Programma 3 Bedrijfsvoering

Overzicht

Terug naar navigatie - Overzicht

Analyse tussen begroting na wijziging en de werkelijke baten en lasten 
Het verschil tussen de raming na wijziging en werkelijk 2023 bedraagt per saldo € 1,8 miljoen nadelig. 

Burgerzaken
In verband met de vervroegde Tweede Kamerverkiezing en het ontbreken van een aanvullende vergoeding, is er in de Najaarsnota 2023 budget bijgesteld. Uiteindelijk zijn de kosten voor de vervroegde Tweede 
Kamerverkiezing lager uitgevallen dan verwacht. Dit geeft aan de lastenkant een voordeel van € 11.000.
Daarnaast zijn er meer paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen verstrekt dan voorzien. Per saldo zorgt dit voor een voordeel van € 10.000

Beheer overige gebouwen en gronden
Op dit taakveld zijn zowel de baten als de lasten hoger dan begroot. Dit komt voornamelijk door het project rondom het monument Hoeve de Ahof om duurzaamheid en gebruik beter op elkaar af te stemmen. Hier is ook een subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) voor aangevraagd. 

Overhead
De deelnemers van de ICT samenwerking in Doetinchem hebben fors meer producten afgenomen dan be-groot. Dit heeft geleid tot een schaalvoordeel binnen de samenwerking waardoor er een voordeel in de 
exploitatie gerealiseerd is. Voor Aalten geeft dit een incidenteel voordeel van € 72.000.


Gemeentelijke gebouwen
In de Najaarsnota 2022 is het budget voor de energiekosten flink verhoogd in verband met de hoge energie-tarieven door de oorlog in Oekraïne. Zo ook voor onze gemeentelijke gebouwen. In 2023 was er een dalende trend in de energietarieven en zijn deze gestabiliseerd. Per saldo zorgt dit voor 2023 voor een voordeel van € 53.000.

Met betrekking tot de loongerelateerde kosten en opbrengsten wordt binnen de door de gemeenteraad vastgestelde systematiek van het schommelfonds gewerkt. Dit houdt in dat de werkelijke jaarlijkse uitgaven voor lonen, sociale lasten, scholing en inhuur worden opgeteld en afgezet tegen het totaal beschikbare budget. Vanwege mogelijke schommelingen in de kosten, wordt per jaar het uiteindelijke verschil toege-voegd of onttrokken aan de reserve Formatie en Organisatie. Over 2023 heeft deze systematiek ertoe geleid dat 
€ 792.000 toegevoegd is aan de reserve. Bij tussentijdse mutaties en verschuivingen binnen het schommel-fonds moet er een administratieve begrotingswijziging gemaakt worden. Dit is bij de Najaarsnota 2023 he-laas niet gedaan, waardoor dit op het taakveld ‘Overhead’ en het taakveld ‘Overige baten en lasten’ zorgt voor een verschil van € 1.012.000. Dit is budgettair neutraal en heeft geen effect op het rekeningresultaat. 

Treasury
In de Najaarsnota 2023 hebben we de rente incidenteel bijgesteld, omdat we een groot deel van het jaar overliquide zijn geweest. Achteraf gezien is dit te laag ingeschat. Dit samen met de veronderstelling dat de nog aan te trekken vaste geldlening kleiner zou zijn en de periode korter. In het restant van 2023 is er echter helemaal geen vaste geldlening meer aangetrokken. Dit bleek niet nodig. Tezamen zorgt dit voor een extra rentevoordeel in 2023 van € 36.000.
Om de rentelasten toe te rekenen aan de verschillende taakvelden is bij de begroting rekening gehouden met een renteomslag van 0,65%. Tussentijds hebben we de renteomslag bijgesteld naar 0,41%. Werkelijk blijkt de renteomslag over 2023 0,26%. Omdat deze afwijking meer dan 25% bedraagt moeten we de werkelijke renteomslag hanteren bij het toerekenen van de rentelasten aan de taakvelden. Dit zorgt aan de lasten-kant op dit taakveld voor een nadeel van per saldo € 46.000.

