Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2025
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2025
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Programma 1 Ruimte
        1. Blz. 5 Global Goals
        2. Blz. 6 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        3. Blz. 7 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
          1. Blz. 8 P1.1 Recreatie & Toerisme
            1. Blz. 9 December 2025 – We voeren de aanbevelingen uit die voortkomen uit het project “Verbinden van toeristische trekpleisters” die in 2024 in samenwerking met het werkveld is opgesteld.
          2. Blz. 10 P1.2 Huisvesting
            1. Blz. 11 December 2025 - Een potentiële locatie is uitgewerkt, het participatieproces is opgestart en de voorbereidende werkzaamheden zijn opgestart. Daarbij werken we samen met alle betrokkenen partijen.
          3. Blz. 12 P1.3 Regionale Energie Strategie
            1. Blz. 13 Juli 2025 - In de RES-organisatie met de regionale regiegroep en stuurgroep wordt gewerkt aan het opstellen en het vaststellen van de RES 2.0 door de colleges en de gemeenteraden.
          4. Blz. 14 P1.4 Verduurzaming woningvoorraad
            1. Blz. 15 Mei 2025 - De huidige regelingen worden doorgezet in 2025 en worden opgevolgd door de isolatietrein waarbij (lokale) aannemers en installateurs de aangemelde woningen achter elkaar aanpakken.
          5. Blz. 16 P1.5 Verduurzaming woningvoorraad
            1. Blz. 17 Dit wordt gerealiseerd door de inzet van deze werkwijze en informatieavonden van het energieloket. Voor het vervolg, het verder isoleren van de bestaande woningvoorraad, gaan we een SMP opstellen wat moet dienen als natuur...
          6. Blz. 18 P1.6 Klimaatadaptatie
            1. Blz. 19 November 2025 - We maken de bouwstenen en maatregelen inzichtelijk welke opgenomen kunnen worden in het uiteindelijke stappenplan.
          7. Blz. 20 P1.7 Uitbreiding bedrijventerrein
            1. Blz. 21 Mei 2025 - In 2025 wordt een projectgroep opgestart en starten we met het uitvoeren van de benodigde omgevingsonderzoeken en het participatietraject. Er worden ruimtelijke kaders en randvoorwaarden opgesteld die als basis dienen voor het uiteindelijk
          8. Blz. 22 P1.8 Omgevingswet
            1. Blz. 23 Juni 2025 - Vanuit de gebiedsgerichte aanpak werken we aan het opstellen van de visie per deelgebied. Hiervoor worden meerdere gebiedsgesprekken gevoerd. De input vanuit deze gesprekken wordt vervolgens verwerkt in de Omgevingsvisie.
          9. Blz. 24 P1.9 Wonen
            1. Blz. 25 November 2025 - In 2024 is in regioverband AO wonen gekeken wat we gezamenlijk nodig hebben voor het opstellen van dit volkshuisvestingsprogramma. In 2025 worden voorbereidingen getroffen door middel van een nieuw woonwensenonderzoek/AWLO.
          10. Blz. 26 P1.10 Wonen
            1. Blz. 27 September 2025 - Aanvullende onderzoeken uitvoeren voor de potentiële locaties en de kansrijke locaties beoordelen.
          11. Blz. 28 P1.11 Blauwe meer
            1. Blz. 29 Maart 2025 - We voeren samen met de bevoegde instanties een brononderzoek uit om te bepalen welke mogelijkheden er zijn tot sanering van de PFAS-vervuiling.
          12. Blz. 30 P1.12 Mobiliteitsvisie
            1. Blz. 31 Maart 2025 - Vanuit verschillende werksessies met belanghebbende partijen, wordt de input verwerkt naar een visie.
          13. Blz. 32 P1.13 Mobiliteitsvisie
            1. Blz. 33 Juni 2025 - Alle maatregelen uit de opgeleverde visie worden uitgewerkt en omgevormd naar een uitvoeringsagenda met een planning voor de korte, middellange en lange termijn.
          14. Blz. 34 P1.14 Slingeplas
            1. Blz. 35 Maart 2025 - In het eerste kwartaal wordt er een projectorganisatie ingericht welke de bevindingen uit het haalbaarheidsonderzoek verder gaat concretiseren voor het uiteindelijke Omgevingsplan.
