Overzicht van baten en lasten per programma

Overzicht

Terug naar navigatie - Overzicht

Onderstaand zijn de werkelijke cijfers 2023, raming na wijziging 2024 en raming 2025-2028 uitgesplitst per programma en met de bijbehorende toelichtingen opgenomen.

Het begrotingssaldo is verwerkt in Taakveld 0; Overige baten en lasten.
Het rekeningresultaat is verwerkt in Taakveld 0; Resultaat van de rekening van baten en lasten.

 

bedragen x € 1.000
Totaal baten en lasten Werkelijk 2023 Raming na wijziging 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Begroot 2028
Totaal Baten -93.778 -95.297 -89.157 -87.670 -89.413 -88.417
Totaal Lasten 93.778 95.297 89.157 87.670 89.413 88.417
0 0 0 0 0 0

Programma 1 Ruimte

Terug naar navigatie - Programma 1 Ruimte
Programma 1 Ruimte Werkelijk 2023 Raming na wijziging 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Begroot 2028
Baten
Verkeer en vervoer -209 -100 -102 -102 -102 -102
Parkeren -8 -1 -1 -1 -1 -1
Openbaar vervoer -213 0 0 0 0 0
Economische ontwikkeling 0 0 0 0 0 0
Fysieke bedrijfsinfrastructuur -242 0 -25 -25 -1.250 0
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -27 -37 -38 -38 -38 -38
Economische promotie -282 -290 -312 -312 -312 -312
Sportaccommodaties -566 -318 -310 -224 -224 -224
Openbaar groen en (openlucht) recreatie -87 -91 -68 -68 -68 -68
Riolering -2.017 -2.264 -2.338 -2.391 -2.425 -2.438
Afval -2.008 -2.051 -2.357 -2.357 -2.357 -2.357
Milieubeheer -723 -2.661 -610 -509 -509 -509
Begraafplaatsen en crematoria -277 -320 -327 -327 -327 -327
Ruimte en leefomgeving -456 -429 -58 -58 -58 -58
Grondexploitatie (niet-bedrijven terrein) -673 -29 -870 -681 -403 -153
Wonen en bouwen -846 -452 -162 -162 -162 -162
Totaal baten -8.634 -9.043 -7.578 -7.255 -8.236 -6.749
Lasten
Verkeer en vervoer 2.649 4.101 3.625 3.912 3.833 3.965
Parkeren 24 39 39 39 39 39
Openbaar vervoer 517 19 19 19 19 19
Economische ontwikkeling 47 96 48 48 48 48
Fysieke bedrijfsinfrastructuur 242 0 25 25 1.250 0
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 63 73 75 76 75 77
Economische promotie 220 231 219 219 219 219
Sportaccommodaties 1.863 1.854 2.121 1.878 1.865 1.851
Openbaar groen en (openlucht) recreatie 1.478 1.903 1.973 1.983 1.941 1.879
Riolering 1.550 1.717 1.761 1.814 1.848 1.861
Afval 1.726 1.655 1.905 1.905 1.905 1.905
Milieubeheer 1.937 4.434 1.561 1.459 1.459 1.459
Begraafplaatsen en crematoria 265 292 289 292 301 284
Ruimte en leefomgeving 1.483 2.401 1.042 1.042 1.042 1.042
Grondexploitatie (niet-bedrijven terrein) 570 17 858 668 391 141
Wonen en bouwen 1.259 4.458 938 857 857 856
Totaal lasten 15.893 23.290 16.498 16.236 17.092 15.645
Totaal programma 1 Ruimte 7.259 14.247 8.920 8.981 8.856 8.896

Toelichting programma 1

Terug naar navigatie - Toelichting programma 1

Omschrijving (toelichting)

Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven 2024 en 2025 en volgende jaren.

Verkeer en vervoer
Voor een aantal projecten is de planning aangepast waardoor de werkzaamheden later worden uitgevoerd. Hierdoor ontstaan lagere kapitaallasten.
Voor groot onderhoud wegen wordt in 2025 minder onttrokken uit de reserve wegenonderhoud. Daarnaast is er in 2024 eenmalig een bedrag aan de Provincie betaald voor afkoop onderhoud Verkeersregelinstallatie en is er budget beschikbaar gesteld voor het opstellen van de mobiliteitsvisie.

