Programma 3 Bedrijfsvoering

Welke concrete doelstellingen zijn er?

Terug naar navigatie - Welke concrete doelstellingen zijn er?

P3.1 Dienstverleningsconcept

Terug naar navigatie - P3.1 Dienstverleningsconcept

Omschrijving (toelichting)

In 2022 is gestart met het project dienstverleningsconcept. Daarbij wordt gekeken naar hoe moderne dienstverlening hoort te zijn en hoe we onze burgers en ondernemers zo goed mogelijk kunnen bijstaan.

Acties

P3.2 Informatieveiligheid en Privacy Wet

Terug naar navigatie - P3.2 Informatieveiligheid en Privacy Wet

Omschrijving (toelichting)

Voldoen aan Baseline Informatieveiligheid Overheid (BIO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De Functionaris Gegevensbescherming voert jaarlijks een toetsing uit in hoeverre wij voldoen aan de regels van de AVG. Aanbevelingen uit deze toetsing worden opgenomen in een actieplan.

Acties

P3.3 Overgang van Civision Middelen naar iFinanciën

Terug naar navigatie - P3.3 Overgang van Civision Middelen naar iFinanciën

Omschrijving (toelichting)

Ons huidige financiële pakket Civision Middelen is aan vervanging toe. Daarvoor heeft onze huidige leverancier PinkRoccade het pakket iFinanciën beschikbaar. Dit pakket voldoet aan de laatste technische standaarden en draait tevens in de cloud. 

Acties

P3.4 Invoeren Samenhangende objectenregistratie

Terug naar navigatie - P3.4 Invoeren Samenhangende objectenregistratie

Omschrijving (toelichting)

Het samenbrengen van de basisregistraties WOZ, BAG, Kadaster en BGT op het gebied van data en kaartmateriaal zodat er één samenhangende registratie ontstaat.

Acties

P3.5 Omzetting en vulling softwarepakketten Omgevingswet

Terug naar navigatie - P3.5 Omzetting en vulling softwarepakketten Omgevingswet

Omschrijving (toelichting)

De Omgevingswet gaat in per 01-01-2023. Dit betekent dat de softwarepakketten van vergunningsverlening dan verplicht zijn aansloten op het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet en moeten voldoen aan de eisen van de Omgevingswet.

Acties

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Dienstverlening is flexibel
Zelf zaken regelen en aanvragen wordt steeds eenvoudiger: aan beschrijvingen van producten en diensten van de gemeente is in voorkomende gevallen een digitaal in te vullen meldings- of aanvraagformulier toegevoegd. Via de website kunnen inwoners 24/7 een afspraak met de gemeente plannen. Natuurlijk blijft het mogelijk telefonisch een afspraak te maken. Met de komst van de nieuwe E-diensten wordt de digitale aanvraag voor de inwoner makkelijker. Het systeem denkt namelijk met ze mee, waardoor er minder foutieve aanvragen binnen komen. En dat maakt het voor ons efficiënter/eenvoudiger. Daarnaast worden meer producten aangeboden met de nieuwe E-diensten. De burger kan dus nog meer van huis uit regelen. Onderzocht wordt de mogelijkheid om voor het verlengen van een rijbewijs of het aanvragen van een paspoort of ID-kaart slechts eenmaal langs te hoeven komen op het gemeentekantoor. Ook kunnen geboorte- en overlijdensaangiften op termijn volledig digitaal verlopen. 
In 2022 zijn we de voorbereidingen begonnen met het nog meer digitale producten aan te bieden en dan met name voor Burgerzaken. We beginnen met 15 E-diensten, zoals verhuizing en aangifte overlijden, maar er zullen nog vele producten volgen. We zullen in het tweede kwartaal 2023 gaan starten met de eerste E-diensten. De digitale ontwikkelingen volgen elkaar in een snel tempo op. De gemeente Aalten geeft de burgers daarom steeds meer mogelijkheden om te communiceren en producten aan te vragen via digitale kanalen. 

Digitale aanvraag rijbewijzen
Sinds eind 2022 is het mogelijk je rijbewijs digitaal aan te vragen. Digitale aanvraag is niet voor alle rijbewijzen mogelijk. De aanvraag is voor Nederlandse rijbewijzen, verlengingen of categorie-uitbreiding digitaal mogelijk. Niet voor eerste aanvragen en omwisseling of vermiste gestolen rijbewijzen. Dit past bij onze online-dienstverlening digitaal aanbieden daar waar kan. Het afhalen van het document (rijbewijs) moet nog wel bij de gemeente. 

