Programma 1 Ruimte

Welke concrete doelstellingen zijn er?

Terug naar navigatie - Welke concrete doelstellingen zijn er?

P1.1 Omgevingswet

Terug naar navigatie - P1.1 Omgevingswet

Omschrijving (toelichting)

De deelprojecten welke noodzakelijk zijn voor de invoering van de Omgevingswet, zijn gereed en operationeel. 

Acties

P1.2 Omgevingswet

Terug naar navigatie - P1.2 Omgevingswet

Omschrijving (toelichting)

Onze inwoners worden betrokken bij het opstellen van de Omgevingsvisie.

Acties

P1.3 Woningbouw

Terug naar navigatie - P1.3 Woningbouw

Omschrijving (toelichting)

In 2023 worden er 120 woningen gerealiseerd.

Acties

P1.4 Woningbouw

Terug naar navigatie - P1.4 Woningbouw

Omschrijving (toelichting)

Het huidige afwegingskader woningbouw wordt herijkt om de mogelijkheden voor een flexibel uitnodigingskader te kunnen bepalen.

Acties

P1.5 Werklocaties

Terug naar navigatie - P1.5 Werklocaties

Omschrijving (toelichting)

In 2023 vindt besluitvorming plaats ten aanzien van de mogelijke uitbreidingsrichting van bedrijventerrein bij de kern Aalten.

Acties

P1.6 Werklocaties

Terug naar navigatie - P1.6 Werklocaties

Omschrijving (toelichting)

Het huidige RPW (2019-2023) wordt geactualiseerd.

Acties

P1.7 Klimaat

Terug naar navigatie - P1.7 Klimaat

Omschrijving (toelichting)

Per wijk kennen we de kwetsbaarheden als gevolg van het veranderende klimaat.

Acties

P1.8 Klimaat

Terug naar navigatie - P1.8 Klimaat

Omschrijving (toelichting)

De actielijnen en maatregelen vanuit de klimaatstrategie worden opgenomen in de Omgevingsvisie.

Acties

P1.9 Duurzaamheid

Terug naar navigatie - P1.9 Duurzaamheid

Omschrijving (toelichting)

De RES 2.0 wordt in 2023 vastgesteld.

Acties

P1.10 Duurzaamheid

Terug naar navigatie - P1.10 Duurzaamheid

Omschrijving (toelichting)

In 2023 starten met een wijk/buurtuitvoeringsplan warmtetransitie waarin als uitgangspunt geldt dat er voor iedereen een betaalbaar aanbod komt en iedereen mee kan doen.

Acties

P1.11 Duurzaamheid

Terug naar navigatie - P1.11 Duurzaamheid

Omschrijving (toelichting)

Er is een regeling opgesteld om energiearmoede tegen te gaan.

Acties

P1.12 Centrumvisie

Terug naar navigatie - P1.12 Centrumvisie

Omschrijving (toelichting)

In 2023 wordt het definitieve ontwerp voor het centrumgebied, Heelweg en de Allee vastgesteld.

Acties

P1.13 Centrumvisie

Terug naar navigatie - P1.13 Centrumvisie

Omschrijving (toelichting)

De directe omgeving wordt intensief betrokken bij het tot stand komen van concrete maatregelen uit de centrumvisie.

Acties

P1.14 Horeca

Terug naar navigatie - P1.14 Horeca

Omschrijving (toelichting)

De nieuwe horecavisie wordt vastgesteld.

Acties

P1.15 Toerisme

Terug naar navigatie - P1.15 Toerisme

Omschrijving (toelichting)

We rollen het regionale programma vitaliteit en verblijfsrecreatie uit.

Acties

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

High five
High-Five is een project waarmee schoolgaande kinderen munten kunnen scoren door te lopen en fietsen naar school. Het aantal leerlingen dat te voet of met de fiets in plaats met de auto naar school gaat is gestegen. De gemeente en de provincie zijn erg tevreden met deze resultaten en daarom wordt het project doorgezet. 

Toekomstbestendige bedrijventerreinen
In het Regionale Programma Werklocaties (RPW) is vastgesteld dat we inzetten op versterking van de kwaliteit van bestaande bedrijventerreinen. Het gaat daarbij om veel meer dan ruimtelijke kwaliteit. Bij de realisatie van toekomstbestendige bedrijventerreinen wordt ingezet op energietransitie en de transformatie naar een groen, gezond en klimaatbestendig bedrijventerrein. Een integrale visie en aanpak voor onze gemeente ontbreekt echter nog en wordt momenteel projectmatig opgesteld. Daarbij kijken we ook hoe we er nu voor staan door het houden van een nulmeting. Oplevering van de visie en plan van aanpak voor het vervolg staat gepland voor Q1 2024.