Parkeren
Geen afwijkingen.

Openbaar vervoer
Geen afwijkingen.

Economische ontwikkeling
In 2024 is er een onderzoek uitgevoerd voor uitbreiding bedrijventerreinen.

Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Elk jaar ten tijde van het jaarwerk wordt voor de bouwgronden met betrekking tot bedrijventerreinen in 
exploitatie een hercalculatie uitgevoerd en vastgesteld. Deze geactualiseerde cijfers zijn in deze begroting meegenomen. 

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Geen afwijkingen.

Economische promotie
Zoals bij het vaststellen van de begroting 2024 is aangekondigd worden voor het jaar 2025 de tarieven voor de toeristenbelasting met € 0,20 verhoogd van € 1,35 per persoon per overnachting naar € 1,55. Hiervoor is vanaf 2025 een meeropbrengst van € 19.000 geraamd.

Sportaccommodaties
Voor onderhoud aan de Eurohal in Dinxperlo wordt grootschalig onderhoud uitgevoerd. Dit betreft onder andere het vervangen van de cv-ketels, het vervangen van de circulatieleidingen en het vervangen van de toplaag van de sportvloer. Het bedrag wordt gedekt uit de reserve onderhoudt gemeentelijke gebouwen. 

Openbaar groen en (openlucht) recreatie 
In 2024 is er € 12.000 beschikbaar gesteld voor het onderzoek Aaltens boerenfonds. Het budget voor de gemeentetuin is vanuit 2023 doorgeschoven naar 2024. Het overige verschil is toe te rekenen aan de verschuiving van de doorbelasting van de loonkosten.

Riolering
De totale kosten voor riolering verlopen budgettair neutraal. Eventuele tekorten en overschotten worden verrekend met de voorziening riolering. In 2025 wordt er een bedrag van € 196.000 onttrokken aan de voorziening (zie ook de paragraaf Lokale heffingen).

Afval
Het saldo van de baten en lasten blijft jaarlijks gelijk in verband met een kostendekkend tarief. Het tarief is met circa 28% verhoogd. Voor de tarieven afvalstoffenheffing verwijzen we naar de paragraaf Lokale Heffingen. De lasten voor afval bestaan voornamelijk uit de kosten voor de ROVA. 

Milieubeheer
Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) 
Deze middelen mogen worden gebruikt om de uitvoeringskracht van gemeenten te vergroten, zodat zij zijn toegerust om hun klimaat- en energiebeleid uit te voeren. Hiermee is de ambtelijke capaciteit vergroot, zodat expertise en ervaring in de organisatie wordt opgebouwd. Het restant van 2023 is overgeheveld naar 2024 en voor 2025 is € 510.000 beschikbaar. Voor de langere termijn wordt er een wettelijke regeling opgesteld waardoor er vanaf 2026 tot en met 2030 wederom budget beschikbaar wordt gesteld.

ODA 
De bijdrage aan de ODA neemt in 2025 toe met € 31.000. Dit komt hoofzakelijk door de stijging van het uurtarief van € 107 naar € 113 en de relatie met het aantal uren dat meer besteed wordt aan vergunningverlening.

Overig
In 2023 is er budget overgeheveld voor het project transitievisie warmte, subsidieregeling verduurzaming van de woning, klimaatakkoord en duurzaamheid. Per saldo gaat het om een bedrag van € 530.000
De overige verschillen zijn toe te schrijven aan de verschuiving van de doorbelasting van de loonkosten.

Begraafplaatsen en crematoria
Geen afwijkingen.

Ruimte en leefomgeving
Centrumvisie Dinxperlo
Voor de uitvoering visie centrumplan Dinxperlo is het niet benutte budget van 2023 overgeheveld naar 2024. In 2024 is er een budget van € 325.000 beschikbaar. 

