In deze paragraaf komen de organisaties aan de orde die een publiek belang uitvoeren en waarin Aalten een financieel en een bestuurlijk belang heeft. Dat laatste door zeggenschap bij besluitvorming door stemrecht.
Gemeenschappelijke regelingen (publiekrechtelijk)
Per publiekrechtelijke regeling is de ratio van het weerstandsvermogen opgenomen. Om te beoordelen in hoeverre het weerstandsvermogen toereikend is, wordt een relatie gelegd tussen de financieel gekwantificeerde risico’s en de beschikbare weerstandscapaciteit. De relatie wordt uitgedrukt in een ratio, waarbij normaliter gestreefd wordt naar een ratio weerstandsvermogen van minimaal 1,0.
Ratio weerstandsvermogen | |||
---|---|---|---|
>2 | Uitstekend | 0,8 – 1,0 | Matig |
1,4 – 2,0 | Ruim voldoende | 0,6 – 0,8 | Onvoldoende |
1,0 – 1,4 | Voldoende | < 0,6 | Ruim Onvoldoende |
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omgevingsdienst Achterhoek (ODA), Hengelo Gelderland (Programma 1) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | De ODA behandelt voor de partners de aanvragen voor vergunningen in het kader van het omgevingsrecht (milieudeel), toetst meldingen, houdt toezicht op en handhaaft de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Daarnaast adviseert de ODA gemeenten en provincie (op verzoek) bij de opstelling van beleid en bij specifieke ontwikkel- of uitvoeringsprojecten. | |||||
Partijen | Naast de gemeente Aalten de gemeenten Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Lochem, Montferland, Oost-Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk en Zutphen en de provincie | |||||
Gelderland. | ||||||
Actualiteit | De begroting 2025 betreft een beleidsarme begroting, in verband met onduidelijkheden wat betreft de uitkomst van het plan van aanpak omtrent de robuustheidscriteria, de verandering vanwege de omgevingswet en een nog te maken risicoanalyse. Er wordt gewerkt aan een nieuwe begrotingsopzet; in het voorjaar van 2025 komt de ODA met een begrotingswijziging waarin deze effecten worden verwerkt. Onze bijdrage aan de ODA neemt in 2025 toe tot € 667.000. Dit komt hoofzakelijk door de stijging van het uurtarief van € 107 naar € 113. | |||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Saldo begroting | Ratio weerstand | |
2024 | 164 | 1.146 | 636 | Sluitend | 1,68 | |
2025 | 300 | 1.146 | 667 | Sluitend | 1,10 | |
GGD Noord- en Oost-Gelderland (NOG), Warnsveld (Programma 2) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | De GGD NOG beschermt, bewaakt en bevordert de gezondheid van de inwoners van 22 gemeenten die bij GGD NOG zijn aangesloten. | |||||
Partijen | De GGD bestaat uit 22 gemeenten uit het noorden en oosten van Gelderland. | |||||
Actualiteit | Het algemeen bestuur GGD NOG heeft een Bestuursagenda voor de periode 2023 – 2027 vastgesteld. Hierin staan de belangrijkste uitgangspunten en prioriteiten waaronder het vergroten van gelijke kansen op gezondheid voor iedereen; mentale gezondheid; gezonde leefstijl en een gezonde fysieke en sociale leefomgeving. | |||||
In onze inwonerbijdrage over 2025 (€ 612.000) is rekening gehouden met de extra kosten als gevolg van de invoering van het functiewaarderingssysteem HR21 Daarnaast zijn voor 2025 nog incidentele middelen voor GGD NOG Robuust opgenomen (€ 9.000). Dit is een aanpak waarin staat hoe de GGD gedurende 2023 t/m 2025 beter inspeelt op de vraag van gemeenten. | ||||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Saldo begroting | Ratio weerstand | |
2024 | 2.411 | 2.629 | 572 | Sluitend | 1 | |
2025 | 2.158 | 2.977 | 621 | Sluitend | 0,98 | |
Laborijn, Doetinchem (Programma 2) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Laborijn ontwikkelt zich door als sociaal ontwikkelbedrijf. Langs de pijlers inkomenszekerheid en mensontwikkeling biedt zij inwoners de juiste ondersteuning naar de best passende (duurzame) plek. De opdracht aan Laborijn is sterk ingegeven vanuit een wettelijk kader (uitvoeren van de Participatiewet en de Wet inburgering). | |||||
Er is een toename van het aantal inwoners dat een beroep doet op de dienstverlening van Laborijn met daarbij ook een toename in complexiteit van de vraag en problematiek. | ||||||
Partijen | Naast de gemeente Aalten vanuit de GR de gemeenten Doetinchem en Montferland. | |||||
Actualiteit | De werkzaamheden die Laborijn voor ons uitvoert, nemen steeds meer toe. De uitvoeringskosten zijn verder gestegen als gevolg van loon- en prijsstijgingen en niet beïnvloedbare ontwikkelingen. Binnen Laborijn is groei in de uitvoeringscapaciteit financieel niet meer mogelijk, daarom zijn, om toch alle inwoners te bedienen, keuzes gemaakt in de intensiteit van de dienstverlening. Dit betekent dat de dienstverlening voor een deel van de inwoners wordt beperkt maar dat er voldoende kansen en mogelijkheden tot ondersteuning blijven. Laborijn blijft bijdragen in de ontwikkeling van inwoners zodat ze mee kunnen doen in de maatschappij en stappen kunnen zetten naar betaald werk. | |||||
