Analyse tussen begroting na wijziging en de werkelijke baten en lasten
Het verschil tussen de raming na wijziging en werkelijk 2023 bedraagt per saldo € 1,8 miljoen nadelig.
Burgerzaken
In verband met de vervroegde Tweede Kamerverkiezing en het ontbreken van een aanvullende vergoeding, is er in de Najaarsnota 2023 budget bijgesteld. Uiteindelijk zijn de kosten voor de vervroegde Tweede
Kamerverkiezing lager uitgevallen dan verwacht. Dit geeft aan de lastenkant een voordeel van € 11.000.
Daarnaast zijn er meer paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen verstrekt dan voorzien. Per saldo zorgt dit voor een voordeel van € 10.000
Beheer overige gebouwen en gronden
Op dit taakveld zijn zowel de baten als de lasten hoger dan begroot. Dit komt voornamelijk door het project rondom het monument Hoeve de Ahof om duurzaamheid en gebruik beter op elkaar af te stemmen. Hier is ook een subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) voor aangevraagd.
Overhead
De deelnemers van de ICT samenwerking in Doetinchem hebben fors meer producten afgenomen dan be-groot. Dit heeft geleid tot een schaalvoordeel binnen de samenwerking waardoor er een voordeel in de
exploitatie gerealiseerd is. Voor Aalten geeft dit een incidenteel voordeel van € 72.000.
Gemeentelijke gebouwen
In de Najaarsnota 2022 is het budget voor de energiekosten flink verhoogd in verband met de hoge energie-tarieven door de oorlog in Oekraïne. Zo ook voor onze gemeentelijke gebouwen. In 2023 was er een dalende trend in de energietarieven en zijn deze gestabiliseerd. Per saldo zorgt dit voor 2023 voor een voordeel van € 53.000.
Met betrekking tot de loongerelateerde kosten en opbrengsten wordt binnen de door de gemeenteraad vastgestelde systematiek van het schommelfonds gewerkt. Dit houdt in dat de werkelijke jaarlijkse uitgaven voor lonen, sociale lasten, scholing en inhuur worden opgeteld en afgezet tegen het totaal beschikbare budget. Vanwege mogelijke schommelingen in de kosten, wordt per jaar het uiteindelijke verschil toege-voegd of onttrokken aan de reserve Formatie en Organisatie. Over 2023 heeft deze systematiek ertoe geleid dat
€ 792.000 toegevoegd is aan de reserve. Bij tussentijdse mutaties en verschuivingen binnen het schommel-fonds moet er een administratieve begrotingswijziging gemaakt worden. Dit is bij de Najaarsnota 2023 he-laas niet gedaan, waardoor dit op het taakveld ‘Overhead’ en het taakveld ‘Overige baten en lasten’ zorgt voor een verschil van € 1.012.000. Dit is budgettair neutraal en heeft geen effect op het rekeningresultaat.
Treasury
In de Najaarsnota 2023 hebben we de rente incidenteel bijgesteld, omdat we een groot deel van het jaar overliquide zijn geweest. Achteraf gezien is dit te laag ingeschat. Dit samen met de veronderstelling dat de nog aan te trekken vaste geldlening kleiner zou zijn en de periode korter. In het restant van 2023 is er echter helemaal geen vaste geldlening meer aangetrokken. Dit bleek niet nodig. Tezamen zorgt dit voor een extra rentevoordeel in 2023 van € 36.000.
Om de rentelasten toe te rekenen aan de verschillende taakvelden is bij de begroting rekening gehouden met een renteomslag van 0,65%. Tussentijds hebben we de renteomslag bijgesteld naar 0,41%. Werkelijk blijkt de renteomslag over 2023 0,26%. Omdat deze afwijking meer dan 25% bedraagt moeten we de werkelijke renteomslag hanteren bij het toerekenen van de rentelasten aan de taakvelden. Dit zorgt aan de lasten-kant op dit taakveld voor een nadeel van per saldo € 46.000.