Omgevingswet
In 2024 is er een incidenteel budget beschikbaar van € 575.000 voor de diverse onderdelen ten behoeve van de invoering van de omgevingswet. Structureel is er € 94.000 beschikbaar ten behoeve van de omgevings-wet. 
Het overige verschil wordt veroorzaakt door de verschuiving van de doorbelasting van loonkosten.

Grondexploitatie (niet-bedrijven terrein) 
Elk jaar ten tijde van het jaarwerk wordt voor de bouwgronden in exploitatie een her calculatie uitgevoerd en vastgesteld. Deze geactualiseerde cijfers zijn in deze begroting meegenomen. Fluctuaties in de jaren worden veroorzaakt door de verwachte realisatie van de verkopen en de te maken kosten (inclusief overhead) in de jaren. 

Wonen en bouwen
In programma 2 Mens en Samenleving is de rijksbijdrage voor de opvang van Oekraïne verantwoord. De lasten (inclusief de restant budgetten van 2023) ad € 2.900.000 zijn in 2024 geraamd en worden grotendeels ingezet voor het project Taskforce realisatie huisvesting.
Het restant budget van 2023 voor het project Heerlijk thuis in huis en woonbeleid is overgeheveld naar 2024.
Het budget voor project Halve Maan is in 2023 doorgeschoven naar 2024 dit in relatie tot verdere ontwikkeling van de Slingeplas.
Met het project Stimuleren gezonde levensstijl wordt uitvoering gegeven aan het programma Stimuleren gezonde leefstijl. Concreet wordt er invulling gegeven aan twee focusgebieden met betrekking tot woonzorg-zones/inclusieve wijken en het stimuleren van een gezonde levensstijl. Hiervoor is in 2024 € 100.000 
beschikbaar en in 2025 € 50.000.

