Paragraaf Lokale heffingen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De inkomsten van een gemeente komen uit diverse bronnen, waar de gemeentelijke belastingen en heffingen een relatief beperkt onderdeel van zijn. Deze inkomsten bestaan uit belastingen (OZB, hondenbelasting, toeristen- en forensenbelasting) en retributies of rechten (afvalstoffenheffing, rioolheffing en leges). Gemeenten zijn in hoge mate zelfstandig in hun belastingheffing. Daarom vormt de belastingheffing een integraal onderdeel van het gemeentelijk beleid. Hieronder volgt een overzicht van de lokale belastingen en heffingen. Een aanduiding van de lokale lastendruk is van belang voor de integrale afweging tussen beleid en inkomsten. Een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid maakt het beeld van de lokale lasten compleet.

WOZ-beschikking

Terug naar navigatie - WOZ-beschikking

De WOZ-waarde van woningen en niet-woningen wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld, waarbij het peiljaar telkens een jaar opschuift. Voor 2023 geldt de waarde op 1 januari 2022. In het jaar 2023 zijn 13.888 WOZ-beschikkingen verstuurd en daartegen zijn 954 bezwaarschriften ingediend. Dit is circa 6,9% van het totaal. Het gemiddeld aantal bezwaarschriften in de jaren daarvoor bedroeg 201 stuks (1,5%). De toename wordt deels toegeschreven aan de ‘no cure no pay’ bureaus die met een doelgerichte reclamecampagne actief waren. Daarnaast hebben wij de mogelijkheid om bezwaar te maken heel erg laagdrempelig gemaakt door e-formulieren op de website en QR code op het aanslagbiljet. Het landelijk gemiddeld aantal bezwaar-schriften bedraagt in 2023 7,2% (was 3,1% in 2022). 

Tarieven belasting en heffingen

Terug naar navigatie - Tarieven belasting en heffingen

Vanaf 2020 is een benchmark woonlasten ingevoerd om jaarlijks de ontwikkeling van lokale lasten inzichtelijker te maken en een gematigde lastenontwikkeling te borgen. De benchmark vergelijkt voor alle gemeenten binnen een provincie de hoogte van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning. Dit geeft meer inzicht in de hoogte van de eigen lokale lasten ten opzichte van andere gemeenten, zodat hiermee bij de te maken keuzes rekening gehouden kan worden. 

Voor het jaar 2023 is de totale OZB-opbrengst niet verhoogd. De tarieven voor de afvalstoffenheffing konden wederom vanwege een onttrekking uit de voorziening ook ongewijzigd blijven. De rioolheffing is verhoogd met 1,5%. In 2023 is de eerste fase (van vier) van de afschaffing van de hondenbelasting ingegaan en is het tarief met 25% verlaagd. Alle andere tarieven voor leges en belastingen zijn met 3,0% verhoogd.

Belastingopbrengsten

Terug naar navigatie - Belastingopbrengsten

De primitief geraamde en werkelijke opbrengsten zijn:     

bedragen x € 1.000
Belastingsoort Geraamde opbrengst 2023 Werkelijke opbrengst 2023 Werkelijke opbrengst 2022
Onroerende zaakbelasting, eigenaar 4.651 4.640 4.604
Onroerende zaakbelasting, gebruiker 669 668 662
Afvalstoffenheffing 1.465 1.432 1.451
Rioolheffing 1.935 1.915 1.911
Hondenbelasting 128 127 175
Toeristenbelasting 130 150 117
Forensenbelasting 101 98 100
Totaal 9.079 9.030 9.020

Ten tijde van de vaststelling van de tarieven zijn vaak niet alle gegevens voorhanden. Daarom wordt bij de berekening van de tarieven een zo goed mogelijke inschatting gemaakt. Hierdoor kan in de praktijk de werkelijke opbrengst afwijken van de geraamde opbrengst. Deze zijn bij Voor- of Najaarsnota 2023 al bijgesteld. Ook bij de analyse van de budgetten is een verklaring van de verschillen tussen de geraamde en de werkelijke opbrengst gegeven. 

Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven

Terug naar navigatie - Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven

De tarieven voor de afvalstoffenheffing, rioolheffing, lijkbezorgingsrechten, marktgelden en leges zijn zo vastgesteld dat de opbrengsten de kosten voor het verlenen van de diensten niet overschrijden. Hieronder staan de werkelijke bedragen ten opzichte van de bedragen uit de primitieve begroting 2023. 

bedragen x € 1.000
Primitieve Jaarrekening 2023
begroting 2023
Afvalstoffenheffing Bedrag Dekking Bedrag Dekking
Lasten afvalstoffenheffing 1.271 1.362
Overhead (inclusief btw) 396 282
Onttrekking voorziening -197 -197
Totale kosten 1.470 1.447
Opbrengst afvalstoffenheffing 1.470 1.447
Totale opbrengsten 1.470 1.447
Dekking 100% 100%
Primitieve Jaarrekening 2023
begroting 2023
Rioolheffing Bedrag Dekking Bedrag Dekking
Lasten riolering 1.461 1.359
Overhead (inclusief btw) 486 466
Toevoeging voorziening 81 92
Totale kosten 2.028 1.917
Opbrengst rioolheffing 2.028 1.917
Totale opbrengsten 2.028 1.917
Dekking 100% 100%
Primitieve Jaarrekening 2023
begroting 2023
Lijkbezorgingsrechten Bedrag Dekking Bedrag Dekking
Lasten begraafplaats 266 261
Overhead 113 106
Totale kosten 379 367
Opbrengst lijkbezorgingsrechten 311 271
Totale opbrengsten 311 271
Dekking 82% 74%
Primitieve Jaarrekening 2023
begroting 2023
Marktgeld Bedrag Dekking Bedrag Dekking
Lasten markt 40 47
Overhead 16 16
Totale kosten 56 63
Opbrengst marktgeld 23 23
Totale opbrengsten 23 23
Dekking 41% 37%

Leges

Terug naar navigatie - Leges

Leges zijn belastingen die de gemeente kan heffen voor het verstrekken van individuele diensten. Uitgangspunt bij het vaststellen van de legestarieven is maximaal 100% kostendekkendheid. Er mag (op begrotings-basis) geen winst worden gemaakt. Hieronder vindt u de leges op basis van onze legesverordening. 

Primitieve begroting 2023 Jaarrekening 2023
Hoofdstuk Onderwerp Toe te rekenen kosten Overhead Totale lasten Baten Dekking Toe te rekenen kosten Overhead Totale lasten Baten Dekking
Titel 1 Algemene dienstverlening
1 Burgerlijke stand 43 18 61 23 38% 42 18 60 23 38%
2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart 206 84 290 116 40% 213 79 292 146 50%
3 Rijbewijzen 145 58 203 115 57% 125 58 183 95 52%
4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen 7 3 10 4 40% 5 3 8 6 75%
5 t/m 17 Diversen 118 14 132 20 15% 122 16 138 13 9%
Subtotaal titel 1 519 177 696 278 40% 507 174 681 283 42%
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
3 Omgevings-vergunning 637 224 861 123 14% 989 164 1153 703 61%
7 Bestemmings-plannen 320 29 349 43 12% 116 29 145 159 110%
1,2,4,5,6,8 Diversen 0 0 0 0 0% 0 0 0 0 0%
Subtotaal titel 2 957 253 1210 166 14% 1105 193 1298 862 66%
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
2 Organiseren evenementen of markten 91 50 141 14 10% 86 48 134 9 7%
5A Algemene verordening Ondergrondse infrastructuren 85 11 96 56 58% 101 11 112 180 161%
1,3,4,5,6 Diversen 0 0 0 0 0% 0 0 0 0 0%
Subtotaal titel 3 176 61 237 70 30% 187 59 246 189 77%
Eindtotaal 1.652 491 2.143 514 24% 1.799 426 2.225 1.334 60%

Woonlasten

Terug naar navigatie - Woonlasten

Om een indruk te geven van de woonlastendruk in de gemeente Aalten is onderstaand overzicht opgenomen. In dit overzicht is uitgegaan van een woning met een gemiddelde WOZ-waarde en een één- en meerpersoonshuishouden, waarvoor OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing wordt betaald. Gemiddeld bedragen deze woonlasten in Gelderland € 940 (landelijk gemiddelde € 944).