OZB woningen en niet-woningen
Er zijn in 2023 enorm veel bezwaarschriften tegen de WOZ-beschikkingen ingediend. Dankzij externe inhuur is het gelukt om deze op tijd af te handelen. Ongeveer 80% van de bezwaarschriften is ongegrond ver-klaard. Dit geldt ook voor de bezwaren van de No cure No pay bedrijven. Deze hebben in november/december 24 beroepschriften ingediend bij de Rechtbank (in de afgelopen jaren was dit drie á vier per jaar). Ook deze zaken zijn onderbouwd met een taxatierapport en verweerschrift. Al met al op de valreep nog veel extra werk dat van tevoren niet voorzien was. Dit heeft ertoe geleidt dat, ondanks het tot twee keer toe bijstellen van het budget, er een nadeel is van € 29.000. 

Belastingen overig
Geen bijzonderheden.

Algemene uitkering en overige uitkering gemeentefonds
De raming voor de algemene uitkering is aangepast met de effecten uit de circulaires tot en met september 2023. Doordat de decembercirculaire 2023 begrotingstechnisch niet meegenomen kan worden, hebben we over 2023 € 538.000 meer ontvangen dan geraamd. Dit wordt vooral veroorzaakt door enerzijds een actualisatie van de aantallen van de maatstaf 'huishoudens met een laag inkomen' € 196.000 en anderzijds de ontvangen gelden voor de uitvoeringskosten van de Omgevingswet en de gebiedsgerichte aanpak, 
€ 248.000. Voor de meerkosten in het sociaal domein ten behoeve van de opvang van Oekraïners is nog eens € 16.000 beschikbaar gesteld. Daarnaast zijn er diverse kleinere mutaties, waaronder de bommenregeling, ter hoogte van € 52.000 en afrekeningen over oude jaren van € 26.000. 

Overige baten en lasten 
Aan de batenkant is het geraamde negatieve resultaat ter hoogte van € 101.000 bij de Najaarsnota 2023 verantwoord. Het uiteindelijke resultaat wordt verderop bij het taakveld ‘Resultaat van de rekening van baten en lasten’ verantwoord. 
Bij tussentijdse mutaties en verschuivingen binnen het schommelfonds moet er een administratieve begrotingswijziging gemaakt worden. Helaas is dit bij de Najaarsnota 2023 niet gedaan, waardoor dit op het taakveld ‘Overhead’ en het taakveld ‘Overige baten en lasten’ zorgt voor een verschil van € 1.012.000. Dit is budgettair neutraal en heeft geen effect op het rekeningresultaat.

Vennootschapsbelasting (Vpb) 
De afgelopen jaren is er geen vennootschapsbelasting betaald. Over 2022 hebben we de landelijke primeur te pakken met de eerste definitieve aanslag over dit jaar. Over dit jaar zijn we geen vennootschapsbelasting verschuldigd. Dit is ook het geval voor 2023.

Mutaties reserves
De verschillen in de mutaties op de reserves worden in het volgende overzicht verduidelijkt. De lagere onttrekkingen worden in de verschillende programma’s toegelicht. 

Primitieve raming Raming na wijziging Werkelijk 2023 Werkelijk 2022
Baten
Burgerzaken -289 -275 -288 -300
Beheer overige gebouwen en gronden -261 -414 -439 -628
Overhead -181 -288 -387 -295
Treasury -555 -587 -623 -610
OZB woningen -3.638 -3.585 -3.576 -3.565
OZB niet-woningen -1.712 -1.742 -1.739 -1.698
Belastingen overig -195 -185 -182 -228
Algemene uitkering en overige uitkering gemeentefonds -54.217 -57.198 -57.736 -55.679
Overige baten en lasten 0 -101 0 -13
Vennootschapsbelasting (Vpb) 0 0 0 0
Mutaties reserves -1.182 -9.644 -9.799 -2.010
Resultaat van de rekening van baten en lasten 0 0 0 0
Totaal baten -62.230 -74.019 -74.769 -65.026
Lasten
Burgerzaken 739 761 754 689
Beheer overige gebouwen en gronden 421 640 657 439
Overhead 9.399 9.272 10.226 9.930
Treasury 232 269 315 228
OZB woningen 235 369 398 220
OZB niet-woningen 134 148 148 125
Belastingen overig 121 100 109 102
Algemene uitkering en overige uitkering gemeentefonds 5 5 5 5
Overige baten en lasten 911 2.061 635 845
Vennootschapsbelasting (Vpb) 11 0 0 0
Mutaties reserves 980 11.220 11.889 4.285
Resultaat van de rekening van baten en lasten 0 0 2.279 1.378
Totaal lasten 13.188 24.845 27.415 18.246
Totaal saldo van baten en lasten -49.042 -49.174 -47.354 -46.780

Analyse tussen begroting na wijziging en de werkelijke baten en lasten 
Het verschil tussen de raming na wijziging en werkelijk 2023 bedraagt per saldo € 1,8 miljoen nadelig. 

