Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De paragraaf weerstandsvermogen geeft inzicht in: 
•    de mate waarin de gemeente belangrijke financiële risico’s loopt;
•    de financiële buffer (weerstandscapaciteit) die zij daarvoor achter de hand heeft.

Bij het ter perse gaan van deze begroting is er een nieuwe conceptnota “Weerstandsvermogen en Risico’s” samengesteld. Deze is ook al in de financiële commissie van de Raad besproken. Naar aanleiding hiervan vinden er nog wat aanpassingen plaats. Daarna wordt de nota voorgelegd aan het college en MT en vervolgens de raad. Na vaststelling heeft dit gevolgen voor deze paragraaf. Maar op dit moment kan dat nog niet, omdat dan vooruitgelopen wordt op de besluitvorming. Eventueel in de najaarsnota 2023 worden de wijzigingen verwerkt, zodat in de jaarrekening 2023 de paragraaf in aangepaste vorm verschijnt. Maar in deze begroting nog één keer de “oude” pagina, waarin uiteraard wel de risico’s heroverwogen zijn. Maar verder nog geen veranderingen doorgevoerd zijn.

Voor een beoordeling van het weerstandsvermogen worden in deze paragraaf de bedoelde risico’s geconfronteerd met de aanwezige weerstandscapaciteit.

1. Weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - 1. Weerstandscapaciteit

Met weerstandscapaciteit worden al die elementen bedoeld waarmee tegenvallers kunnen worden opgevangen, zonder dat het beleid moet worden aangepast. Door de financiële risico's te beheersen en het weerstandsvermogen hierop af te stemmen, moet worden voorkomen dat elke nieuwe financiële tegenvaller dwingt tot bezuinigen.
De weerstandscapaciteit wordt onderverdeeld in structurele en incidentele weerstandscapaciteit. De structurele weerstandscapaciteit bestaat uit structurele middelen in de begroting waarmee optredende risico’s kunnen worden opgevangen. De incidentele weerstandscapaciteit bestaat uit vrij besteedbare middelen die eenmalig kunnen worden aangewend.

Bedragen x € 1.000
Bepaling van de weerstandscapaciteit
Incidentele weerstandscapaciteit
Rekeningresultaat Het positieve resultaat 7
Vrij aanwendbare algemene reserve De algemene reserve is de reserve waaraan de raad geen specifieke bestemming heeft gegeven en die een financiële bufferfunctie heeft. Op dit moment is hiervan nog niets bestemd. 11.623
Bestemmingsreserves Deze reserves zijn beklemd. 0
Stille reserve effecten De stille reserve in deze financiële vaste activa wordt niet meegenomen in de berekening, omdat de verhandelbaarheid van deze aandelen (Alliander, 0
Vitens, BNG en ROVA) zeer beperkt is.
Stille reserve activa Deze stille reserve bestaat uit de bezittingen waarvan de waarde bij verkoop hoger is dan de boekwaarde. Op basis van ervaring zetten we een derde deel in.
900
Totaal incidentele weerstandscapaciteit 12.530
Structurele weerstandscapaciteit
Onbenutte belastingcapaciteit Hieronder wordt voor de OZB de ruimte opgenomen die er is tussen onze eigen tarieven en de normtarieven voor de zogenaamde artikel 12 gemeenten. De overige belastingen/heffingen zijn kostendekkend of van geringe betekenis. 2.430
Rentebaten algemene reserve vrij besteedbaar Aangezien geen rente meer toegevoegd wordt aan de reserves is inzet niet mogelijk. 0
Onvoorzien (structureel) 350
Totaal structurele weerstandscapaciteit 2.780
Totaal beschikbare weerstandscapaciteit 15.310

