Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2023
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2023
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Programma 1 Ruimte
        1. Blz. 5 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        2. Blz. 6 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
          1. Blz. 7 P1.1 Omgevingswet
            1. Blz. 8 Het DSO is op 1 januari 2023 ingericht en operationeel.
          2. Blz. 9 P1.2 Omgevingswet
            1. Blz. 10 Door middel van een intensief participatie- en communicatie-traject, worden inwoners gevraagd mee te denken met het opstellen van de Omgevingsvisie.
          3. Blz. 11 P1.3 Woningbouw
            1. Blz. 12 We doorlopen de benodigde procedures en verruimen de ambtelijke capaciteit en/of ondersteuning om de woningbouw te versnellen.
          4. Blz. 13 P1.4 Woningbouw
            1. Blz. 14 Gelijktijdig met het traject van de regionale woonagenda herijken we het huidige afwegingskader woningbouw.
          5. Blz. 15 P1.5 Werklocaties
            1. Blz. 16 Het locatieonderzoek voor de uiteindelijke uitbreidingslocatie(s) wordt uitgewerkt en ter besluitvorming aangeboden.
          6. Blz. 17 P1.6 Werklocaties
            1. Blz. 18 In 2023 wordt een nieuw Regionaal Programma Werklocaties (tussen provincie Gelderland en 7 regiogemeenten) voorbereid.
          7. Blz. 19 P1.7 Klimaat
            1. Blz. 20 Als onderdeel van de gebiedsopgave gaan we met de burgers in gesprek over de klimaatopgave in hun wijk.
          8. Blz. 21 P1.8 Klimaat
            1. Blz. 22 Bij het uitwerken van de Omgevingsvisie worden de maatregelen en actielijnen uit de klimaatstrategie meegenomen.
          9. Blz. 23 P1.9 Duurzaamheid
            1. Blz. 24 We bepalen de uitgangspunten voor de RES 2.0 op basis van ons uitnodigingskader ‘Zon en Wind’.
          10. Blz. 25 P1.10 Duurzaamheid
            1. Blz. 26 Op basis van de concrete uitgangspunten wordt bepaald welke maatregelen er voor de betreffende wijk ingezet gaan worden.
          11. Blz. 27 P1.11 Duurzaamheid
            1. Blz. 28 We werken op regionaal niveau aan duurzame regeling om op verschillende manieren energiearmoede tegen te gaan.
          12. Blz. 29 P1.12 Centrumvisie
            1. Blz. 30 Er wordt een intensief participatieproces doorlopen om zo te komen tot een gedragen ontwerp en geven hierbij ruimte aan innovatie en natuurinclusief bouwen.
          13. Blz. 31 P1.13 Centrumvisie
            1. Blz. 32 We verlengen het contract voor de dorpsmanager in 2023 om de verbindende schakel te borgen en elk deelproject kent een (eigen) participatieproces.
          14. Blz. 33 P1.14 Horeca
            1. Blz. 34 Op basis van huidig beleid en uitgangspunten stellen we de horecavisie op.
          15. Blz. 35 P1.15 Toerisme
            1. Blz. 36 Experts worden ingezet om bedrijven te adviseren en te ondersteunen bij het opstellen van meerjarenplannen.
        3. Blz. 37 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 38 4. Eigen grafieken indicatoren
      2. Blz. 39 Programma 2 Sociaal Domein
        1. Blz. 40 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        2. Blz. 41 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
          1. Blz. 42 P2.1 Herijking Sociale Basis
            1. Blz. 43 De aanbevelingen uit de inventarisatie worden besproken en beoordeeld en het vervolg wordt bepaald.
          2. Blz. 44 P2.2 Leefstijlakkoord
            1. Blz. 45 Begin 2023 wordt het beweeg- sport en leefstijlprogramma Vitaal BAD 2023 vastgesteld. Hierin staat wat de taken en verantwoordelijkheden van de gemeente en haar partners.
          3. Blz. 46 P2.3 Leefstijlakkoord
            1. Blz. 47 Acties en maatregelen welke worden vastgesteld in Vitaal BAD 2023 worden meegenomen in het opstellen van de Omgevingsvisie.
          4. Blz. 48 P2.4 Beschermd wonen
            1. Blz. 49 In samenwerking met (regionale) expertise starten met een lokale toegang voor beschermd wonen en het evalueren en (door)ontwikkelen laagdrempelige voorzieningen ten behoeve van inwoners met ggz-problematiek.
