De inkomsten van een gemeente komen uit diverse bronnen, waar de gemeentelijke belastingen en heffingen een relatief beperkt onderdeel van zijn. Deze inkomsten bestaan uit belastingen (OZB, hondenbelasting, toeristen- en forensenbelasting) en retributies of rechten (afvalstoffenheffing, rioolheffing en leges). Gemeenten zijn in hoge mate zelfstandig in hun belastingheffing. Daarom vormt de belastingheffing een integraal onderdeel van het gemeentelijk beleid. Hieronder volgt een overzicht van de lokale belastingen en heffingen. Een aanduiding van de lokale lastendruk is van belang voor de integrale afweging tussen beleid en inkomsten. Een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid maakt het beeld van de lokale lasten compleet.
Paragraaf Lokale heffingen
WOZ-beschikking
Terug naar navigatie - WOZ-beschikkingDe WOZ-waarde van woningen en niet-woningen wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld, waarbij het peiljaar telkens een jaar opschuift. Voor 2023 geldt de waarde op 1 januari 2022. In het jaar 2023 zijn 13.888 WOZ-beschikkingen verstuurd en daartegen zijn 954 bezwaarschriften ingediend. Dit is circa 6,9% van het totaal. Het gemiddeld aantal bezwaarschriften in de jaren daarvoor bedroeg 201 stuks (1,5%). De toename wordt deels toegeschreven aan de ‘no cure no pay’ bureaus die met een doelgerichte reclamecampagne actief waren. Daarnaast hebben wij de mogelijkheid om bezwaar te maken heel erg laagdrempelig gemaakt door e-formulieren op de website en QR code op het aanslagbiljet. Het landelijk gemiddeld aantal bezwaar-schriften bedraagt in 2023 7,2% (was 3,1% in 2022).
Tarieven belasting en heffingen
Terug naar navigatie - Tarieven belasting en heffingenVanaf 2020 is een benchmark woonlasten ingevoerd om jaarlijks de ontwikkeling van lokale lasten inzichtelijker te maken en een gematigde lastenontwikkeling te borgen. De benchmark vergelijkt voor alle gemeenten binnen een provincie de hoogte van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning. Dit geeft meer inzicht in de hoogte van de eigen lokale lasten ten opzichte van andere gemeenten, zodat hiermee bij de te maken keuzes rekening gehouden kan worden.
Voor het jaar 2023 is de totale OZB-opbrengst niet verhoogd. De tarieven voor de afvalstoffenheffing konden wederom vanwege een onttrekking uit de voorziening ook ongewijzigd blijven. De rioolheffing is verhoogd met 1,5%. In 2023 is de eerste fase (van vier) van de afschaffing van de hondenbelasting ingegaan en is het tarief met 25% verlaagd. Alle andere tarieven voor leges en belastingen zijn met 3,0% verhoogd.
Belastingopbrengsten
Terug naar navigatie - BelastingopbrengstenDe primitief geraamde en werkelijke opbrengsten zijn:
bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Belastingsoort | Geraamde opbrengst 2023 | Werkelijke opbrengst 2023 | Werkelijke opbrengst 2022 | |||
Onroerende zaakbelasting, eigenaar | 4.651 | 4.640 | 4.604 | |||
Onroerende zaakbelasting, gebruiker | 669 | 668 | 662 | |||
Afvalstoffenheffing | 1.465 | 1.432 | 1.451 | |||
Rioolheffing | 1.935 | 1.915 | 1.911 | |||
Hondenbelasting | 128 | 127 | 175 | |||
Toeristenbelasting | 130 | 150 | 117 | |||
Forensenbelasting | 101 | 98 | 100 | |||
Totaal | 9.079 | 9.030 | 9.020 |
Ten tijde van de vaststelling van de tarieven zijn vaak niet alle gegevens voorhanden. Daarom wordt bij de berekening van de tarieven een zo goed mogelijke inschatting gemaakt. Hierdoor kan in de praktijk de werkelijke opbrengst afwijken van de geraamde opbrengst. Deze zijn bij Voor- of Najaarsnota 2023 al bijgesteld. Ook bij de analyse van de budgetten is een verklaring van de verschillen tussen de geraamde en de werkelijke opbrengst gegeven.
Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven
Terug naar navigatie - Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarievenDe tarieven voor de afvalstoffenheffing, rioolheffing, lijkbezorgingsrechten, marktgelden en leges zijn zo vastgesteld dat de opbrengsten de kosten voor het verlenen van de diensten niet overschrijden. Hieronder staan de werkelijke bedragen ten opzichte van de bedragen uit de primitieve begroting 2023.
bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitieve | Jaarrekening 2023 | |||||
begroting 2023 | ||||||
Afvalstoffenheffing | Bedrag | Dekking | Bedrag | Dekking | ||
Lasten afvalstoffenheffing | 1.271 | 1.362 | ||||
Overhead (inclusief btw) | 396 | 282 | ||||
Onttrekking voorziening | -197 | -197 | ||||
Totale kosten | 1.470 | 1.447 | ||||
Opbrengst afvalstoffenheffing | 1.470 | 1.447 | ||||
Totale opbrengsten | 1.470 | 1.447 | ||||
Dekking | 100% | 100% | ||||
Primitieve | Jaarrekening 2023 | |||||
begroting 2023 | ||||||
Rioolheffing | Bedrag | Dekking | Bedrag | Dekking | ||
Lasten riolering | 1.461 | 1.359 | ||||
Overhead (inclusief btw) | 486 | 466 | ||||
Toevoeging voorziening | 81 | 92 | ||||
Totale kosten | 2.028 | 1.917 | ||||
Opbrengst rioolheffing | 2.028 | 1.917 | ||||
Totale opbrengsten | 2.028 | 1.917 | ||||
Dekking | 100% | 100% | ||||
Primitieve | Jaarrekening 2023 | |||||
begroting 2023 | ||||||
Lijkbezorgingsrechten | Bedrag | Dekking | Bedrag | Dekking | ||
Lasten begraafplaats | 266 | 261 | ||||
Overhead | 113 | 106 | ||||
Totale kosten | 379 | 367 | ||||
Opbrengst lijkbezorgingsrechten | 311 | 271 | ||||
Totale opbrengsten | 311 | 271 | ||||
Dekking | 82% | 74% | ||||
Primitieve | Jaarrekening 2023 | |||||
begroting 2023 | ||||||
Marktgeld | Bedrag | Dekking | Bedrag | Dekking | ||
Lasten markt | 40 | 47 | ||||
Overhead | 16 | 16 | ||||
Totale kosten | 56 | 63 | ||||
Opbrengst marktgeld | 23 | 23 | ||||
Totale opbrengsten | 23 | 23 | ||||
Dekking | 41% | 37% |
Leges
Terug naar navigatie - LegesLeges zijn belastingen die de gemeente kan heffen voor het verstrekken van individuele diensten. Uitgangspunt bij het vaststellen van de legestarieven is maximaal 100% kostendekkendheid. Er mag (op begrotings-basis) geen winst worden gemaakt. Hieronder vindt u de leges op basis van onze legesverordening.
Primitieve begroting 2023 | Jaarrekening 2023 | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hoofdstuk | Onderwerp | Toe te rekenen kosten | Overhead | Totale lasten | Baten | Dekking | Toe te rekenen kosten | Overhead | Totale lasten | Baten | Dekking | |
Titel 1 Algemene dienstverlening | ||||||||||||
1 | Burgerlijke stand | 43 | 18 | 61 | 23 | 38% | 42 | 18 | 60 | 23 | 38% | |
2 | Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart | 206 | 84 | 290 | 116 | 40% | 213 | 79 | 292 | 146 | 50% | |
3 | Rijbewijzen | 145 | 58 | 203 | 115 | 57% | 125 | 58 | 183 | 95 | 52% | |
4 | Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen | 7 | 3 | 10 | 4 | 40% | 5 | 3 | 8 | 6 | 75% | |
5 t/m 17 | Diversen | 118 | 14 | 132 | 20 | 15% | 122 | 16 | 138 | 13 | 9% | |
Subtotaal titel 1 | 519 | 177 | 696 | 278 | 40% | 507 | 174 | 681 | 283 | 42% | ||
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning | ||||||||||||
3 | Omgevings-vergunning | 637 | 224 | 861 | 123 | 14% | 989 | 164 | 1153 | 703 | 61% | |
7 | Bestemmings-plannen | 320 | 29 | 349 | 43 | 12% | 116 | 29 | 145 | 159 | 110% | |
1,2,4,5,6,8 | Diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% | |
Subtotaal titel 2 | 957 | 253 | 1210 | 166 | 14% | 1105 | 193 | 1298 | 862 | 66% | ||
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | ||||||||||||
2 | Organiseren evenementen of markten | 91 | 50 | 141 | 14 | 10% | 86 | 48 | 134 | 9 | 7% | |
5A | Algemene verordening Ondergrondse infrastructuren | 85 | 11 | 96 | 56 | 58% | 101 | 11 | 112 | 180 | 161% | |
1,3,4,5,6 | Diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% | |
Subtotaal titel 3 | 176 | 61 | 237 | 70 | 30% | 187 | 59 | 246 | 189 | 77% | ||
Eindtotaal | 1.652 | 491 | 2.143 | 514 | 24% | 1.799 | 426 | 2.225 | 1.334 | 60% | ||
Woonlasten
Terug naar navigatie - WoonlastenOm een indruk te geven van de woonlastendruk in de gemeente Aalten is onderstaand overzicht opgenomen. In dit overzicht is uitgegaan van een woning met een gemiddelde WOZ-waarde en een één- en meerpersoonshuishouden, waarvoor OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing wordt betaald. Gemiddeld bedragen deze woonlasten in Gelderland € 940 (landelijk gemiddelde € 944).
