van de bestuurlijke aanpak bepaald.

Acties

P2.13 Huisvesting onderwijs

Terug naar navigatie - P2.13 Huisvesting onderwijs

Omschrijving (toelichting)

In 2023 werken we de integrale aanpak voor het IHP verder uit.

Acties

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Toekomsttuin
In lijn met de ambities van de Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming zijn de Achterhoekse gemeenten in april 2023 gestart met de inrichting van een toekomsttuin in Doetinchem. Hier wordt een leer/ontwikkeltafel aan gekoppeld zodat in twee tot drie jaren, met de ervaring die is opgedaan in Doetinchem, de overige gemeenten gaan starten.
De toekomsttuin is een lerende omgeving, waarin professionals van Veilig Thuis, Gecertificeerde Instellingen, de Raad voor de Kinderbescherming, Moviera en de lokale teams door intensief samenwerken hun kennis, ervaring en vaardigheid op veiligheid bundelen. De gebundelde kennis en kunde op veiligheid moet escalatie en waar mogelijk verdergaand ingrijpen voorkomen. Samen met het gezin/huishouden wordt integrale ondersteuning op meerdere leefgebieden (financiën, wonen, zorg, gezin en werk) gezocht en geboden.

Jeugdpreventie
Op het gebied van jeugdpreventie zijn twee pilots gestart. Het eerste project betreft de inzet van een preventiemedewerker Jeugd. De inzet hiervan leidt ertoe dat (risico)jongeren eerder in beeld komen. In de praktijk is er een nauwe verbinding met de politie. Zij treffen de jongeren op straat en hebben de mogelijkheid om de preventiemedewerker Jeugd in te zetten om het gesprek met de jongeren, in combinatie met de ouders, aan te gaan. Ook is de preventiemedewerker in staat om jongeren en ouders, bij een hulpvraag, de weg te wijzen binnen het bestaande zorglandschap.
Het tweede project gaat over de inzet in de richting van een groep jongeren die momenteel niet binnen het bereik van het jongerenwerk valt, met als mogelijke redenen de leeftijd of een gebrek aan interesse en/of raakvlak. Een klik krijgen met deze doelgroep is de sleutel tot verbetering. Via deze pilot worden deze jongeren ondersteund en wordt geprobeerd om een positieve bijdrage te leveren aan een goede dag- of vrije-tijdsinvulling van deze groep jongeren. Op deze manier wordt daarmee tegelijkertijd ingezet op het verminderen van overlast.

Een andere kijk op bewegen vanuit de Wmo
In 2023 onderzoeken we vanuit de Wmo een andere kijk op bewegen, waarbij een fysio- of ergotherapeut als onafhankelijk adviseur meegaat in gesprekken met inwoners die een eerste melding doen vanwege verminderde mobiliteit. De kosten voor de inzet van deze deskundige komen voor rekening van de gemeente. Het doel is een beter passende oplossing voor het door de inwoner ervaren probleem, waarbij het zo zelfstandig mogelijk worden/houden van de inwoner het uitgangspunt is. We verwachten hiermee een besparing op de inzet van hulp-op-maat te realiseren. Per 2024 willen we deze inzet daarom structureel opnemen in de begroting.

Ouderenbeleid
Op het gebied van het ouderenbeleid krijgt het project “Op je Plek” een structurele inbedding. De reden hiervoor is dat de met het project opgedane ervaringen positief zijn. “Op je Plek” behelst een netwerkaanpak waarin zowel de ouderen en hun naasten, als de zorg- en welzijnsorganisaties nauw samenwerken aan een toekomstbestendig zorgpad voor ouderen met een lage zelfredzaamheid en een klein of geen sociaal netwerk.
Verder willen we op het gebied van het ouderenbeleid in 2024 de samenwerking in de zorg voor ouderen verder verbeteren door een verkorte procedure te volgen bij Wmo-meldingen vanuit de POH-ouderen, wijkverpleegkundigen en trajectbegeleiders dementie. 

