High five
High-Five is een project waarmee schoolgaande kinderen munten kunnen scoren door te lopen en fietsen naar school. Het aantal leerlingen dat te voet of met de fiets in plaats met de auto naar school gaat is gestegen. De gemeente en de provincie zijn erg tevreden met deze resultaten en daarom wordt het project doorgezet.
Toekomstbestendige bedrijventerreinen
In het Regionale Programma Werklocaties (RPW) is vastgesteld dat we inzetten op versterking van de kwaliteit van bestaande bedrijventerreinen. Het gaat daarbij om veel meer dan ruimtelijke kwaliteit. Bij de realisatie van toekomstbestendige bedrijventerreinen wordt ingezet op energietransitie en de transformatie naar een groen, gezond en klimaatbestendig bedrijventerrein. Een integrale visie en aanpak voor onze gemeente ontbreekt echter nog en wordt momenteel projectmatig opgesteld. Daarbij kijken we ook hoe we er nu voor staan door het houden van een nulmeting. Oplevering van de visie en plan van aanpak voor het vervolg staat gepland voor Q1 2024.
Basiskwaliteit Landschap (en Biodiversiteit)
In 2023 is de rapportage Basiskwaliteit Landschap en Biodiversiteit afgerond, deze rapportage betreft een nulmeting en maakt deel uit van het Biodiversiteitsplan. Basiskwaliteit Landschap en Biodiversiteit is een aanduiding voor een minimum niveau van de kwaliteit van natuur en landschap. Waar de Basiskwaliteit niet wordt bereikt, is sprake van sterk verarmde landschappen, waar zelfs algemene planten- en diersoorten niet meer kunnen gedijen. Met de vaststelling van het Biodiversiteitsplan ligt er een uitvoeringsagenda om te werken aan het herstel van de biodiversiteit in onze gemeente. Aanvullend worden in 2024 bouwstenen en gebiedsgerichte maatregelen voor herstel van de basiskwaliteit Landschap opgesteld, dit op basis van het Landschapsontwikkelingsplan. Hiermee maken we het ambities en doelstellingen vanuit het Landschapsontwikkelingsplan toegankelijk en concreet voor gebiedspartijen en derden. De bouwstenen dienen ter inspiratie en zijn richtinggevend om samen te werken aan het behoud, herstel en versterking van de Basiskwaliteit Landschap en Biodiversiteit.
Openbare verlichting
Het beleid op het gebied van openbare verlichting was, gezien de technische vernieuwingen, aan vervanging toe. Daarnaast is de productie van conventionele lichtbronnen begin dit jaar gestopt waardoor vervanging naar LED versneld moet worden opgepakt. Voor de gemeente Aalten betekent dit de vervanging van ongeveer 2400 armaturen. Om dit de komende vier jaar te kunnen uitvoeren, is in 2023 een beleidsplan opgesteld waarin de acties worden bepaald. Dit beleidsplan wordt in het eerste kwartaal van 2024 aan de raad aangeboden.
`t Beggelder
Na het principebesluit dat in juli 2023 is genomen, is intern een projectleider aangewezen om het project op te pakken. De projectgroep gaat het onderzoek fasegewijs in drie stappen uitvoeren:
1. Ontwikkelvisie/ambitiedocument
2. Stedenbouwkundig plan
3. Omgevingsplan
Met de exploitanten wordt in oktober een intentieovereenkomst gesloten voor fase één en twee. Elke fase start met een plan van aanpak waarin kort en bondig het beoogd resultaat en proces (inclusief participatie) wordt omschreven. Elke fase eindigt met oplevering van het eindproduct dat ter besluitvorming aan het bevoegd gezag (raad) wordt voorgelegd.
Het project kent een brede integrale benadering waarbij we naast ruimtelijke aspecten en woningbouwprogrammering ook nadrukkelijk willen sturen op het gebied van klimaatadaptatie, biodiversiteit, gezondheid, duurzaamheid en circulariteit. We vinden het daarom belangrijk om vooraf de ontwikkelkaders, ambities en wensen te bepalen, mede aan de hand van de Global Goals. Dit geldt zowel voor de gemeente (en de ont-wikkelcombinatie) maar ook voor de omgeving en overleginstanties. Deze beleidskaders, ambities en wensen worden vastgelegd in een Ontwikkelingsvisie (OV). De OV is vervolgens het vertrekpunt voor het opstellen van het Stedenbouwkundig Plan (SP). Dit SP geeft concreet richting aan de toekomstige inrichting van het gebied. De mate van gedetailleerdheid, flexibiliteit en fasering worden hierin ook meegenomen. Het vastgestelde SP vormt vervolgens de onderlegger voor het Omgevingsplan (OP), het instrument waarmee een planologische basis voor de ontwikkeling van het woongebied wordt gelegd (fase drie).
Huisvesting aandachtsgroepen (waaronder opvang statushouders, asielzoekers en ontheemden)
In April 2023 zijn we gestart met het starten van het project voor een actieplan voor huisvesting van aandachtsgroepen. Belangrijke actie die uit het projectplan voortvloeide was het in beeld brengen van potentiële locaties die geschikt zijn voor de huisvesting van aandachtsgroepen en andere mensen die afhankelijk zijn van (sociale huur)woningen en/of tijdelijke huisvesting (“de opgave”). Deze fase bevindt in een afrondende fase. Na het in beeld brengen van geschikte locaties zal er via diverse projectgroepen verder gewerkt worden aan het realiseren van de huisvesting. We streven ernaar om in een zo kort als realistisch mogelijke periode 165 plekken voor vluchtelingen uit Oekraïne, 100 plekken voor asielzoekers, jaarlijks huisvesten van 100 statushouders en zes crisisopvanglocaties te realiseren.
Kapverordening
Wij zijn bezig met het opstellen van een nieuwe kapverordening. We hebben de wensen en ambities intern geïnventariseerd, momenteel wordt er gewerkt aan een startnotitie die eind 2023 naar de raad gaat. Het doel hiervan is niet alleen om de kap van bomen te verminderen, maar ook het aantal (inheemse) bomen te verhogen. Bij de nieuwe kapverordening wordt er onderscheid gemaakt bij gebieden waar hittestress kan optreden, hier zou het kappen van bomen meer ontmoedigd moeten worden dan bij andere gebieden.