Programma 2 Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Programma 2 Sociaal Domein
Programma 2 Sociaal Domein Werkelijk 2023 Raming na wijziging 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Begroot 2028
Baten
Bestuur -64 -47 -48 -48 -48 -48
Crisisbeheersing en brandweer -25 -2 -2 -2 -2 -2
Openbare orde en veiligheid -188 -20 -20 -20 -20 -20
Openbaar basisonderwijs 0 0 0 0 0 0
Onderwijshuisvesting -22 -35 -36 -36 -36 -36
Onderwijsbeleid en leerlingzaken -603 -549 -338 -338 -338 -338
Sportbeleid en activering -258 -252 -237 -210 -47 -47
Cultuurpresentatie, -productie en -participatie -67 -242 0 0 0 0
Musea -12 -11 0 0 0 0
Cultureel erfgoed -33 -13 -13 -13 -13 -13
Media -27 -202 -88 0 0 0
Samenkracht en burgerparticipatie -3.038 -2.954 -1.213 -1.186 -1.102 -1.102
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen -68 -67 0 0 0 0
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo 0 0 0 0 0 0
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd 0 0 -23 -23 -23 -23
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal 0 0 0 0 0 0
Inkomensregelingen -4.949 -5.416 -6.633 -7.398 -8.155 -8.971
WSW en beschut werk 0 0 0 0 0 0
Arbeidsparticipatie 0 0 0 0 0 0
Hulpmiddelen en diensten (Wmo) -3 0 0 0 0 0
Huishoudelijke hulp (Wmo) -249 -270 -276 -471 -471 -471
Begeleiding (Wmo) -1 0 0 0 0 0
Dagbesteding (Wmo) 0 0 0 0 0 0
Overige maatwerkarrangementen (Wmo) 0 0 0 0 0 0
Jeugdzorg begeleiding 0 0 0 0 0 0
Jeugdzorg behandeling 0 0 0 0 0 0
Jeugdzorg dagbesteding 0 0 0 0 0 0
Jeugdzorg zonder verblijf overig 0 0 0 0 0 0
Pleegzorg 0 0 0 0 0 0
Gezinsgericht 0 0 0 0 0 0
Jeugdhulp met verblijf overig 0 0 0 0 0 0
Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf 0 0 0 0 0 0
Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 0 0 0 0 0 0
Gesloten plaatsing 0 0 0 0 0 0
Jeughulp ambulant lokaal 0 0 0 0 0 0
Jeugdhulp ambulant regionaal 0 0 0 0 0 0
Jeugdhulp ambulant landelijk 0 0 0 0 0 0
Jeugdhulp met verblijf lokaal 0 0 0 0 0 0
Jeugdhulp met verblijf regionaal 0 0 0 0 0 0
Jeugdhulp met verblijf landelijk 0 0 0 0 0 0
PGB Wmo 0 0 0 0 0 0
PGB Jeugd 0 0 0 0 0 0
Beschermd wonen (Wmo) -287 0 0 0 0 0
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) 0 0 0 0 0 0
Jeugdbescherming 0 0 0 0 0 0
Jeugdreclassering 0 0 0 0 0 0
Coördinatie en beleid Wmo 0 0 0 0 0 0
Coördinatie en beleid Jeugd 0 0 0 0 0 0
Volksgezondheid -481 -186 -166 -117 0 0
Totaal baten -10.375 -10.266 -9.093 -9.862 -10.255 -11.071
Programma 2 Sociaal Domein Werkelijk 2023 Raming na wijziging 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Begroot 2028
Lasten
Bestuur 2.006 3.252 2.408 2.354 2.308 2.290
Crisisbeheersing en brandweer 2.058 2.196 2.067 2.047 2.181 2.193
Openbare orde en veiligheid 662 875 1.073 1.072 1.067 1.067
Openbaar basisonderwijs 13 8 8 8 8 8
Onderwijshuisvesting 913 1.327 1.093 1.085 1.081 1.057
Onderwijsbeleid en leerlingzaken 1.598 1.639 1.329 1.329 1.329 1.329
Sportbeleid en activering 421 609 507 460 296 296
Cultuurpresentatie, -productie en -participatie 331 575 241 246 246 246
Musea 325 361 369 368 367 366
Cultureel erfgoed 132 136 123 127 129 127
Media 599 792 648 560 560 560
Samenkracht en burgerparticipatie 4.048 5.435 4.096 4.015 3.954 3.954
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 2.031 2.823 0 0 0 0
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo 0 0 258 258 258 258
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd 0 0 677 671 671 671
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal 0 0 17 17 17 17
Inkomensregelingen 10.481 10.213 11.030 11.709 12.578 13.543
WSW en beschut werk 6.765 6.632 6.451 6.060 5.823 5.391
Arbeidsparticipatie 475 511 557 574 583 594
Hulpmiddelen en diensten (Wmo) 1.167 1.287 988 988 988 988
Huishoudelijke hulp (Wmo) 3.429 3.860 3.883 3.883 3.883 3.883
Begeleiding (Wmo) 3.030 3.351 3.124 3.124 3.124 3.124
Dagbesteding (Wmo) 18 27 27 27 27 27
Overige maatwerkarrangementen (Wmo) 4 5 5 5 5 5
Jeugdzorg begeleiding 2.403 3.078 0 0 0 0
Jeugdzorg behandeling 226 256 0 0 0 0
Jeugdzorg dagbesteding 81 116 0 0 0 0
Jeugdzorg zonder verblijf overig 0 0 0 0 0 0
Pleegzorg 247 231 0 0 0 0
Gezinsgericht 0 0 0 0 0 0
Jeugdhulp met verblijf overig 2.309 2.598 0 0 0 0
Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf 1.898 1.842 0 0 0 0
Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 187 296 0 0 0 0
Gesloten plaatsing 873 994 0 0 0 0
Jeughulp ambulant lokaal 0 0 610 610 610 610
Jeugdhulp ambulant regionaal 0 0 4.885 4.885 4.885 4.885
Jeugdhulp ambulant landelijk 0 0 0 0 0 0
Jeugdhulp met verblijf lokaal 0 0 395 395 395 395
Jeugdhulp met verblijf regionaal 0 0 3.806 3.806 3.806 3.806
Jeugdhulp met verblijf landelijk 0 0 98 98 98 98
PGB Wmo 0 0 522 522 522 522
PGB Jeugd 0 0 46 46 46 46
Beschermd wonen (Wmo) 43 96 31 31 31 31
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) 0 0 0 0 0 0
Jeugdbescherming 304 354 370 370 370 370
Jeugdreclassering 39 32 33 33 33 33
Coördinatie en beleid Wmo 0 0 1.117 1.117 1.117 1.117
Coördinatie en beleid Jeugd 0 0 1.117 1.117 1.117 1.117
Volksgezondheid 1.354 1.385 1.491 1.456 1.361 1.384
Totaal lasten 50.470 57.192 55.500 55.473 55.874 56.408
Totaal programma 2 Sociaal Domein 40.095 46.926 46.407 45.611 45.619 45.337

