Omschrijving (toelichting)
Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven 2024 en 2025 en volgende jaren.
Bestuur
Voor zowel de Leader-projecten als de Regiodeal zijn budgetten beschikbaar gesteld ten laste van de algemene reserve. Het restant van deze beschikbaar gestelde budgetten worden jaarlijks opnieuw opgevoerd. Hierdoor zijn deze budgetten in de begrote cijfers van 2024 eenmalig hoger.
Verder zijn de loonkosten budgetten bijgesteld met de te verwachten cao-verhogingen.
Crisisbeheersing en brandweer
De gemeentelijke bijdrage voor de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) blijft jaarlijks stijgen vanwege loon- en prijsstijgingen. Ook zijn er kostenstijgingen van buitenaf waar de VNOG rekening mee heeft te houden die niet meer binnen bestaand budget kunnen worden opgevangen. Dit zijn autonome ontwikkelingen, die aan het VNOG-bestuur worden voorgelegd en waarbij de dekking van de gestegen kosten een stijging van de gemeentelijke bijdrage zijn. Per 2027 gaat de gemeentelijke bijdrage (extra) omhoog vanwege de gestegen kapitaallasten als gevolg van investeringen (aanschaf voertuigen) ook dit is een autonome ontwikkeling.
Openbare orde en veiligheid
Het verschil wordt veroorzaakt door een verschuiving van de doorbelasting van loonkosten.
Openbaar basisonderwijs
Geen afwijkingen.
Onderwijshuisvesting
In de lijn met afspraken die met de schoolbesturen en de stichting TWAO in het verleden zijn gemaakt, heeft de raad in 2020 € 1.000.000 beschikbaar gesteld voor het treffen van duurzaamheidsmaatregelen in de
Aaltense schoolgebouwen. Dit geld is alleen bestemd voor schoolgebouwen die niet worden bekostigd vanuit de reguliere zorgplicht die de gemeente wettelijk heeft ten aanzien van de schoolgebouwen. Het budget eind 2023 ter hoogte van € 304.000 is overgeheveld naar 2024 en is beschikbaar voor 2024 (en eventueel restant blijft beschikbaar voor volgende jaren).
Fase 1 van het IHP, de Triangel laag, is vanaf 2025 meegenomen in deze begroting. In het IHP is afgesproken dat, in het geval dat er extra m2 gebouwd worden voor kinderopvang organisaties, ze dit tegen een kostendekkende huurovereenkomst huren van de gemeente. Daarnaast valt de huidige kapitaallast van de Triangel hoog vrij na afwaardering van het pand, dit zorgt structureel ook voor dekking van de nieuwe kapitaalslast. Tevens wordt deze investering gedekt door de toevoeging aan de reserve Huisvesting onderwijs met € 150.000 te verlagen. Deze dekking valt binnen het taakveld Mutaties reserves. Op dit taakveld zorgt het voor een verhoging van de lasten van € 150.000, maar het heeft per saldo geen effect.
Onderwijsbeleid en leerling zaken
Vanaf 2025 vervalt een deel van deze diensten bij LerenWerkt en komt de leerplichtambtenaar in dienst bij de gemeente, dit wordt geraamd op € 51.000. In de Voorjaarsnota 2024 is er incidenteel € 34.000 bijgeraamd in verband met het tekort in de jaren 2023 en 2024 op leerplicht binnen LerenWerkt in Doetinchem.
Sportbeleid en activering
In 2025 is het bedrag voor de Brede Impuls € 87.000 lager dan het budget in 2024. Dit komt doordat het restant budget bij de Najaarsnota 2023 van 2023 doorgeschoven is naar 2024.
Cultuurpresentatie, -productie, -participatie
In de Begroting 2024 is voor 2024 een extra subsidie toegekend van € 28.000 voor de Koppelkerk. Daarnaast is er in 2024 incidenteel € 30.000 beschikbaar gesteld via Leader voor de boekenkerk Bredevoort.
Musea
Geen afwijkingen.
Cultureel erfgoed
Geen afwijkingen.
