Omschrijving (toelichting)
Per 1 januari 2023 is de nieuwe organisatiestructuur in werking getreden. De belangrijkste beweegredenen voor deze organisatiewijziging waren:
- Meer ruimte voor goede invulling leidinggevende taken.
- Voldoende aandacht voor elke medewerker.
- De veranderende samenleving.
- Invulling geven aan burgerparticipatie.
- Meer mogelijkheden voor pro-activiteit.
- Meer ruimte voor eigen verantwoordelijkheid.
De nieuwe organisatiestructuur bestaat uit een tweehoofdige directie (de gemeentesecretaris/algemeen directeur en de directeur Bedrijfsvoering) met daaronder zes teams. Daarnaast een staf, die alleen nog bestaat uit het taakveld P&O (personeel en organisatie).
De teams worden geleid door een teammanager, die hiërarchisch en functioneel leidinggevende is. De teammanagers worden functioneel aangestuurd door de directeur Bedrijfsvoering en hiërarchisch door de gemeentesecretaris/algemeen directeur. De taakverdeling van de directie en het management zijn uitgewerkt in een directiestatuut. In de nieuwe organisatiestructuur worden de integrale advisering, het projectmatig werken en de coördinatie van de raadsprogramma’s verder versterkt door het instellen van een projectenbureau. Dit is vooralsnog een pilot om hiermee ervaring op te kunnen doen.
In de loop van 2024 voert de ondernemingsraad een tussentijdse evaluatie uit met betrekking tot de nieuwe organisatiestructuur en de pilot projectenbureau. In de tweede helft van 2025 volgt de eindevaluatie in overleg met de OR. Mogelijk komen er nog beperkte bijstellingen in het kader van optimalisering en doorontwikkeling, maar in grote lijnen hebben wij de indruk dat de nieuwe organisatiestructuur goed staat.