Toelichting programma 2

Terug naar navigatie - Toelichting programma 2

Omschrijving (toelichting)

Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven 2024 en 2025 en volgende jaren.

Bestuur
Voor zowel de Leader-projecten als de Regiodeal zijn budgetten beschikbaar gesteld ten laste van de algemene reserve. Het restant van deze beschikbaar gestelde budgetten worden jaarlijks opnieuw opgevoerd. Hierdoor zijn deze budgetten in de begrote cijfers van 2024 eenmalig hoger.
Verder zijn de loonkosten budgetten bijgesteld met de te verwachten cao-verhogingen.

Crisisbeheersing en brandweer
De gemeentelijke bijdrage voor de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) blijft jaarlijks stijgen vanwege loon- en prijsstijgingen. Ook zijn er kostenstijgingen van buitenaf waar de VNOG rekening mee heeft te houden die niet meer binnen bestaand budget kunnen worden opgevangen. Dit zijn autonome ontwikkelingen, die aan het VNOG-bestuur worden voorgelegd en waarbij de dekking van de gestegen kosten een stijging van de gemeentelijke bijdrage zijn. Per 2027 gaat de gemeentelijke bijdrage (extra) omhoog vanwege de gestegen kapitaallasten als gevolg van investeringen (aanschaf voertuigen) ook dit is een autonome ontwikkeling.

Openbare orde en veiligheid
Het verschil wordt veroorzaakt door een verschuiving van de doorbelasting van loonkosten.

Openbaar basisonderwijs
Geen afwijkingen.

Onderwijshuisvesting
In de lijn met afspraken die met de schoolbesturen en de stichting TWAO in het verleden zijn gemaakt, heeft de raad in 2020 € 1.000.000 beschikbaar gesteld voor het treffen van duurzaamheidsmaatregelen in de 
Aaltense schoolgebouwen. Dit geld is alleen bestemd voor schoolgebouwen die niet worden bekostigd vanuit de reguliere zorgplicht die de gemeente wettelijk heeft ten aanzien van de schoolgebouwen. Het budget eind 2023 ter hoogte van € 304.000 is overgeheveld naar 2024 en is beschikbaar voor 2024 (en eventueel restant blijft beschikbaar voor volgende jaren). 
Fase 1 van het IHP, de Triangel laag, is vanaf 2025 meegenomen in deze begroting. In het IHP is afgesproken dat, in het geval dat er extra m2 gebouwd worden voor kinderopvang organisaties, ze dit tegen een kostendekkende huurovereenkomst huren van de gemeente. Daarnaast valt de huidige kapitaallast van de Triangel hoog vrij na afwaardering van het pand, dit zorgt structureel ook voor dekking van de nieuwe kapitaalslast. Tevens wordt deze investering gedekt door de toevoeging aan de reserve Huisvesting onderwijs met € 150.000 te verlagen. Deze dekking valt binnen het taakveld Mutaties reserves. Op dit taakveld zorgt het voor een verhoging van de lasten van € 150.000, maar het heeft per saldo geen effect.