Uitvoering ‘Beleidskader gemeenschapshuizen 2021’
Eén van de speerpunten van het “Beleidskader gemeenschapshuizen 2021” is dat bij de financiële ondersteuning van de instandhouding van gemeenschapshuizen de focus duidelijk wordt verlegd. De bedoeling is om een incidenteel investeringssubsidie in de kosten van nieuw- en uitbouw om te zetten naar een structurele (aanvullende) subsidiebijdrage in het groot-onderhoud. 
Om de huidige staat van onderhoud in beeld te krijgen, hebben er, uitgevoerd door een deskundig extern bureau, inspecties plaatsgevonden bij alle gemeenschapshuizen. De uitkomsten van deze inspecties worden verwerkt in een rapportage en vormen de grondslag voor een meerjarig onderhoudsplan (MJOP) per accommodatie. Deze plannen vormen op hun beurt de basis voor een nieuwe structurele subsidieregeling. Deze is gericht op gemeentelijke financiële ondersteuning van het (groot-)onderhoud van de gebouwen van deze gemeenschapsvoorzieningen voor de komende jaren. 
Op dit moment is moeilijk aan te geven welke omvang het hiervoor benodigde structurele subsidiebudget moet hebben. Op grond van de incidentele subsidieregeling is in het afgelopen decennium jaarlijks gemiddeld zo’n € 139.000 uitgegeven aan de instandhouding van gemeenschapshuizen. Uitvoering van de nieuwe ‘groot-onderhoudssubsidieregeling’ gaat, naar het zich voorlopig laat aanzien, in de buurt van dit jaarlijkse gemiddelde uitkomen. Dit wordt te zijner tijd met een specifiek voorstel aan de raad ter besluitvorming voorgelegd.

Brede Regeling combinatiefunctie/ Plan Talent
Per 2023 is de Brede Regeling Combinatiefuncties (BRC) onderdeel geworden van de Brede Specifieke Uitkering (Brede SPUK) gericht op gezondheid, sport- en beweegstimulering, cultuurparticipatie en het versterken van de sociale basis. De BRC-regeling is hierdoor van een decentralisatie-uitkering omgevormd naar een specifieke uitkering, waaronder verschillende beleidsonderwerpen zijn samengevoegd. De belangrijkste pijlers zijn het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Sportakkoord II. De BRC-regeling valt als addendum onder het Sportakkoord II. De gemeente dient voor 30 september 2023 via een integraal plan van aanpak voor de jaren 2024-2026 op te schrijven hoe samenhangend beleid binnen de diverse thema’s wordt uitgevoerd.  Op dit moment wordt via het plan Talent uitvoering gegeven aan de BRC-regeling. In het proces om te komen tot een plan van aanpak voor de uitvoering van de thema’s binnen de brede SPUK worden de huidige afspraken binnen het plan Talent meegewogen. In hoeverre dit leidt tot aanpassing in de samenwerkingsafspraken, dan wel eventuele financiële wijzigingen, is op dit moment nog niet bekend.
Een ander onderwerp dat we bij het plan van aanpak willen betrekken is de mogelijkheid te onderzoeken om een regionale combinatiefunctionaris Cultuur aan te stellen die gaat werken aan de opgave om cultuur met andere thema’s te verbinden.
 
