Overzicht van baten en lasten per programma

Overzicht

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten per programma - Overzicht

Onderstaand zijn de werkelijke cijfers 2024, raming na wijziging 2025 en raming 2026-2029 uitgesplitst per programma en met de bijbehorende toelichtingen opgenomen.

Het begrotingssaldo is verwerkt in Taakveld 0; Overige baten en lasten.
Het rekeningresultaat is verwerkt in Taakveld 0; Resultaat van de rekening van baten en lasten.

 

bedragen x € 1.000
Totaal baten en lasten
Werkelijk 2024
Raming na wijziging 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Begroot 2028
Begroot 2029
Totaal Baten
-98.959
-107.446
-94.581
-92.548
-93.509
-91.960
Totaal Lasten
98.959
107.446
94.581
92.548
93.509
91.960
0
0
0
0
0
0

Programma 1 Ruimte

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten per programma - Programma 1 Ruimte
Programma 1 Ruimte
Werkelijk 2024
Raming na wijziging 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Begroot 2028
Begroot 2029
Baten
Verkeer en vervoer
-183
-102
-105
-105
-105
-105
Parkeren
-1
-1
-1
-1
-1
-1
Openbaar vervoer
-1
0
0
0
0
0
Economische ontwikkeling
-4
0
0
0
0
0
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
-2.420
-25
-34
-34
-1.284
-9
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
-35
-38
-38
-38
-38
-38
Economische promotie
-321
-312
-318
-318
-318
-318
Sportaccommodaties
-355
-321
-326
-240
-240
-240
Openbaar groen en (openlucht) recreatie
-72
-69
-71
-71
-71
-71
Riolering
-2.212
-2.528
-2.510
-2.570
-2.589
-2.590
Afval
-2.106
-2.364
-2.488
-2.488
-2.488
-2.488
Milieubeheer
-967
-5.068
-504
-504
-504
-504
Begraafplaatsen en crematoria
-279
-327
-334
-334
-334
-334
Ruimte en leefomgeving
-326
-745
-139
-139
-59
-59
Grondexploitatie (niet-bedrijven terrein)
-800
-1.145
-1.406
-417
-254
-230
Wonen en bouwen
-873
-549
-267
-267
-267
-267
Totaal baten
-10.955
-13.594
-8.541
-7.526
-8.552
-7.254
Lasten
Verkeer en vervoer
2.924
4.934
4.079
4.099
4.245
4.243
Parkeren
23
54
40
40
39
39
Openbaar vervoer
5
19
20
20
20
20
Economische ontwikkeling
63
101
68
68
68
68
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
2.001
25
31
31
1.281
6
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
52
75
73
72
74
74
Economische promotie
216
231
246
236
236
236
Sportaccommodaties
1.824
2.054
1.893
1.880
1.867
1.866
Openbaar groen en (openlucht) recreatie
1.696
2.313
2.416
2.383
2.320
2.320
Riolering
1.681
1.884
1.946
2.006
2.025
2.026
Afval
1.780
1.905
2.015
2.015
2.015
2.015
Milieubeheer
2.388
6.262
1.603
1.603
1.603
1.603
Begraafplaatsen en crematoria
269
293
292
302
284
284
Ruimte en leefomgeving
1.478
2.483
1.073
1.069
1.064
1.064
Grondexploitatie (niet-bedrijven terrein)
611
898
1.375
386
223
199
Wonen en bouwen
1.419
3.886
1.052
996
995
995
Totaal lasten
18.430
27.417
18.222
17.206
18.359
17.058
Totaal programma 1 Ruimte
7.475
13.823
9.681
9.680
9.807
9.804

Toelichting programma 1

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten per programma - Toelichting programma 1

Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven 2025 en 2026 en volgende jaren.

Verkeer en vervoer
Voor een aantal projecten is de planning doorgeschoven waardoor de werkzaamheden later worden uitgevoerd. Hierdoor ontstaan ten opzichte van 2025 lagere kapitaallasten.
Voor de reconstructie Aaltenseweg Europastraat is voor het verwijderen van “slakken” in 2025 eenmalig een bedrag opgenomen van € 600.000.
Het onderhoud voor de bruggen en groot onderhoud voor de wegen is voor een deel doorgeschoven van 2024 naar 2025 waarbij het onderhoud voor de wegen wordt gedekt uit de bestemmingsreserve wegen. Dit verloopt daarmee budgettair neutraal.
Daarnaast is er in 2025 een eenmalig budget beschikbaar gesteld van € 44.000 voor een verkeersveiligheidsaudit Winterswijksestraat en trillinghinder de Riete 30 de Heurne.
De energielasten voor de openbare verlichting zijn onder andere door het vervangen naar ledverlichting   met een bedrag van € 30.000 naar beneden bijgesteld.

Parkeren
In 2025 is er een budget van € 15.000 beschikbaar gesteld voor een parkeeronderzoek in het centrum van Aalten.