Onderwijsbeleid en leerling zaken
Vanaf 2025 vervalt een deel van deze diensten bij LerenWerkt en komt de leerplichtambtenaar in dienst bij de gemeente, dit wordt geraamd op € 51.000. In de Voorjaarsnota 2024 is er incidenteel € 34.000 bijgeraamd in verband met het tekort in de jaren 2023 en 2024 op leerplicht binnen LerenWerkt in Doetinchem. 

Sportbeleid en activering
In 2025 is het bedrag voor de Brede Impuls € 87.000 lager dan het budget in 2024. Dit komt doordat het restant budget bij de Najaarsnota 2023 van 2023 doorgeschoven is naar 2024. 

Cultuurpresentatie, -productie, -participatie
In de Begroting 2024 is voor 2024 een extra subsidie toegekend van € 28.000 voor de Koppelkerk. Daarnaast is er in 2024 incidenteel € 30.000 beschikbaar gesteld via Leader voor de boekenkerk Bredevoort. 

Musea
Geen afwijkingen.

Cultureel erfgoed
Geen afwijkingen.

Media
De daling die zich per saldo voordoet ten opzichte van 2024 komt doordat de extra subsidie voor 3 jaar (vanaf 2022) afloopt in 2024. Dit budget vervalt vooralsnog in 2025. Bij de inhoudelijke ontwikkelingen met financiële consequenties worden voor de jaren 2025 en 2026 een voorstel gedaan tot verlening van deze extra subsidie. 

Samenkracht en burgerparticipatie
Vanuit de jaarrekening 2023 is voor de diverse gemeenschapshuizen een bedrag van € 250.000 incidenteel doorgeschoven naar 2024. Voor het Naoberfonds is er in 2024 een incidenteel bedrag van € 78.000 begroot.
De rijksbijdrage voor de opvang van Oekraïners is in 2024 fors hoger om de opvanglocaties te realiseren. 
Daarnaast wordt een verschil veroorzaakt door de verschuiving van de doorbelasting van de loonkosten.

Toegang Eerstelijnsvoorziening
Het taakveld Toegang Eerstelijnsvoorziening is vanaf 2025 opgedeeld in Wmo, Jeugd en Integraal.
De overige verschillen zijn voornamelijk toe te schrijven aan de verschuiving van de doorbelasting van de loonkosten.

Toegang Eerstelijnsvoorziening Wmo 
Zie bovenstaande toelichting bij het taakveld Toegang Eerstelijnsvoorziening.

Toegang Eerstelijnsvoorziening Jeugd 2025
Zie bovenstaande toelichting bij het taakveld Toegang Eerstelijnsvoorziening.

Toegang Eerstelijnsvoorziening Integraal
Zie bovenstaande toelichting bij het taakveld Toegang Eerstelijnsvoorziening.

Inkomensregelingen
In 2024 is het BUIG-budget bijgesteld op basis van de voorlopige berekening door Laborijn in haar eerste begrotingswijziging. Zie raadsbesluit 02-07-2024. Deze bijstelling zorgt per saldo voor het verschil in 2024 ten opzichte van 2025. Voor 2025 en de verdere jaren is rekening gehouden met een nihil resultaat op de BUIG. Dit omdat de BUIG-budgetten afhankelijk zijn van de verdeelsystematiek en de landelijke ontwikkelingen van het aantal bijstandsgerechtigden en daardoor sterk kunnen fluctueren.

Wet sociale werkvoorziening en Beschut werk 
In dit taakveld valt alleen nog het van het Rijk ontvangen budget voor de SW dat één op één wordt doorbetaald aan Laborijn. De ontvangst vanuit het Rijk wordt verantwoord op het taakveld ‘Algemene uitkering en overige uitkeringen GF’ welke verantwoord wordt in programma 3 Bedrijfsvoering.
Uit de Meicirculaire 2024 blijkt dat wij een groter aandeel uit het macrobudget krijgen. Dit is in de cijfers vanaf 2025 reeds verwerkt (€ 6.451.000), maar het budget voor 2024 moet nog op niveau worden gebracht bij de Najaarsnota 2024 (nu nog € 6.301.000, volgens meicirculaire € 6.951.000). Hierdoor stijgt het budget nu ten opzichte van 2024. In de loop van de jaren laat dit budget een daling zien als gevolg van een lager bedrag per SW-medewerker en een daling van het SW-bestand.

