Programma 3 Bedrijfsvoering

Welke concrete doelstellingen zijn er?

Terug naar navigatie - Welke concrete doelstellingen zijn er?

P3.1 Dienstverleningsconcept

Terug naar navigatie - P3.1 Dienstverleningsconcept

Omschrijving (toelichting)

In 2022 is gestart met het project dienstverleningsconcept. Daarbij wordt gekeken naar hoe moderne dienstverlening hoort te zijn en hoe we onze burgers en ondernemers zo goed mogelijk kunnen bijstaan.

Acties

P3.2 Informatieveiligheid en Privacy Wet

Terug naar navigatie - P3.2 Informatieveiligheid en Privacy Wet

Omschrijving (toelichting)

Voldoen aan Baseline Informatieveiligheid Overheid (BIO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De Functionaris Gegevensbescherming voert jaarlijks een toetsing uit in hoeverre wij voldoen aan de regels van de AVG. Aanbevelingen uit deze toetsing worden opgenomen in een actieplan.

Acties

P3.3 Overgang van Civision Middelen naar iFinanciën

Terug naar navigatie - P3.3 Overgang van Civision Middelen naar iFinanciën

Omschrijving (toelichting)

Ons huidige financiële pakket Civision Middelen is aan vervanging toe. Daarvoor heeft onze huidige leverancier PinkRoccade het pakket iFinanciën beschikbaar. Dit pakket voldoet aan de laatste technische standaarden en draait tevens in de cloud. 

Acties

P3.4 Invoeren Samenhangende objectenregistratie

Terug naar navigatie - P3.4 Invoeren Samenhangende objectenregistratie

Omschrijving (toelichting)

Het samenbrengen van de basisregistraties WOZ, BAG, Kadaster en BGT op het gebied van data en kaartmateriaal zodat er één samenhangende registratie ontstaat.

Acties

P3.5 Omzetting en vulling softwarepakketten Omgevingswet

Terug naar navigatie - P3.5 Omzetting en vulling softwarepakketten Omgevingswet

Omschrijving (toelichting)

De Omgevingswet gaat in per 01-01-2023. Dit betekent dat de softwarepakketten van vergunningsverlening dan verplicht zijn aansloten op het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet en moeten voldoen aan de eisen van de Omgevingswet.

Acties

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Uitbreiding e-diensten
We breiden de e-diensten steeds verder uit aan de hand van de ontwikkelingen van de vakspecifieke software van bijvoorbeeld burgerzaken. Waar deze vakspecifieke software ontbreekt, ontwikkelen we zelf e-diensten. We passen achterliggende processen aan, zodat we zo efficiënt en effectief mogelijk werken met een hoge gebruikersvriendelijkheid en snelle afhandeling van de vragen van onze inwoners of andere klanten.
Uitbreiding van e-diensten leidt tot goed gecoördineerde processen en snelle en efficiënt uitgevoerde dienstenverlening, waardoor goede resultaten worden bereikt, zowel voor het publiek als voor de organisatie. Uitbreiding van e-diensten is ook een samenspel tussen vakspecifieke teams, het team automatisering en het team specialisten. Dit is geen afgebakend project met een vaste begin- en eindtijd, maar een continu proces. 
Bij de uitbreiding van e-diensten kan er sprake zijn van vakspecifieke software, zelf ontwikkelde oplossingen en een combinatie daarvan. Ook werken meerdere teams samen aan een project. Dit alles maakt dat er geen specifiek en een bepaald budget voor is op te nemen, het is een continu proces van verbetering, aanpassing en vernieuwing. 