Specialistische vragen
We merken ook dat er steeds meer specialistische vragen worden gesteld, afstamming nationaliteiten, naturalisatie, vestiging buitenland rechten en buitenlandse brondocumenten en bijzondere erkenningen. 

Project Troje
Het aantal cyberincidenten neemt enorm toe. Reden voor de ondermijningsspecialisten van de provincie Gelderland om een plan te bedenken om gemeenten weerbaarder te maken. Daarom is in 2022 project 
Troje opgestart, een cyberchallenge voor alle Gelderse gemeenten. De testen zijn door een onafhankelijk bureau afgenomen en bestonden uit drie delen:
1. De systemen van de Gelderse gemeenten zijn op inbraakgevoeligheid getest;
2. Het kennisniveau van de medewerkers rond informatieveiligheid en het herkennen van dreigingen is beproefd;
3. Er is een mysterie guest naar de gemeenten gestuurd met het doel fysiek toegang te krijgen tot het gemeentehuis om zo veel mogelijk informatie te verzamelen.
Uit de beproeving van project Troje is de gemeente Aalten het beste uit de test gekomen. De gemeente Doesburg is hierbij tweede geworden en de gemeente Arnhem heeft de derde plek gekregen. Dus twee gemeenten van de ICT-samenwerking zijn in de prijzen gevallen. Alle drie de gemeenten gaan nu naar de volgende fase. De veiligheidsspecialisten van ICT-bedrijf Secura starten nu met een zogenaamd red teaming. Bij een red teaming wordt samen met ICT een georganiseerde aanval op onze digitale omgeving uitgevoerd. Met als doel om eventuele tekortkomingen in onze cyberverdediging op te sporen.

Forse toename bezwaarschriften WOZ
Elk jaar worden voor alle onroerende zaken WOZ-beschikkingen vastgesteld. Tegen de waarde kan bezwaar worden gemaakt. In de afgelopen jaren liep het aantal bezwaarschriften op van 174 in 2020 naar 223 in 2022. Daarmee bleven we altijd ruim onder het gemiddelde aantal bezwaarschriften in vergelijking met andere gemeenten. 
Voor 2023 is het aantal ingediende bezwaarschriften explosief gestegen naar ca. 975. Dit wordt enerzijds verklaard door de forse waardestijging van woningen rond de waardepeildatum 1 januari 2022 (+19,3%) en anderzijds door de agressieve reclamecampagne van de bureaus die ‘gratis’ bezwaar maken tegen de WOZ. Deze bureaus profiteren van de hoge wettelijke kostenvergoeding die er op dit moment is. De staatssecretaris van Financiën heeft aangekondigd deze kostenvergoeding te willen beperken. Om deze bureaus zoveel mogelijk buiten de deur te houden hebben wij daar in diverse publicaties aandacht aan besteed. Ook hebben wij de drempel voor het zelf bezwaar maken zo laag mogelijk gelegd. Dit heeft maar ten dele geholpen. Ook het feit dat de gemiddelde OZB-aanslag ongeveer gelijk is gebleven, heeft veel inwoners er niet van weerhouden om bezwaar te maken. De afhandeling van dit groot aantal bezwaarschriften legt een fors beslag op de capaciteit van de afdeling welk alleen maar met externe inhuur kan worden opgelost. Daarvoor is in deze voorjaarsnota extra budget gevraagd. 
Coronabudget 
Het restant van de ontvangen en bestede coronagelden 2022 van € 293.000 is in de jaarrekening 2022 toegevoegd aan het budget 2023 voor corona gerelateerde lasten. Begin 2020 is er vanuit de algemene reserve, budget beschikbaar gesteld voor corona gerelateerde lasten. Aangezien er geen kosten meer voor Corona verwacht worden, worden deze eigen middelen aan de algemene reserve toegevoegd en is deze vrij besteedbaar. 