Openbaar vervoer
Geen afwijkingen.

Economische ontwikkeling
Voor aanvullende acties en/of onderzoeken voor de (huidige) bedrijventerreinen is het budget van € 45.000 doorgeschoven van 2024 naar 2025.

Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Ieder jaar bij het opstellen van de jaarrekening wordt voor de bouwgronden met betrekking tot bedrijventerreinen in exploitatie een her calculatie uitgevoerd en vastgesteld. Deze geactualiseerde cijfers zijn in deze begroting meegenomen. Fluctuaties in de jaren worden veroorzaakt door de verwachte realisatie van de verkopen en de te maken kosten (inclusief overhead) in de komende jaren.

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Geen afwijkingen.

Economische promotie
Geen afwijkingen.

Sportaccommodaties
Voor het jaar 2025 is budget beschikbaar gesteld om grootschalig onderhoud uit te voeren aan de Eurohal in Dinxperlo. In afwachting van de meerjarenonderhoudsplannen en de maatwerkadviezen voor het verduurzamen wordt dit groot onderhoud bij nader inzien niet meer in 2025 uitgevoerd worden. Bij de Najaarsnota 2025 wordt dit bedrag teruggestort in de reserve onderhoud gemeentelijke gebouwen.
Voor het project toekomstvisie zwembaden is een bedrag van € 27.000 doorgeschoven van 2024 naar 2025 en voor onderzoek naar PFAS Het blauwe meer is in 2025 € 20.000 beschikbaar gesteld.
Het overige verschil is toe te rekenen aan de verschuiving van de doorbelasting van de loonkosten.

Openbaar groen en (openlucht) recreatie 
Het budget voor de gemeentetuin à € 40.000 is van 2024 doorgeschoven naar 2025. Net als het budget van € 47.000 voor de plattelandsontwikkeling, € 80.000 voor het opstellen van het bomenplan en € 20.000 voor de vervanging van speeltoestellen.
In 2025 is er een bedrag van € 35.000 beschikbaar gesteld voor inrichtingsplan vergroening centrum Aalten. 
Het overige verschil is toe te rekenen aan de verschuiving van de doorbelasting van de loonkosten.

Riolering
De totale kosten voor riolering verlopen budgettair neutraal. Eventuele tekorten en overschotten worden verrekend met de voorziening riolering. Zie ook de paragraaf Lokale heffingen.

Afval
Het saldo van de baten en lasten blijft jaarlijks gelijk in verband met een kostendekkend tarief. Het tarief is met 9,3% verhoogd in 2026. Voor de tarieven afvalstoffenheffing verwijzen we naar de paragraaf Lokale Heffingen. De lasten voor afval bestaan voornamelijk uit de kosten voor ROVA. 

Milieubeheer
In 2024 is gebruikt gemaakt van de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE). Hiermee is de uitvoeringskracht met betrekking het klimaat- en energiebeleid vergroot. Het resterende bedrag is overgeheveld naar 2025. Voor de langere termijn wordt er een wettelijke regeling opgesteld waardoor er vanaf 2026 tot en met 2029 wederom budget beschikbaar wordt gesteld
In 2024 is er budget overgeheveld naar 2025 voor het project transitievisie warmte en de subsidieregeling verduurzaming van de woning. Per saldo gaat het om een bedrag van € 274.000.
In 2025 is er een budget van € 79.000 beschikbaar gesteld voor het opstellen van het soortenmanagement-plan (SMP).
Op basis van de gebruikelijke indexaties en realisatie van de afgelopen jaren heeft de ODA de begroting 2026 opgesteld. Deze is aangevuld met noodzakelijke aanpassingen zoals de kosten voor nieuwe huisvesting en de stijgende reiskosten. Dit betekent een stijging van de bijdrage van € 54.000.
Het overige verschil is toe te rekenen aan de verschuiving van de doorbelasting van de loonkosten.

Begraafplaatsen en crematoria
Geen afwijkingen.

Ruimte en leefomgeving
In 2024 is er budget overgeheveld naar 2025 voor de uitvoering visie centrumplan Dinxperlo. In 2025 is er een budget van € 355.000 beschikbaar. 
In 2024 is er een bedrag van € 237.000 doorgeschoven naar 2025 voor het opstellen van de omgevingsvisie en het omgevingsplan. Ook voor verder onderzoek naar mogelijke woningbouwlocaties in de gemeente Aalten is een bedrag van € 20.000 doorgeschoven van 2024 naar 2025.
Doordat het aantal ruimtelijke projecten blijft toenemen zijn de legesopbrengsten omgevingsvergunning voor 2026 met € 80.000 verhoogd.
In 2025 is er een bedrag van € 50.000 beschikbaar gesteld voor het opstellen van de omgevingsprogramma warmte.
Het overige verschil is toe te rekenen aan de verschuiving van de doorbelasting van de loonkosten.

