Programma 3 Bedrijfsvoering
1. Ontwikkelingen binnen dit programma
Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - 1. Ontwikkelingen binnen dit programmaSamen op weg naar de gemeenteraadsverkiezing 2026
In 2026 mogen inwoners opnieuw hun stem laten horen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeenteraad bepaalt de koers van onze gemeente voor de komende vier jaar, en ieders stem telt.
Het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen gebruikmaken van hun stemrecht. Daarom ligt de focus de komende tijd op het bevorderen van de opkomst en wordt er in elke buurtschap een stembureau geplaatst. Dit betekent dat er verschillende acties en activiteiten georganiseerd worden om inwoners te informeren, te motiveren en te enthousiasmeren om te gaan stemmen. Samen wordt ervoor gezorgd dat iedereen weet hoe en wanneer ze kunnen stemmen – en vooral: waarom het ertoe doet.
Herijking Dienstverleningsvisie
In 2025 is gestart met een organisatie-breed traject om de visie op dienstverlening uit 2013 te herijken. Eind 2025 moet deze visie gereed zijn. De visie wordt vanaf 2026 binnen de organisatie geïmplementeerd. Naast de visie wordt een uitvoeringsprogramma opgesteld waarin de visie wordt vertaald naar werkbare principes die in het dagelijks werk worden toegepast.
Gebiedsgericht werken
De Omgevingswet verplicht gemeenten om integraal en participatief te werken aan de fysieke leefomgeving. Dit betekent concreet: vroegtijdig en actief betrekken van inwoners, organisaties en ondernemers bij beleidsvorming, plannen en besluiten die hen raken. Ook vraagt de wet om maatwerk, waarbij beleid beter aansluit op de kenmerken en behoeften van een specifiek gebied. Niet meer werken vanuit afzonderlijke beleidssectoren maar vanuit samenhang en in nauwe samenwerking met de samenleving. Het begrip gebiedsgericht werken komt hierbij vaak in beeld. Gebiedsgericht werken is een algemene aanpak om beleid beter te laten aansluiten bij de leefwereld van inwoners, rekening houdend met ruimte voor lokale verschillen en initiatieven. Voor gebiedsgericht werken bestaat (nog) geen blauwdruk of vast model. Voor onze organisatie betekent het dat er goed nagedacht moet worden over wat bij ons past. Hoe organiseert de gemeente de verbinding met dorpen, wijken en buurtschappen? En hoe zorgt het voor balans tussen gemeentelijke regie en lokale initiatieven? De Omgevingswet is een belangrijke aanleiding om met gebiedsgericht werken aan de slag te gaan.
NIS2 Cyberbeveiligingsrichtlijn
Sinds 2020 is er in Europees verband gewerkt aan de richtlijn NIS2, de Network and Information Security directive. Deze richtlijn moet ervoor zorgen dat Europese organisaties meer werk maken van digitale weerbaarheid. De richtlijn wordt vertaald naar nationale wetgeving, die medio 2026 in werking zal treden. Dit is de Cyberbeveiligingswet.
Met de invoering van de Cyberbeveiligingswet komen er strengere eisen op het gebied van informatiebeveiliging. Gemeenten worden verplicht te werken aan het beheersen van cyberrisico’s, moeten passende bedrijfscontinuïteitsmaatregelen nemen en moeten toe gaan zien op de zogenaamde ketenveiligheid (met andere woorden toetsen dat ook onze partners veilig zijn). Deze processen dienen periodiek op effectiviteit te worden beoordeeld.
Daarnaast komt er een rapportageplicht bij een landelijke toezichthouder voor grote incidenten, zoals die er ook is bij de privacywetgeving. Indien nodig kan de toezichthouder een gemeente aan inspectie onderwerpen, om te toetsen of aan genoemde eisen wordt voldaan.
Ontwikkelingen datagedreven werken
Binnen gemeente Aalten is een duidelijke koers ingezet om datagedreven werken structureel te versterken en te verankeren binnen processen, besluitvorming en samenwerking. Naast de regionale samenwerking via DatalabGO, is er de behoefte om zelf datavraagstukken voor onze gemeente op te kunnen pakken. De vraagstukken die binnen DatalabGO worden opgepakt, betreffen vooral strategische data-analyses en onderzoek die in de meeste gevallen in samenwerking met andere partners worden uitgevoerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van zowel openbare als ingekochte data. Intern is er ook behoefte aan meer tactische en operationele analyses op onze eigen data. Denk bijvoorbeeld aan het onderbouwen van beleidskeuzes bij ruimtelijke ordening of het tijdig signaleren van hulpvragen in het sociaal domein om snel bij te kunnen sturen in de uitvoering. Hoewel datagedreven werken lange tijd als waardevolle aanvulling werd gezien, vormt het inmiddels een structurele randvoorwaarde voor toekomstgericht en maatschappelijk verantwoord beleid.
2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?1.1 Herijking Dienstverleningsvisie
Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er? - 1.1 Herijking DienstverleningsvisieDe nieuwe visie op dienstverlening is geïmplementeerd binnen de organisatie.
- A.B. Stapelkamp
1.2 Gebiedsgericht werken
Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er? - 1.2 Gebiedsgericht werkenDe mogelijkheden rondom gebiedsgericht werken binnen onze organisatie worden nader onderzocht.