De bruto woonlasten (meerpersoonshuishouden) zijn landelijk gestegen met 4,8%. In Aalten zijn deze met 0,7% gestegen. Dit is een ander percentage dan in de Paragraaf lokale heffingen in de begroting 2023 wordt genoemd. Dit komt omdat COELO (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden) in haar rapportage andere berekeningsgrondslagen hanteert. Zo gaat COELO onder andere uit van een standaard hoeveelheid aanbiedingen of ledigingen bij de afvalstoffenheffing, terwijl deze in werkelijkheid in de gemeente Aalten lager is.

bedragen in euro’s
Bruto woonlasten eenpersoonhuis-houden Rang-nummer Bruto woonlasten meerpersoonhuishouden Rang-nummer
Aalten 552 2 652 1
Laagste in Nederland 551 1 652 1
Gemiddeld 867 944
Hoogste in Nederland 1.734 349 1.874 349
(bron COELO-atlas 2023)

Kwijtschelding

Terug naar navigatie - Kwijtschelding

De gemeente Aalten hanteert een volledige kwijtschelding en voert daarmee dus een zo ruim mogelijk beleid. Kwijtschelding kan worden verleend indien men:
• AOW heeft, eventueel aangevuld met een klein pensioen;
• een bijstandsuitkering heeft;
• een inkomen uit werk heeft dat niet hoger is dan een bijstandsuitkering.

Kwijtschelding wordt verleend voor de volgende belastingen en heffingen: onroerende zaakbelastingen (OZB), afvalstoffenheffing (vastrecht en een gemaximeerd aantal ledigingen of aanbiedingen), rioolheffing (gemaximeerde hoeveelheid per persoon per huishouden) en hondenbelasting (alleen de eerste hond). 
In het jaar 2023 is aan 180 belastingplichtigen ambtshalve kwijtschelding toegekend. Daarnaast zijn 138 verzoeken binnengekomen. Daarvan zijn er 53 afgewezen en is de rest geheel of gedeeltelijk toegekend. Het totaal kwijtgescholden bedrag bedraagt € 57.300. In 2022 was dit € 50.300.

Invordering

Terug naar navigatie - Invordering

De invordering van de gemeentelijke belastingen vereist jaarlijks voor een beperkt deel van de belastingplichtigen veel aandacht en zorg. De (dwang)invordering van openstaande aanslagen bestaat uit de volgende stappen: herinnering - aanmaning - dwangbevel - loonvorderingen en/of beslaglegging. Het debiteurensaldo bedroeg op 31 december 2023 € 233.000 (2022 € 283.000) Dit is inclusief de op 31 december 2023 nog niet vervallen posten. Laten we deze buiten beschouwing dan is de achterstand in betaling een openstaand bedrag van € 133.000 (2022 € 143.000).

Na de laatste vervaldatum hebben wij eerst herinneringen verzonden. Daar hebben veel belastingplichtigen op gereageerd. Het aantal aanmaningen en dwangbevelen daarna was een stuk lager. Medio 2023 is met een nieuwe deurwaarder de dwanginvordering (beslaglegging etc.) opgestart. 

De openstaande vorderingen tot en met 2023 worden voor een deel bepaald door langlopende trajecten zoals faillissementen en schuldsaneringen in het kader van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. De WSNP is bedoeld voor degenen die buiten hun schuld (‘te goeder trouw’) in een problematische schuldsituatie terecht zijn gekomen. De regeling duurt in beginsel drie jaar. Indien de rechtbank na verloop van die drie jaar oordeelt dat de schuldenaar zich aan zijn uit de regeling voortvloeiende verplichtingen heeft gehouden, wordt een zogenaamde ‘schone lei’ verstrekt. De schone lei betekent dat de schulden die bestonden op het moment dat de schuldsaneringsregeling is uitgesproken niet langer afdwingbaar zijn. Wordt de schone lei niet gegeven, dan blijven de schulden bestaan. 

Van het openstaande saldo per 31 december 2023 is circa € 25.000 dubieus. Dit was eind 2022 € 43.000. Voor de dubieuze debiteuren is een voorziening getroffen op de balans. In het jaar 2023 is voor € 33.000 (2022 € 26.500) aan vorderingen oninbaar verklaard.