Grondexploitatie (niet-bedrijven terrein) 
Ieder jaar bij het opstellen van de jaarrekening wordt voor de bouwgronden in exploitatie een her calculatie uitgevoerd en vastgesteld. Deze geactualiseerde cijfers zijn in deze begroting meegenomen. Fluctuaties in de jaren worden veroorzaakt door de verwachte realisatie van de verkopen en de te maken kosten (inclusief overhead) in de komende jaren. 

Wonen en bouwen 
In de Najaarsnota 2024 is er een bedrag van € 2,6 miljoen overgeheveld naar 2025 om in te zetten voor de huisvesting van aandacht groepen. 
Het budget voor het project Halve Moane van € 25.000 is in 2024 doorgeschoven naar 2025 net als het budget van € 50.000 voor het project Stimuleren gezonde levensstijl waarbij uitvoering wordt gegeven aan twee focusgebieden met betrekking tot woonzorgzones/inclusieve wijken en het stimuleren van een gezonde levensstijl.
Voor het opstellen van een volkshuisvestelijk programma ter vervanging van de woonvisie is in 2026 een bedrag van € 25.000 beschikbaar gesteld.
In 2025 zijn er meer omgevingsvergunningen verleend dan verwacht waardoor er extra opbrengsten zijn binnengekomen. Een deel daarvan is ingezet voor inhuur van personeel.
Het overige verschil is toe te rekenen aan de verschuiving van de doorbelasting van de loonkosten.