OZB woningen en niet-woningen
Er zijn in 2023 enorm veel bezwaarschriften tegen de WOZ-beschikkingen ingediend. Dankzij externe inhuur is het gelukt om deze op tijd af te handelen. Ongeveer 80% van de bezwaarschriften is ongegrond ver-klaard. Dit geldt ook voor de bezwaren van de No cure No pay bedrijven. Deze hebben in november/december 24 beroepschriften ingediend bij de Rechtbank (in de afgelopen jaren was dit drie á vier per jaar). Ook deze zaken zijn onderbouwd met een taxatierapport en verweerschrift. Al met al op de valreep nog veel extra werk dat van tevoren niet voorzien was. Dit heeft ertoe geleidt dat, ondanks het tot twee keer toe bijstellen van het budget, er een nadeel is van € 29.000.
Belastingen overig
Geen bijzonderheden.
Algemene uitkering en overige uitkering gemeentefonds
De raming voor de algemene uitkering is aangepast met de effecten uit de circulaires tot en met september 2023. Doordat de decembercirculaire 2023 begrotingstechnisch niet meegenomen kan worden, hebben we over 2023 € 538.000 meer ontvangen dan geraamd. Dit wordt vooral veroorzaakt door enerzijds een actualisatie van de aantallen van de maatstaf 'huishoudens met een laag inkomen' € 196.000 en anderzijds de ontvangen gelden voor de uitvoeringskosten van de Omgevingswet en de gebiedsgerichte aanpak,
€ 248.000. Voor de meerkosten in het sociaal domein ten behoeve van de opvang van Oekraïners is nog eens € 16.000 beschikbaar gesteld. Daarnaast zijn er diverse kleinere mutaties, waaronder de bommenregeling, ter hoogte van € 52.000 en afrekeningen over oude jaren van € 26.000.
Overige baten en lasten
Aan de batenkant is het geraamde negatieve resultaat ter hoogte van € 101.000 bij de Najaarsnota 2023 verantwoord. Het uiteindelijke resultaat wordt verderop bij het taakveld ‘Resultaat van de rekening van baten en lasten’ verantwoord.
Bij tussentijdse mutaties en verschuivingen binnen het schommelfonds moet er een administratieve begrotingswijziging gemaakt worden. Helaas is dit bij de Najaarsnota 2023 niet gedaan, waardoor dit op het taakveld ‘Overhead’ en het taakveld ‘Overige baten en lasten’ zorgt voor een verschil van € 1.012.000. Dit is budgettair neutraal en heeft geen effect op het rekeningresultaat.
Vennootschapsbelasting (Vpb)
De afgelopen jaren is er geen vennootschapsbelasting betaald. Over 2022 hebben we de landelijke primeur te pakken met de eerste definitieve aanslag over dit jaar. Over dit jaar zijn we geen vennootschapsbelasting verschuldigd. Dit is ook het geval voor 2023.
Mutaties reserves
De verschillen in de mutaties op de reserves worden in het volgende overzicht verduidelijkt. De lagere onttrekkingen worden in de verschillende programma’s toegelicht.