Burgerzaken
In verband met de vervroegde Tweede Kamerverkiezing en het ontbreken van een aanvullende vergoeding, is er in de Najaarsnota 2023 budget bijgesteld. Uiteindelijk zijn de kosten voor de vervroegde Tweede Kamerverkiezing lager uitgevallen dan verwacht. Dit geeft aan de lastenkant een voordeel van € 11.000.
Daarnaast zijn er meer paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen verstrekt dan voorzien. Per saldo zorgt dit voor een voordeel van € 10.000

Beheer overige gebouwen en gronden
Op dit taakveld zijn zowel de baten als de lasten hoger dan begroot. Dit komt voornamelijk door het project rondom het monument Hoeve de Ahof om duurzaamheid en gebruik beter op elkaar af te stemmen. Hier is ook een subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) voor aangevraagd. 

Overhead
De deelnemers van de ICT samenwerking in Doetinchem hebben fors meer producten afgenomen dan begroot. Dit heeft geleid tot een schaalvoordeel binnen de samenwerking waardoor er een voordeel in de exploitatie gerealiseerd is. Voor Aalten geeft dit een incidenteel voordeel van € 72.000.


Gemeentelijke gebouwen
In de Najaarsnota 2022 is het budget voor de energiekosten flink verhoogd in verband met de hoge energietarieven door de oorlog in Oekraïne. Zo ook voor onze gemeentelijke gebouwen. In 2023 was er een dalende trend in de energietarieven en zijn deze gestabiliseerd. Per saldo zorgt dit voor 2023 voor een voordeel van € 53.000.

Met betrekking tot de loongerelateerde kosten en opbrengsten wordt binnen de door de gemeenteraad vastgestelde systematiek van het schommelfonds gewerkt. Dit houdt in dat de werkelijke jaarlijkse uitgaven voor lonen, sociale lasten, scholing en inhuur worden opgeteld en afgezet tegen het totaal beschikbare budget. Vanwege mogelijke schommelingen in de kosten, wordt per jaar het uiteindelijke verschil toegevoegd of onttrokken aan de reserve Formatie en Organisatie. Over 2023 heeft deze systematiek ertoe geleid dat 
€ 792.000 toegevoegd is aan de reserve. Bij tussentijdse mutaties en verschuivingen binnen het schommel-fonds moet er een administratieve begrotingswijziging gemaakt worden. Dit is bij de Najaarsnota 2023 helaas niet gedaan, waardoor dit op het taakveld ‘Overhead’ en het taakveld ‘Overige baten en lasten’ zorgt voor een verschil van € 1.012.000. Dit is budgettair neutraal en heeft geen effect op het rekeningresultaat. 

Treasury
In de Najaarsnota 2023 hebben we de rente incidenteel bijgesteld, omdat we een groot deel van het jaar overliquide zijn geweest. Achteraf gezien is dit te laag ingeschat. Dit samen met de veronderstelling dat de nog aan te trekken vaste geldlening kleiner zou zijn en de periode korter. In het restant van 2023 is er echter helemaal geen vaste geldlening meer aangetrokken. Dit bleek niet nodig. Tezamen zorgt dit voor een extra rentevoordeel in 2023 van € 36.000.
Om de rentelasten toe te rekenen aan de verschillende taakvelden is bij de begroting rekening gehouden met een renteomslag van 0,65%. Tussentijds hebben we de renteomslag bijgesteld naar 0,41%. Werkelijk blijkt de renteomslag over 2023 0,26%. Omdat deze afwijking meer dan 25% bedraagt moeten we de werkelijke renteomslag hanteren bij het toerekenen van de rentelasten aan de taakvelden. Dit zorgt aan de lasten-kant op dit taakveld voor een nadeel van per saldo € 46.000.