Arbeidsparticipatie
Het verschil wordt veroorzaakt door de verschuiving van de doorbelasting van loonkosten.

Hernieuwde indeling Jeugd en Wmo 
Met ingang van 2025 heeft het Rijk aangegeven dat met betrekking van het indienen van de Informatievoorziening voor derden (IV3) een herverdeling moet plaatsvinden op taakveld, zodat het CBS een beter landelijk vergelijk kan maken over de Nederlandse gemeenten. 
De bedragen zijn opgehoogd met de indexering volgens de voorjaarsnota of aangepast naar de rijksbijdrage. Ook hebben we de begrotingen van de diverse Gemeenschappelijke regelingen of samenwerkingsverbanden vertaald naar onze begroting, zie ook bladzijde 6 totaal financieel overzicht. Daar waar mogelijk heeft er ook een aframing plaatsgevonden. U gaat dus verschillen zien op de taakvelden die terug te herleiden zijn naar de vernieuwde indeling van de IV3 

Programma 3 Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering
Programma 3 Bedrijfsvoering Werkelijk 2023 Raming na wijziging 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Begroot 2028
Baten
Burgerzaken -288 -398 -520 -607 -628 -628
Beheer overige gebouwen en gronden -439 -540 -306 -298 -298 -298
Overhead -387 -120 -164 -164 -164 -164
Treasury -623 -812 -585 -583 -581 -578
OZB woningen -3.576 -3.866 -3.941 -3.941 -3.941 -3.941
OZB niet-woningen -1.739 -1.823 -1.855 -1.855 -1.855 -1.855
Belastingen overig -182 -141 -110 -54 -54 -55
Algemene uitkering en overige uitkeringen GF -57.736 -60.516 -64.214 -60.587 -60.749 -60.868
Overige baten en lasten 0 -580 0 -1.894 -1.971 -1.826
Vennootschapsbelasting (Vpb) 0 0 0 0 0 0
Mutaties reserves -9.799 -7.192 -791 -570 -681 -384
Resultaat van de rekening van baten & lasten 0 0 0 0 0 0
Totaal baten -74.769 -75.988 -72.486 -70.553 -70.922 -70.597
Lasten
Burgerzaken 754 872 1.003 1.061 1.110 1.110
Beheer overige gebouwen en gronden 657 1.140 1.019 1.031 1.073 1.011
Overhead 10.226 11.488 11.694 11.613 11.711 11.598
Treasury 315 84 332 503 621 764
OZB woningen 398 315 277 277 277 277
OZB niet-woningen 148 165 170 170 170 170
Belastingen overig 109 113 114 114 114 114
Algemene uitkering en overige uitkeringen GF 5 5 5 5 5 5
Overige baten en lasten 635 -78 1.205 577 686 614
Vennootschapsbelasting (Vpb) 0 11 12 12 12 12
Mutaties reserves 11.889 700 1.328 598 668 689
Resultaat van de rekening van baten & lasten 2.279 0 0 0 0 0
Totaal lasten 27.415 14.815 17.159 15.961 16.447 16.364
Totaal programma 3 Bedrijfsvoering -47.354 -61.173 -55.327 -54.592 -54.475 -54.233

Toelichting programma 3

Terug naar navigatie - Toelichting programma 3

Omschrijving (toelichting)

Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven 2024 en 2025 en volgende jaren. 

Burgerzaken
Geen afwijkingen. 

Beheer overige gebouwen en gronden
Voor 2024 is er in de Voorjaarsnota 2024 incidenteel € 250.000 opbrengst bijgeraamd voor diverse verkopen grond. Dit betreft grond achter de Knibbelweide, grond aan de Sondernweg en verkoop van groenstroken.
De fluctuatie in de geraamde lasten heeft betrekking op de onderhoudskosten voor de gebouwen die voortvloeien uit het Meer Jaren Onderhoud Plan. Deze worden gedekt uit de reserve onderhoudt gemeentelijke gebouwen.

