Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Algemeen
Terug naar navigatie - Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing - AlgemeenDeze paragraaf geeft een overzicht van die risico's, waarvoor geen of onvoldoende dekking is gegeven via een verzekering een reserve of een voorziening. Reguliere geringe risico's worden niet opgenomen, daarvoor is de begroting. Van de niet of onvoldoende gedekte risico's wordt via kans en geschatte schade de benodigde weerstandscapaciteit gepresenteerd.
Die benodigde capaciteit wordt vergeleken met de aanwezige weerstandscapaciteit. De ratio (in welke vorm dan ook) wordt weerstandsvermogen genoemd. De paragraaf moet daarbij ook aangeven wat het beleid is gericht op de dekking van risico’s, het voorkomen en het oplossen hiervan.
De paragraaf weerstandsvermogen geeft dus inzicht in:
• De mate waarin de gemeente belangrijke financiële risico’s loopt;
• De financiële buffer (weerstandscapaciteit) die zij daarvoor achter de hand heeft.
De risico’s boven de € 250.000 staan in deze paragraaf. Daaronder zijn ze zeker ook van belang, maar moeten in de reguliere P&C cyclus worden opgevangen.
Voor de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit worden de risico’s met een financieel negatief gevolg als onderstaand meegerekend:
1. Risico’s met een structureel gevolg worden niet afzonderlijk verhoogd met een opslagfactor;
2. Er wordt een zekerheidspercentage (kans dat het zich voordoet) van 90% gekozen;
3. De uitkomst van de benodigde totale weerstandscapaciteit wordt vermenigvuldigd met 1.
De weerstandscapaciteit wordt afgezonderd van de algemene reserve, maar blijft wel onderdeel daarvan. Binnen de vastgestelde bandbreedte van 1 miljoen wijzigt deze niet.
Voor een beoordeling van het weerstandsvermogen worden in deze paragraaf de bedoelde risico’s geconfronteerd met de aanwezige weerstandscapaciteit.
1. Weerstandscapaciteit
Terug naar navigatie - Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing - 1. WeerstandscapaciteitDe weerstandcapaciteit bestaat uit de middelen en mogelijkheden waarover de gemeente beschikt om niet voorziene lasten te dekken, zonder dat de begroting (toewijzen van middelen) en het beleid (geformuleerde doelstellingen) aangepast moet worden. Het gaat om elementen waarmee tegenvallers bekostigd kunnen worden, zoals de algemene reserve, reserve zonder bestemming, reserve grondexploitatie, onbenutte belastingcapaciteit en de post onvoorziene uitgaven. Onderscheid wordt gemaakt in incidentele en structurele weerstandscapaciteit. Onder incidentele weerstandscapaciteit wordt verstaan de capaciteit die de gemeente heeft om eenmalige tegenvallers op te vangen, onder structurele weerstandscapaciteit worden de middelen verstaan die permanent inzetbaar zijn om tegenvallers op te vangen.
Bedragen x € 1.000 |
||
|---|---|---|
Bepaling van de weerstandscapaciteit |
||
Incidentele weerstandscapaciteit |
||
Rekeningresultaat |
Het positieve resultaat |
484 |
Vrij aanwendbare algemene reserve |
De algemene reserve is de reserve waaraan de raad geen specifieke bestemming heeft gegeven en die een financiële bufferfunctie heeft. Deze reserve bestaat uit de algemene reserve en de reserve risico. Op dit moment is er nog niets bestemd. |
20.109 |
Bestemmingsreserves |
Deze reserves zijn beklemd maar kunnen in geval van hoge nood wel ingezet worden. |
9.118 |
Stille reserve-effecten |
De stille reserve in deze financiële vaste activa wordt niet meegenomen in de berekening, omdat de verhandelbaarheid van deze aandelen (Alliander, Vitens, BNG en ROVA) zeer beperkt is. |
0 |
Stille reserve activa |
Deze stille reserve bestaat uit de bezittingen waarvan de waarde bij verkoop hoger is dan de boekwaarde. Op basis van ervaring zetten we een derde deel in. |
1.210 |
Totaal incidentele weerstandscapaciteit |
30.921 |
|
Structurele weerstandscapaciteit |
||
Onbenutte belastingcapaciteit |
Hieronder wordt voor de OZB de ruimte opgenomen die er is tussen onze eigen tarieven en de normtarieven voor de zogenaamde artikel 12 gemeenten. De overige belastingen/heffingen zijn kostendekkend of van geringe betekenis. |
5.057 |
Rentebaten algemene reserve vrij besteedbaar |
Aangezien geen rente meer toegevoegd wordt aan de reserves is inzet niet mogelijk. |
0 |
Onvoorzien (structureel) |
350 |
|
Totaal structurele weerstandscapaciteit |
5.407 |
|
Totaal beschikbare weerstandscapaciteit |
36.328 |
|
2. Risico's
Terug naar navigatie - Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing - 2. Risico'sHet hebben van risico’s is inherent aan het uitoefenen van een organisatie zoals een gemeente. Het is echter van belang deze risico’s te kennen en hier goede maatregelen voor te treffen (verzekeren) dan wel risico’s te wegen bij het aangaan ervan of hier tijdig op in te spelen. Een overzicht van de risico’s wordt steeds geactualiseerd. De basis daarvoor zijn de teams en de medewerkers. Alle risico’s worden beschreven en gekwantificeerd in een groslijst.