Integraal Zorg Akkoord en Gezond en Actief Leven Akkoord
Landelijk en lokaal wordt gewerkt aan ‘Meer gezondheid minder zorg’. Als we nu niets doen is de zorg op termijn niet meer betaalbaar en zijn er onvoldoende mensen om in de zorg te werken. Om dit te voorkomen wordt ingezet op een gezonde generatie in 2040. Zorgaanbieders, maatschappelijke organisaties, onderwijs, overheden, sport- en cultuurverenigingen en ook ondernemers werken hier samen aan. Het is een complexe opgave voor alle betrokkenen. Er is meer samenwerking noodzakelijk. Anders organiseren, financieren en monitoren is nodig om de noodzakelijke effecten te bereiken. Het Plan van Aanpak GALA, dat naar verwachting in het derde kwartaal van 2023 in alle gemeenten door de colleges van B&W wordt vastgesteld, geeft inzicht in proces en afspraken. De financiering komt uit de Brede Specifieke Uitkering (Brede SPUK). Daarin zijn 13 regelingen opgenomen en twee ondersteunende budgetten om de formatie te organiseren. In de Nota Sociaal Domein staat hoe we in Aalten vormgeven aan preventiebevordering en het werken vanuit positieve gezondheid. De middelen uit de Brede SPUK worden ingezet om de doelen te behalen. Het Plan van Aanpak GALA geeft inzicht in hoe de middelen worden ingezet voor de eerder gestelde doelen en hoe de samenwerking eruitziet. Op basis van de akkoorden wordt ook regionale samenwerking verwacht. In de lokale GALA plannen van de acht regiogemeenten zijn de bestaande en toekomstige regionale samenwerkingen verwerkt. Het Integraal Zorg Akkoord (IZA) is regionaal gericht en vraagt van gemeenten en zorgverzekeraar om te komen tot een regiobeeld, goede uitvoering voor de vijf ketenaanpakken en een toekomstbestendige regionale preventie infrastructuur. Hiervoor komen extra middelen beschikbaar die door de gemeente Doetinchem gecoördineerd worden aangevraagd.

Extra steun voor culturele organisaties
Met een aantal cultuurorganisaties zijn subsidie afspraken vastgelegd in de vorm van een budgetsubsidie. Dit zijn: Stichting Koppelkerk, Nationaal Onderduikmuseum, Bibliotheek de Achterhoekse Poort en het Grenslandmuseum. De budgetsubsidies worden jaarlijks geïndexeerd volgens de indexering systematiek die in zijn algemeenheid bij de gemeentebegroting wordt toegepast. Inmiddels is duidelijk dat culturele organisaties zwaar worden getroffen door kostenstijgingen als gevolg van de energiecrisis, inflatie en hogere lonen. De rijksoverheid stelt vanaf het jaar 2023 aan gemeenten en provincies naar schatting jaarlijks 300 miljoen euro extra beschikbaar voor de maatschappelijke-/culturele sector, waarmee het voor gemeenten en provincies mogelijk is om de bekostiging aan maatschappelijke organisaties via maatwerk te verhogen. Het kabinet gaat bij de Voorjaarsnota 2023 hiervoor extra accres aan het gemeentefonds uitkeren (voor de prijsbijstelling 2022). Op dit moment is nog niet duidelijk welk bedrag onze gemeente van deze extra middelen ontvangt. 

Herijking regionale afspraken Jeugdhulp en Wmo
Sinds 1 juli 2022 werken we in de acht Achterhoekse gemeenten volgens de nieuwe werkwijze voor Jeugdhulp en Wmo (inclusief Wonen) en wordt deze op een andere wijze bekostigd. Met 59 zorgaanbieders zijn langjarige contracten gesloten waarbinnen de integraliteit van het zorgaanbod een belangrijk uitgangspunt is. Ook is opgenomen dat de afspraken jaarlijks worden herijkt. De huidige afspraken en prijzen gelden tot 1 juli 2023.
Het herijken van deze afspraken en prijzen leidt redelijkerwijs tot financiële effecten voor gemeenten. Het is de verwachting dat de tarieven hoger uit gaan komen dan voorgaand jaar, alleen al door bijvoorbeeld ontwikkelingen als de inflatie. De hoogte van het budgettair risico dat hiermee gepaard gaat, is op dit moment niet in te schatten. Dit risico is pas te duiden (voor het totaal en per gemeente) nadat de aanbieders hun voorgestelde prijzen hebben ingediend, de gemeenten deze beoordeeld hebben en er definitieve herijkte afspraken liggen. In de planning is het dan medio juni.