Basiskwaliteit Landschap (en Biodiversiteit)
In 2023 is de rapportage Basiskwaliteit Landschap en Biodiversiteit afgerond, deze rapportage betreft een nulmeting en maakt deel uit van het Biodiversiteitsplan. Basiskwaliteit Landschap en Biodiversiteit is een aanduiding voor een minimum niveau van de kwaliteit van natuur en landschap. Waar de Basiskwaliteit niet wordt bereikt, is sprake van sterk verarmde landschappen, waar zelfs algemene planten- en diersoorten niet meer kunnen gedijen. Met de vaststelling van het Biodiversiteitsplan ligt er een uitvoeringsagenda om te werken aan het herstel van de biodiversiteit in onze gemeente. Aanvullend worden in 2024 bouwstenen en gebiedsgerichte maatregelen voor herstel van de basiskwaliteit Landschap opgesteld, dit op basis van het Landschapsontwikkelingsplan. Hiermee maken we het ambities en doelstellingen vanuit het Landschapsontwikkelingsplan toegankelijk en concreet voor gebiedspartijen en derden. De bouwstenen dienen ter inspiratie en zijn richtinggevend om samen te werken aan het behoud, herstel en versterking van de Basiskwaliteit Landschap en Biodiversiteit.

Openbare verlichting
Het beleid op het gebied van openbare verlichting was, gezien de technische vernieuwingen, aan vervanging toe. Daarnaast is de productie van conventionele lichtbronnen begin dit jaar gestopt waardoor vervanging naar LED versneld moet worden opgepakt. Voor de gemeente Aalten betekent dit de vervanging van ongeveer 2400 armaturen. Om dit de komende vier jaar te kunnen uitvoeren, is in 2023 een beleidsplan opgesteld waarin de acties worden bepaald. Dit beleidsplan wordt in het eerste kwartaal van 2024 aan de raad aangeboden. 

`t Beggelder
Na het principebesluit dat in juli 2023 is genomen, is intern een projectleider aangewezen om het project op te pakken. De projectgroep gaat het onderzoek fasegewijs in drie stappen uitvoeren:
1.    Ontwikkelvisie/ambitiedocument 
2.    Stedenbouwkundig plan 
3.    Omgevingsplan
Met de exploitanten wordt in oktober een intentieovereenkomst gesloten voor fase één en twee.  Elke fase start met een plan van aanpak waarin kort en bondig het beoogd resultaat en proces (inclusief participatie) wordt omschreven. Elke fase eindigt met oplevering van het eindproduct dat ter besluitvorming aan het bevoegd gezag (raad) wordt voorgelegd. 
Het project kent een brede integrale benadering waarbij we naast ruimtelijke aspecten en woningbouwprogrammering ook nadrukkelijk willen sturen op het gebied van klimaatadaptatie, biodiversiteit, gezondheid, duurzaamheid en circulariteit. We vinden het daarom belangrijk om vooraf de ontwikkelkaders, ambities en wensen te bepalen, mede aan de hand van de Global Goals. Dit geldt zowel voor de gemeente (en de ont-wikkelcombinatie) maar ook voor de omgeving en overleginstanties. Deze beleidskaders, ambities en wensen worden vastgelegd in een Ontwikkelingsvisie (OV). De OV is vervolgens het vertrekpunt voor het opstellen van het Stedenbouwkundig Plan (SP). Dit SP geeft concreet richting aan de toekomstige inrichting van het gebied. De mate van gedetailleerdheid, flexibiliteit en fasering worden hierin ook meegenomen. Het vastgestelde SP vormt vervolgens de onderlegger voor het Omgevingsplan (OP), het instrument waarmee een planologische basis voor de ontwikkeling van het woongebied wordt gelegd (fase drie). 