Bijstellingen bestaand beleid

Terug naar navigatie - Bijstellingen bestaand beleid
Rijlabels Omschrijving Krediet 2023 2024 2025 2026
Programma 3 Bedrijfsvoering
P3.0001 Overdracht gronden aan Broekstraat in erfpacht -19.096
P3.0002 Leges burgerzaken 8.355 7.355 7.355 -32.645
P3.0003 P1: Opstellen duurzaam meerjaren onderhoudsplan dekken uit duurzaamheidsbudget 50.000
P3.0004 ICT indexering 57.000 57.000 57.000 57.000
P3.0005 ICT migratie databases en servers naar Windows server 2012 naar 2016 30.500
P3.0006 ICT-samenwerking aandeel resultaat 2022 -113.606
P3.0007 Schoonmaak indexering 14.300 14.300 14.300 14.300
P3.0008 Informatiebeveiliging begeleiding 25.000
P3.0009 Hybride werken 22.740
P3.0010 Loonbegroting 1.100.200 1.004.550 1.050.800 1.080.800
P3.0011 Externe ondersteuning functiewaarderingsronde 35.000 5.000 0 0
P3.0012 Rente bijstellingen 20.000 20.000 20.000 20.000
P3.0013 WOZ inhuur extra bezwaarschriften 50.000
P3.0014 Lagere OZB opbrengst 22.500
P3.0015 Algemene uitkering, decembercirculaire 2022 -3.586 24.676 24.592 25.776
P3.0016 Vrijval buffer loon- en prijsontwikkeling -301.000 -301.000 -301.000 -301.000
Totaal Programma 3 Bedrijfsvoering 998.307 831.881 873.047 864.231

P3.0001    Overdracht gronden aan Broekstraat in erfpacht € 19.096 incidenteel voordeel
In voorgaande rapportages is melding gemaakt van het feit dat aan de Broekstraat twee percelen grond in erfpacht worden uitgegeven. Eén van de twee percelen, 2096 m² is overgedragen. Ter compensatie van het verlies van openbaar groen is eenmalig een bijdrage van € 17.000 in rekening gebracht. De gronden worden tegen een registratiewaarde van €1 per m² op de balans opgenomen. Dit geeft een klein voordeel in de 
exploitatie van € 2.096. De verschuldigde erfpachtcanon is structureel in de meerjarenbegroting verwerkt.

P3.0002    Leges burgerzaken 2023 € 8.355 (2023), € 7.355 (2024 & 2025) en € 32.645 (2026) voordeel
Op basis van geactualiseerde prognoses van het aantal te verstrekken reisdocumenten en rijbewijzen zijn de leges burgerzaken bijgesteld. In de jaren 2023 tot en met 2025 is er een kleine stijging van de lasten. Daarentegen verwachten we voor 2026 een hogere opbrengst door meer verstrekkingen.

P3.0003    Opstellen duurzaam meerjaren onderhoudsplan € 50.000, 
dekken uit het duurzaamheidbudget programma 1 P1.0009
Voor het bijstellen van de meerjaren onderhoudsplannen (MJOP’s) van de gemeentelijke gebouwen was altijd een klein budget geraamd om een aantal panden te kunnen actualiseren. Deze data werd in de software geladen zodat wij zelf de tussenliggende jaren konden bijstellen. Om de duurzaamheidsdoelstelling te kunnen halen dienen deze kosten ook in beeld gebracht te worden. Dit kan met een nieuw op te stellen DMJOP waarin ook de duurzaamheidsmaatregelen worden meegenomen. Dit in tegenstelling tot het MJOP waarin de één op één vervangingen benoemd staan. Afgelopen jaar is het abonnement op de software beeindigd. Voor de nieuw op te stellen DMJOP’s wordt nu een partij gezocht die voor ons een nieuwe planning en kostenraming aanlevert. Deze zou dan iedere 3 jaar geactualiseerd kunnen worden. Volledig gebruik van een softwarepakket is dan niet mee benodigd. In eerste instantie is er € 50.000 geraamd voor het opstellen van de nieuwe DMJOP’s voor alle gemeentelijke gebouwen. 

P3.0004    ICT indexering € 57.000 structureel nadeel
Op basis van het CPI-indexcijfer worden de contractprijzen verhoogd. Dit geldt voor de licenties van al onze software en voor de afname van de consultancy. Gemiddeld genomen is de indexatie van software 11%. In de begroting hadden we rekening gehouden met 5% indexering. Per saldo vallen de kosten structureel 
€ 57.000 hoger uit.

