Omschrijving (toelichting)
Wij hebben voor 2025 als doelstelling om minimaal de te verwachte 4.000 aanvragen te verwerken. De wachttijd wordt daarbij op maximaal 6 weken gehouden.
Portefeuillehouder
- A.B. Stapelkamp
Verstrekken reisdocumenten aan niet-ingezetenen (grensgemeente)
Als grensgemeente ben je bevoegd om aanvragen voor paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten te ontvangen van personen die niet in de basisregister personen (BRP) zijn ingeschreven en om aan deze personen paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten te verstrekken. Per 1 juli 2024 zijn we aangewezen als grensgemeente door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en op 8 juli zijn we daadwerkelijk begonnen als grensgemeente. Het Ministerie BZK en de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) verwachten dat we als gemeente Aalten circa 4.000 aanvragen per jaar krijgen. Daarnaast is dit vooralsnog budgettair neutraal opgenomen in deze begroting.
Evaluatie Datalab GO
In 2024 vindt een evaluatie plaats van Datalab GO. Op basis daarvan wordt bepaald op welke wijze het Datalab vanaf 2025 wordt voortgezet. Dat kan ongewijzigd zijn, maar ook leiden tot bijstelling in opdracht of in uitvoering.
NIS2, wet- en regelgeving
Op Europees niveau is een nieuwe cyberbeveiligingsrichtlijn van kracht, de NIS2. (NIS = Network and Information Security Directive) Deze richtlijn heeft een bredere reikwijdte dan haar voorganger. Waar de NIS zich beperkte tot kritische organisaties, richt NIS2 zich nu ook op lokale overheden. De NIS2 richtlijn wordt momenteel omgezet naar nationale wet- en regelgeving, die in 2025 van kracht wordt. De richtlijn voorziet in extra verplichtingen voor gemeenten op het gebied van risicoanalyse en het doorvoeren van passende maatregelen (zorgplicht genoemd) en het uitvoeren van rapportage bij incidenten (rapportageplicht). Het toezicht gaat verlopen via bevoegde instanties, waarbij gemeenten moeten kunnen aantonen dat zij de zorgplicht correct invullen. Bij nalatigheid kunnen de bevoegde instanties handhavend optreden. Een en ander lijkt op de lijn die al geldt rond de AVG.
Informatieveiligheid, bewustwording
We hebben al langere tijd een bewustwordingsprogramma voor informatieveiligheid. Project Troje heeft ons laten zien dat dit onverminderd belangrijk is. Om de deelname te vergroten en meer gebruik te maken van de kracht van herhaling, gaan we omschakelen naar een ander programma. Daarbij gaan we gebruik maken van zogenaamde nanolearnings die het onderwerp regelmatig, maar kort en laagdrempelig, onder de aandacht brengen.
ICT-infrastructuur
In 2025 verwachten we een ingrijpende verandering van de ICT-infrastructuur, waarbij de focus ligt op efficiency, data en samenwerking. Een ontwikkeling is de verandering van de wijze van werken met onze huidige systemen. In 2025 ontstaat meer de hybride werkplekomgeving. De verwachting is dan dat Citrix niet tot nauwelijks meer gebruikt wordt maar dat er andere communicatiekanalen (waaronder teams en delen van bestanden) gebruikt gaan worden. Ook de toepassing van artificial intelligence (AI) in bestaande applicaties gaat toenemen en gaat (binnen de privacy kaders) optimaal ingezet worden. Beslissingen en beleid worden meer gebaseerd op data-analyse en inzichten.
Hybride werken
In 2025 geven we een vervolg aan de inrichting van onze kantoorlocaties met het oog op de wensen en behoeftes rondom hybride werken. Hierbij moet er onder andere gedacht worden aan het herinrichten van ruimtes.
Onderhoud en verduurzaming gemeentelijke gebouwen
Door drukte bij diverse partijen actualiseren we pas in het eerste kwartaal 2025 de Meer Jaren OnderhoudsPlannen (MJOP’s) van de gemeentelijke accommodaties. De daaraan verbonden financiële consequenties worden dus pas in 2025 zichtbaar gemaakt na oplevering van deze rapportages. In de DMJOP wordt de verduurzaming van de gemeentelijke accommodatie opgenomen en gaat er een advies volgen over de termijnen waarop verduurzaming kan worden uitgevoerd.