Programma 2 Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten per programma - Programma 2 Sociaal Domein
Programma 2 Sociaal Domein
Werkelijk 2024
Raming na wijziging 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Begroot 2028
Begroot 2029
Baten
Bestuur
-36
-48
-49
-49
-49
-49
Crisisbeheersing en brandweer
-8
-2
-2
-2
-2
-2
Openbare orde en veiligheid
-12
-20
-21
-21
-21
-21
Openbaar basisonderwijs
0
0
0
0
0
0
Onderwijshuisvesting
-24
-36
-38
-38
-38
-38
Onderwijsbeleid en leerling zaken
-605
-378
-312
-312
-312
-312
Sportbeleid en activering
-245
-254
-217
-48
-48
-48
Cultuurpresentatie, -productie en -participatie
-172
-32
0
0
0
0
Musea
0
0
0
0
0
0
Cultureel erfgoed
-60
-34
-13
-13
-13
-13
Media
-115
-88
0
0
0
0
Samenkracht en burgerparticipatie
-3.900
-4.161
-1.894
-1.771
-1.771
-1.589
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
-98
0
0
0
0
0
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo
0
0
0
0
0
0
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd
0
-23
-24
-24
-24
-24
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal
0
-50
0
0
0
0
Inkomensregelingen
-5.646
-6.633
-6.523
-6.719
-6.897
-7.095
WSW en beschut werk
0
0
0
0
0
0
Arbeidsparticipatie
-8
0
0
0
0
0
Hulpmiddelen en diensten (Wmo)
-1
0
0
0
0
0
Huishoudelijke hulp (Wmo)
-280
-276
-282
-477
-477
-477
Begeleiding (Wmo)
0
0
0
0
0
0
Dagbesteding (Wmo)
0
0
0
0
0
0
Overige maatwerkarrangementen (Wmo)
0
0
0
0
0
0
Jeugdzorg begeleiding
0
0
0
0
0
0
Jeugdzorg behandeling
0
0
0
0
0
0
Jeugdzorg dagbesteding
0
0
0
0
0
0
Jeugdzorg zonder verblijf overig
0
0
0
0
0
0
Pleegzorg
0
0
0
0
0
0
Gezinsgericht
0
0
0
0
0
0
Jeugdhulp met verblijf overig
0
0
0
0
0
0
Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf
0
0
0
0
0
0
Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf
0
0
0
0
0
0
Gesloten plaatsing
0
0
0
0
0
0
Jeugdhulp ambulant lokaal
0
0
0
0
0
0
Jeugdhulp ambulant regionaal
0
0
0
0
0
0
Jeugdhulp ambulant landelijk
0
0
0
0
0
0
Jeugdhulp met verblijf lokaal
0
0
0
0
0
0
Jeugdhulp met verblijf regionaal
0
0
0
0
0
0
Jeugdhulp met verblijf landelijk
0
0
0
0
0
0
PGB Wmo
0
0
0
0
0
0
PGB Jeugd
0
0
0
0
0
0
Beschermd wonen (Wmo)
-338
0
0
0
0
0
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo)
0
0
0
0
0
0
Jeugdbescherming
0
0
0
0
0
0
Jeugdreclassering
0
0
0
0
0
0
Coördinatie en beleid Wmo
0
0
0
0
0
0
Coördinatie en beleid Jeugd
0
0
0
0
0
0
Volksgezondheid
-329
-173
-122
0
0
0
Totaal baten
-11.877
-12.208
-9.497
-9.474
-9.652
-9.668
Programma 2 Sociaal Domein
Werkelijk 2024
Raming na wijziging 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Begroot 2028
Begroot 2029
Lasten
Bestuur
2.750
3.102
2.345
2.338
2.338
2.338
Crisisbeheersing en brandweer
1.950
2.053
2.065
2.200
2.211
2.210
Openbare orde en veiligheid
929
1.147
1.303
1.287
1.284
1.293
Openbaar basisonderwijs
8
8
9
9
9
9
Onderwijshuisvesting
979
1.312
1.050
1.046
1.022
1.006
Onderwijsbeleid en leerling zaken
1.651
1.349
1.327
1.327
1.327
1.327
Sportbeleid en activering
548
611
482
310
310
310
Cultuurpresentatie, -productie en -participatie
417
297
281
281
281
281
Musea
345
373
380
379
368
367
Cultureel erfgoed
136
146
131
133
131
131
Media
683
806
736
617
617
617
Samenkracht en burgerparticipatie
5.234
6.720
4.466
4.366
4.366
4.366
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
2.140
270
63
63
63
63
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo
0
255
260
260
260
260
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd
0
733
711
711
711
711
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal
0
67
18
18
18
18
Inkomensregelingen
10.159
11.077
11.076
11.437
11.921
12.279
WSW en beschut werk
7.218
6.499
6.452
6.203
5.794
5.393
Arbeidsparticipatie
521
617
655
667
680
694
Hulpmiddelen en diensten (Wmo)
1.120
988
990
990
990
990
Huishoudelijke hulp (Wmo)
3.898
3.883
4.461
4.461
4.461
4.461
Begeleiding (Wmo)
3.509
3.124
3.280
3.280
3.280
3.280
Dagbesteding (Wmo)
10
27
28
28
28
28
Overige maatwerkarrangementen (Wmo)
3
5
5
5
5
5
Jeugdzorg begeleiding
2.692
0
0
0
0
0
Jeugdzorg behandeling
203
0
0
0
0
0
Jeugdzorg dagbesteding
67
0
0
0
0
0
Jeugdzorg zonder verblijf overig
0
0
0
0
0
0
Pleegzorg
230
0
0
0
0
0
Gezinsgericht
0
0
0
0
0
0
Jeugdhulp met verblijf overig
2.069
0
0
0
0
0
Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf
2.414
0
0
0
0
0
Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf
451
0
0
0
0
0
Gesloten plaatsing
949
0
0
0
0
0
Jeugdhulp ambulant lokaal
0
610
5.795
5.795
5.795
5.795
Jeugdhulp ambulant regionaal
0
4.885
0
0
0
0
Jeugdhulp ambulant landelijk
0
0
0
0
0
0
Jeugdhulp met verblijf lokaal
0
395
4.285
4.285
4.285
4.285
Jeugdhulp met verblijf regionaal
0
3.806
5
5
5
5
Jeugdhulp met verblijf landelijk
0
98
100
100
100
100
PGB Wmo
0
522
532
532
532
532
PGB Jeugd
0
46
47
47
47
47
Beschermd wonen (Wmo)
53
356
16
16
16
16
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo)
11
0
0
0
0
0
Jeugdbescherming
256
370
377
377
377
377
Jeugdreclassering
79
33
34
34
34
34
Coördinatie en beleid Wmo
0
969
1.039
1.039
1.039
1.039
Coördinatie en beleid Jeugd
0
861
952
952
952
952
Volksgezondheid
1.431
1.621
1.586
1.490
1.514
1.538
Totaal lasten
55.113
60.041
57.342
57.088
57.171
57.157
Totaal programma 2 Sociaal Domein
43.236
47.833
47.845
47.614
47.519
47.489

Toelichting programma 2

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten per programma - Toelichting programma 2

Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven 2025 en 2026 en volgende jaren.

Bestuur
In verband met de gemeenteraadsverkiezingen zijn er in 2026 hogere lasten. 
Daarnaast zorgden de projecten ‘overdracht archieven naar het Erfgoedcentrum’ van € 40.000 en het project ‘versterking informatievoorziening’ van € 30.000 voor een hoger budget in 2025.
Voor zowel de Leader-projecten als de Regiodeal zijn de budgetten beschikbaar gesteld ten laste van de Algemene reserve. Het restant van deze beschikbaar gestelde budgetten worden jaarlijks opnieuw doorgeschoven naar het volgende jaar. Hierdoor zijn de budgetten voor Leader à € 187.000 en Regiodeal à € 542.000 in de begrote cijfers van 2025 hoger.
Het overige verschil is toe te rekenen aan de verschuiving van de doorbelasting van de loonkosten.