P3.0005    ICT migratie databases en servers naar Windows server 2012 naar 2016 € 30.500 incidenteel nadeel
Een groot aantal servers van de ICT-samenwerking moet worden vernieuwd. Een groot deel van deze migratie wordt door de firma Centric gedaan. Voor een aantal lokale servers moet de eigen leverancier worden aangesproken. De kosten van deze migraties door externen worden doorbelast op basis van de afgesproken verdeelsleutel (aantal accounts en servers). De eenmalige kosten zijn € 30.500.

 
P3.0006    ICT-samenwerking aandeel resultaat 2022 € 113.606 incidenteel voordeel
In 2022 heeft de ICT-samenwerking een fors positief resultaat behaald. Van dit positieve resultaat is onlangs besloten dat er € 732.000 uitbetaald wordt aan de diverse gemeenten. Op basis van het aantal accounts zoals vastgesteld in de begroting 2022, is ons aandeel € 113.606.

P3.0007    Schoonmaak indexering € 14.300 structureel nadeel 
Naast de prijsstijgingen binnen de schoonmaakbranche zijn ook de lonen in de cao schoonmaak verhoogd. Als gevolg van deze ontwikkelingen verhogen we de schoonmaak budgetten voor onze gemeentelijke panden structureel met € 14.300.

P3.0008    Informatiebeveiliging begeleiding € 25.000 incidenteel nadeel
Business Continuity Management gaat over de mate waarin wij als gemeente voorbereid zijn op calamiteiten. Denk aan langdurige uitval van elektriciteit of dataverbindingen, een pandemie zoals Corona, een ransomware aanval of andere cyberdreiging. Doelstelling hierbij is om de voorbereiding zodanig op orde te hebben, dat de impact van een calamiteit zo klein mogelijk blijft en dat essentiële dienstverlening zou spoedig mogelijk hervat kan worden. Het budget van € 25.000 is nodig voor advies, begeleiding en realisatie op dit vlak. 

P3.0009    Hybride werken € 22.740 incidenteel nadeel
Sinds de coronapandemie werken medewerkers meer thuis dan voor de coronapandemie. De mogelijkheid tot thuis werken is niet meer weg te denken in de huidige arbeidsmarkt. Naast de voordelen zien wij dat dit ook vraagt om aanpassingen in faciliteiten op kantoor. De afgelopen maanden zijn wij bezig geweest met onze visie op hybride werken. Deze visie vertalen we in een concreet stappenplan dat verwerkt wordt in de begroting 2024. We hebben ook een aantal quick wins geïnventariseerd die het hybride werken op kantoor vergemakkelijken. Zo is er meer behoefte ontstaan in stiltecabines waar je op kantoor een Microsoft Teams overleg kunt voeren of kunt bellen. Daarnaast is er ook meer behoefte aan kleine overlegruimtes om met elkaar te kunnen overleggen. Voor 2023 worden de kosten voor de quicks wins geschat op € 22.740.

P3.0010    Loonbegroting € 1.100.200 (2023), € 1.004.550 (2024), € 1.050.800 (2025), 
€ 1.080.800 (2026) nadeel
Cao Gemeenten 2023
Op grond van de nieuwe Cao Gemeenten krijgt elke medewerker met terugwerkende kracht vanaf januari 2023 eerst een salarisverhoging van € 240 en daarna van 2%. Door de vaste verhoging met € 240 is de salarisverhoging relatief hoger voor medewerkers in de lagere loonschalen. De gemiddelde loonstijging komt uit op ruim 7,5 %. De nieuwe Cao voorziet daarnaast onder meer in een hogere vergoeding voor thuiswerken, een toename van het aantal verlofuren en een regeling voor vervroegd uittreden voor medewerkers met minimaal 43 dienstjaren. Voor de uitvoering van de cao is een verhoging van de loonbudgetten met 
€ 750.000 op jaarbasis nodig.