Mocht er eerder noodzakelijk onderhoud moeten worden uitgevoerd aan het vastgoed van de gemeente dan wordt indien mogelijk verduurzaming gelijk meegenomen.
Dienstverlening facilitaire zaken
In 2025 gaat er een producten/dienstencatalogus op worden gesteld waarin de interne organisatie kan lezen welke dienstverlening verwacht kan worden van de teams Facilitaire zaken en Gebouwenbeheer en de manier waarop men van deze diensten gebruik kan maken.
Wij hebben voor 2025 als doelstelling om minimaal de te verwachte 4.000 aanvragen te verwerken. De wachttijd wordt daarbij op maximaal 6 weken gehouden.
In 2025 wordt een risicoanalyse uitgevoerd zoals NIS2 voorschrijft. Deze wordt vertaald naar voor onze organisatie passende maatregelen.
Invoering van een nieuw bewustwordingsprogramma op het gebied van informatiebeveiliging en privacy.
Samen met de werkgroep hybride werken invulling geven aan de input die er in 2024 is vergaard om zo te komen tot een plezierige en inspirerende werkomgeving. Voor een hybride werkplekomgeving is het noodzakelijk dat andere communicatiekanalen dan Citrix worden ingezet. Vanuit een opgebouwde datawarehouse kan met behulp van AI tooling data analyse plaatsvinden.
Opstellen van een producten/dienstencatalogus voor facilitaire zaken en gebouwenbeheer.
Op dit moment zijn er te veel en te diverse partijen die onze locaties beheren en onderhouden. Daarom in 2025 een aanbesteding voor Werktuigbouwkundige en Elektrotechnische installaties uitzetten om zo te komen tot een efficiencyslag.
De toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven 2024 en 2025 en volgende jaren is opgenomen in de bijlagen van dit boekwerk in het overzicht van baten en lasten per programma.
Dit programma is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
Programma 3 Bedrijfsvoering | Werkelijk 2023 | Raming na wijziging 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Begroot 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | ||||||
Burgerzaken | -288 | -398 | -520 | -607 | -628 | -628 |
Beheer overige gebouwen en gronden | -439 | -540 | -306 | -298 | -298 | -298 |
Overhead | -387 | -120 | -164 | -164 | -164 | -164 |
Treasury | -623 | -812 | -585 | -583 | -581 | -578 |
OZB woningen | -3.576 | -3.866 | -3.941 | -3.941 | -3.941 | -3.941 |
OZB niet-woningen | -1.739 | -1.823 | -1.855 | -1.855 | -1.855 | -1.855 |
Belastingen overig | -182 | -141 | -110 | -54 | -54 | -55 |
Algemene uitkering en overige uitkeringen GF | -57.736 | -60.516 | -64.214 | -60.587 | -60.749 | -60.868 |
Overige baten en lasten | 0 | -580 | 0 | -1.894 | -1.971 | -1.826 |
Vennootschapsbelasting (Vpb) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserves | -9.799 | -7.192 | -791 | -570 | -681 | -384 |
Resultaat van de rekening van baten & lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | -74.769 | -75.988 | -72.486 | -70.553 | -70.922 | -70.597 |
Lasten | ||||||
Burgerzaken | 754 | 872 | 1.003 | 1.061 | 1.110 | 1.110 |
Beheer overige gebouwen en gronden | 657 | 1.140 | 1.019 | 1.031 | 1.073 | 1.011 |
Overhead | 10.226 | 11.488 | 11.694 | 11.613 | 11.711 | 11.598 |
Treasury | 315 | 84 | 332 | 503 | 621 | 764 |
OZB woningen | 398 | 315 | 277 | 277 | 277 | 277 |
OZB niet-woningen | 148 | 165 | 170 | 170 | 170 | 170 |
Belastingen overig | 109 | 113 | 114 | 114 | 114 | 114 |
Algemene uitkering en overige uitkeringen GF | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Overige baten en lasten | 635 | -78 | 1.205 | 577 | 686 | 614 |
Vennootschapsbelasting (Vpb) | 0 | 11 | 12 | 12 | 12 | 12 |
Mutaties reserves | 11.889 | 700 | 1.328 | 598 | 668 | 689 |
Resultaat van de rekening van baten & lasten | 2.279 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 27.415 | 14.815 | 17.159 | 15.961 | 16.447 | 16.364 |
Totaal programma 3 Bedrijfsvoering | -47.354 | -61.173 | -55.327 | -54.592 | -54.475 | -54.233 |