Primitieve raming | Raming na wijziging | Werkelijk 2023 | Werkelijk 2022 | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Burgerzaken | -289 | -275 | -288 | -300 |
Beheer overige gebouwen en gronden | -261 | -414 | -439 | -628 |
Overhead | -181 | -288 | -387 | -295 |
Treasury | -555 | -587 | -623 | -610 |
OZB woningen | -3.638 | -3.585 | -3.576 | -3.565 |
OZB niet-woningen | -1.712 | -1.742 | -1.739 | -1.698 |
Belastingen overig | -195 | -185 | -182 | -228 |
Algemene uitkering en overige uitkering gemeentefonds | -54.217 | -57.198 | -57.736 | -55.679 |
Overige baten en lasten | 0 | -101 | 0 | -13 |
Vennootschapsbelasting (Vpb) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserves | -1.182 | -9.644 | -9.799 | -2.010 |
Resultaat van de rekening van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | -62.230 | -74.019 | -74.769 | -65.026 |
Lasten | ||||
Burgerzaken | 739 | 761 | 754 | 689 |
Beheer overige gebouwen en gronden | 421 | 640 | 657 | 439 |
Overhead | 9.399 | 9.272 | 10.226 | 9.930 |
Treasury | 232 | 269 | 315 | 228 |
OZB woningen | 235 | 369 | 398 | 220 |
OZB niet-woningen | 134 | 148 | 148 | 125 |
Belastingen overig | 121 | 100 | 109 | 102 |
Algemene uitkering en overige uitkering gemeentefonds | 5 | 5 | 5 | 5 |
Overige baten en lasten | 911 | 2.061 | 635 | 845 |
Vennootschapsbelasting (Vpb) | 11 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserves | 980 | 11.220 | 11.889 | 4.285 |
Resultaat van de rekening van baten en lasten | 0 | 0 | 2.279 | 1.378 |
Totaal lasten | 13.188 | 24.845 | 27.415 | 18.246 |
Totaal saldo van baten en lasten | -49.042 | -49.174 | -47.354 | -46.780 |
Analyse tussen begroting na wijziging en de werkelijke baten en lasten
Het verschil tussen de raming na wijziging en werkelijk 2023 bedraagt per saldo € 1,8 miljoen nadelig.
Burgerzaken
In verband met de vervroegde Tweede Kamerverkiezing en het ontbreken van een aanvullende vergoeding, is er in de Najaarsnota 2023 budget bijgesteld. Uiteindelijk zijn de kosten voor de vervroegde Tweede Kamerverkiezing lager uitgevallen dan verwacht. Dit geeft aan de lastenkant een voordeel van € 11.000.
Daarnaast zijn er meer paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen verstrekt dan voorzien. Per saldo zorgt dit voor een voordeel van € 10.000
Beheer overige gebouwen en gronden
Op dit taakveld zijn zowel de baten als de lasten hoger dan begroot. Dit komt voornamelijk door het project rondom het monument Hoeve de Ahof om duurzaamheid en gebruik beter op elkaar af te stemmen. Hier is ook een subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) voor aangevraagd.
Overhead
De deelnemers van de ICT samenwerking in Doetinchem hebben fors meer producten afgenomen dan begroot. Dit heeft geleid tot een schaalvoordeel binnen de samenwerking waardoor er een voordeel in de exploitatie gerealiseerd is. Voor Aalten geeft dit een incidenteel voordeel van € 72.000.
Gemeentelijke gebouwen
In de Najaarsnota 2022 is het budget voor de energiekosten flink verhoogd in verband met de hoge energietarieven door de oorlog in Oekraïne. Zo ook voor onze gemeentelijke gebouwen. In 2023 was er een dalende trend in de energietarieven en zijn deze gestabiliseerd. Per saldo zorgt dit voor 2023 voor een voordeel van € 53.000.
Met betrekking tot de loongerelateerde kosten en opbrengsten wordt binnen de door de gemeenteraad vastgestelde systematiek van het schommelfonds gewerkt. Dit houdt in dat de werkelijke jaarlijkse uitgaven voor lonen, sociale lasten, scholing en inhuur worden opgeteld en afgezet tegen het totaal beschikbare budget. Vanwege mogelijke schommelingen in de kosten, wordt per jaar het uiteindelijke verschil toegevoegd of onttrokken aan de reserve Formatie en Organisatie. Over 2023 heeft deze systematiek ertoe geleid dat
€ 792.000 toegevoegd is aan de reserve. Bij tussentijdse mutaties en verschuivingen binnen het schommel-fonds moet er een administratieve begrotingswijziging gemaakt worden. Dit is bij de Najaarsnota 2023 helaas niet gedaan, waardoor dit op het taakveld ‘Overhead’ en het taakveld ‘Overige baten en lasten’ zorgt voor een verschil van € 1.012.000. Dit is budgettair neutraal en heeft geen effect op het rekeningresultaat.