Crisisbeheersing en brandweer
De gemeentelijke bijdrage voor de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) blijft jaarlijks stijgen vanwege loon- en prijsstijgingen en autonome ontwikkelingen. De gemeentelijke bijdrage in 2025 betrof 
€ 1,82 miljoen en in 2026 stijgt deze bijdrage naar € 1,83 miljoen. In 2026 zijn ook de kosten à € 33.000 voor de facilitaire taken die VNOG uitvoert in de kazernes opgenomen. Deze kosten zijn niet opgenomen in de begroting van VNOG en worden per individuele gemeente afgerekend. 
Daarnaast is in 2025 budget van € 25.000 beschikbaar voor het project Crossfire.  

Openbare orde en veiligheid
In 2025 was incidenteel budget beschikbaar voor de implementatie van de Wet goed verhuurderschap van 
€ 26.000, dit budget was doorgeschoven van 2024 naar 2025. 
Het overige verschil is toe te rekenen aan de verschuiving van de doorbelasting van loonkosten.

Openbaar basisonderwijs
Het verschil is toe te rekenen aan de verschuiving van de doorbelasting van loonkosten. 

Onderwijshuisvesting
In de lijn met afspraken die met de schoolbesturen en de stichting TWAO die in het verleden zijn gemaakt, heeft de raad in 2020 1 miljoen beschikbaar gesteld voor het treffen van duurzaamheidsmaatregelen in de 
Aaltense schoolgebouwen. Dit budget is alleen bestemd voor schoolgebouwen die niet worden bekostigd vanuit de reguliere zorgplicht die de gemeente wettelijk heeft ten aanzien van de schoolgebouwen. Het budget eind 2024 van € 217.000 is overgeheveld naar 2025. Eventueel restant van dit budget blijft beschikbaar voor volgende jaren. 
In 2025 was € 20.000 beschikbaar voor de haalbaarheidsstudie voor de Schaersvoorde locatie Slingelaan, welke is gedekt uit de reserve onderwijshuisvesting. Daarnaast was in 2025 € 15.000 beschikbaar voor onderzoek naar de uitbreiding van Triangel Laag en de tijdelijke uitbreiding van de Groen van Prinstererschool. Dit bedrag is in de Najaarsnota 2024 doorgeschoven naar 2025. 

Onderwijsbeleid en leerling zaken 
In 2025 was er budget beschikbaar voor het Nationaal Programma Onderwijs (SiSa). Dit zorgt voor zowel hogere baten als lasten. Daarnaast is er in de voorjaarsnota 2025 vanaf 2026 structureel budget opgenomen € 40.000 om de kwalificatieplicht te blijven uitvoeren, welke wordt uitgevoerd door LerenWerkt. 

Sportbeleid en activering
In 2025 was er budget beschikbaar voor Brede SPUK. Dit zorgt voor zowel hogere baten als lasten.
Het overige verschil is toe te rekenen aan de verschuiving van de doorbelasting van de loonkosten. 

Cultuurpresentatie, -productie, -participatie
In 2025 is budget van € 46.000 opgenomen voor de uitvoering van het programma Vrijheid. De projecten zijn inmiddels afgerond. 
In 2026 is € 12.000 meer beschikbaar voor budgetsubsidies voor muziekonderwijs. 
Het overige verschil is toe te rekenen aan de verschuiving van de doorbelasting van de loonkosten. 

Musea
Geen afwijkingen.

Cultureel erfgoed
Geen afwijkingen.

Media
Het verschil wordt veroorzaakt doordat in 2025 nog middelen beschikbaar zijn vanuit het Rijk voor het versterken van de lokale bibliotheekvoorzieningen à € 88.000. 
Daarnaast stijgt de subsidie voor de Basisbibliotheek Achterhoekse Poort met € 12.000 in 2026.  
Het overige verschil is toe te rekenen aan de verschuiving van de doorbelasting van de loonkosten. 

Samenkracht en burgerparticipatie
In 2025 is budget beschikbaar voor de huisvestingskosten van Figulus van € 50.000, voor het project Inclusie van € 40.000 en voor project Oudkomers van € 50.000. Verder was in 2025 budget beschikbaar voor het Noaberfonds van € 68.000 en budget voor de campagne ‘mijn oud dag’ van € 72.000. In 2026 is de rijksbijdrage voor de opvang van Oekraïne nog niet opgenomen. Dit bedrag wordt in 2026 aangevraagd bij het Ministerie van Asiel en Migratie. 
Het verschil is toe te rekenen aan de verschuiving van de doorbelasting van loonkosten. 

Toegang eerstelijnsvoorziening
In de Najaarsnota 2024 is budget à € 450.000 voor het project Eén toegang één loket dienstverlening sociaal domein doorgeschoven naar 2025. 
De overige verschillen zijn toe te rekenen aan de verschuiving van de doorbelasting van loonkosten. 

Toegang eerstelijnsvoorziening Wmo
Geen afwijkingen.

Toegang eerstelijnsvoorziening Jeugd
In 2025 was budget beschikbaar van € 40.000 voor de tijdelijke uitbreiding van het Ondersteuningsteam Oost Achterhoek. 

