Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Omschrijving (toelichting)

We maken vanaf 2023 om de vijf jaar een “Nota Weerstandsvermogen” en leiden daaruit onder meer het te voeren beleid en deze paragraaf af. Dat doen we allemaal om ook in de toekomst een gezonde gemeente te blijven. Een gemeente die wat betekent voor haar inwoners. 

De paragraaf geeft een overzicht van die risico's, waarvoor geen of onvoldoende dekking is gegeven via een verzekering een reserve of een voorziening. Reguliere, veelvoorkomende geringe risico's worden niet opgenomen, daarvoor is de begroting. Van de niet of onvoldoende gedekte risico's wordt via kans en geschatte schade de benodigde weerstandscapaciteit gepresenteerd.
Die benodigde capaciteit wordt vergeleken met de aanwezige weerstandscapaciteit. De ratio (in welke vorm dan ook) wordt weerstandsvermogen genoemd. De paragraaf moet daarbij ook aangeven wat het beleid is gericht op de dekking van risico’s, het voorkomen en het oplossen hiervan.
De paragraaf weerstandsvermogen geeft dus inzicht in: 
•    De mate waarin de gemeente belangrijke financiële risico’s loopt;
•    De financiële buffer (weerstandscapaciteit) die zij daarvoor achter de hand heeft.

De opzet is veranderd ten opzichte van de voorgaande jaren. De raad speelt een grotere rol bij het bepalen van risico’s bij de voorstellen. En voor de inschatting begint het proces bij de teams en de individuele medewerkers. Dat is de bron van de risico’s, die worden verzameld in een groslijst. De risico’s boven de 
€ 250.000 staan in deze paragraaf. Daaronder zijn ze zeker ook van belang, maar moeten in de reguliere P&C cyclus worden opgevangen. 
Voor de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit worden de risico’s met een financieel negatief gevolg als onderstaand meegerekend:
1.    Risico’s met een structureel gevolg worden niet afzonderlijk verhoogd met een opslagfactor
2.    Er wordt een zekerheidspercentage (kans dat het zich voordoet) van 99% gekozen

De weerstandscapaciteit wordt afgezonderd van de algemene reserve, maar blijft wel onderdeel daarvan. Binnen de vastgestelde bandbreedte van 1 miljoen wijzigt deze niet.
Voor een beoordeling van het weerstandsvermogen worden in deze paragraaf de bedoelde risico’s geconfronteerd met de aanwezige weerstandscapaciteit.

1. Weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - 1. Weerstandscapaciteit

Met de weerstandscapaciteit worden al die elementen bedoeld waarmee tegenvallers kunnen worden opgevangen, zonder dat het beleid moet worden aangepast. Door de financiële risico's te beheersen en het weerstandsvermogen hierop af te stemmen, moet worden voorkomen dat elke nieuwe financiële tegenvaller dwingt tot bezuinigen.
De weerstandscapaciteit wordt onderverdeeld in structurele en incidentele weerstandscapaciteit. De structurele weerstandscapaciteit bestaat uit structurele middelen in de begroting waarmee optredende risico’s kunnen worden opgevangen. De incidentele weerstandscapaciteit bestaat uit vrij besteedbare middelen die eenmalig kunnen worden aangewend. 
De commissie BBV heeft recent laten weten dat voortaan de reserves van gemeenten ook voor structurele uitgaven ingezet mogen worden. Als gemeente Aalten vinden we dat geen juiste ontwikkeling en doen daar dan ook niet aan mee.