De grootste risico’s, boven de € 250.000 worden afzonderlijk genoemd in deze nota.
Bij een zekerheidsniveau van 90% is de aan te houden reserve voor de gemeente Aalten volgens de nieuwe berekening € 4,45 miljoen. Dit houdt in dat, als de gemeente Aalten dit bedrag als reserve op haar balans aanhoudt, zij in 90 van de 100 jaar voldoende risicoreserves heeft om de schades op te vangen. In de begroting zijn de meest actuele risico’s opgenomen.
Risico’s boven de € 250.000 |
Mogelijk gevolg |
|
|---|---|---|
Budgettaire tekorten bij (verbonden) partijen waar door de gemeente uitbestede gemeentelijke taken zijn neergelegd |
Politieke druk om financiële steun te |
250 |
bieden of mee te moeten in een bij meerderheid genomen Regio-besluit |
||
Integriteit/intimidatie/grensoverschrijdende problemen |
Gevolgschades |
250 |
Virusaanvallen op ICT-gebied, |
Dataverlies en herstelkosten |
2.000 |
hacks, thuiswerken, datalekken |
Mogelijke afkoopsom |
|
Gevolgschades |
||
Natuur en flora, klimaat, rampen |
Weersinvloeden, droogte bomen, exoten en dergelijke ook overige calamiteiten boven de verzekerde waarde |
250 |
Bodemsanering |
Drugsafval, Slakken en PFAS |
250 |
Nieuwkomers, taakstelling uit Spreidingswet |
Tekort opvang |
250 |
Extra aanwijzingen Rijk |
||
Extra vraag onderwijs, leerlingenvervoer en zorgbehoefte |
||
Wachtgeld wethouders: bij stoppen 1 of meerdere wethouders ongeacht reden |
Voor zittende wethouders mag volgens het BBV geen voorziening meer bestaan |
700 |
Gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid |
Eigen risicodrager WGA/gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid |
500 |
personeel |
||
Totaal van de ingeschatte risico’s boven de € 250.000 |
4.450 |
|
Het terugbrengen van de reserves naar dit niveau is niet wenselijk, aangezien er niet voorzienbare toekomstige ontwikkelingen zijn die mogelijk leiden tot additionele risico’s in de toekomst. Een aanvullende buffer is daarom gewenst. Deze noodzakelijke buffer is op basis van ervaring opgenomen voor een percentage van het begrotingstotaal. Dit komt neer op een buffer van € 8 miljoen.
3. Weerstandsvermogen
Terug naar navigatie - Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing - 3. WeerstandsvermogenHet vermogen van een gemeente om tegenvallers op te vangen zonder dat de continuïteit van deze gemeente in gevaar komt. Dit wordt uitgedrukt als de verhouding tussen de beschikbare en de benodigde weerstandscapaciteit. Het weerstandsvermogen is van belang voor het bepalen van de gezondheid van de financiële positie van onze gemeente voor het begrotingsjaar, maar ook voor de meerjarenraming.