Huisvesting aandachtsgroepen (waaronder opvang statushouders, asielzoekers en ontheemden)
In April 2023 zijn we gestart met het starten van het project voor een actieplan voor huisvesting van aandachtsgroepen. Belangrijke actie die uit het projectplan voortvloeide was het in beeld brengen van potentiële locaties die geschikt zijn voor de huisvesting van aandachtsgroepen en andere mensen die afhankelijk zijn van (sociale huur)woningen en/of tijdelijke huisvesting (“de opgave”). Deze fase bevindt in een afrondende fase. Na het in beeld brengen van geschikte locaties zal er via diverse projectgroepen verder gewerkt worden aan het realiseren van de huisvesting. We streven ernaar om in een zo kort als realistisch mogelijke periode 165 plekken voor vluchtelingen uit Oekraïne, 100 plekken voor asielzoekers, jaarlijks huisvesten van 100 statushouders en zes crisisopvanglocaties te realiseren. 

Kapverordening
Wij zijn bezig met het opstellen van een nieuwe kapverordening. We hebben de wensen en ambities intern geïnventariseerd, momenteel wordt er gewerkt aan een startnotitie die eind 2023 naar de raad gaat. Het doel hiervan is niet alleen om de kap van bomen te verminderen, maar ook het aantal (inheemse) bomen te verhogen. Bij de nieuwe kapverordening wordt er onderscheid gemaakt bij gebieden waar hittestress kan optreden, hier zou het kappen van bomen meer ontmoedigd moeten worden dan bij andere gebieden.

Bijstellingen bestaand beleid

Terug naar navigatie - Bijstellingen bestaand beleid
2023 2024 2025 2026 2027
Programma 1 Ruimte
P1.0001 Leges straatwerk -30.000 0 0 0 0
P1.0002 Onderuitputting afschrijving wegen, zie overzicht kredieten -130.000 0 0 0 0
P1.0003 Toeristenbelasting -24.000 -24.000 -24.000 -24.000 -24.000
P1.0004 Uitbreiding terassen -10.000 0 0 0 0
P1.0005 Stichting Duplo 45.000 0 0 0 0
P1.0006 Rioolheffing lager ontrekking aan voorziening 85.000 0 0 0 0
Rioolheffing lager ontrekking aan voorziening. -85.000 0 0 0 0
P1.0007 Bodem Bruggenhutte 30.000 0 0 0 0
P1.0008 Bodem drugsafval 25.000 0 0 0 0
P1.0009 Ruimtelijke ordening hogere leges inkomsten -91.000 0 0 0 0
P1.0010 Bouwleges -250.000 0 0 0 0
P1.0011 Uuthuuskes, project is afgesloten zie overzicht kredieten -15.000 -15.000 -15.000 -15.000 -15.000
Totaal Programma 1 Ruimte -450.000 -39.000 -39.000 -39.000 -39.000

P1.0001    Leges straatwerk € 30.000 incidenteel voordeel
In verband met de energietransities en aanleg glasvezel zijn door netbeheerders (met name Alliander en Ziggo) meer kabels en leidingen aangelegd. De afgelopen jaren is het bedrag voor de vergoedingen voor het herstel van straatwerk en beplanting aanzienlijk toegenomen. Op basis van deze ervaringscijfers wordt de opbrengst nu structureel verhoogd. In de voorjaarsnota is deze post ook al met € 30.000 bijgesteld, maar de opbrengst blijkt in 2023 toch nog hoger te zijn.


P1.0002    Onderuitputting afschrijving wegen, zie overzicht kredieten € 130.000 incidenteel voordeel 
Van een aantal projecten is de planning aangepast waardoor de werkzaamheden later worden uitgevoerd.

P1.0003    Toeristenbelasting € 24.000 structureel voordeel
De opbrengst toeristenbelasting is in de afgelopen jaren toegenomen door verlenging van de heffingsperiode naar het hele jaar en meer toeristen die kiezen voor vakantie in eigen land. De verwachting is dat deze trend doorzet. Dit zorgt voor een extra opbrengst van € 24.000.

P1.0004    Terrassen € 10.000 incidenteel voordeel
De hogere inkomsten worden veroorzaakt door extra terrassenverhuur, dit is het gevolg van de uitbreiding van de terrasoppervlakte van de horecaondernemers in Aalten, Bredevoort en Dinxperlo. 
In de begroting 2024 is deze extra opbrengst al meegenomen. 

P1.0005    Stichting Duplo € 45.000 incidenteel nadeel
Op basis van de service overeenkomt tussen de gemeente en stichting Duplo is de afrekening opgenomen van de kosten van het gymmateriaal over de jaren 2016 tot en met 2023. 