Treasury
In de Najaarsnota 2023 hebben we de rente incidenteel bijgesteld, omdat we een groot deel van het jaar overliquide zijn geweest. Achteraf gezien is dit te laag ingeschat. Dit samen met de veronderstelling dat de nog aan te trekken vaste geldlening kleiner zou zijn en de periode korter. In het restant van 2023 is er echter helemaal geen vaste geldlening meer aangetrokken. Dit bleek niet nodig. Tezamen zorgt dit voor een extra rentevoordeel in 2023 van € 36.000.
Om de rentelasten toe te rekenen aan de verschillende taakvelden is bij de begroting rekening gehouden met een renteomslag van 0,65%. Tussentijds hebben we de renteomslag bijgesteld naar 0,41%. Werkelijk blijkt de renteomslag over 2023 0,26%. Omdat deze afwijking meer dan 25% bedraagt moeten we de werkelijke renteomslag hanteren bij het toerekenen van de rentelasten aan de taakvelden. Dit zorgt aan de lasten-kant op dit taakveld voor een nadeel van per saldo € 46.000.
OZB woningen en niet-woningen
Er zijn in 2023 enorm veel bezwaarschriften tegen de WOZ-beschikkingen ingediend. Dankzij externe inhuur is het gelukt om deze op tijd af te handelen. Ongeveer 80% van de bezwaarschriften is ongegrond verklaard. Dit geldt ook voor de bezwaren van de No cure No pay bedrijven. Deze hebben in november/december 24 beroepschriften ingediend bij de Rechtbank (in de afgelopen jaren was dit drie á vier per jaar). Ook deze zaken zijn onderbouwd met een taxatierapport en verweerschrift. Al met al op de valreep nog veel extra werk dat van tevoren niet voorzien was. Dit heeft ertoe geleidt dat, ondanks het tot twee keer toe bijstellen van het budget, er een nadeel is van € 29.000.
Belastingen overig
Geen bijzonderheden.
Algemene uitkering en overige uitkering gemeentefonds
De raming voor de algemene uitkering is aangepast met de effecten uit de circulaires tot en met september 2023. Doordat de decembercirculaire 2023 begrotingstechnisch niet meegenomen kan worden, hebben we over 2023 € 538.000 meer ontvangen dan geraamd. Dit wordt vooral veroorzaakt door enerzijds een actualisatie van de aantallen van de maatstaf 'huishoudens met een laag inkomen' € 196.000 en anderzijds de ontvangen gelden voor de uitvoeringskosten van de Omgevingswet en de gebiedsgerichte aanpak,
€ 248.000. Voor de meerkosten in het sociaal domein ten behoeve van de opvang van Oekraïners is nog eens € 16.000 beschikbaar gesteld. Daarnaast zijn er diverse kleinere mutaties, waaronder de bommenregeling, ter hoogte van € 52.000 en afrekeningen over oude jaren van € 26.000.
Overige baten en lasten
Aan de batenkant is het geraamde negatieve resultaat ter hoogte van € 101.000 bij de Najaarsnota 2023 verantwoord. Het uiteindelijke resultaat wordt verderop bij het taakveld ‘Resultaat van de rekening van baten en lasten’ verantwoord.
Bij tussentijdse mutaties en verschuivingen binnen het schommelfonds moet er een administratieve begrotingswijziging gemaakt worden. Helaas is dit bij de Najaarsnota 2023 niet gedaan, waardoor dit op het taakveld ‘Overhead’ en het taakveld ‘Overige baten en lasten’ zorgt voor een verschil van € 1.012.000. Dit is budgettair neutraal en heeft geen effect op het rekeningresultaat.