          15. Blz. 36 P1.15 Ruimtelijk perspectief Achterhoek
            1. Blz. 37 Oktober 2025 - In regionaal verband wordt dit perspectief opgesteld. Daarbij krijgt overleg met alle gemeenteraden nadrukkelijk een plek. Voor dit overleg wordt teruggegrepen op de structuur van de regioraad
        4. Blz. 38 Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven
        5. Blz. 39 Overzicht middelen per taakveld
      2. Blz. 40 Programma 2 Sociaal Domein
        1. Blz. 41 Global Goals
        2. Blz. 42 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        3. Blz. 43 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
          1. Blz. 44 P2.1 Sociale en pedagogische basis
            1. Blz. 45 Toegroeien naar een sterker (integraal) lokaal team
          2. Blz. 46 P2.2 Sociale en pedagogische basis
            1. Blz. 47 In samenwerking met regiogemeenten, Menzis en ketenpartners wordt op basis van het Integraal Zorgakkoord een ketenaanpak gerealiseerd op het gebied van valpreventie, Welzijn op Recept, Kansrijke Start en Gecombineerde leefstijlinterventie
          3. Blz. 48 P2.3 Toekomstbestendig sportlandschap
            1. Blz. 49 Op basis van het advies uit de adviesnota van december 2024 wordt overgegaan tot implementatie van de genoemde principes en het verder uitwerken van de uitgangspunten voor het sportvoorzieningenlandschap in een kadernota sportvoorzieningenbeleid.
          4. Blz. 50 P2.4 Zwemwater
            1. Blz. 51 Er wordt een toekomstvisie zwemwater vastgesteld.
          5. Blz. 52 P2.5 Wmo en Jeugdhulp
            1. Blz. 53 Het (in regionaal verband) voeren van een inkoopproces om per 1 januari 2026 te starten met nieuwe contractering van de Wmo en Jeugdhulp
          6. Blz. 54 P2.6 Armoedebeleid
            1. Blz. 55 Het armoedebeleid is verder doorontwikkeld op basis van de visie financiële bestaanszekerheid. Hiermee wordt de financiële bestaanszekerheid van onze inwoners versterkt.
          7. Blz. 56 P2.7 Participatie
            1. Blz. 57 Alle inwoners met een Participatiewet-uitkering zijn in beeld. Laborijn werkt voor de begeleiding van inwoners intensief samen met andere partijen in het Sociaal Domein.
          8. Blz. 58 P2.8 Bibliotheek
            1. Blz. 59 Er is een gemeentelijk meerjarenplan opgesteld. De beoogde inwerkingtreding (van de wettelijke zorgplicht) is op 1 januari 2026.
          9. Blz. 60 P2.9 Vrijheid
            1. Blz. 61 De op het gebied van Vrijheid opgebouwde regionale samenwerking wordt in 2025, via het regioprogramma 80 jaar Vrijheid Achterhoek en Liemers, voortgezet.
          10. Blz. 62 P2.10 Cultuur
            1. Blz. 63 In samenwerking met bibliotheek de Achterhoekse Poort wordt het Cultuurpunt Aalten opgericht. Dit Cultuurpunt gaat cultuureducatieprogramma’s ontwikkelen en aanbieden aan alle basisscholen in de gemeente Aalten.
          11. Blz. 64 P2.11 Erfgoed
            1. Blz. 65 In samenwerking met de gemeenten Winterswijk en Oost Gelre wordt het erfgoedbeleid geactualiseerd. Hiervoor wordt in 2025 een nieuwe erfgoednota, als vervolg op de erfgoednota Wi-j doet ’t samen uit 2021, opgesteld.
          12. Blz. 66 P2.12 Kunst, cultuur en erfgoed
            1. Blz. 67 We gaan de samenwerking op het gebied van kunst, cultuur en erfgoed meer aan elkaar verbinden. We werken daarvoor toe naar een opvolging van het Cultuur en Erfgoedpact Achterhoek (CEPA) en maken nieuwe (regionale) samenwerkingsafspraken.