OZB woningen en niet-woningen
Er zijn in 2023 enorm veel bezwaarschriften tegen de WOZ-beschikkingen ingediend. Dankzij externe inhuur is het gelukt om deze op tijd af te handelen. Ongeveer 80% van de bezwaarschriften is ongegrond verklaard. Dit geldt ook voor de bezwaren van de No cure No pay bedrijven. Deze hebben in november/december 24 beroepschriften ingediend bij de Rechtbank (in de afgelopen jaren was dit drie á vier per jaar). Ook deze zaken zijn onderbouwd met een taxatierapport en verweerschrift. Al met al op de valreep nog veel extra werk dat van tevoren niet voorzien was. Dit heeft ertoe geleidt dat, ondanks het tot twee keer toe bijstellen van het budget, er een nadeel is van € 29.000. 

Belastingen overig
Geen bijzonderheden.

Algemene uitkering en overige uitkering gemeentefonds
De raming voor de algemene uitkering is aangepast met de effecten uit de circulaires tot en met september 2023. Doordat de decembercirculaire 2023 begrotingstechnisch niet meegenomen kan worden, hebben we over 2023 € 538.000 meer ontvangen dan geraamd. Dit wordt vooral veroorzaakt door enerzijds een actualisatie van de aantallen van de maatstaf 'huishoudens met een laag inkomen' € 196.000 en anderzijds de ontvangen gelden voor de uitvoeringskosten van de Omgevingswet en de gebiedsgerichte aanpak, 
€ 248.000. Voor de meerkosten in het sociaal domein ten behoeve van de opvang van Oekraïners is nog eens € 16.000 beschikbaar gesteld. Daarnaast zijn er diverse kleinere mutaties, waaronder de bommenregeling, ter hoogte van € 52.000 en afrekeningen over oude jaren van € 26.000. 

Overige baten en lasten 
Aan de batenkant is het geraamde negatieve resultaat ter hoogte van € 101.000 bij de Najaarsnota 2023 verantwoord. Het uiteindelijke resultaat wordt verderop bij het taakveld ‘Resultaat van de rekening van baten en lasten’ verantwoord. 
Bij tussentijdse mutaties en verschuivingen binnen het schommelfonds moet er een administratieve begrotingswijziging gemaakt worden. Helaas is dit bij de Najaarsnota 2023 niet gedaan, waardoor dit op het taakveld ‘Overhead’ en het taakveld ‘Overige baten en lasten’ zorgt voor een verschil van € 1.012.000. Dit is budgettair neutraal en heeft geen effect op het rekeningresultaat.

Vennootschapsbelasting (Vpb) 
De afgelopen jaren is er geen vennootschapsbelasting betaald. Over 2022 hebben we de landelijke primeur te pakken met de eerste definitieve aanslag over dit jaar. Over dit jaar zijn we geen vennootschapsbelasting verschuldigd. Dit is ook het geval voor 2023.

Mutaties reserves
De verschillen in de mutaties op de reserves worden in het volgende overzicht verduidelijkt. De lagere onttrekkingen worden in de verschillende programma’s toegelicht.

Resultaat van de rekening van baten en lasten
Het saldo voor 2023 is € 2.279.000 voordelig. Dit saldo is bij de financiële afsluiting in het begin van dit boekwerk nader geanalyseerd.