Toegang eerstelijnsvoorziening Integraal
Geen afwijkingen.

Inkomensregelingen
Het BUIG-budget wordt uit de begroting en meerjarenraming van Laborijn opgenomen. Dit geldt ook voor de andere inkomensregelingen die Laborijn voor Aalten en de directe salariskosten en overheadkosten. 
De overige verschillen zijn toe te rekenen aan de verschuiving van de doorbelasting van loonkosten. 

WSW en beschut werk
In dit taakveld valt het ontvangen budget vanuit de Integratie Uitkering Participatie voor de WSW en Beschut werk. Dit budget wordt vanaf 2026 één op één doorbetaald aan Laborijn. In 2025 werd nog niet het hele budget uit de Integratie Uitkering Participatie voor het onderdeel beschut werk doorbetaald. In 2025 betrof de bijdrage voor beschut werk € 35.000 en voor 2026 € 146.000.
Het verschil wordt veroorzaakt omdat het budget voor beschut werk in 2026 onder het verkeerde taakveld (arbeidsparticipatie) werd verantwoord. Dit is voor 2026 en verder gecorrigeerd. In de Najaarsnota 2025 wordt dit voor het jaar 2025 gecorrigeerd.
De ontvangst vanuit het Rijk wordt verantwoord op het taakveld ‘Algemene uitkering en overige uitkeringen GF’ welke verantwoord wordt in programma 3 Bedrijfsvoering. In de loop van de jaren laat het macrobudget vanuit het Rijk een daling zien als gevolg van een lager bedrag per SW-medewerker en een daling van het SW-bestand.

Arbeidsparticipatie 
In de Meicirculaire 2025 hebben gemeenten een Rijksbijdrage ontvangen voor de sociale infrastructuur. Deze middelen worden één op één doorbetaald aan Laborijn en worden ingezet voor inwoners met een doelgroep indicatie. Dit is in de cijfers vanaf 2026 al verwerkt, maar het budget voor 2025 moet nog worden aangepast bij de Najaarsnota 2025. Dit zorgt voor een verschil van € 35.000 in 2026. 
Daarnaast is het verschil toe te wijzen aan het re-integratie budget, wat zorgt voor hogere lasten in 2026 van € 17.000. Hiervoor wordt de begroting van Laborijn aangehouden. 
Verder is het budget voor beschut werk in 2025 à € 35.000 onder het verkeerde taakveld verantwoord. Deze wordt gecorrigeerd in de Najaarsnota 2025.
De overige verschillen zijn toe te rekenen aan de verschuiving van de doorbelasting van loonkosten.

Jeugd en Wmo
Met ingang van 2025 heeft het Rijk aangegeven dat met betrekking van het indienen van de Informatie voorziening voor derden (IV3) een herverdeling moet plaatsvinden op taakveld, zodat het CBS een beter landelijk vergelijk kan maken over de Nederlandse gemeenten. 
Een deel wat in 2025 is begroot op de taakvelden voor jeugdzorgbestedingen op regionaal niveau dienen verantwoord te worden op lokaal niveau. Dit met als reden dat op regionaal niveau geboekt moet worden waarbij de gehele jeugdzorgregio betrokken is. Dit is voor 2026 en verder gecorrigeerd. 
De loongevoelige onderdelen zoals de zorgbudgetten zijn op basis van de loonvoet sector overheid geïndexeerd met 2,0%. De inkoop zorg is zoals regionaal afgestemd met 5,09% geïndexeerd. Dit percentage is gebaseerd op de overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA) en het prijsindexcijfer particuliere consumptie (PPC).

Vanaf 2026 wordt gestart met de nieuwe inkoop voor de Huishoudelijke Ondersteuning. Voor deze nieuwe aanbesteding is een nieuw reëel tarief bepaald welke voldoet aan de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) Reële Tarieven. De tarieven voor 2025 zijn vastgesteld waarin de laatste cao-wijzigingen niet zijn meegenomen, omdat de onderhandelingen nog bezig waren toen het tarief voor 2025 werd vastgesteld. Het onderzoeksbureau heeft het tarief voor 2025 berekend waarin deze loonstijgingen wel zijn meegenomen, deze loonstijging betreft 7,5%. Dit tarief is de basis om het tarief voor 2026 te berekenen. Het vastgestelde tarief van 2025 stijgt met 12,7% voor 2026. De indexatie is opgebouwd uit een gecombineerde index van 90% de kosten van personeel (OVA) en 10% van de materiële kosten (PPC).  

Volksgezondheid
De gemeentelijke bijdrage voor 2026 aan de GGD stijgt als gevolg van loon- en prijsstijgingen met € 32.000 in 2026. Verder was in 2025 budget beschikbaar van € 9.000 voor de bijdrage voor het programma GGD Robuust. In 2025 was er budget beschikbaar voor Brede SPUK. Dit zorgt voor zowel hogere baten als lasten.
Het overige verschil is toe te rekenen aan de verschuiving van de doorbelasting van de loonkosten.