Overhead
Op dit taakveld worden alle baten en lasten verantwoord die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces, zoals (interne) huisvesting, informatievoorziening, bestuur ondersteuning en facilitaire zaken. 
De jaarlijkse fluctuatie in de lasten wordt onder meer veroorzaakt door de geraamde kosten van groot onderhoud voor de twee locaties van het gemeentehuis en de werf. Deze zijn gebaseerd op het Meer Jaren Onderhoud Plan en worden gedekt uit de reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen. 
Daarnaast zijn de overige verschillen toe te schrijven aan de verschuiving van de doorbelasting van de loonkosten.

 
Treasury
De rente bijstelling bestaat voornamelijk uit lagere lasten voor de langlopende leningen. In de loop van 2025 wordt voor lang geld een rente voorzien van rond de 3,5%. In de begroting 2024 voorzagen we nog een rente van 4,0%. 
Daarnaast zijn de renteontvangsten van een aantal posten naar beneden toe bijgesteld. Per saldo levert dit een rentevoordeel op van € 369.000 (2025), € 364.000 (2026), € 323.000 (2027) en € 186.000 (2028). Verdere toelichting over de rente is te vinden in de paragraaf financiering. 

OZB-woningen en niet-woningen
De OZB-opbrengst wordt in 2025 verhoogd met 2,2%. Dit levert structureel € 125.000 per jaar op. De eigenaar van een woning met een gemiddelde WOZ-waarde betaalt hierdoor € 6,75 per jaar meer OZB. In de paragraaf Lokale heffingen is dit nader toegelicht.

Belastingen overig
De hondenbelasting wordt met ingang van 2022 in vier jaar gefaseerd afgeschaft. Het tarief 2022 bedroeg 
€ 65,00. Dit tarief wordt voor 2025 met 75% verlaagd en komt daarmee op € 16,25. 
De tarieven van de overige leges worden met 2,2% verhoogd. Uitzondering daarop zijn de tarieven die gebaseerd zijn op het gemeentelijk uurtarief en/of een wettelijk (maximum)tarief. In de paragraaf Lokale heffingen is dit nader toegelicht.

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 
De uitkomsten van de doorrekening van de Meicirculaire 2024 vormt de basis voor de berekening van de algemene uitkering voor 2025 en de jaren daarna. In 2025 loopt de algemene uitkering op met ruim 
€ 2,5 miljoen. In de jaren 2026 en 2027 neemt de algemene uitkering toe met bijna vier miljoen en in 2028 met ruim € 4,4 miljoen. Voor een gedetailleerde verklaring van de cijfers verwijzen we naar de toelichting in raadsmededeling 103-2024 Meicirculaire 2024.

Overige baten en lasten 
Aan de batenkant worden op dit taakveld de negatieve begrotingssaldo’s gepresenteerd. Het begrote positieve saldo in 2025 staat aan de lastenkant. Onvoorzien maakt ook onderdeel uit van dit taakveld. In 2025 is deze bepaald op € 350.000. 
Naast onvoorzien is er voor het Raadsprogramma 2022-2026 in 2025 nog een bedrag gereserveerd van 
€ 166.000 en vanaf 2026 structureel € 216.000. Eventuele aanwending van dit budget volgt bij uitvoering van de acties zoals beschreven in het Uitvoeringsprogramma.

Vennootschapsbelasting
Geen afwijkingen.

Mutaties reserves
In het overzicht reserves en voorzieningen worden de reserve mutaties 2025 en volgende jaren toegelicht. Het grote verschil ten opzichte van 2024 komt door de toevoegingen en onttrekkingen aan de algemene reserve en de reserve overlopende posten. In 2025 wordt met het oog op het ravijnjaar 2026 de algemene reserve versterkt met € 750.000. 

Resultaat van de rekening van baten & lasten
Op dit taakveld wordt alleen het definitieve jaarrekeningresultaat gepresenteerd. In 2023 was dit een overschot van € 2.279.000.