Uitbreiding e-diensten
We breiden de e-diensten steeds verder uit aan de hand van de ontwikkelingen van de vakspecifieke software van bijvoorbeeld burgerzaken. Waar deze vakspecifieke software ontbreekt, ontwikkelen we zelf e-diensten. We passen achterliggende processen aan, zodat we zo efficiënt en effectief mogelijk werken met een hoge gebruikersvriendelijkheid en snelle afhandeling van de vragen van onze inwoners of andere klanten.
Uitbreiding van e-diensten leidt tot goed gecoördineerde processen en snelle en efficiënt uitgevoerde dienstenverlening, waardoor goede resultaten worden bereikt, zowel voor het publiek als voor de organisatie. Uitbreiding van e-diensten is ook een samenspel tussen vakspecifieke teams, het team automatisering en het team specialisten. Dit is geen afgebakend project met een vaste begin- en eindtijd, maar een continu proces.
Bij de uitbreiding van e-diensten kan er sprake zijn van vakspecifieke software, zelf ontwikkelde oplossingen en een combinatie daarvan. Ook werken meerdere teams samen aan een project. Dit alles maakt dat er geen specifiek en een bepaald budget voor is op te nemen, het is een continu proces van verbetering, aanpassing en vernieuwing.
Klimaatklaar
In 2023 is deelgenomen aan het project ‘KlimaatKlaar’ van de Provincie Gelderland. Hierbij worden plannen opgesteld voor het verduurzamen van het maatschappelijk vastgoed.
Er is een drietal businesscases gemaakt voor verduurzaming van de locaties Gemeentehuis Markt 7, Gemeentekantoor Hofstraat 8 en de sporthal Eurohal Europastraat 2. Deze locaties zijn gekozen omdat op deze locaties het energieverbruik het hoogst ligt en waarvan wij verwachten dat deze de komende 15 jaar nog in ons bezit zijn. Aan de hand van deze cases volgt er een voorstel tot het verduurzamen van deze gebouwen. De eerste prioriteit ligt bij de locatie Gemeentekantoor Hofstraat. Hiervoor is een subsidieaanvraag gedaan en op basis van het onderliggende plan willen we deze locatie als eerste gaan verduurzamen. Naast het project KlimaatKlaar zijn we bezig met de planvorming voor verbouw en verduurzaming van de Ahof. Deze is nagenoeg gereed en ook voor deze locatie is de DUMAVA subsidie aangevraagd.
Opstellen Duurzaam Meerjarenonderhoudsplan (DMJOP)
De voorliggende meerjaren onderhoudsplannen (MJOP) worden geactualiseerd en moet er gekeken worden naar het verduurzamen van het vastgoed. Om geen onnodige kosten te maken voor de actualisering en wordt er eerst een strategisch integraal accommodatieplan gemeentelijk vastgoed opgesteld. Aan de hand van deze koers stellen we vervolgens een DMJOP op voor al het maatschappelijk vastgoed dat in beheer is en blijft.
Pand Europastraat 6
Per 1 juli 2023 zit Schaersvoorde (voorgezet onderwijs) niet meer aan de Europastraat 6 in Dinxperlo. De onderwijsbestemming op het pand vervalt. Op dit moment is leegstandsbeheer ingezet om te voorkomen dat het pand verpauperd raakt. Er komt een onderzoek naar de toekomst van het gebouw, er wordt gedacht aan herontwikkeling van de locatie voor woningbouw. Omdat het gebouw geen langdurig beoogde maatschappelijke functie meer heeft, is er volgens BBV sprake van een duurzame waardevermindering. Bij de jaarrekening wordt een voorziening gevormd voor het verschil tussen boekwaarde en taxatiewaarde. De taxatiewaarde is momenteel nog niet bekend. Mocht uit het onderzoek blijken dat de nieuwe bestemming toch langdurig een maatschappelijke functie krijgt, kan de voorziening vrijvallen.
Vervanging archiefbescheiden
De overheid communiceert steeds meer digitaal met inwoners en bedrijven. Een groot deel van alle informatie die de overheid produceert, gebruikt of ontvangt, is digitaal. Maar er komt via het analoge kanaal nog post binnen. Fysieke loketten en papieren documenten blijven onvermijdelijk. Deze fysieke documenten worden na ontvangst gedigitaliseerd en opgenomen in het zaaksysteem van de gemeente. Gestreefd wordt om de implementatie van het vervangingsbesluit en de daaraan gekoppelde kwaliteitszorg digitale archieven in het 1e kwartaal 2024 af te ronden.
Beperken kostenvergoeding WOZ
Er zijn organisaties die burgers en bedrijven helpen bij het maken van bezwaar tegen de WOZ-beschikking. Als het bezwaar succesvol is, ontvangen zij een vaste vergoeding voor gemaakte kosten (proceskostenvergoeding). En als het juridische proces vertraging heeft ook een vergoeding voor immateriële schade.
Voor bezwaarbureaus die burgers en bedrijven gratis helpen (zogenaamde no-cure-no-pay bedrijven) zijn deze vergoedingen vaak de enige inkomsten. Het heeft voor deze bezwaarbureaus dus voordelen om zoveel mogelijk juridische procedures te starten. En deze zo lang mogelijk te laten duren.
Er ligt een wetsvoorstel om de volgende maatregelen vanaf 1 januari 2024 te laten ingaan:
- De proceskostenvergoeding voor professionele rechtsbijstand wordt lager. Die vergoeding wordt 25% van de huidige vergoeding als de burger of het bedrijf inhoudelijk gelijk krijgt. Als om andere redenen een vergoeding wordt toegekend, is de vergoeding 10% van de huidige vergoeding.
- De gemeente betaalt de vergoeding direct aan de burger of het bedrijf namens wie het bezwaar is gemaakt. En dus niet meer aan het no-cure-no-pay bedrijf.
- Als de gemeente of de rechter niet binnen een redelijke termijn uitspraak doet, is de vergoeding voor immateriële schade lager. Die vergoeding is dan niet € 500 maar € 50 voor elk half jaar dat het proces langer duurt dan die termijn.
Doel van al deze maatregelen is het verdienmodel van de no-cure-no-pay bedrijven minder aantrekkelijk te maken en de kosten voor gemeenten te beperken.