Programma 3 Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten per programma - Programma 3 Bedrijfsvoering
Programma 3 Bedrijfsvoering
Werkelijk 2024
Raming na wijziging 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Begroot 2028
Begroot 2029
Baten
Burgerzaken
-688
-816
-960
-982
-943
-785
Beheer overige gebouwen en gronden
-677
-565
-528
-528
-528
-528
Overhead
-299
-165
-127
-130
-130
-130
Treasury
-985
-588
-571
-574
-573
-570
OZB woningen
-3.862
-3.996
-4.024
-4.024
-4.024
-4.024
OZB niet-woningen
-1.823
-1.870
-1.894
-1.894
-1.894
-1.894
Belastingen overig
-142
-101
-55
-55
-55
-55
Algemene uitkering en overige uitkeringen GF
-62.901
-64.827
-66.681
-65.824
-64.208
-64.489
Overige baten en lasten
-157
0
0
-848
-2.607
-2.220
Vennootschapsbelasting (Vpb)
0
0
0
0
0
0
Mutaties reserves
-4.593
-8.716
-1.703
-689
-344
-344
Resultaat van de rekening van baten & lasten
0
0
0
0
0
0
Totaal baten
-76.127
-81.644
-76.543
-75.548
-75.306
-75.039
Lasten
Burgerzaken
1.015
1.088
1.495
1.536
1.492
1.438
Beheer overige gebouwen en gronden
1.271
2.605
1.664
1.638
1.575
1.392
Overhead
12.050
11.810
12.205
12.314
12.195
12.189
Treasury
300
134
283
386
474
579
OZB woningen
349
266
289
289
289
289
OZB niet-woningen
160
159
179
179
179
179
Belastingen overig
114
114
113
113
113
113
Algemene uitkering en overige uitkeringen GF
5
5
6
6
6
6
Overige baten en lasten
-120
2.468
1.223
1.163
952
862
Vennootschapsbelasting (Vpb)
0
12
0
0
0
0
Mutaties reserves
7.040
1.328
1.560
630
704
698
Resultaat van de rekening van baten & lasten
3.232
0
0
0
0
0
Totaal lasten
25.416
19.988
19.017
18.254
17.979
17.745
Totaal programma 3 Bedrijfsvoering
-50.711
-61.656
-57.526
-57.294
-57.327
-57.294

Toelichting programma 3

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten per programma - Toelichting programma 3

Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven 2025 en 2026 en volgende jaren. 

Burgerzaken
Tegenover de opbrengsten die ontvangen worden voor het verstrekken van reisdocumenten voor Nederlanders woonachtig in het buitenland worden ook kosten gemaakt. De kosten bestaan onder andere uit lonen, inhuur en ICT-systemen. In 2026 zijn deze extra loonkosten doorberekend aan het taakveld. In 2025 moet deze mutatie nog doorberekend worden aan het taakveld. Dit gebeurt in de Najaarsnota 2025. 
Daarnaast neemt in algemene zin het aantal reisdocumenten in 2026 naar verwachting toe ten opzichte van 2025, wat zorgt voor zowel hogere baten als hogere lasten. Dit als gevolg van het verlengen van de duur van een reisdocument van 5 naar 10 jaar sinds 2014.
Per saldo zorgt dit op het taakveld voor een verschil van € 263.000.

Beheer overige gebouwen en gronden
Voor 2025 is er in de Voorjaarsnota 2025 incidenteel € 205.000 netto-opbrengst bij geraamd voor de verkoop van de woning aan de Bredevoortsestraatweg 110.
In 2025 is er voor aanpassing ten behoeve van het maatschappelijke deel van het pand van voormalig Schaersvoorde Dinxperlo budget beschikbaar gesteld van € 31.000. Ook wordt de boekwaarde van het maatschappelijke gedeelte van het pand afgewaardeerd met een bedrag van € 307.000. Daarnaast worden de exploitatiekosten van de diverse Gemeentelijke Opvanglocaties Oekraïne (GOO) op dit taakveld verantwoord. Net als de overige Oekraïne budgetten worden de lasten met de algemene reserve verrekend. Dit verloopt daarmee budgettair neutraal.


 
Overhead 
Op dit taakveld worden alle baten en lasten verantwoord die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces, zoals (interne) huisvesting, informatievoorziening, bestuur ondersteuning en facilitaire zaken. In de Najaarsnota 2024 is er voor de begeleiding informatiebeveiliging (€ 34.000), het opstellen van het duurzaam meerjarenonderhoudsplan (€ 50.000) en de project digitaal en aansluiten E-depot (€ 20.000) budget doorgeschoven van 2024 naar 2025. 
De overige verschillen zijn toe te rekenen aan de verschuiving van de doorbelasting van loonkosten. 
Daarnaast betreft het de mutaties ‘ICT-samenwerking’, ‘Werkkostenregeling politieke ambtsdragers’ en Reiskostenvergoeding woon-werkverkeer cao zoals toegelicht in het totaal financieel overzicht.