Klimaatklaar
In 2023 is deelgenomen aan het project ‘KlimaatKlaar’ van de Provincie Gelderland. Hierbij worden plannen opgesteld voor het verduurzamen van het maatschappelijk vastgoed. 
Er is een drietal businesscases gemaakt voor verduurzaming van de locaties Gemeentehuis Markt 7, Gemeentekantoor Hofstraat 8 en de sporthal Eurohal Europastraat 2. Deze locaties zijn gekozen omdat op deze locaties het energieverbruik het hoogst ligt en waarvan wij verwachten dat deze de komende 15 jaar nog in ons bezit zijn. Aan de hand van deze cases volgt er een voorstel tot het verduurzamen van deze gebouwen. De eerste prioriteit ligt bij de locatie Gemeentekantoor Hofstraat. Hiervoor is een subsidieaanvraag gedaan en op basis van het onderliggende plan willen we deze locatie als eerste gaan verduurzamen. Naast het project KlimaatKlaar zijn we bezig met de planvorming voor verbouw en verduurzaming van de Ahof. Deze is nagenoeg gereed en ook voor deze locatie is de DUMAVA subsidie aangevraagd. 

Opstellen Duurzaam Meerjarenonderhoudsplan (DMJOP)
De voorliggende meerjaren onderhoudsplannen (MJOP) worden geactualiseerd en moet er gekeken worden naar het verduurzamen van het vastgoed. Om geen onnodige kosten te maken voor de actualisering en wordt er eerst een strategisch integraal accommodatieplan gemeentelijk vastgoed opgesteld. Aan de hand van deze koers stellen we vervolgens een DMJOP op voor al het maatschappelijk vastgoed dat in beheer is en blijft.

Pand Europastraat 6
Per 1 juli 2023 zit Schaersvoorde (voorgezet onderwijs) niet meer aan de Europastraat 6 in Dinxperlo. De onderwijsbestemming op het pand vervalt. Op dit moment is leegstandsbeheer ingezet om te voorkomen dat het pand verpauperd raakt. Er komt een onderzoek naar de toekomst van het gebouw, er wordt gedacht aan herontwikkeling van de locatie voor woningbouw. Omdat het gebouw geen langdurig beoogde maatschappelijke functie meer heeft, is er volgens BBV sprake van een duurzame waardevermindering. Bij de jaarrekening wordt een voorziening gevormd voor het verschil tussen boekwaarde en taxatiewaarde. De taxatiewaarde is momenteel nog niet bekend. Mocht uit het onderzoek blijken dat de nieuwe bestemming toch langdurig een maatschappelijke functie krijgt, kan de voorziening vrijvallen.

Vervanging archiefbescheiden
De overheid communiceert steeds meer digitaal met inwoners en bedrijven. Een groot deel van alle informatie die de overheid produceert, gebruikt of ontvangt, is digitaal. Maar er komt via het analoge kanaal nog post binnen. Fysieke loketten en papieren documenten blijven onvermijdelijk. Deze fysieke documenten worden na ontvangst gedigitaliseerd en opgenomen in het zaaksysteem van de gemeente. Gestreefd wordt om de implementatie van het vervangingsbesluit en de daaraan gekoppelde kwaliteitszorg digitale archieven in het 1e kwartaal 2024 af te ronden.

Beperken kostenvergoeding WOZ
Er zijn organisaties die burgers en bedrijven helpen bij het maken van bezwaar tegen de WOZ-beschikking. Als het bezwaar succesvol is, ontvangen zij een vaste vergoeding voor gemaakte kosten (proceskostenvergoeding). En als het juridische proces vertraging heeft ook een vergoeding voor immateriële schade. 
Voor bezwaarbureaus die burgers en bedrijven gratis helpen (zogenaamde no-cure-no-pay bedrijven) zijn deze vergoedingen vaak de enige inkomsten. Het heeft voor deze bezwaarbureaus dus voordelen om zoveel mogelijk juridische procedures te starten. En deze zo lang mogelijk te laten duren. 

Er ligt een wetsvoorstel om de volgende maatregelen vanaf 1 januari 2024 te laten ingaan:
- De proceskostenvergoeding voor professionele rechtsbijstand wordt lager. Die vergoeding wordt 25% van de huidige vergoeding als de burger of het bedrijf inhoudelijk gelijk krijgt. Als om andere redenen een vergoeding wordt toegekend, is de vergoeding 10% van de huidige vergoeding. 
- De gemeente betaalt de vergoeding direct aan de burger of het bedrijf namens wie het bezwaar is gemaakt. En dus niet meer aan het no-cure-no-pay bedrijf.
- Als de gemeente of de rechter niet binnen een redelijke termijn uitspraak doet, is de vergoeding voor immateriële schade lager. Die vergoeding is dan niet € 500 maar € 50 voor elk half jaar dat het proces langer duurt dan die termijn. 
Doel van al deze maatregelen is het verdienmodel van de no-cure-no-pay bedrijven minder aantrekkelijk te maken en de kosten voor gemeenten te beperken.  