Vennootschapsbelasting (Vpb)
De afgelopen jaren is er geen vennootschapsbelasting betaald. Over 2022 hebben we de landelijke primeur te pakken met de eerste definitieve aanslag over dit jaar. Over dit jaar zijn we geen vennootschapsbelasting verschuldigd. Dit is ook het geval voor 2023.
Mutaties reserves
De verschillen in de mutaties op de reserves worden in het volgende overzicht verduidelijkt. De lagere onttrekkingen worden in de verschillende programma’s toegelicht.
Resultaat van de rekening van baten en lasten
Het saldo voor 2023 is € 2.279.000 voordelig. Dit saldo is bij de financiële afsluiting in het begin van dit boekwerk nader geanalyseerd.
Onttrekkingen reserve: | Omschrijving | Primitief 2023 | Raming na wijziging 2023 | Werkelijk 2023 | Werkelijk 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
P1 | Algemene Reserve | Structuurversterking kernen | 0 | -65 | -65 | 0 |
P1 | Algemene Reserve | Niet actief beveiligde overweg (Nabo) | 0 | -47 | -47 | -20 |
P1 | Algemene Reserve | Regiodeal | 0 | -71 | -62 | -74 |
P1 | Algemene Reserve | Leader bijdrage | 0 | 0 | 0 | -29 |
P1 | Algemene Reserve | Nieuwe Leader periode 2023-2026 | -484 | 0 | 0 | 0 |
P1 | Algemene Reserve | Visie Centrumplan Dinxperlo | 0 | -11 | -47 | -52 |
P1 | Algemene Reserve | Bekendijk Zuid | 0 | -19 | -7 | -79 |
P1 | Reserve onderhoud wegen | Groot onderhoud wegen | -200 | -410 | -237 | -203 |
P1 | Reserve bodemsanering | Opheffen reserve bodemsanering (RBS 12-2023) | 0 | -25 | -25 | 0 |
P1 | Reserve overlopende posten | Overlopende posten | 0 | -1.322 | -1.322 | 0 |
Totaal Programma 1 | Ruimte | -684 | -1.970 | -1.812 | -457 | |
P2 | Algemene Reserve | Leader bijdrage | 0 | -63 | -63 | -10 |
P2 | Algemene Reserve | Regiodeal | 0 | -169 | -20 | 0 |
P2 | Algemene Reserve | Naoberfonds | 0 | -25 | -8 | -10 |
P2 | Algemene Reserve | Oekraïne | 0 | -136 | -136 | 0 |
P2 | Algemene Reserve | Maatwerkregeling ondersteuning sociaal maatschappelijke organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
P2 | Algemene Reserve | Energietoeslag | 0 | -852 | -852 | 0 |
P2 | Reserve huisvesting onderwijs | Projectleider IHP | 0 | 0 | 0 | -15 |
P2 | Reserve huisvesting onderwijs | Spoedaanvraag onderwijshuisvesting CBS De Hove | 0 | -53 | -53 | 0 |
P2 | Reserve huisvesting onderwijs | Verduurzaming schoolgebouwen (RBS 07-2020) | 0 | 0 | 0 | -457 |
P2 | Reserve Inkoop Zorg | Onttrekking | 0 | 0 | -459 | 0 |
P2 | Reserve overlopende posten | Overlopende posten | 0 | -198 | -198 | 0 |
Totaal Programma 2 | Sociaal domein | 0 | -1.496 | -1.789 | -492 | |
P3 | Algemene Reserve | Leader bijdrage | 0 | 0 | 0 | 18 |
P3 | Algemene Reserve | Coronabudget (RBS 13 juli 2021) | 0 | 0 | 0 | -498 |
P3 | Algemene Reserve | Gemeenschapshuizen | -250 | 0 | 0 | 0 |
P3 | Algemene Reserve | Aandeel naar Reserve Risico (RBS 12-2023) | 0 | -6.000 | -6.000 | 0 |
P3 | Reserve formatie en organisatie | Onttrekking | -79 | 0 | 0 | -439 |