        4. Blz. 68 Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven
        5. Blz. 69 Overzicht middelen per taakveld
      3. Blz. 70 Programma 3 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 71 Global Goals
        2. Blz. 72 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        3. Blz. 73 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
          1. Blz. 74 P3.1 Grensgemeente
            1. Blz. 75 Op dit moment hebben we één balie open staan. We monitoren actief de agenda’s zodat we de wachttijd houden op maximaal 6 weken. Anders zorgen we voor meer bezetting en openen een tweede balie. Daarvoor is wel extra capaciteit noodzakelijk.
          2. Blz. 76 P3.2 NIS2 Cyberbeveiligingsrichtlijn
            1. Blz. 77 Uit de risicoanalyse en risicobereidheid komen passende maatregelen voor onze organisatie. Hiervoor wordt een uitvoeringsplan opgesteld voor 2025 en verder.
          3. Blz. 78 P3.3 Informatieveiligheid
            1. Blz. 79 Om de bewustwording op het gebied van informatieveiligheid en privacy te vergroten schakelen we om naar een ander programma.
          4. Blz. 80 P3.4 ICT infrastructuur
            1. Blz. 81 Zorgen voor flexibele werkplekken en inzet van nieuwe digitale tools
            2. Blz. 82 Training en ondersteuning van medewerkers rond digitale vaardigheden en gebruik van data.
          5. Blz. 83 P3.5 Producten/dienstencatalogus
            1. Blz. 84 Opstellen catalogus gereed tweede kwartaal 2025
          6. Blz. 85 P3.6 Aanbesteding beheer en onderhoud installaties
            1. Blz. 86 In kaart brengen van huidige installaties en een partij benaderen voor de begeleiding van de naar verwachting Europese aanbesteding. Gereed oktober 2025, ingang contract januari 2026.
        4. Blz. 87 Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven
        5. Blz. 88 Overzicht middelen per taakveld
    3. Blz. 89 Welkom
      1. Blz. 90 Inleiding
        1. Blz. 91 Inleiding
      2. Blz. 92 Totaal financieel overzicht
        1. Blz. 93 Totaal financieel overzicht
        2. Blz. 94 Toelichting op de punten uit het financieel overzicht
      3. Blz. 95 Toelichting begroting 2025
        1. Blz. 96 Toelichting begroting 2025
    4. Blz. 97 Paragrafen
      1. Blz. 98 Paragraaf Bedrijfsvoering
        1. Blz. 99 “Samen volop blijven inzetten voor onze burgers en bedrijven”
        2. Blz. 100 1. Evaluatie wijziging organisatiestructuur en pilot projectenbureau
        3. Blz. 101 2. Nieuw beleid met betrekking tot HRM-gesprekken
        4. Blz. 102 3. Krapte op de arbeidsmarkt
        5. Blz. 103 4. Organisatiebrede functiewaardering
        6. Blz. 104 5. Strategische personeelsplanning
        7. Blz. 105 6. Werving en selectiebeleid
        8. Blz. 106 7. Beleidsplan vitaliteit
        9. Blz. 107 8. Duurzame mobiliteit
        10. Blz. 108 9. Integriteit
        11. Blz. 109 10. Arbo en Veiligheid
        12. Blz. 110 11. Overgang naar het hybride werkplekconcept
        13. Blz. 111 12. Data gedreven werken
        14. Blz. 112 13. Versterking informatievoorziening
        15. Blz. 113 14. Inkoop
        16. Blz. 114 15. Overige onderwerpen
        17. Blz. 115 16. Uurtarief ten behoeve van doorberekeningen
        18. Blz. 116 17. Verplichte beleidsindicatoren
      2. Blz. 117 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 118 Algemeen
        2. Blz. 119 1. Weerstandscapaciteit
        3. Blz. 120 2. Risico's
        4. Blz. 121 3. Weerstandsvermogen
        5. Blz. 122 Verplichte kengetallen
        6. Blz. 123 Norm provincie Gelderland
        7. Blz. 124 Toelichting verplichte kengetallen