Bijstellingen bestaand beleid

Terug naar navigatie - Bijstellingen bestaand beleid
2023 2024 2025 2026 2027
Programma 3 Bedrijfsvoering
P3.0001 Vervroegde Tweede Kamerverkiezing 70.000 0 0 0 0
P3.0002 Extra huur en pacht inkomsten -48.000 0 0 0 0
P3.0003 Verkopen eigendommen gemeente -15.000 0 0 0 0
P3.0004 Aanpassing loonindexatie Voorjaarsnota 2023 -80.000 0 0 0 0
P3.0005 Aanschaf en vervanging kantoormeubilair 0 17.000 17.000 17.000 17.000
P3.0006 Digitale communicatie -40.500 -10.000 -10.000 -10.000 -10.000
P3.0007 Inruil materieel -43.000 0 0 0 0
P3.0008 Dividenden 54.000 0 0 0 0
P3.0009 Rentebijstelling -198.000 0 0 0 0
P3.0010 WOZ extra bezwaarschriften inhuur 80.000 0 0 0 0
P3.0011 Algemene uitkering, mei- en septembercirculaire 2023 -859.000 -543.000 -561.000 -349.000 -1.522.000
P3.0012 Vennootschapsbelasting -10.974 0 0 0 0
Totaal Programma 3 Bedrijfsvoering -1.090.474 -536.000 -554.000 -342.000 -1.515.000

P3.0001    Vervroegde Tweede Kamerverkiezing € 70.000 incidenteel nadeel
De vervroegde Tweede Kamerverkiezing vindt plaats op 22 november 2023. We verwachten een hoge opkomst zoals bij de Provinciale verkiezingen en de verkiezingen voor het Waterschap en willen meer stembureaus gaan inzetten en daarnaast meer tellers. 
Voor de organisatie van verkiezingen ontvangen we jaarlijks geld via de algemene uitkering. We ontvangen geen aanvullende vergoeding omdat de Tweede Kamerverkiezing vervroegd is. 

P3.0002     Extra huur en pacht inkomsten € 48.000 incidenteel voordeel
In 2023 hebben we in verband met het verhogen van de capaciteit van het stroomnetwerk door Liander meer inkomsten.

P3.0003    Verkopen eigendommen gemeente € 15.000 incidenteel voordeel
Er zijn meerdere kleine verkopen van voornamelijk groenstroken geweest in 2023.

P3.0004    Aanpassing loonindexatie Voorjaarsnota 2023 € 80.000 incidenteel voordeel
Bij de berekening van de kosten voor de uitvoering van de nieuwe cao-gemeenten is in de Voorjaarsnota 2023 een te hoge raming aangehouden van € 80.000. Daarom wordt deze nu verlaagd (is in de begroting 2024-2027 al verwerkt).

P3.0005    Aanschaf en vervanging kantoormeubilair €17.000 vanaf 2024 structureel nadeel
Na de coronaperiode zien we dat we zowel thuis als op kantoor werken. Ook vinden steeds meer vergaderingen plaats via Teams in plaats van fysiek. Deze ontwikkeling vraagt om aanpassingen van de kantoorfunctie zoals we deze gewend waren. Eén van deze ontwikkelingen is dat er meer behoefte is aan overleg-ruimtes en belblokken. Daarnaast zien we dat door thuiswerken de bezetting op kantoor aan het afnemen is. Door werkplekken flexibel in te richten, hebben we in totaal minder werkplekken nodig. De hierdoor ontstane werkruimte kan dan worden ingezet voor overleg en/of belblokken. Hiervoor is het noodzakelijk om lockers beschikbaar te stellen voor het opbergen van persoonlijke spullen. 
Daarnaast zijn onze bureaustoelen aan vervanging toe. Naast dat veel stoelen zware beschadigingen en slijtages vertonen, is het voor het hybride werken noodzakelijk dat werkplekken op eenduidige wijze kunnen worden ingesteld. Voor de dekking van de kapitaallasten van de nieuwe bureaustoelen en lockers verwachten we vanaf 2024 structureel € 17.000 nodig te hebben.