Organisatiebrede functiewaardering
In het kader van de wijziging van de organisatiestructuur per 1 januari 2023 is afgesproken een organisatie-brede functiewaarderingsronde te houden. Dat is nodig om diverse nieuwe of gewijzigde functies binnen de aangepaste organisatiestructuur te waarderen. Aangezien de vorige organisatiebrede functiewaarderingsron-de dateert van 1 januari 2015 is gekozen voor een algehele functiewaarderingsronde. 
Daarmee hebben we dan weer een actueel loongebouw. Dat is ook in verband met de krapte op de arbeidsmarkt nodig.
In de kaderbrief voor de begroting 2024 is al aangegeven dat de toenemende krapte op de arbeidsmarkt een van de grootste uitdagingen voor de komende jaren is. Dit vraagstuk wordt alleen maar groter door de te verwachten verdere forse uitstroom wegens pensioneringen en een duidelijke toename van het tussentijdse verloop. Ontwikkelingsmogelijkheden, hybride werken, flexibele werktijden en een prettig werkklimaat zorgen er tezamen met goede arbeidsvoorwaarden voor dat we een sterke positie hebben op de arbeidsmarkt. 
Dat is nodig om als relatief kleine gemeente te kunnen concurreren bij het aantrekken van getalenteerde medewerkers.
Het is buitengewoon lastig op voorhand een inschatting te maken van de hogere loonkosten, die zullen voortvloeien uit deze organisatiebrede functiewaarderingsronde. Dat is altijd al zo, maar geldt in de huidige krappe arbeidsmarkt des te meer. We zien om ons heen een duidelijk opwaartse beweging in het geboden schaalniveau bij vacatures voor functies in bepaalde taakvelden. De krapte op de arbeidsmarkt zal mogelijk ook gevolgen kunnen hebben voor het loongebouw in onze organisatie, hetgeen uiteindelijk tot uitdrukking kan komen in een bijstelling van de conversietabel functiewaardering (de tabel waarin de functiewaarderingspunten worden vertaald naar een salarisschaal). Voor de globale inschatting van de kosten van de organisatiebrede functiewaarderingsronde per 1 januari 2024 hebben we ons gebaseerd op de ervaring van onze externe adviseur. Deze globale indicatieve ramingen komen uit op € 100.000 (2024), € 160.000 (2025), € 190.000 (2026) en € 200.000 (2027).
 
Uitbreiding formatie op grond van het Uitvoeringsprogramma
In het Uitvoeringsprogramma 2022-2026 Daadkrachtig, Duurzaam en Dichtbij: Deurgoan! is bij het onderwerp Duurzaamheidsopgave met lokale en regionale partners (2 c) vastgelegd dat uitbreiding van de formatie nodig is. Aan het college is de opdracht verstrekt ervoor te zorgen dat de organisatie de vereiste slagkracht heeft om de duurzaamheidsopgave uit het Plan van Aanpak Duurzaamheid te realiseren in samenwerking met lokale en regionale partners.
Met betrekking tot het onderwerp Gemeentemarketing (4 k) is in het Uitvoeringsprogramma opgenomen dat dit terrein nog structurele aandacht, bemensing en de daarbij behorende middelen mist. Het college heeft daarom in het Uitvoeringsprogramma voorgesteld om nu extra menskracht in te zetten, te werken aan een interne organisatie en daarna in een notitie te komen tot een aantal uitgangspunten.
Voor deze formatieve aanpassingen op grond van het Uitvoeringsprogramma is een bijraming van structureel € 113.800 per jaar nodig. In 2023 € 86.000 in verband met een latere ingangsdatum.

Inhuur personeel 
In verband met langdurige uitval van enkele medewerkers in publiekgerichte functies bij het team Mens en Samenleving, bij Burgerzaken en bij het KCC worden we genoodzaakt om extern personeel in te huren om de dienstverlening aan onze inwoners te kunnen voortzetten. Daarnaast moeten we inhuren bij DIV om het van ECAL tijdelijk teruggehaalde oud archief te bewerken en op te schonen. Voor deze verschillende inhuur-situaties is in totaal een verhoging van het inhuurbudget met € 250.950 benodigd (2023 € 237.200 en 2024 € 13.750).

Verhoging piketvergoedingen crisisbeheersing
Door afspraken in VNOG-verband met betrekking tot uniformering van piketvergoedingen zien we ons genoodzaakt de bestaande piketvergoedingen voor de crisisbeheersing fors te verhogen. Deze afspraak betreft medewerkers van de gemeente Aalten die deelnemen in de regionale expertteams, maar ook de medewerkers in de piketdiensten voor de gemeentelijke crisisbeheersing. Hiervoor is een verhoging van de loonbudgetten met € 20.000 per jaar met ingang van 2023 nodig.