Bibliotheekwerk
Binnen het bibliotheekwerk spelen twee belangrijke ontwikkelingen.
Specifieke uitkering voor het verstevigen van bibliotheekwerk
Gemeente krijgen vanaf 2025 de wettelijke taak om inwoners toegang te bieden tot een volwaardige openbare bibliotheek in de buurt. In aanloop naar 2025 heeft het ministerie de SPUK-regeling ‘Eenmalige specifieke uitkeringen en subsidies lokale bibliotheekvoorzieningen” gepubliceerd. Gemeenten hebben de mogelijkheid hiermee vanaf half mei 2023 geld aan te vragen (met een minimum van 20% eigen financiering) om, in samenspraak met bibliotheekorganisaties, nieuwe bibliotheekvestigingen op te richten of bestaande bibliotheekvoorzieningen te verbeteren of verder te ontwikkelen. Vanaf 2025 gaat het budget (nog niet bekend hoeveel) direct naar de gemeente (via het gemeentefonds). De regeling is op 24 maart 2023 gepubliceerd. Eventuele kansen en financiële gevolgen voor onze gemeente worden nader uitgewerkt.
Specifieke uitkering Informatiepunten Digitale Overheid (IDO)
Per 2023 verstrekt de rijksoverheid aan gemeenten jaarlijks een specifieke uitkering ter bekostiging van de realisaties of de instandhouding van de Infomatiepunten Digitale Overheid (IDO) en de promotie daarvan. Door via deze SPUK de regiefunctie over de IDO’s bij gemeenten te leggen wordt een lokale aanpak op maat beoogd, passend bij de lokale maatschappelijke opgaven op digitale inclusie en hulp aan inwoners bij digitale diensten. Voor deze SPUK geldt geen aanvraagprocedure. Het bedrag voor 2023, een bedrag van 
€ 27.113, is ontvangen. De uitkering is zodanig opgebouwd inclusief de voorwaarden voor verantwoording dat dit bedrag ook daadwerkelijk ten gunste dient te komen aan bibliotheek de Achterhoekse Poort. De Achterhoekse Poort heeft op beide bibliotheeklocaties een IDO en werkt hiervoor samen met lokale maatschappelijke organisaties. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het IDO ligt, in samenspraak met de gemeente, bij de bibliotheek.

Zorg en veiligheid
We zien een toenemende werkdruk/inzet op het gebied van zorg en veiligheid, zowel op casus- als beleidsmatig niveau. Zo wordt momenteel regionaal het Veiligheidshuis anders ingericht en is in april 2023 in de Oost-Achterhoek een integraal veiligheidsplan vastgesteld. We bekijken in de komende periode hoe we deze uitdagingen en extra werkzaamheden organisatorisch het beste kunnen borgen. 

 
Affaire kinderopvangtoeslag
Duizenden ouders zijn getroffen door de problemen met de kinderopvangtoeslag. De Belastingdienst compenseert hen daar financieel voor. Maar voor wie in de problemen is geraakt, is dat niet altijd voldoende. Er zijn in dat geval problemen ontstaan rondom huisvesting, schulden, inkomen, zorg en/of het gezin. Gemeenten, zo ook onze gemeente, bieden ouders die zich melden als mogelijk gedupeerde ondersteuning op vijf leefgebieden (financiën, wonen, zorg, gezin en werk). De uitvoering van deze werkzaamheden vergen een behoorlijke ambtelijke inzet. De verwachting is dat deze inzet langdurig nodig is. Onder andere omdat gebleken is dat bij de huurtoeslag, zorgtoeslag en het kindgebonden budget dezelfde soort fouten zijn gemaakt als bij de kinderopvangtoeslag. We maken in 2023 extra budget vrij voor de uitvoering van deze taken. En kijken bij de uitvoering hiervan ook goed naar regionale mogelijkheden.

Lokale omroep
Sload/AFM (Stichting Lokale Omroep Aalten Dinxperlo/Aladna FM) heeft een samenwerking opgezet met RTV Slingeland (Winterswijk) en Gelre FM (Oost Gelre). Samen vormen ze streekomroep 1Achterhoek. Zij ontvangen voor deze samenwerking en professionaliseringsslag tijdelijk, voor de duur van drie jaar, een extra subsidie. Begin mei 2023 werd duidelijk dat de samenwerking tussen de drie omroepen binnen de streekomroep 1Achterhoek helaas anders is verlopen dan dat ze van tevoren hadden gehoopt. De lokale omroepen van Aalten en Oost Gelre hebben zich tijdens het mediationtraject ingezet om 1Achterhoek te behouden. Zij gaan na het vertrek van Winterswijk wel gezamenlijk verder als 1Achterhoek, waarbij ook de televisie door hen gefaciliteerd gaat worden. Zij brengen op dit moment de mogelijkheden in kaart. Eind mei gaan wij in gesprek met beide overgebleven omroepen over de wijze waarop zij verder willen gaan. Voor nu heeft dat (nog) geen financiële gevolgen.