2. Risico's

Terug naar navigatie - 2. Risico's

Het hebben van risico’s is inherent aan het uitoefenen van een organisatie zoals een gemeente. Het is echter van belang deze risico’s te kennen en hier adequate maatregelen voor te treffen (verzekeren) dan wel risico’s te wegen bij het aangaan ervan of hier tijdig op in te spelen. 
Een overzicht van de risico’s wordt steeds geactualiseerd. De 25 belangrijkste risico’s worden beschreven en gekwantificeerd. De tien grootste worden afzonderlijk genoemd.
Bij een zekerheidsniveau van 99% is de aan te houden reserve voor de gemeente Aalten volgens de 
nieuwe berekening € 6,5 miljoen. Dit houdt in dat, als de gemeente Aalten dit bedrag als reserve op haar balans aanhoudt, zij in 99 van de 100 jaar voldoende reserves heeft om de schades op te vangen, maar in één jaar is er niet genoeg. In de begroting zijn de meest actuele risico’s opgenomen.

Risico Mogelijk gevolg %
Budgettaire tekorten bij partijen waar door de gemeente uitbestede gemeentelijke taken zijn neergelegd. Ook kunnen deelnemende gemeenten individueel besluiten nemen die voor andere gemeenten nadelige gevolgen hebben (bijvoorbeeld uittreding). Politieke druk om financiële steun te 5,90%
bieden
Datalekken: ongewild verspreiden en vernietigen van persoonsgegevens Imago, boete autoriteit persoonsgegevens 4,70%
Virusaanvallen op ICT-gebied/ Hacks/ thuiswerken Dataverlies 4,40%
Integraal huisvestingsplan voor het onderwijs. Veel scholen in Aalten zijn verouderd en er worden strengere eisen ten aanzien van het klimaat gesteld. Financieel 5,30%
Demografische ontwikkelingen - extern Financiële tegenvallers 3,60%
Klimaatveranderingen: overlast water, droogte, komst plantjes en beestjes. Kosten overlast of beperking mogelijkheden. Hittestress is een risico voor onder andere de gezondheid dus dan ook een link met Sociaal Domein. Grote uitgaven voor herplant, aanvullende maatregelen tegen droogte en wateroverlast. 3,60%
Algemene uitkering - bezuiniging Rijk Financieel (bezuinigingen of belasting omhoog) 3,60%
Wachtgelden wethouders Worden niet meer in de voorziening op de balans opgenomen. 4,70%
Budget Jeugdzorg: Ontwikkelingen financieringssystematiek Overschrijding budget 7,10%
Meer hulpvragen dan gepland Beleid aanpassen
Doorlopende dure contracten en of hulpvragen - Structureel risico Hogere kosten in verband met dubbele indicaties
Dubbele indicaties Regionale inkoop mislukt
Herijking regionale inkoopzorg
Budget WMO Ontwikkelingen financieringssystematiek Overschrijding budget 7,10%
Meer hulpvragen dan gepland Beleid aanpassen
Doorlopende dure contracten en of hulpvragen Structureel risico Hogere kosten in verband met dubbele indicaties
Dubbele indicaties Meer dan verwachte stijging tarieven
Herijking regionale inkoopzorg
Ontwikkelingen CAO
Totaal van de tien grootste risico’s (50 % van het totale risicoprofiel) 3.200
Totaal overige risico’s (50 % van het totale risicoprofiel) 3.300
Totaal alle 25 risico’s 6.500

Het terugbrengen van de reserves naar dit niveau is niet wenselijk, aangezien er niet voorzienbare toekomstige ontwikkelingen zijn die mogelijk leiden tot additionele risico’s in de toekomst. Een aanvullende buffer is daarom gewenst. Deze noodzakelijke buffer is op basis van ervaring opgenomen voor een percentage van het begrotingstotaal. Dit komt neer op een buffer van € 8 miljoen.

3. Weerstandsvermogen

Terug naar navigatie - 3. Weerstandsvermogen

Het vermogen van een gemeente om tegenvallers op te vangen zonder dat de continuïteit van deze gemeente in gevaar komt. Dit wordt uitgedrukt als de verhouding tussen de beschikbare en de benodigde weerstandscapaciteit. Het weerstandsvermogen is van belang voor het bepalen van de gezondheid van de financiële positie van onze gemeente voor het begrotingsjaar, maar ook voor de meerjarenraming.