Voor de ICT-samenwerking wordt het budget met structureel € 146.000 verhoogd. Door een toename van het aantal accounts en daarmee ook apparatuur en toenemende licentiekosten is extra budget nodig.
Vanuit de VNG is het advies gekomen om in de administratie de loonsom voor de politieke ambtsdragers en de werknemers te splitsen. Hiermee wordt inzichtelijk hoe groot de vrije ruimte voor de politieke ambtsdragers respectievelijk de werknemers is. Op deze wijze komt de vrije ruimte van de werknemers aan hen toe en ontstaan vergelijkbare arbeidsmarktomstandigheden als in de niet-publieke sectoren. Conform dit advies is het budget structureel met € 51.000 verhoogd.

Op grond van de cao-gemeenten is de werkgever verplicht met ingang van 1 januari 2026 lokaal een regeling vast te stellen voor een vergoeding van reiskosten woon-werkverkeer. De cao bevat géén uitgewerkte regeling. Het voornemen is een regeling woon-werkverkeer te treffen, die medewerkers een hogere vergoeding geeft naarmate duurzamer én vitaler wordt gereisd. Ook wordt een verbetering van de fietsregeling onderzocht. Dit sluit aan bij de uitkomsten van de mobiliteitsscan die in 2023 uitgevoerd is door het regionale initiatief GAON. En draagt bij aan het vitaliteitsbeleid. 
Hiervoor is een raming van structureel € 200.000 opgenomen.

Treasury
De bijstelling voor de rente bestaat voornamelijk uit lagere lasten voor de langlopende leningen. Medio 2025 is de kapitaalmarktrente ongeveer 3%. Om die reden wordt in deze begroting met 3% rente rekening gehouden. Per saldo levert dit een rentevoordeel op van € 284.000 (2026), € 268.000 (2027), € 294.000 (2028) en € 215.000 (2029). Verdere toelichting over de rente is te vinden in de paragraaf financiering.

OZB-woningen en niet-woningen
De OZB-opbrengst wordt in 2026 verhoogd met 2,1%. Dit levert structureel € 123.000 per jaar op. De eigenaar van een woning met een gemiddelde WOZ-waarde betaalt hierdoor € 6,75 per jaar meer OZB. In de paragraaf Lokale heffingen is dit nader toegelicht. 

Belastingen overig
In 2022 is besloten om de hondenbelasting in vier jaar gefaseerd af te schaffen. Daarom wordt vanaf 2026 geen hondenbelasting meer geheven.
De tarieven van de overige leges worden met 2,1% verhoogd. Uitzondering daarop zijn de tarieven die gebaseerd zijn op het gemeentelijk uurtarief en/of een wettelijk (maximum)tarief. In de paragraaf Lokale heffingen is dit nader toegelicht.

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 
De uitkomsten van de doorrekening van de Meicirculaire 2025 vormt de basis voor de berekening van de algemene uitkering voor 2026 en de jaren daarna. In 2026 loopt de algemene uitkering op met afgerond € 4,9 miljoen. Voor het jaar 2027 neemt de algemene uitkering toe met € 4 miljoen. In 2028 neemt het toe met € 2,4 miljoen en in 2029 met afgerond € 3,1 miljoen. In raadsmededeling 69-2025 Meicirculaire 2025 staat een gedetailleerde verklaring van de cijfers.

Overige baten en lasten 
Aan de batenkant worden op dit taakveld de negatieve begrotingssaldo’s gepresenteerd. Het begrote positieve saldo in 2026 staat aan de lastenkant. Onvoorzien maakt ook onderdeel uit van dit taakveld. In 2026 is deze bepaald op € 350.000. 
Naast onvoorzien is er voor het Raadsprogramma 2022-2026 vanaf 2026 nog een structureel bedrag gereserveerd van € 216.000. Eventuele aanwending van dit budget volgt bij uitvoering van de acties zoals beschreven in het Uitvoeringsprogramma.

 
Vennootschapsbelasting
De afgelopen jaren is er geen vennootschapsbelasting betaald. De verwachting op dit moment is dat dit de komende jaren zo blijft. Om die reden is er voorlopig geen verschuldigde vennootschapsbelasting begroot.

Mutaties reserves
In het overzicht reserves en voorzieningen worden de reserve mutaties 2026 en volgende jaren toegelicht. Het grote verschil ten opzichte van 2025 komt voornamelijk door de toevoegingen en onttrekkingen aan de algemene reserve, reserve risico’s en de reserve overlopende posten. 

Resultaat van de rekening van baten & lasten
Op dit taakveld wordt alleen het definitieve jaarrekeningresultaat gepresenteerd. In 2024 was dit een overschot van € 3.232.000.