Media
De daling die zich per saldo voordoet ten opzichte van 2024 komt doordat de extra subsidie voor 3 jaar (vanaf 2022) afloopt in 2024. Dit budget vervalt vooralsnog in 2025. Bij de inhoudelijke ontwikkelingen met financiële consequenties worden voor de jaren 2025 en 2026 een voorstel gedaan tot verlening van deze extra subsidie.
Samenkracht en burgerparticipatie
Vanuit de jaarrekening 2023 is voor de diverse gemeenschapshuizen een bedrag van € 250.000 incidenteel doorgeschoven naar 2024. Voor het Naoberfonds is er in 2024 een incidenteel bedrag van € 78.000 begroot.
De rijksbijdrage voor de opvang van Oekraïners is in 2024 fors hoger om de opvanglocaties te realiseren.
Daarnaast wordt een verschil veroorzaakt door de verschuiving van de doorbelasting van de loonkosten.
Toegang Eerstelijnsvoorziening
Het taakveld Toegang Eerstelijnsvoorziening is vanaf 2025 opgedeeld in Wmo, Jeugd en Integraal.
De overige verschillen zijn voornamelijk toe te schrijven aan de verschuiving van de doorbelasting van de loonkosten.
Toegang Eerstelijnsvoorziening Wmo
Zie bovenstaande toelichting bij het taakveld Toegang Eerstelijnsvoorziening.
Toegang Eerstelijnsvoorziening Jeugd 2025
Zie bovenstaande toelichting bij het taakveld Toegang Eerstelijnsvoorziening.
Toegang Eerstelijnsvoorziening Integraal
Zie bovenstaande toelichting bij het taakveld Toegang Eerstelijnsvoorziening.
Inkomensregelingen
In 2024 is het BUIG-budget bijgesteld op basis van de voorlopige berekening door Laborijn in haar eerste begrotingswijziging. Zie raadsbesluit 02-07-2024. Deze bijstelling zorgt per saldo voor het verschil in 2024 ten opzichte van 2025. Voor 2025 en de verdere jaren is rekening gehouden met een nihil resultaat op de BUIG. Dit omdat de BUIG-budgetten afhankelijk zijn van de verdeelsystematiek en de landelijke ontwikkelingen van het aantal bijstandsgerechtigden en daardoor sterk kunnen fluctueren.
Wet sociale werkvoorziening en Beschut werk
In dit taakveld valt alleen nog het van het Rijk ontvangen budget voor de SW dat één op één wordt doorbetaald aan Laborijn. De ontvangst vanuit het Rijk wordt verantwoord op het taakveld ‘Algemene uitkering en overige uitkeringen GF’ welke verantwoord wordt in programma 3 Bedrijfsvoering.
Uit de Meicirculaire 2024 blijkt dat wij een groter aandeel uit het macrobudget krijgen. Dit is in de cijfers vanaf 2025 reeds verwerkt (€ 6.451.000), maar het budget voor 2024 moet nog op niveau worden gebracht bij de Najaarsnota 2024 (nu nog € 6.301.000, volgens meicirculaire € 6.951.000). Hierdoor stijgt het budget nu ten opzichte van 2024. In de loop van de jaren laat dit budget een daling zien als gevolg van een lager bedrag per SW-medewerker en een daling van het SW-bestand.
Arbeidsparticipatie
Het verschil wordt veroorzaakt door de verschuiving van de doorbelasting van loonkosten.
Hernieuwde indeling Jeugd en Wmo
Met ingang van 2025 heeft het Rijk aangegeven dat met betrekking van het indienen van de Informatievoorziening voor derden (IV3) een herverdeling moet plaatsvinden op taakveld, zodat het CBS een beter landelijk vergelijk kan maken over de Nederlandse gemeenten.
De bedragen zijn opgehoogd met de indexering volgens de voorjaarsnota of aangepast naar de rijksbijdrage. Ook hebben we de begrotingen van de diverse Gemeenschappelijke regelingen of samenwerkingsverbanden vertaald naar onze begroting, zie ook bladzijde 6 totaal financieel overzicht. Daar waar mogelijk heeft er ook een aframing plaatsgevonden. U gaat dus verschillen zien op de taakvelden die terug te herleiden zijn naar de vernieuwde indeling van de IV3