          5. Blz. 50 P2.5 Simpel Switchen
            1. Blz. 51 Er wordt een schakelgroep gevormd welke de werkwijze implementeert en borgt in de reguliere werkzaamheden.
          6. Blz. 52 P2.6 Armoedebeleid
            1. Blz. 53 Het huidige armoedebeleid wordt nader beoordeeld en aangepast aan de actuele situatie. Ter bevordering van bestaanszekerheid kunnen (tijdelijke) ondersteuningsmaatregelen voor inwoners en (kleine) ondernemers ingevoerd worden.
          7. Blz. 54 P2.7 Gelijke kansen alliantie
            1. Blz. 55 Het doorstroomprogramma wordt geïmplementeerd in de betrokken scholen en in december 2023 wordt het programma geëvalueerd en waar mogelijk bijgesteld.
          8. Blz. 56 P2.8 Kinderopvang
            1. Blz. 57 Het programma voor flexibele inspectieactiviteiten wordt opgesteld.
          9. Blz. 58 P2.9 Vrijheid
            1. Blz. 59 We geven uitvoering aan het Regioprogramma Vrijheid Achterhoek en grensstreek 2022/2023 met als doel het bewustzijn van vrijheid te vergroten.
          10. Blz. 60 P2.10 Zwembaden
            1. Blz. 61 De uitgangspunten om te komen tot het uiteindelijk opstellen van de visie, worden opgesteld.
          11. Blz. 62 P2.11 Ondermijning
            1. Blz. 63 Er wordt een communicatiestrategie ontwikkeld om de bewustwording en kennis te vergroten.
          12. Blz. 64 P2.12 Ondermijning
            1. Blz. 65 We evalueren het proces op basis van de uitkomsten van de gebiedsanalyses door het RIEC, ons nieuwe Bibob-beleid en Weerbaarheidsscan.
          13. Blz. 66 P2.13 Huisvesting onderwijs
            1. Blz. 67 Vanuit verschillende beleidsvelden wordt bepaald welke kansen en mogelijkheden er liggen voor de vrijkomende schoollocaties.
        3. Blz. 68 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 69 4. Eigen grafieken indicatoren
      3. Blz. 70 Programma 3 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 71 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        2. Blz. 72 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
          1. Blz. 73 P3.1 Dienstverleningsconcept
            1. Blz. 74 Het dienstverleningsconcept in 2023 actualiseren en uitvoeren.
          2. Blz. 75 P3.2 Informatieveiligheid en Privacy Wet
            1. Blz. 76 Het hanteren van de BIO normen is een continu proces van nieuwe maatregelen introduceren en bestaande maatregelen beoordelen en eventueel bijstellen.
            2. Blz. 77 In december 2020 is het informatieveiligheidsbeleid 2020 – 2022 vastgesteld. Dit beleid wordt in 2023 geactualiseerd.
          3. Blz. 78 P3.3 Overgang van Civision Middelen naar iFinanciën
            1. Blz. 79 Migratie naar iFinanciën afgerond.
          4. Blz. 80 P3.4 Invoeren Samenhangende objectenregistratie
            1. Blz. 81 Met de komst van BRK 2.0 is het mogelijk geworden om de kadastrale gegevens samen te voegen in iObjecten.
          5. Blz. 82 P3.5 Omzetting en vulling softwarepakketten Omgevingswet
            1. Blz. 83 Testen zijn afgerond en implementatie is gereed.
        3. Blz. 84 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 85 4. Eigen grafieken indicatoren
    3. Blz. 86 Welkom
      1. Blz. 87 Aanbiedingen en wetenswaardigheden
        1. Blz. 88 Aanbieding en wetenswaardigheden
      2. Blz. 89 Financiële afsluiting
        1. Blz. 90 Financiële afsluiting
        2. Blz. 91 Toelichting op deze posten
      3. Blz. 92 Samenstelling van het bestuur
        1. Blz. 93 Samenstelling van het bestuur
      4. Blz. 94 Programmaverantwoording
        1. Blz. 95 Toelichting begroting 2023
    4. Blz. 96 Paragrafen
      1. Blz. 97 Paragraaf Bedrijfsvoering
        1. Blz. 98 1. Wijziging organisatiestructuur per 1 januari 2023
        2. Blz. 99 2. Onwikkelingstraject organisatie
        3. Blz. 100 3. Krapte op de arbeidsmarkt
        4. Blz. 101 4. Strategische personeelsplanning
        5. Blz. 102 5. Organisatiebrede functiewaarding
        6. Blz. 103 6. Project hybride werken
        7. Blz. 104 7. Vitaliteit
        8. Blz. 105 8. Duurzaam mobiliteit
        9. Blz. 106 9. Integrtiteit