Onttrekkingen reserve: Omschrijving Primitief 2023 Raming na wijziging 2023 Werkelijk 2023 Werkelijk 2022
P1 Algemene Reserve Structuurversterking kernen 0 -65 -65 0
P1 Algemene Reserve Niet actief beveiligde overweg (Nabo) 0 -47 -47 -20
P1 Algemene Reserve Regiodeal 0 -71 -62 -74
P1 Algemene Reserve Leader bijdrage 0 0 0 -29
P1 Algemene Reserve Nieuwe Leader periode 2023-2026 -484 0 0 0
P1 Algemene Reserve Visie Centrumplan Dinxperlo 0 -11 -47 -52
P1 Algemene Reserve Bekendijk Zuid 0 -19 -7 -79
P1 Reserve onderhoud wegen Groot onderhoud wegen -200 -410 -237 -203
P1 Reserve bodemsanering Opheffen reserve bodemsanering (RBS 12-2023) 0 -25 -25 0
P1 Reserve overlopende posten Overlopende posten 0 -1.322 -1.322 0
Totaal Programma 1 Ruimte -684 -1.970 -1.812 -457
P2 Algemene Reserve Leader bijdrage 0 -63 -63 -10
P2 Algemene Reserve Regiodeal 0 -169 -20 0
P2 Algemene Reserve Naoberfonds 0 -25 -8 -10
P2 Algemene Reserve Oekraïne 0 -136 -136 0
P2 Algemene Reserve Maatwerkregeling ondersteuning sociaal maatschappelijke organisaties 0 0 0 0
P2 Algemene Reserve Energietoeslag 0 -852 -852 0
P2 Reserve huisvesting onderwijs Projectleider IHP 0 0 0 -15
P2 Reserve huisvesting onderwijs Spoedaanvraag onderwijshuisvesting CBS De Hove 0 -53 -53 0
P2 Reserve huisvesting onderwijs Verduurzaming schoolgebouwen (RBS 07-2020) 0 0 0 -457
P2 Reserve Inkoop Zorg Onttrekking 0 0 -459 0
P2 Reserve overlopende posten Overlopende posten 0 -198 -198 0
Totaal Programma 2 Sociaal domein 0 -1.496 -1.789 -492
P3 Algemene Reserve Leader bijdrage 0 0 0 18
P3 Algemene Reserve Coronabudget (RBS 13 juli 2021) 0 0 0 -498
P3 Algemene Reserve Gemeenschapshuizen -250 0 0 0
P3 Algemene Reserve Aandeel naar Reserve Risico (RBS 12-2023) 0 -6.000 -6.000 0
P3 Reserve formatie en organisatie Onttrekking -79 0 0 -439
P3 Reserve onderhoud gemeentelijke gebouwen Groot onderhoud gemeentelijke gebouwen -169 -178 -198 -72
P3 Reserve overlopende posten Overlopende posten 0 0 0 -70
Totaal Programma 3 Bedrijfsvoering -498 -6.178 -6.198 -1.061
Totaal onttrekking reserves -1.182 -9.644 -9.799 -2.010
Toevoegingen reserve: Omschrijving Primitief 2023 Raming na wijziging 2023 Werkelijk 2023 Werkelijk 2022
P1 Algemene Reserve Coronabudget (RBS 07-2021) 0 0 0 -35
P1 Reserve overlopende posten Overlopende posten 0 1.777 1.777 1.322
P1 Reserve onderhoud wegen Voeding reserve 290 390 390 290
Totaal Programma 1 Ruimte 290 2.167 2.167 1.577
P2 Algemene Reserve Energietoeslag 0 0 0 227
P2 Algemene Reserve Coronabudget (RBS 07-2021) 0 0 0 -275
P2 Algemene Reserve Oekraïne 0 0 0 225
P2 Algemene Reserve Regiodeal 0 179 0 0
P2 Reserve overlopende posten Overlopende posten 0 1.678 1.678 198
P2 Reserve Inkoop Zorg Voeding reserve 0 0 0 304
P2 Reserve huisvesting onderwijs Voeding reserve 130 130 130 110
Totaal Programma 2 Sociaal domein 130 1.987 1.808 789
P3 Algemene Reserve Energietoeslag 0 0 0 625
P3 Algemene Reserve Coronabudget (RBS 07-2021) 0 0 0 603
P3 Algemene Reserve Oekraïne 0 0 340 -89
P3 Algemene Reserve Maatwerkregeling ondersteuning sociaal maatschappelijke organisaties 0 0 0 600
P3 Algemene Reserve Versteviging Algemene Reserve 400 400 400 0
P3 Algemene Reserve Opheffen reserve bodemsanering (RBS 12-2023) 0 25 25 0
P3 Reserve Risico Aandeel uit Algemene Reserve (RBS 12-2023) 0 6.000 6.000 0
P3 Reserve formatie en organisatie Voeding reserve 0 284 792 0
P3 Reserve onderhoud Voeding reserve 160 160 160 180
gemeentelijke gebouwen
P3 Reserve overlopende posten Overlopende posten 0 197 197 0
Totaal Programma 3 Bedrijfsvoering 560 7.066 7.914 1.919
Totaal toevoeging reserves 980 11.220 11.889 4.285

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector 
Met ingang van 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) van kracht. De wet geldt ten aanzien van topfunctionarissen bij onder andere gemeenten. Vanaf 2013 moet de bezoldiging van deze functionarissen openbaar gemaakt worden in het financieel verslaggevingsdocument.

1.Bezoldiging topfunctionarissen
Het gaat om de volgende functionarissen:

Zoals uit deze opgave blijkt blijft de beloning voor beide medewerkers onder het geldende maximale inkomen voor 2023 ad € 223.000.

2. Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen met of zonder dienstbetrekking
Er zijn geen uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen uitbetaald.

3. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2023 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.