Bijstellingen bestaand beleid

Terug naar navigatie - Bijstellingen bestaand beleid
Rijlabels Omschrijving Krediet 2023 2024 2025 2026
Programma 2 Sociaal Domein
P2.0001 Bijdrage Giro 555 slachtoffers aardbeving Turkije/Syrië 27.268
P2.0002 Beschermd Wonen 15.000
P2.0003 Brede Impuls Combinatiefuncties/Projectplan Talent 21.873
P2.0004 Gemeenschapshuizen 31.020
P2.0005 Inclusieve samenleving 10.973
P2.0006 Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie (SMI) -regeling 35.000 35.000 35.000 35.000
P2.0007 Sociaal Domein Achterhoek (SDA) en Contract- en Leveranciersmanagement (CLM) 30.494 23.433 23.433 23.433
P2.0008 Energietoeslag 250.000
P2.0009 Laborijn uitvoeringslasten 288.017
P2.0010 43.821
Totaal Programma 2 Sociaal Domein 753.466 58.433 58.433 58.433

P2.0001    Bijdrage Giro 555 slachtoffers aardbeving Turkije/Syrië € 27.268 incidenteel nadeel
In het college is conform beleidsnota Grensoverschrijdende samenwerking gemeente Aalten 2019-2023, besloten om gehoor te geven aan de oproep van de VNG om € 1 per inwoner aan Giro 555 te doneren voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië.

P2.0002    Beschermd Wonen € 15.000 incidenteel nadeel 
Het budget van € 15.000 voor scholing van eigen medewerkers voor beschermd wonen is in 2022 nog niet gebruikt. Dit schuiven we alsnog door naar 2023.

P2.0003    Brede Impuls Combinatiefuncties/Projectplan Talent € 21.873 incidenteel nadeel
Het plan Talent is gecontinueerd voor een periode van drie jaar vanaf 1 september 2022. Bij Najaarsnota 2022 was de verwachting dat de financiële reserve op 31-12-2022 € 51.250 zou zijn, maar dit bleek achteraf ruim € 73.000 te zijn. Door een lagere werkelijke inzet van een talentcoach die achteraf op basis van werkelijke uren wordt afgerekend, is € 21.873 niet benut. Dit wordt nu nog extra doorgeschoven naar 2023. Deze lagere inzet is het gevolg van ziekte van één van de talentverbinders. Het was namelijk de bedoeling om in Dinxperlo onder de regie van één van de talentverbinders met de verenigingen activiteiten te organiseren met daarin diverse vormen van sport, bewegen en cultuur. Vanaf 2023 is nu besloten om deze taak bij BrichbouW te beleggen, zij verzorgen dit ook in Aalten.

P2.0004    Gemeenschapshuizen € 31.020 incidenteel nadeel
In 2022 is € 50.000 beschikbaar gesteld om een extern bureau inspecties te laten verrichten om de huidige staat van onderhoud in beeld te krijgen. Voor deze opdracht zijn in 2022 al werkzaamheden uitgevoerd ter hoogte van € 31.000. Het resterende budget van € 19.000 is overgeheveld naar 2023. Deze opdracht is uitgebreid met de staat van de technische installaties, waardoor de totale kosten € 12.040 hoger uitvallen. De uitkomsten van deze inspecties zijn per accommodatie verwerkt in een rapportage en vormen de grondslag voor een meerjarig onderhoudsplan (MJOP). 

P2.0005    Inclusieve samenleving € 10.973 incidenteel nadeel
Uitvoering actiepunten en bijbehorend budget uit 2022 is doorgeschoven naar 2023, omdat het goed opzetten van de werkgroepen meer tijd heeft gevergd.