Ratio weerstandsvermogen 2026 = |
Beschikbare weerstandscapaciteit |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Benodigde weerstandscapaciteit |
||||||||
Weerstandscapaciteit, incidenteel |
30.921 |
|||||||
Weerstandscapaciteit, structureel |
5.407 |
|||||||
Totaal beschikbare weerstandscapaciteit |
36.328 |
|||||||
Gekwantificeerde risico’s |
4.450 |
|||||||
Totale benodigde weerstandscapaciteit |
4.450 |
|||||||
Saldo/overschot |
31.878 |
|||||||
Ratio onder andere gehanteerd door provincie |
8,16 |
|||||||
>2 |
Uitstekend |
1,0 - 1,4 |
voldoende |
0,6 - 0,8 |
Onvoldoende |
|||
1,4 - 2,0 |
Ruim voldoende |
0,8 - 1,0 |
Matig |
< 0,6 |
Ruim Onvoldoende |
|||
De uitkomst van de ratio (8,16) is uitstekend en wat hoger dan de jaarrekening 2024 (6,76). Dit komt met name door een verlaging van de gekwantificeerde risico’s. Hierbij moet opgemerkt worden dat deze ratio altijd een momentopname betreft. De ratio lijkt en is mooi, maar de solvabiliteit van de gemeente houdt nog niet over, zie ook onderstaand. In de nota wordt dan ook gesteld dat hier de komende jaren aandacht voor moet zijn en blijven. We streven naar een getal boven de 50% voor de solvabiliteit.
Verplichte kengetallen
Terug naar navigatie - Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing - Verplichte kengetallenOnderstaande kengetallen helpen bij het verkrijgen van inzicht in de financiële positie van een gemeente. Deze kengetallen geven aan hoe we er als gemeente voor staan. De categorieën zijn gebaseerd op de norm van de provincie (groen is voldoende, oranje matig en rood onvoldoende).
Verplicht voorgeschreven |
Werkelijk 2024 |
Raming na wijziging 2025 |
Begroot 2026 |
Begroot 2027 |
Begroot 2028 |
Begroot 2029 |
|---|---|---|---|---|---|---|
kengetallen |
||||||
1a. Netto schuldquote (NS) |
24,30% |
41,10% |
52,90% |
58,20% |
58,00% |
57,60% |
1b. NS gecorrigeerd voor alle leningen |
12,80% |
30,50% |
41,80% |
46,90% |
46,90% |
46,40% |
2. Solvabiliteitsratio |
44,20% |
34,10% |
30,40% |
28,80% |
27,20% |
26,10% |
3. Structurele exploitatieruimte |
-2,40% |
-0,60% |
1,10% |
-0,40% |
-2,30% |
-1,90% |
4. Grondexploitatie |
0,70% |
1,70% |
0,60% |
0,40% |
-0,90% |
-0,90% |
5. Belastingcapaciteit |
68,30% |
70,50% |
76,40% |
76,40% |
76,40% |
76,40% |
6. Liquiditeit |
1,14 |
0,51 |
0,5 |
0,5 |
0,51 |
0,58 |
Norm provincie Gelderland
Terug naar navigatie - Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing - Norm provincie GelderlandNorm provincie Gelderland |
Categorie A |
Categorie B |
Categorie C |
|
|---|---|---|---|---|
1a. |
Netto schuldquote (NS) |
tot 90% |
tussen 90% tot 135% |
hoger dan 135% |
1b. |
NS gecorrigeerd voor alle leningen |
tot 90% |
tussen 90% tot 135% |
hoger dan 135% |
2. |
Solvabiliteitsratio |
hoger dan 50% |
tussen 20% tot 50% |
kleiner dan 20% |
3. |
Structurele exploitatieruimte |
begroting en meer-jaren hoger dan 0% |
begroting of meerjaren hoger dan 0% |
begroting en meer-jaren kleiner dan 0% |
4. |
Grondexploitatie |
tot 20% |
tussen 20% tot 35% |
hoger dan 35% |
5. |
Belastingcapaciteit |
tot 95% |
tussen 95% tot 105% |
hoger dan 105% |
Toelichting verplichte kengetallen
Terug naar navigatie - Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing - Toelichting verplichte kengetallenDe solvabiliteitsratio geeft weer in hoeverre gemeentelijke bezittingen met eigen middelen betaald/gefinancierd zijn. Die ratio neemt steeds verder af, als gevolg van de tekorten in 2026, 2027 en 2028. Kanttekening bij de kengetallen is dat het altijd momentopnames zijn en blijven.