Onze bijdrage voor 2025 komt uit op € 2.769.000. De BUIG-budgetten zijn afhankelijk van de verdeelsystematiek en de landelijke ontwikkelingen van het aantal bijstandsgerechtigden en kunnen daardoor sterk fluctueren. In deze begroting is rekening gehouden met een nihil resultaat op de BUIG. | ||||||
Voor de eigen dienstverlening wordt nieuwbouw gerealiseerd welke naar verwachting begin 2026 in gebruik wordt genomen. | ||||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Saldo begroting | Ratio weerstand | |
2024 | 7.873 | 9.304 | 2.414 | Sluitend | 1,15 | |
2025 | 10.286 | 22.307 | 2.769 | Sluitend | 1,01 | |
Regio Achterhoek, Doetinchem (Programma 2) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zeven gemeenten in de Achterhoek werken samen met het bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen ten behoeve van regionale ontwikkeling en belangenbehartiging. | |||||
Partijen | De GR bestaat naast de gemeente Aalten uit de gemeenten Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Oost-Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk. | |||||
Actualiteit | Het samenwerkingsverband is echter breder dan alleen de Achterhoekse gemeenten en bestaat ook uit ondernemers, maatschappelijke organisaties en de provincie Gelderland en heeft de roepnaam Achterhoek ambassadeurs. De ambitie is om in 2030 in de Achterhoek een nog sterker bloeiende en innovatieve economie te realiseren met een kwalitatief hoogwaardige en duurzame woon- en leefomgeving. De provincie draagt vanaf 2025 niet meer bij in de organisatiekosten. Naast de stijging van de loon- en prijsindex leidt dit tot een verhoging van de bijdrage per inwoner van € 8,01. | |||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Saldo begroting | Ratio weerstand | |
2024 | 6.048 | 15.266 | 202 | Sluitend | 1 | |
2025 | 6.095 | 17.759 | 219 | Sluitend | 1,2 | |
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG), Apeldoorn (Programma 2) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Iedere gemeente moet deel uitmaken van één van de 25 veiligheidsregio’s. De taken van een veiligheidsregio liggen op het gebied van de voorbereiding en bestrijding van rampen en grote incidenten door de brandweer, de GHOR (geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen), de politie en gemeente. | |||||
Partijen | De VNOG bestaat uit 22 gemeenten uit het noorden en oosten van Gelderland. | |||||
Actualiteit | De begroting 2025 betreft een beleidsarme begroting en gebaseerd op de Kadernota 2025-2028. Er is geen nieuw beleid opgenomen omdat eind 2024 het nieuwe Beleidsplan wordt vastgesteld. De hieruit mogelijke voortvloeiende kostenstijgingen zijn niet verwerkt in de meerjarenraming 2025-2028. De gemeentelijke bijdrage blijft binnen de kaders en er is naast de stijging van loon- en prijsindex, in eerdere jaren uitvoering gegeven aan het doorvoeren van besparingen. Vanaf 2027 stijgen de kapitaallasten als gevolg van investeringen. | |||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Saldo begroting | Ratio weerstand | |
2024 | 12.691 | 56.608 | 1.754 | Sluitend | 1,14 | |
2025 | 15.667 | 68.571 | 1.771 | Sluitend | 0,76 | |
Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL), Doetinchem (Programma 3) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Gemeenten en provincie werken samen in het ECAL, dat is ontstaan uit de samenvoeging van het Achterhoeks Archief en het Staring Instituut. | |||||
Het Erfgoedcentrum voert de wettelijke archieftaken conform Archiefwet en overige erfgoedtaken zoals documentatie, onderzoek en publieksfunctie uit. | ||||||
Partijen | De gemeenschappelijke regeling voert de wettelijke taken uit voor de gemeenten Aalten, Berkelland, Doetinchem, Oude IJsselstreek, Oost-Gelre, Montferland, Winterswijk en Bronckhorst. Voor de niet wettelijke taken betalen Doesburg, Lochem, Zevenaar, Duiven, de provincie Gelderland en andere donateurs een bijdrage. | |||||
Actualiteit | De gemeentelijke bijdrage voor de ECAL wordt in principe bepaald op basis van het aantal meters papier dat een gemeente in beheer heeft en wordt voor vier jaar vastgelegd. In de begroting 2023-2026 is deze meterprijs opnieuw vastgesteld, echter heeft de afgelopen periode uitgewezen dat de lasten dusdanig zijn gestegen. Dat heeft het DB doen besluiten de meterprijs vanaf begrotingsjaar 2025 te verhogen. | |||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Saldo Begroting | Ratio weerstand | |
2024 | 188 | 542 | 179 | Voordelig 12 | Niet bekend | |
2025 | 108 | 439 | 185 | Voordelig 27 | Niet bekend | |