Programma 3 Bedrijfsvoering

1. Ontwikkelingen binnen dit programma

Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - 1. Ontwikkelingen binnen dit programma

Samen op weg naar de gemeenteraadsverkiezing 2026
In 2026 mogen inwoners opnieuw hun stem laten horen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeenteraad bepaalt de koers van onze gemeente voor de komende vier jaar, en ieders stem telt.
Het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen gebruikmaken van hun stemrecht. Daarom ligt de focus de komende tijd op het bevorderen van de opkomst en wordt er in elke buurtschap een stembureau geplaatst. Dit betekent dat er verschillende acties en activiteiten georganiseerd worden om inwoners te informeren, te motiveren en te enthousiasmeren om te gaan stemmen. Samen wordt ervoor gezorgd dat iedereen weet hoe en wanneer ze kunnen stemmen – en vooral: waarom het ertoe doet.

Herijking Dienstverleningsvisie
In 2025 is gestart met een organisatie-breed traject om de visie op dienstverlening uit 2013 te herijken. Eind 2025 moet deze visie gereed zijn. De visie wordt vanaf 2026 binnen de organisatie geïmplementeerd. Naast de visie wordt een uitvoeringsprogramma opgesteld waarin de visie wordt vertaald naar werkbare principes die in het dagelijks werk worden toegepast.

Gebiedsgericht werken
De Omgevingswet verplicht gemeenten om integraal en participatief te werken aan de fysieke leefomgeving. Dit betekent concreet: vroegtijdig en actief betrekken van inwoners, organisaties en ondernemers bij beleidsvorming, plannen en besluiten die hen raken. Ook vraagt de wet om maatwerk, waarbij beleid beter aansluit op de kenmerken en behoeften van een specifiek gebied. Niet meer werken vanuit afzonderlijke beleidssectoren maar vanuit samenhang en in nauwe samenwerking met de samenleving. Het begrip gebiedsgericht werken komt hierbij vaak in beeld. Gebiedsgericht werken is een algemene aanpak om beleid beter te laten aansluiten bij de leefwereld van inwoners, rekening houdend met ruimte voor lokale verschillen en initiatieven. Voor gebiedsgericht werken bestaat (nog) geen blauwdruk of vast model. Voor onze organisatie betekent het dat er goed nagedacht moet worden over wat bij ons past. Hoe organiseert de gemeente de verbinding met dorpen, wijken en buurtschappen? En hoe zorgt het voor balans tussen gemeentelijke regie en lokale initiatieven? De Omgevingswet is een belangrijke aanleiding om met gebiedsgericht werken aan de slag te gaan.

NIS2 Cyberbeveiligingsrichtlijn
Sinds 2020 is er in Europees verband gewerkt aan de richtlijn NIS2, de Network and Information Security directive. Deze richtlijn moet ervoor zorgen dat Europese organisaties meer werk maken van digitale weerbaarheid. De richtlijn wordt vertaald naar nationale wetgeving, die medio 2026 in werking zal treden. Dit is de Cyberbeveiligingswet.
Met de invoering van de Cyberbeveiligingswet komen er strengere eisen op het gebied van informatiebeveiliging. Gemeenten worden verplicht te werken aan het beheersen van cyberrisico’s, moeten passende bedrijfscontinuïteitsmaatregelen nemen en moeten toe gaan zien op de zogenaamde ketenveiligheid (met andere woorden toetsen dat ook onze partners veilig zijn). Deze processen dienen periodiek op effectiviteit te worden beoordeeld.
Daarnaast komt er een rapportageplicht bij een landelijke toezichthouder voor grote incidenten, zoals die er ook is bij de privacywetgeving. Indien nodig kan de toezichthouder een gemeente aan inspectie onderwerpen, om te toetsen of aan genoemde eisen wordt voldaan. 

Ontwikkelingen datagedreven werken
Binnen gemeente Aalten is een duidelijke koers ingezet om datagedreven werken structureel te versterken en te verankeren binnen processen, besluitvorming en samenwerking. Naast de regionale samenwerking via DatalabGO, is er de behoefte om zelf datavraagstukken voor onze gemeente op te kunnen pakken. De vraagstukken die binnen DatalabGO worden opgepakt, betreffen vooral strategische data-analyses en onderzoek die in de meeste gevallen in samenwerking met andere partners worden uitgevoerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van zowel openbare als ingekochte data. Intern is er ook behoefte aan meer tactische en operationele analyses op onze eigen data. Denk bijvoorbeeld aan het onderbouwen van beleidskeuzes bij ruimtelijke ordening of het tijdig signaleren van hulpvragen in het sociaal domein om snel bij te kunnen sturen in de uitvoering. Hoewel datagedreven werken lange tijd als waardevolle aanvulling werd gezien, vormt het inmiddels een structurele randvoorwaarde voor toekomstgericht en maatschappelijk verantwoord beleid.