De bruto woonlasten (meerpersoonshuishouden) zijn landelijk gestegen met 4,8%. In Aalten zijn deze met 0,7% gestegen. Dit is een ander percentage dan in de Paragraaf lokale heffingen in de begroting 2023 wordt genoemd. Dit komt omdat COELO (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden) in haar rapportage andere berekeningsgrondslagen hanteert. Zo gaat COELO onder andere uit van een standaard hoeveelheid aanbiedingen of ledigingen bij de afvalstoffenheffing, terwijl deze in werkelijkheid in de gemeente Aalten lager is.
bedragen in euro’s | ||||
---|---|---|---|---|
Bruto woonlasten eenpersoonhuis-houden | Rang-nummer | Bruto woonlasten meerpersoonhuishouden | Rang-nummer | |
Aalten | 552 | 2 | 652 | 1 |
Laagste in Nederland | 551 | 1 | 652 | 1 |
Gemiddeld | 867 | 944 | ||
Hoogste in Nederland | 1.734 | 349 | 1.874 | 349 |
(bron COELO-atlas 2023) | ||||
Kwijtschelding
Terug naar navigatie - KwijtscheldingDe gemeente Aalten hanteert een volledige kwijtschelding en voert daarmee dus een zo ruim mogelijk beleid. Kwijtschelding kan worden verleend indien men:
• AOW heeft, eventueel aangevuld met een klein pensioen;
• een bijstandsuitkering heeft;
• een inkomen uit werk heeft dat niet hoger is dan een bijstandsuitkering.
Kwijtschelding wordt verleend voor de volgende belastingen en heffingen: onroerende zaakbelastingen (OZB), afvalstoffenheffing (vastrecht en een gemaximeerd aantal ledigingen of aanbiedingen), rioolheffing (gemaximeerde hoeveelheid per persoon per huishouden) en hondenbelasting (alleen de eerste hond).
In het jaar 2023 is aan 180 belastingplichtigen ambtshalve kwijtschelding toegekend. Daarnaast zijn 138 verzoeken binnengekomen. Daarvan zijn er 53 afgewezen en is de rest geheel of gedeeltelijk toegekend. Het totaal kwijtgescholden bedrag bedraagt € 57.300. In 2022 was dit € 50.300.
Invordering
Terug naar navigatie - InvorderingDe invordering van de gemeentelijke belastingen vereist jaarlijks voor een beperkt deel van de belastingplichtigen veel aandacht en zorg. De (dwang)invordering van openstaande aanslagen bestaat uit de volgende stappen: herinnering - aanmaning - dwangbevel - loonvorderingen en/of beslaglegging. Het debiteurensaldo bedroeg op 31 december 2023 € 233.000 (2022 € 283.000) Dit is inclusief de op 31 december 2023 nog niet vervallen posten. Laten we deze buiten beschouwing dan is de achterstand in betaling een openstaand bedrag van € 133.000 (2022 € 143.000).
Na de laatste vervaldatum hebben wij eerst herinneringen verzonden. Daar hebben veel belastingplichtigen op gereageerd. Het aantal aanmaningen en dwangbevelen daarna was een stuk lager. Medio 2023 is met een nieuwe deurwaarder de dwanginvordering (beslaglegging etc.) opgestart.
De openstaande vorderingen tot en met 2023 worden voor een deel bepaald door langlopende trajecten zoals faillissementen en schuldsaneringen in het kader van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. De WSNP is bedoeld voor degenen die buiten hun schuld (‘te goeder trouw’) in een problematische schuldsituatie terecht zijn gekomen. De regeling duurt in beginsel drie jaar. Indien de rechtbank na verloop van die drie jaar oordeelt dat de schuldenaar zich aan zijn uit de regeling voortvloeiende verplichtingen heeft gehouden, wordt een zogenaamde ‘schone lei’ verstrekt. De schone lei betekent dat de schulden die bestonden op het moment dat de schuldsaneringsregeling is uitgesproken niet langer afdwingbaar zijn. Wordt de schone lei niet gegeven, dan blijven de schulden bestaan.
Van het openstaande saldo per 31 december 2023 is circa € 25.000 dubieus. Dit was eind 2022 € 43.000. Voor de dubieuze debiteuren is een voorziening getroffen op de balans. In het jaar 2023 is voor € 33.000 (2022 € 26.500) aan vorderingen oninbaar verklaard.