Verhoging budget voor personeelsfeesten
Sinds 2017 worden de personeelsfeesten van de gemeente Aalten namens de werkgever georganiseerd door de Personeelsvereniging. In verband met de sterk gestegen kosten van de personeelsfeesten vraagt het bestuur van de Personeelsvereniging om een verhoging van het beschikbare budget. Het bestaande budget voor de personeelskosten is jarenlang niet geïndexeerd. We stellen voor het bestaande budget te verhogen met structureel € 7.000 per jaar. De medewerkers van de Laborijn Groenploeg kunnen ook deelnemen aan de personeelsfeesten. 

P3.0011    Externe ondersteuning functiewaarderingsronde € 35.000 (2023) en € 5.000 (2024) incidenteel nadeel
Bij de organisatiebrede functiewaarderingsronde, verder toegelicht bij de post ‘P3.0040 Loonbegroting’, hebben we externe ondersteuning nodig. Deze kosten worden geschat op € 35.000 voor 2023 en € 5.000 voor 2024.

P3.0012     Rente bijstellingen € 20.000 structureel nadeel
Voor wat betreft rente zitten we weer in de traditionele situatie, er moet weer betaald worden voor rood staan. Waar we in 2022 nog een vergoeding kregen voor een negatief saldo, moet er nu weer rente betaald worden. Daarnaast stijgen de rentes. Als gevolg van deze ontwikkelingen nemen we weer structureel rentelasten op van € 20.000.

P3.0013    WOZ inhuur extra bezwaarschriften € 50.000 incidenteel nadeel 
Er zijn dit jaar enorm veel bezwaarschriften tegen de WOZ-beschikkingen ingediend. Om deze op tijd te kunnen afhandelen is externe inhuur noodzakelijk. Daarnaast is het aantal bezwaren door zogenaamde No cure No pay bedrijven verdubbeld. Dit zal ook voor een toename van de uit te betalen proceskostenvergoeding zorgen. Voorlopig worden de extra kosten geschat op € 50.000 

P3.0014    Lagere OZB opbrengst € 22.500 incidenteel nadeel 
Bij het berekenen van de OZB-tarieven wordt uitgegaan van de totale WOZ-waarde van alle panden in de gemeente. Dit wordt gecorrigeerd met diverse factoren als afrondingen, leegstand, vrijstellingen van woon-delen in niet-woningen (Amendement de Pater) en dergelijke. Na het verzenden van de definitieve WOZ-beschikkingen is gebleken dat de totale WOZ-waarde lager is dan waar bij de berekening van de tarieven is uitgegaan. De OZB-opbrengst valt daardoor € 22.500 lager uit.

P3.0015    Algemene uitkering, decembercirculaire 2022 € 3.586 voordeel (2023), € 24.676 (2024), € 24.592 (2025) en € 25.776 (2026) nadeel
De meest recente circulaire, de decembercirculaire 2022 in dit geval, is verwerkt. Bij de najaarsnota 2022 hadden we al rekening gehouden met een structureel lagere opbrengst van € 300.000 nadat bleek dat er in de septembercirculaire 2022 een fout was geslopen bij de berekening van de OZB-waarde van de woningen van 2022 naar 2023. Per saldo zorgt dit voor een voordeel van € 3.586 in 2023 en voor de volgende jaren een nadeel van € 24.676 (2024), € 24.592 (2025) en € 25.776 (2026).

P3.0016    Vrijval buffer loon- en prijsontwikkeling € 301.000 structureel voordeel 
Bij het opstellen van de begroting 2023 resteerde na alle toegepaste budget indexaties een niet toegerekend bedrag van € 130.000. Dit bedrag bleef als buffer gereserveerd om toekomstige tegenvallers bij de loon- en prijsindexatie op te vangen. Na het uitkomen van de septembercirculaire werd deze buffer structureel met een bedrag van € 500.000 opgehoogd om de buffer te versterken (zie raadsmededeling 149-2022). 
In de najaarsnota 2022 werden de hogere kosten voor energie van structureel € 329.000 ten laste van deze buffer gebracht. De resterende buffer van € 301.000 valt in deze nota vrij ten gunste van de exploitatie om bijvoorbeeld de extra kosten van de afgesloten CAO gedeeltelijk op te vangen.