P3.0006    Digitale communicatie € 41.000 incidenteel voordeel in 2023 en vanaf 2024 € 10.000 voordeel
In 2023 hebben we minder kosten door de eerder aangeschafte nieuwe website. Doordat we onder meer minder modules af hoeven te nemen zorgt het dit jaar voor een voordeel van € 19.000 en heeft vanaf 2024 een voordelig effect van € 10.000. Daarnaast zijn bepaalde werkzaamheden die dit jaar op de planning stonden niet uitgevoerd en doorgeschoven naar 2024. Dit zorgt in 2023 voor een incidenteel voordeel van € 22.000.

P3.0007    Inruil materiaal € 43.000 incidenteel voordeel 
Dit jaar zijn er meerdere auto’s ingeruild. De investeringen zijn te zien in het overzicht kredieten. Door de hoge marktwaarde van de inruil levert dit een boekwinst op.

P3.0008    Dividenden € 54.000 incidenteel nadeel
Dividenduitkering is afhankelijk van het bedrijfsresultaat en het dividendbeleid. De dividenden over 2023 zijn met € 54.000 fors lager dan de raming, maar is ook aanzienlijk lager dan de opbrengst over 2022.

P3.0009    Rentebijstelling € 198.000 incidenteel voordeel
Onder meer door forse bijdragen van het Rijk (onder andere uitkering voor opvang ontheemden Oekraïne) en het doorschuiven van geplande investeringen zijn we een groot deel van het jaar overliquide geweest. Deze gelden zijn gestald bij de schatkist en leveren daar een mooi rentebedrag op. Daarom is zowel de raming van de debetrente als de creditrente bijgesteld. Daarnaast is het momenteel moeilijk in te schatten of er dit jaar nog een vaste geldlening moet worden aangetrokken. Met de najaarsnota wordt daar vooralsnog wel vanuit gegaan. We gaan nu uit van een lening van € 3 miljoen in plaats van € 7 miljoen. Weliswaar met een hoger rentepercentage maar een kortere periode. Tezamen geeft dit een voordeel van € 166.000. Bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVN) zijn gelden gestort waarmee SVN namens de gemeente leningen verstrekt. Zoals Toekomstbestendig Wonen lening en Startersleningen. Gelden die niet direct worden uitgeleend, blijven in depot en daarover wordt rente vergoed. Dit was niet geraamd omdat het rentetarief lange tijd op nul stond. Inmiddels is de rente weer opgelopen en wij ontvangen in 2023 weer een vergoeding van € 32.000.

P3.0010    WOZ extra bezwaarschriften inhuur € 80.000 incidenteel nadeel
Dankzij de uitgebreide reclamecampagnes door de adviesbureaus die ‘gratis’ bezwaar maken tegen de WOZ-beschikkingen zijn er dit jaar enorm veel bezwaarschriften tegen de WOZ-beschikkingen ingediend. In totaal ca. 950 stuks. Deze moeten binnen het jaar worden afgehandeld. Omdat het er veel meer zijn dan afgelopen jaren is externe inhuur noodzakelijk. Omdat ook het aantal bezwaren door zogenaamde No cure No pay bedrijven is verdubbeld, is er een flinke toename van de toekenning van de wettelijke kostenvergoeding. Bij de voorjaarsnota is al € 50.000 geraamd. Dit blijkt echter niet toereikend te zijn en er is € 80.000 extra benodigd.