P1.0006    Rioolheffing lager € 85.000 incidenteel nadeel, dekking uit voorziening 
De opbrengst van de rioolheffing wordt bepaald door de hoeveelheid afgenomen water en het vastgestelde tarief. Het jaarlijkse waterverbruik kan door allerlei oorzaken (zoals droge zomer of juist nat, stand van de economie) behoorlijk verschillen. Bij het opstellen van de begroting wordt dit zo goed mogelijk geschat.  Na afloop van het verbruiksjaar bij Vitens blijkt of de raming juist was. Omdat het werkelijk waterverbruik 2022/2023 lager is dan geraamd, is de werkelijke opbrengst rioolheffing ook lager. Het waterverbruik via Vitens door ondernemingen valt juist hoger uit. Hierdoor wordt er meer rioolheffing via Vitens in rekening gebracht, maar blijft er minder rioolheffing verharde oppervlakte over.

P1.0007        Bodem Brüggenhütte € 30.000 incidenteel nadeel 
Uitgangspunt is dat de verbetering van de afdeklaag budgettair neutraal verloopt in de periode 2023-2026. 
Extra uitdaging: Na de kap van het groen bleek dat de Japanse Duizendknoop verspreid was over circa 5.500 m³. De duizendknoop wordt gesaneerd door deze in te pakken in speciaal geotextiel. Hiervoor moeten de stronken verwijderd worden en het terrein geklepeld worden. 
In 2023 wordt het volledige gebied dat besmet is met duizendknoop gesaneerd Het laatste deel wordt gesaneerd als er weer meer afdekgrond is. Hierdoor zijn de kosten voor het eerste jaar hoger en wordt dit naar verwachting in de komende jaren weer terugverdiend. De inkomsten bestaan uit bijdragen derden en interne verrekeningen als de gemeentelijk organisatie zelf grond naar Brüggenhütte levert. 

P1.0008        Bodem drugsafval € 25.000 incidenteel nadeel 
Rouwmaat gaat de bodemsanering van de met drugsafval vervuilde grond in het Aaltense Goor uitvoeren. De totale kosten bedragen € 170.000. We ontvangen hiervoor een subsidie van € 145.000. 

P1.0009    Ruimtelijke ordening hogere leges inkomsten € 91.000 incidenteel voordeel
Er is dit jaar een aanmerkelijk aantal ruimtelijke plannen/projecten ter beoordeling aan de gemeente voorgelegd en in behandeling genomen, veelal op verzoek van particulieren en/of bedrijven. Waar mogelijk zijn die verzoeken gebundeld in een zogenaamd veegplan. Veel verzoeken hebben betrekking op woningbouw, al dan niet in combinatie met functiewijziging (versterking centrumgebied en rood-voor-rood-regeling) Bovendien zijn er dit jaar een aantal plannen financieël afgewikkeld, die in voorgaande jaren al zijn gestart. Door deze extra plannen zijn de leges inkomsten aanzienlijk hoger dan in de voorjaarsnota verwacht werd. 

P1.0010    Bouwleges € 250.000 incidenteel voordeel 
Een deel van de werkzaamheden, het behandelen van vooroverleggen en aanvragen omgevingsvergunning, is uitbesteed. De kosten hiervan bedragen € 200.000. In de primitieve begroting 2023 is voor de opbreng-sten van de leges rekening gehouden met de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) op 1 januari 2023. De invoering Omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2024 en de Wkb treedt op 1 januari 2024 gedeeltelijk in werking. Tot 1 juli 2024 geldt de Wkb alleen voor nieuwbouw en niet voor verbouw. Daarom is de verwachting dat de opbrengst van de leges in 2023 € 450.000 hoger uitvallen. Omdat er op dit moment nog niet geheel duidelijk is wat de invloed van de Omgevingswet op de legesopbrengsten en het uitbesteden van een deel van de werkzaamheden is, wordt voorgesteld om de begroting 2024 voor deze onderdelen pas bij te stellen in de voorjaarsnota 2024.

P1.0011    Uuthuuskes € 15.000 structureel voordeel
Acht van de tien Uuthuuskes zijn geplaatst, opgeleverd en verhuurd. Voor twee Uuthuuskes is geen locatie gevonden. Het krediet is afgesloten en wordt afgeraamd. De afwikkeling van de subsidieverantwoording vindt dit jaar nog plaats.