      3. Blz. 125 Paragraaf Lokale heffingen
        1. Blz. 126 Algemeen
        2. Blz. 127 Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen
        3. Blz. 128 Ontwikkeling van de lokale heffingen
        4. Blz. 129 Afvalstoffenheffing
        5. Blz. 130 Rioolheffing
        6. Blz. 131 Reclamebelasting
        7. Blz. 132 Toeristenbelasting en forensenbelasting
        8. Blz. 133 Hondenbelasting en overige leges/tarieven
        9. Blz. 134 Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven
        10. Blz. 135 Ontwikkeling van de woonlasten
        11. Blz. 136 Kwijtscheldingsbeleid
      4. Blz. 137 Paragraaf Financiering
        1. Blz. 138 Algemeen
        2. Blz. 139 1. Kasbeheer
        3. Blz. 140 2. Risicobeheer
        4. Blz. 141 3. Gemeentefinanciering
      5. Blz. 142 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 143 Algemeen
        2. Blz. 144 Openbare ruimte
        3. Blz. 145 Gebouwenbeheer
      6. Blz. 146 Paragraaf Grondbeleid
        1. Blz. 147 Algemeen
        2. Blz. 148 1. Gronden en terreinen niet in exploitatie
        3. Blz. 149 2. Faciliterend grondbeleid
        4. Blz. 150 3. Bouwgrond in exploitatie (BIE)
        5. Blz. 151 Conclusie
      7. Blz. 152 Paragraaf Verbonden partijen
        1. Blz. 153 Gemeenschappelijke regelingen (publiekrechtelijk)
        2. Blz. 154 Vennootschappen en coöperaties (privaatrechtelijk)
        3. Blz. 155 Overige verbonden partijen
      8. Blz. 156 Paragraaf Wet Open Overheid
        1. Blz. 157 Wet Open Overheid
    5. Blz. 158 Bijlagen
      1. Blz. 159 Geprognosticeerde balans
        1. Blz. 160 Geprognosticeerde balans
      2. Blz. 161 Overzicht meerjarig EMU-saldo
        1. Blz. 162 Overzicht meerjarig EMU-saldo
      3. Blz. 163 Overzicht van baten en lasten per programma
        1. Blz. 164 Overzicht
        2. Blz. 165 Programma 1 Ruimte
        3. Blz. 166 Toelichting programma 1
        4. Blz. 167 Programma 2 Sociaal Domein
        5. Blz. 168 Toelichting programma 2
        6. Blz. 169 Programma 3 Bedrijfsvoering
        7. Blz. 170 Toelichting programma 3
      4. Blz. 171 Overzicht van baten en lasten, ingedeeld naar taakvelden
        1. Blz. 172 Overzicht van baten en lasten, ingedeeld naar taakvelden
        2. Blz. 173 0. Bestuur en ondersteuning
        3. Blz. 174 1. Veiligheid
        4. Blz. 175 2. Verkeer, vervoer en waterstaat
        5. Blz. 176 3. Economie
        6. Blz. 177 4. Onderwijs
        7. Blz. 178 5. Sport, cultuur en recreatie
        8. Blz. 179 6. Sociaal domein
        9. Blz. 180 7. Volksgezondheid en milieu
        10. Blz. 181 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
      5. Blz. 182 Investeringsschema
        1. Blz. 183 Investeringschema
      6. Blz. 184 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 185 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
      7. Blz. 186 Overzicht reserves en voorzieningen
        1. Blz. 187 Reserves
        2. Blz. 188 Toelichting reserves
        3. Blz. 189 Voorzieningen
        4. Blz. 190 Toelichting voorzieningen
      8. Blz. 191 Overzicht incidentele baten en lasten, structurele mutaties reserves en structureel begrotingssaldo
        1. Blz. 192 Overzicht incidentele baten en lasten, structurele mutaties reserves en structureel begrotingssaldo
      9. Blz. 193 Overzicht verplichte BBV indicatoren waarstaatjegemeente.nl
        1. Blz. 194 Overzicht verplichte BBV indicatoren waarstaatjegemeente.nl
    6. Activiteiten
    7. Zoeken
    8. Publicatie bijlagen
    9. Contact
    10. PrivacyStatement
    11. Sitemap