P3.0011    Algemene uitkering, mei- en septembercirculaire 2023, € 859.000 voordeel 2023 
De effecten van zowel de mei- als de septembercirculaire 2023 zijn in deze najaarsnota verwerkt. De 
algemene uitkering wordt voor 2023 naar boven bijgesteld. Er komen een paar stelposten te vervallen waaronder die voor onderuitputting. Ook zijn de aantallen van de verschillende maatstaven waarmee de algemene uitkering wordt berekend weer geactualiseerd op basis van de laatst bekende gegevens die het ministerie hanteert. Dit levert een voordeel op van ongeveer € 300.000. Er is een aantal stelposten opgenomen waarvan de belangrijkste zijn: energietoeslag, participatie, flankerend beleid energiearmoede en vergoeding kosten leerlingenvervoer en taalontwikkeling ontheemden uit Oekraïne. Daarnaast zijn er diverse overige mutaties zoals ruimte onder het BCF-plafond, een correctie op de uitkering door een hogere 
uitkeringsbasis en een hoger accres door loon- en prijsontwikkelingen. Deze mutaties hebben voor 2023 per saldo een voordelig effect op de begroting van € 311.000 (meicirculaire) en € 520.000 (septembercirculaire). Als laatste wordt genoemd een voordelige afrekening over voorgaande jaren die in 2023 wordt verantwoord van per saldo € 28.000.

P3.0012    Vennootschapsbelasting € 10.974 incidenteel voordeel
We hebben nog geen definitieve aanslag van de Belastingdienst ontvangen, maar er is al wel een doorrekening gemaakt. Daaruit blijkt dat we geen vennootschapsbelasting verschuldigd zijn in 2023. Het budget wordt afgeraamd. 

Reservemutaties die bij de jaarrekening 2023 worden verwerkt:

Programma 1 Reserve onderhoud wegen 
Conform de Nota reserves en voorzieningen worden de uitgaven voor groot onderhoud wegen die in het Meerjaren Onderhoudsplan Wegen zijn opgenomen, aan deze reserve onttrokken. Het plan wordt jaarlijks bezien. De werkelijke kosten voor groot onderhoud wegen worden in de jaarrekening aan deze reserve onttrokken. 

Programma 2 Reserve inkoop zorg
Per 1 juli 2022 is gestart met de nieuwe, resultaatgerichte werkwijze voor Jeugdhulp en Wmo (inclusief Wonen). De regionale inkoop is een instrument om te komen tot een optimale uitvoering van de taken en verantwoordelijkheden. Het financiële gevolg van deze nieuwe inkoop valt nog niet te overzien. Daarnaast is door de openeindregeling en de verschuiving naar zwaardere zorg niet bekend hoe we uitkomen.
Daarom stellen we voor alle overschotten of tekorten op de inkoop zorg aan het eind van het boekjaar te verrekenen met deze reserve. 

Programma 3 Algemene reserve, Oekraïnebudgetten
Er is nog geen beeld te vormen wat de ontwikkelingen met betrekking tot de Oekraïnebudgetten zijn. De lasten bestaan uit leefgeld verstrekking, tolkkosten en lasten met betrekking tot de huisvesting. Middels de algemene uitkering is er in de septembercirculaire een uitkering gedaan en ook in de decembercirculaire worden hiervoor bedragen verwacht. We stellen u voor bij het opmaken van de jaarrekening de Oekraïne-budgetten in zijn totaal te bezien en het eventuele overschot afzonderlijk aan de algemene reserve toe te voegen, zodat deze geldstromen inzichtelijk blijven.

Programma 3 Reserve onderhoud gemeentelijke gebouwen 
Conform de Nota reserves en voorzieningen worden de uitgaven voor groot onderhoud van gebouwen die in het Meerjaren Onderhoudsplan Gebouwen zijn opgenomen gedekt door deze reserve. De werkelijke kosten voor groot onderhoud gemeentelijke gebouwen worden in de jaarrekening aan deze reserve onttrokken. 

Programma 3 Reserve overlopende posten
Tot nu toe zijn de budgetten die in het jaar niet benut worden maar waar nog wel een bestemming voor is, doorgeschoven naar het volgende boekjaar. Om schommelingen in het rekeningsaldo te voorkomen, schuiven we de budgetten niet meer door, maar storten we het in de reserve overlopende posten. In de volgende jaarschijf worden de betreffende budgetten weer verhoogd en gedekt uit deze reserve, zodat deze volledig vrijvalt.