Ratio weerstandsvermogen 2024 = Beschikbare weerstandscapaciteit
Benodigde weerstandscapaciteit
Weerstandscapaciteit, incidenteel 12.530
Weerstandscapaciteit, structureel 2.780
Totaal beschikbare weerstandscapaciteit 15.310
Gekwantificeerde risico’s 6.500
Buffer Aalten norm 8.000
Totale benodigde weerstandscapaciteit 14.500
Saldo/overschot 810
Ratio onder andere gehanteerd door provincie 1,01
>2 Uitstekend 1,0 - 1,4 voldoende 0,6 - 0,8 Onvoldoende Voldoende
1,4 - 2,0 Ruim voldoende 0,8 - 1,0 Matig < 0,6 Ruim Onvoldoende

De uitkomst van de ratio (1,01) is voldoende en is iets lager dan de vorige uit de jaarrekening 2022 (1,24). 
De beschikbare weerstandscapaciteit is gestegen, maar daar staat ook een stijging van de benodigde weer-standscapaciteit tegenover. De reden van de stijging risico’s heeft voornamelijk de maken met meer onzekerheid over het sociaal domein en met het vervallen van de voorziening wachtgelden wethouders op de balans. Hierbij moet opgemerkt worden dat deze ratio altijd een momentopname betreft. 

Verplichte kengetallen

Terug naar navigatie - Verplichte kengetallen

Onderstaande kengetallen helpen bij het verkrijgen van inzicht in de financiële positie van een gemeente. Deze kengetallen geven aan hoe we er als gemeente voor staan. De categorieën zijn gebaseerd op de norm van de provincie (groen is voldoende, oranje matig en rood onvoldoende). 

Verplicht voorgeschreven Werkelijk 2022 Raming na wijziging 2023 Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027
kengetallen
1a. Netto schuldquote (NS) 33,70% 54,90% 60,10% 62,30% 69,50% 75,40%
1b. NS gecorrigeerd voor alle leningen 21,70% 42,40% 48,40% 50,80% 57,90% 64,00%
2. Solvabiliteitsratio 36,70% 25,50% 23,70% 23,80% 19,20% 13,50%
3. Structurele exploitatieruimte 0,30% -2,20% 0,10% 1,00% -4,70% -6,10%
4. Grondexploitatie 0,50% -0,50% -0,40% -0,40% -0,40% -0,40%
5. Belastingcapaciteit 73,90% 72,50% 78,20% 78,20% 78,20% 78,20%

Norm provincie Gelderland

Terug naar navigatie - Norm provincie Gelderland
Norm provincie Gelderland Categorie A Categorie B Categorie C
1a. Netto schuldquote (NS) tot 90% tussen 90% tot 135% hoger dan 135%
1b. NS gecorrigeerd voor alle leningen tot 90% tussen 90% tot 135% hoger dan 135%
2. Solvabiliteitsratio hoger dan 50% tussen 20% tot 50% kleiner dan 20%
3. Structurele exploitatieruimte begroting en meer-jaren hoger dan 0% begroting of meerjaren hoger dan 0% begroting en meer-jaren kleiner dan 0%
4. Grondexploitatie tot 20% tussen 20% tot 35% hoger dan 35%
5. Belastingcapaciteit tot 95% tussen 95% tot 105% hoger dan 105%

Toelichting verplichte kengetallen

Terug naar navigatie - Toelichting verplichte kengetallen

We verwachten momenteel in 2026 en 2027 sinds lange tijd kengetallen die onvoldoende (rood) zijn. De solvabiliteitsratio geeft weer in hoeverre gemeentelijke bezittingen met eigen middelen betaald/gefinancierd zijn. Die ratio neemt steeds verder af, als gevolg van de tekorten in 2026 en 2027. Kanttekening bij de kengetallen is dat het altijd momentopnames zijn en blijven.