P3 | Reserve onderhoud gemeentelijke gebouwen | Groot onderhoud gemeentelijke gebouwen | -169 | -178 | -198 | -72 |
P3 | Reserve overlopende posten | Overlopende posten | 0 | 0 | 0 | -70 |
Totaal Programma 3 | Bedrijfsvoering | -498 | -6.178 | -6.198 | -1.061 | |
Totaal onttrekking reserves | -1.182 | -9.644 | -9.799 | -2.010 | ||
Toevoegingen reserve: | Omschrijving | Primitief 2023 | Raming na wijziging 2023 | Werkelijk 2023 | Werkelijk 2022 | |
P1 | Algemene Reserve | Coronabudget (RBS 07-2021) | 0 | 0 | 0 | -35 |
P1 | Reserve overlopende posten | Overlopende posten | 0 | 1.777 | 1.777 | 1.322 |
P1 | Reserve onderhoud wegen | Voeding reserve | 290 | 390 | 390 | 290 |
Totaal Programma 1 | Ruimte | 290 | 2.167 | 2.167 | 1.577 | |
P2 | Algemene Reserve | Energietoeslag | 0 | 0 | 0 | 227 |
P2 | Algemene Reserve | Coronabudget (RBS 07-2021) | 0 | 0 | 0 | -275 |
P2 | Algemene Reserve | Oekraïne | 0 | 0 | 0 | 225 |
P2 | Algemene Reserve | Regiodeal | 0 | 179 | 0 | 0 |
P2 | Reserve overlopende posten | Overlopende posten | 0 | 1.678 | 1.678 | 198 |
P2 | Reserve Inkoop Zorg | Voeding reserve | 0 | 0 | 0 | 304 |
P2 | Reserve huisvesting onderwijs | Voeding reserve | 130 | 130 | 130 | 110 |
Totaal Programma 2 | Sociaal domein | 130 | 1.987 | 1.808 | 789 | |
P3 | Algemene Reserve | Energietoeslag | 0 | 0 | 0 | 625 |
P3 | Algemene Reserve | Coronabudget (RBS 07-2021) | 0 | 0 | 0 | 603 |
P3 | Algemene Reserve | Oekraïne | 0 | 0 | 340 | -89 |
P3 | Algemene Reserve | Maatwerkregeling ondersteuning sociaal maatschappelijke organisaties | 0 | 0 | 0 | 600 |
P3 | Algemene Reserve | Versteviging Algemene Reserve | 400 | 400 | 400 | 0 |
P3 | Algemene Reserve | Opheffen reserve bodemsanering (RBS 12-2023) | 0 | 25 | 25 | 0 |
P3 | Reserve Risico | Aandeel uit Algemene Reserve (RBS 12-2023) | 0 | 6.000 | 6.000 | 0 |
P3 | Reserve formatie en organisatie | Voeding reserve | 0 | 284 | 792 | 0 |
P3 | Reserve onderhoud | Voeding reserve | 160 | 160 | 160 | 180 |
gemeentelijke gebouwen | ||||||
P3 | Reserve overlopende posten | Overlopende posten | 0 | 197 | 197 | 0 |
Totaal Programma 3 | Bedrijfsvoering | 560 | 7.066 | 7.914 | 1.919 | |
Totaal toevoeging reserves | 980 | 11.220 | 11.889 | 4.285 |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
Met ingang van 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) van kracht. De wet geldt ten aanzien van topfunctionarissen bij onder andere gemeenten. Vanaf 2013 moet de bezoldiging van deze functionarissen openbaar gemaakt worden in het financieel verslaggevingsdocument.
1.Bezoldiging topfunctionarissen
Het gaat om de volgende functionarissen:
Zoals uit deze opgave blijkt blijft de beloning voor beide medewerkers onder het geldende maximale inkomen voor 2023 ad € 223.000.
2. Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen met of zonder dienstbetrekking
Er zijn geen uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen uitbetaald.
3. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2023 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.