2. Welke concrete doelstellingen zijn er?

Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?

1.1 Herijking Dienstverleningsvisie

Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er? - 1.1 Herijking Dienstverleningsvisie

De nieuwe visie op dienstverlening is geïmplementeerd binnen de organisatie.

  • A.B. Stapelkamp

1.2 Gebiedsgericht werken

Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er? - 1.2 Gebiedsgericht werken

De mogelijkheden rondom gebiedsgericht werken binnen onze organisatie worden nader onderzocht.

  • H.J. Groters

1.3 Beheer en onderheid installaties

Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er? - 1.3 Beheer en onderheid installaties

Op dit moment zijn er te veel en te diverse partijen die onze locaties beheren en onderhouden. Daarom in 2026 een aanbesteding voor Werktuigbouwkundige en Elektrotechnische installaties uitzetten om zo te komen tot een efficiencyslag. 

  • H. van Lochem

1.4 Renovatie ’t Slaa 5-7

Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er? - 1.4 Renovatie ’t Slaa 5-7

De dubbele woning aan ’t Slaa 5-7 in Aalten wordt geschikt gemaakt voor minimaal 2 statushouders gezinnen welke al aan de gemeente Aalten zijn toegewezen.

  • H. van Lochem

1.5 NIS2 Cyberbeveiligingsrichtlijn

Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er? - 1.5 NIS2 Cyberbeveiligingsrichtlijn

Vanaf 2026 worden bestuurders (en management) via training toegerust op het gebied van cyberweerbaarheid en de eisen van de Cyberbeveiligingswet, zodat zij op een goede manier de verantwoordelijkheid kunnen nemen die van hen wordt gevraagd.

  • A.B. Stapelkamp

1.6 NIS2 Cyberbeveiligingsrichtlijn

Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er? - 1.6 NIS2 Cyberbeveiligingsrichtlijn

Vanaf 2026 wordt cyberweerbaarheid meer opgepakt in lijn met de risicogerichte aanpak van NIS2.

  • A.B. Stapelkamp

1.8 Datagedreven werken

Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - 2. Welke concrete doelstellingen zijn er? - 1.8 Datagedreven werken

Organisatorische samenwerking van en binnen gemeente Aalten rond informatie gestuurd werken binnen de gemeente Aalten.

  • H. van Lochem

Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven

Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven

De toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven 2025 en 2026 en volgende jaren is opgenomen in de bijlagen van dit boekwerk in het overzicht van baten en lasten per programma

Overzicht middelen per taakveld

Terug naar navigatie - Programma 3 Bedrijfsvoering - Overzicht middelen per taakveld

Dit programma is opgebouwd uit de volgende onderdelen: 

Programma 3 Bedrijfsvoering
Werkelijk 2024
Raming na wijziging 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Begroot 2028
Begroot 2029
Baten
Burgerzaken
-688
-816
-960
-982
-943
-785
Beheer overige gebouwen en gronden
-677
-565
-528
-528
-528
-528
Overhead
-299
-165
-127
-130
-130
-130
Treasury
-985
-588
-571
-574
-573
-570
OZB woningen
-3.862
-3.996
-4.024
-4.024
-4.024
-4.024
OZB niet-woningen
-1.823
-1.870
-1.894
-1.894
-1.894
-1.894
Belastingen overig
-142
-101
-55
-55
-55
-55
Algemene uitkering en overige uitkeringen GF
-62.901
-64.827
-66.681
-65.824
-64.208
-64.489
Overige baten en lasten
-157
0
0
-848
-2.607
-2.220
Vennootschapsbelasting (Vpb)
0
0
0
0
0
0
Mutaties reserves
-4.593
-8.716
-1.703
-689
-344
-344
Resultaat van de rekening van baten & lasten
0
0
0
0
0
0
Totaal baten
-76.127
-81.644
-76.543
-75.548
-75.306
-75.039
Lasten
Burgerzaken
1.015
1.088
1.495
1.536
1.492
1.438
Beheer overige gebouwen en gronden
1.271
2.605
1.664
1.638
1.575
1.392
Overhead
12.050
11.810
12.205
12.314
12.195
12.189
Treasury
300
134
283
386
474
579
OZB woningen
349
266
289
289
289
289
OZB niet-woningen
160
159
179
179
179
179
Belastingen overig
114
114
113
113
113
113
Algemene uitkering en overige uitkeringen GF
5
5
6
6
6
6
Overige baten en lasten
-120
2.468
1.223
1.163
952
862
Vennootschapsbelasting (Vpb)
0
12
0
0
0
0
Mutaties reserves
7.040
1.328
1.560
630
704
698
Resultaat van de rekening van baten & lasten
3.232
0
0
0
0
0
Totaal lasten
25.416
19.988
19.017
18.254
17.979
17.745
Totaal programma 3 Bedrijfsvoering
-50.711
-61.656
-57.526
-57.294
-57.327
-57.294