P2.0006    Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie (SMI) -regeling € 35.000 structureel nadeel
Er zijn op dit moment veel gezinnen die geen aanspraak kunnen maken op de kinderopvangtoeslag, maar waarbij het wel noodzakelijk is dat de kinderen worden opgevangen vanwege ziekte of problemen bij ouder(s). Daarnaast zien we dat deze gezinnen ook niet of nauwelijks een eigen inkomen hebben en daardoor geen eigen bijdrage kunnen betalen. De SMI (Sociaal Medische Indicatie) regeling is in principe een kortdurende oplossing, maar helaas is het in veel gevallen zo dat deze gezinnen het na een paar maanden nog niet redden om over te kunnen stappen naar de voorliggende voorzieningen. Gezien de huidige aanvragen en de stand van het budget is het noodzakelijk om het budget op te hogen met € 35.000.

P2.0007    Sociaal Domein Achterhoek (SDA) en Contract- en Leveranciersmanagement (CLM),
2023 € 30.494 incidenteel, structureel vanaf 2024 € 23.433 nadeel
De begroting van het Sociaal Domein Achterhoek (SDA) 2023 pakt hoger uit. Dit komt onder andere door formatieve uitbreiding en indexeringen. In 2023 wordt, met het oog op de nieuwe inkoop en de bijbehorende (extra) werkzaamheden, de formatie van het regionale CLM uitgebreid. De dekking wordt in 2023 gevonden binnen de reguliere begroting van het SDA. Vanaf 2024 worden de (extra) kosten van deze uitbreiding opgenomen in de begroting 2024 en volgende jaren van het SDA. Daarnaast zijn er in 2023 enkele incidentele posten opgenomen. Zo is binnen de begroting € 90.000 bestemd voor de doorontwikkeling van de governance, € 52.000 voor de brede monitoring en € 50.000 aan kosten voor een impuls voor de transformatie in dialoog met de aanbieders.

P2.0008    Energietoeslag € 250.000 incidenteel nadeel 
Zie ook raadsmededeling 27-2023: Laborijn heeft over 1e kwartaal 2023 € 999.000 aan verstrekkingen in rekening gebracht. De uitvoeringskosten moeten nog in rekening worden gebracht. Er is nu al een tekort van 
€ 147.000. De toeslag 2022 kan nog tot 1 juli 2023 worden aangevraagd, we verwachten een tekort van rond de € 250.000. Het Kabinet heeft de Wet energietoeslag 2023 in voorbereiding. Waarschijnlijk is pas bij de septembercirculaire bekend wat dit financieel gaat betekenen. Voorstel om nu € 250.000 bij te ramen en verder de aanstaande wetgeving af te wachten.

P2.0009    Laborijn uitvoeringslasten € 288.017 eenmalig nadeel 2023
De gebudgetteerde uitvoeringslasten Laborijn dateren van de begrotingsvaststelling in maart 2022. Sindsdien hebben zich verschillende ontwikkelingen voorgedaan die financiële impact hebben. De grootste zijn de aanpassing van de cao-gemeenten waardoor de lonen van het ambtelijk personeel met gemiddeld 7% zijn gestegen en de fors gestegen energieprijzen (300%). Ons aandeel in de gestegen uitvoeringslasten is 
€ 288.017. 
Het resultaat op de BUIG-uitkering is op dit moment lastig in te schatten. Aan de batenkant is dit afhankelijk van het definitieve rijksbudget dat pas eind september bekend wordt gemaakt. Bij de lasten is de ontwikkeling van het uitkeringenbestand aan het begin van het jaar lastig in te schatten. In de begroting is het BUIG-resultaat voor nul opgenomen (2022 € 146.467 negatief, 2021 € 177.864 positief). 

P2.0010    Vroegsignalering € 43.821 incidenteel nadeel 
In de decembercirculaire 2022 hebben we incidenteel € 43.821 extra middelen gekregen voor de bijzondere bijstand en vroegsignalering. Deze middelen gaan we in 2023 inzetten op de schuldhulpverlening en dan met name intensivering van de vroegsignalering (wettelijke verplichting) en om mede dit jaar de piek in de werkzaamheden op te kunnen vangen.