Bedragen x € 1.000
Bepaling van de weerstandscapaciteit
Incidentele weerstandscapaciteit
Rekeningresultaat Het positieve resultaat 714
Vrij aanwendbare algemene reserve De algemene reserve is de reserve waaraan de raad geen specifieke bestemming heeft gegeven en die een financiële bufferfunctie heeft. Deze reserve bestaat uit de algemene reserve en de reserve risico. Inclusief versterking van de algemene reserve in 2025 met € 750.000. Op dit moment is er nog niets bestemd. 15.033
Bestemmingsreserves Deze reserves zijn beklemd maar kunnen in geval van hoge nood wel ingezet worden. 7.101
Stille reserve-effecten De stille reserve in deze financiële vaste activa wordt niet meegenomen in de berekening, omdat de verhandelbaarheid van deze aandelen (Alliander, Vitens, BNG en ROVA) zeer beperkt is. 0
Stille reserve activa Deze stille reserve bestaat uit de bezittingen waarvan de waarde bij verkoop hoger is dan de boekwaarde. Op basis van ervaring zetten we een derde deel in. 1.075
Totaal incidentele weerstandscapaciteit 23.923
Structurele weerstandscapaciteit
Onbenutte belastingcapaciteit Hieronder wordt voor de OZB de ruimte opgenomen die er is tussen onze eigen tarieven en de normtarieven voor de zogenaamde artikel 12 gemeenten. De overige belastingen/heffingen zijn kostendekkend of van geringe betekenis. 3.849
Rentebaten algemene reserve vrij besteedbaar Aangezien geen rente meer toegevoegd wordt aan de reserves is inzet niet mogelijk. 0
Onvoorzien (structureel) 350
Totaal structurele weerstandscapaciteit 4.199
Totaal beschikbare weerstandscapaciteit 28.122

2. Risico's

Terug naar navigatie - 2. Risico's

Het hebben van risico’s is inherent aan het uitoefenen van een organisatie zoals een gemeente. Het is echter van belang deze risico’s te kennen en hier adequate maatregelen voor te treffen (verzekeren) dan wel risico’s te wegen bij het aangaan ervan of hier tijdig op in te spelen. 
Een overzicht van de risico’s wordt steeds geactualiseerd. De 25 belangrijkste risico’s worden beschreven en gekwantificeerd. De tien grootste worden afzonderlijk genoemd.
Bij een zekerheidsniveau van 99% is de aan te houden reserve voor de gemeente Aalten volgens de 
nieuwe berekening € 6,5 miljoen. Dit houdt in dat, als de gemeente Aalten dit bedrag als reserve op haar balans aanhoudt, zij in 99 van de 100 jaar voldoende reserves heeft om de schades op te vangen, maar in één jaar is er niet genoeg. In de begroting zijn de meest actuele risico’s opgenomen.

Risico’s boven de € 250.000 Mogelijk gevolg
Budgettaire tekorten bij (verbonden) partijen waar door de gemeente uitbestede gemeentelijke taken zijn neergelegd. Politieke druk om financiële steun te 250
bieden of mee te moeten in een bij meerderheid genomen Regio-besluit
Integriteits/intimidatie/grensoverschrijdende problemen Gevolgschades 250
Virusaanvallen op ICT-gebied/ Hacks/ Thuiswerken/Datalekken Dataverlies en herstelkosten 2.000
Mogelijke afkoopsom
Gevolgschades
Natuur en flora, klimaat, bodemsanering, rampen Weersinvloeden, droogte bomen, drugsafval, exoten ed., verontreinigde bodem, mogelijke slakken onder het wegennet en overige calamiteiten boven de verzekerde waarde 1.000
Budget Sociaal Domein Overschrijding budget, korting Rijk 1.000
Beleidsaanpassingen
Energiebijdragen, prijscompensatie ed.
Huisvesting vluchtelingen breed Tekort opvang 250
Extra aanwijzingen Rijk
Onverwachte bestuursopdrachten Onverwachte bestuursopdrachten waarvoor geen of onvoldoende gelden beschikbaar zijn/ grondslagen ontbreken 250
Uitvoering raadsprogramma
Wachtgeld wethouders: bij stoppen 1 of meerdere wethouders ongeacht reden. Voor zittende wethouders mag volgens het BBV geen voorziening meer bestaan. 500
Arbeidsongeschiktheid medewerkers
Algemene uitkering gemeentefonds, diverse subsidieregelingen Verkeerde berekeningen, interpretatie verschillen, te late rapportages ed. 250
Totaal van de ingeschatte risico’s boven de € 250.000 5.750

Het terugbrengen van de reserves naar dit niveau is niet wenselijk, aangezien er niet voorzienbare toekomstige ontwikkelingen zijn die mogelijk leiden tot additionele risico’s in de toekomst. Een aanvullende buffer is daarom gewenst. Deze noodzakelijke buffer is op basis van ervaring opgenomen voor een percentage van het begrotingstotaal. Dit komt neer op een buffer van € 8 miljoen.