- H.J. Groters
1.3 Beheer en onderheid installaties
Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er? - 1.3 Beheer en onderheid installatiesOp dit moment zijn er te veel en te diverse partijen die onze locaties beheren en onderhouden. Daarom in 2026 een aanbesteding voor Werktuigbouwkundige en Elektrotechnische installaties uitzetten om zo te komen tot een efficiencyslag.
- H. van Lochem
1.4 Renovatie ’t Slaa 5-7
Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er? - 1.4 Renovatie ’t Slaa 5-7De dubbele woning aan ’t Slaa 5-7 in Aalten wordt geschikt gemaakt voor minimaal 2 statushouders gezinnen welke al aan de gemeente Aalten zijn toegewezen.
- H. van Lochem
1.5 NIS2 Cyberbeveiligingsrichtlijn
Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er? - 1.5 NIS2 CyberbeveiligingsrichtlijnVanaf 2026 worden bestuurders (en management) via training toegerust op het gebied van cyberweerbaarheid en de eisen van de Cyberbeveiligingswet, zodat zij op een goede manier de verantwoordelijkheid kunnen nemen die van hen wordt gevraagd.
- A.B. Stapelkamp
1.6 NIS2 Cyberbeveiligingsrichtlijn
Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er? - 1.6 NIS2 CyberbeveiligingsrichtlijnVanaf 2026 wordt cyberweerbaarheid meer opgepakt in lijn met de risicogerichte aanpak van NIS2.
- A.B. Stapelkamp
-
De vereiste processen, inclusief het toezicht op de effectiviteit ervan, worden opgezet.- A.B. Stapelkamp
1.7 Datagedreven werken
Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er? - 1.7 Datagedreven werkenHet versterken van de technische informatievoorziening voor het datagedreven werken
- H. van Lochem
1.8 Datagedreven werken
Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er? - 1.8 Datagedreven werkenOrganisatorische samenwerking van en binnen gemeente Aalten rond informatie gestuurd werken binnen de gemeente Aalten.
- H. van Lochem
Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven
Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijvenDe toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven 2025 en 2026 en volgende jaren is opgenomen in de bijlagen van dit boekwerk in het overzicht van baten en lasten per programma
Overzicht middelen per taakveld
Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - Overzicht middelen per taakveldDit programma is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
Programma 3 Bedrijfsvoering |
Werkelijk 2024 |
Raming na wijziging 2025 |
Begroot 2026 |
Begroot 2027 |
Begroot 2028 |
Begroot 2029 |
|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
||||||
Burgerzaken |
-688 |
-816 |
-960 |
-982 |
-943 |
-785 |
Beheer overige gebouwen en gronden |
-677 |
-565 |
-528 |
-528 |
-528 |
-528 |
Overhead |
-299 |
-165 |
-127 |
-130 |
-130 |
-130 |
Treasury |
-985 |
-588 |
-571 |
-574 |
-573 |
-570 |
OZB woningen |
-3.862 |
-3.996 |
-4.024 |
-4.024 |
-4.024 |
-4.024 |
OZB niet-woningen |
-1.823 |
-1.870 |
-1.894 |
-1.894 |
-1.894 |
-1.894 |
Belastingen overig |
-142 |
-101 |
-55 |
-55 |
-55 |
-55 |
Algemene uitkering en overige uitkeringen GF |
-62.901 |
-64.827 |
-66.681 |
-65.824 |
-64.208 |
-64.489 |
Overige baten en lasten |
-157 |
0 |
0 |
-848 |
-2.607 |
-2.220 |
Vennootschapsbelasting (Vpb) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Mutaties reserves |
-4.593 |
-8.716 |
-1.703 |
-689 |
-344 |
-344 |
Resultaat van de rekening van baten & lasten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal baten |
-76.127 |
-81.644 |
-76.543 |
-75.548 |
-75.306 |
-75.039 |
Lasten |
||||||
Burgerzaken |
1.015 |
1.088 |
1.495 |
1.536 |
1.492 |
1.438 |
Beheer overige gebouwen en gronden |
1.271 |
2.605 |
1.664 |
1.638 |
1.575 |
1.392 |
Overhead |
12.050 |
11.810 |
12.205 |
12.314 |
12.195 |
12.189 |
Treasury |
300 |
134 |
283 |
386 |
474 |
579 |
OZB woningen |
349 |
266 |
289 |
289 |
289 |
289 |
OZB niet-woningen |
160 |
159 |
179 |
179 |
179 |
179 |
Belastingen overig |
114 |
114 |
113 |
113 |
113 |
113 |
Algemene uitkering en overige uitkeringen GF |
5 |
5 |
6 |
6 |
6 |
6 |
Overige baten en lasten |
-120 |
2.468 |
1.223 |
1.163 |
952 |
862 |
Vennootschapsbelasting (Vpb) |
0 |
12 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Mutaties reserves |
7.040 |
1.328 |
1.560 |
630 |
704 |
698 |
Resultaat van de rekening van baten & lasten |
3.232 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal lasten |
25.416 |
19.988 |
19.017 |
18.254 |
17.979 |
17.745 |
Totaal programma 3 Bedrijfsvoering |
-50.711 |
-61.656 |
-57.526 |
-57.294 |
-57.327 |
-57.294 |