        10. Blz. 107 10. Arbo en Veiligheid
        11. Blz. 108 11. Inkoop
        12. Blz. 109 12. Subsidieverwerving
        13. Blz. 110 13. Rechtmatigheidsverantwoording
        14. Blz. 111 14. Uurtarief ten behoeve van doorberekeningen
        15. Blz. 112 15. Verplichte beleidsindicatoren
      2. Blz. 113 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 114 Algemeen
        2. Blz. 115 1. Weerstandscapaciteit
        3. Blz. 116 2. Risico's
        4. Blz. 117 3. Weerstandsvermogen
        5. Blz. 118 Kengetallen
        6. Blz. 119 Norm provincie Gelderland
        7. Blz. 120 Toelichting verplichte kengetallen
      3. Blz. 121 Paragraaf Lokale heffingen
        1. Blz. 122 Algemeen
        2. Blz. 123 WOZ-beschikking
        3. Blz. 124 Tarieven belasting en heffingen
        4. Blz. 125 Belastingopbrengsten
        5. Blz. 126 Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven
        6. Blz. 127 Leges
        7. Blz. 128 Woonlasten
        8. Blz. 129 Kwijtschelding
        9. Blz. 130 Invordering
      4. Blz. 131 Paragraaf Financiering
        1. Blz. 132 Algemeen
        2. Blz. 133 1. Kasbeheer
        3. Blz. 134 2. Risicobeheer
        4. Blz. 135 3. Gemeentefinanciering
        5. Blz. 136 4. Schatkistbankieren
      5. Blz. 137 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 138 Algemeen
        2. Blz. 139 Openbare ruimte
        3. Blz. 140 Gebouwenbeheer
      6. Blz. 141 Paragraaf Grondbeleid
        1. Blz. 142 Algemeen
        2. Blz. 143 Gronden en terreinen niet in exploitatie
        3. Blz. 144 Faciliterend grondbeleid
        4. Blz. 145 3. Bouwgrond in exploitatie (BIE)
        5. Blz. 146 Conclusie
      7. Blz. 147 Paragraaf Verbonden partijen
        1. Blz. 148 Gemeenschappelijke regelingen (publiekrechtelijk)
        2. Blz. 149 Vennootschappen en coöperaties (privaatrechtelijk)
      8. Blz. 150 Paragraaf Wet open overheid
        1. Blz. 151 Wet open overheid
    5. Blz. 152 Bijlagen
      1. Blz. 153 De balans per 31 december
        1. Blz. 154 De balans per 31 december
      2. Blz. 155 Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 156 Overzicht meerjarig EMU-saldo
      3. Blz. 157 Grondslagen voor waardering en resultaat bepaling
        1. Blz. 158 De toelichtingen
      4. Blz. 159 Toelichting op de balans per 31 december 2023
        1. Blz. 160 Overzicht van baten en lasten, ingedeeld naar taakvelden
      5. Blz. 161 Toelichten op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 162 Investeringschema
      6. Blz. 163 Begrotingswijzigingen 2023
        1. Blz. 164 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
      7. Blz. 165 Programma 1 Ruimte
        1. Blz. 166 Overzicht
      8. Blz. 167 Programma 2 Sociaal Domein
        1. Blz. 168 Overzicht
      9. Blz. 169 Programma 3 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 170 Overzicht
      10. Blz. 171 Rechtmatigheidsverantwoording
        1. Blz. 172 Rechtmatigheidsverantwoording
      11. Blz. 173 Incidentele baten en lasten en structurele mutaties op de reserves
        1. Blz. 174 Overzicht
      12. Blz. 175 Algemene Dekkingsmiddelen
        1. Blz. 176 Algemeen
      13. Blz. 177 Onvoorzien
        1. Blz. 178 Onvoorzien
      14. Blz. 179 Analyse begrotingsafwijking en begrotingsrechtmatigheid
        1. Blz. 180 Programmarekening over begrotingsjaar 2023
      15. Blz. 181 Stand van zaken kredieten
        1. Blz. 182 Stand van zaken kredieten
      16. Blz. 183 Bijlage Single information, Single audit (SiSa)
        1. Blz. 184 SiSa
      17. Blz. 185 Het overzicht van baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 186 Overzicht
      18. Blz. 187 Het verdelingsprincipe van de taakvelden over de programma's
        1. Blz. 188 Overzicht
      19. Blz. 189 Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
        1. Blz. 190 Indicatoren
      20. Blz. 191 Vaststellen en bestemming rekeningsaldo
        1. Blz. 192 Vaststellen en bestemming rekeningsaldo
    6. Activiteiten
    7. Zoeken
    8. Publicatie bijlagen
    9. Contact
    10. PrivacyStatement
    11. Sitemap