3. Weerstandsvermogen

Terug naar navigatie - 3. Weerstandsvermogen

Het vermogen van een gemeente om tegenvallers op te vangen zonder dat de continuïteit van deze gemeente in gevaar komt. Dit wordt uitgedrukt als de verhouding tussen de beschikbare en de benodigde weerstandscapaciteit. Het weerstandsvermogen is van belang voor het bepalen van de gezondheid van de financiële positie van onze gemeente voor het begrotingsjaar, maar ook voor de meerjarenraming.

Ratio weerstandsvermogen 2025 = Beschikbare weerstandscapaciteit
Benodigde weerstandscapaciteit
Weerstandscapaciteit, incidenteel 23.923
Weerstandscapaciteit, structureel 4.199
Totaal beschikbare weerstandscapaciteit 28.122
Gekwantificeerde risico’s 5.750
Totale benodigde weerstandscapaciteit 5.750
Saldo/overschot 22.372
Ratio onder andere gehanteerd door provincie 4,89
>2 Uitstekend 1,0 - 1,4 voldoende 0,6 - 0,8 Onvoldoende
1,4 - 2,0 Ruim voldoende 0,8 - 1,0 Matig < 0,6 Ruim Onvoldoende

De uitkomst van de ratio (4,50) is uitstekend maar iets lager dan de jaarrekening 2023 (5,54). Dit komt met name door een lager berekende incidentele weerstandscapaciteit voor 2025 veroorzaakt door een lagere reservestand. Hierbij moet opgemerkt worden dat deze ratio altijd een momentopname betreft. De ratio lijkt en is mooi, maar de solvabiliteit van de gemeente houdt nog niet over, zie ook onderstaand. In de nota wordt dan ook gesteld dat hier de komende jaren aandacht voor moet zijn en blijven. We streven naar een getal boven de 50% voor de solvabiliteit.

Verplichte kengetallen

Terug naar navigatie - Verplichte kengetallen

Onderstaande kengetallen helpen bij het verkrijgen van inzicht in de financiële positie van een gemeente. Deze kengetallen geven aan hoe we er als gemeente voor staan. De categorieën zijn gebaseerd op de norm van de provincie (groen is voldoende, oranje matig en rood onvoldoende). 

Verplicht voorgeschreven Werkelijk 2023 Raming na wijziging 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Begroot 2028
kengetallen
1a. Netto schuldquote (NS) 28,40% 42,10% 47,00% 56,70% 57,50% 58,70%
1b. NS gecorrigeerd voor alle leningen 16,20% 36,40% 41,30% 50,80% 51,80% 52,90%
2. Solvabiliteitsratio 40,80% 28,40% 28,40% 24,90% 22,90% 21,60%
3. Structurele exploitatieruimte 0,90% -0,60% 1,10% -2,30% -2,20% -2,40%
4. Grondexploitatie 0,10% -1,10% -1,30% -1,90% -3,50% -3,40%
5. Belastingcapaciteit 69,10% 64,10% 70,50% 70,50% 70,50% 70,50%
6. Liquiditeit 1,00 0,67 0,69 0,57 0,56 0,60

Norm provincie Gelderland

Terug naar navigatie - Norm provincie Gelderland
Norm provincie Gelderland Categorie A Categorie B Categorie C
1a. Netto schuldquote (NS) tot 90% tussen 90% tot 135% hoger dan 135%
1b. NS gecorrigeerd voor alle leningen tot 90% tussen 90% tot 135% hoger dan 135%
2. Solvabiliteitsratio hoger dan 50% tussen 20% tot 50% kleiner dan 20%
3. Structurele exploitatieruimte begroting en meer-jaren hoger dan 0% begroting of meerjaren hoger dan 0% begroting en meer-jaren kleiner dan 0%
4. Grondexploitatie tot 20% tussen 20% tot 35% hoger dan 35%
5. Belastingcapaciteit tot 95% tussen 95% tot 105% hoger dan 105%

Toelichting verplichte kengetallen

Terug naar navigatie - Toelichting verplichte kengetallen

Omschrijving (toelichting)

De solvabiliteitsratio geeft weer in hoeverre gemeentelijke bezittingen met eigen middelen betaald/gefinancierd zijn. Die ratio neemt steeds verder af, als gevolg van de tekorten in 2026, 2027 en 2028. Kanttekening bij de kengetallen is dat het altijd momentopnames zijn en blijven.