Paragraaf Lokale heffingen

Algemeen

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Algemeen

In de paragraaf lokale heffingen wordt ingegaan op de ontwikkelingen van de verschillende belastingen en heffingen en de consequenties voor onze inwoners en ondernemers. Daarbij wordt aandacht besteed aan de totstandkoming van de tarieven en de beleidskeuzes die daaraan ten grondslag liggen. Verder wordt inzicht gegeven in de mate van kostendekking van een heffing. 

Voor de lokale heffingen zijn de onderwerpen zoals die genoemd zijn bij het vaststellen van de kaders van de begroting 2026, als uitgangspunt genomen. Voor de OZB is een opbrengstverhoging van 2,1% geraamd. De overige leges en rechten worden eveneens met 2,1% verhoogd. Dit percentage is conform de index uit de meicirculaire 2025. 
Uitzondering hierop zijn de afvalstoffenheffing en de rioolheffing, waarvoor 100% kostendekkendheid wordt aangehouden. De hondenbelasting wordt vanaf 2026 niet meer geheven.

Wettelijke bepalingen
In de Gemeentewet staan de lokale heffingen die een gemeente mag heffen opgesomd. Deze heffingen worden verdeeld in algemene belastingen en rechten. De algemene belastingen zijn: onroerendezaakbelasting, reclamebelasting, forensenbelasting en toeristenbelasting. De opbrengsten van deze belastingen zijn door een gemeente vrij te besteden. De rechten zijn: afvalstoffenheffing, rioolheffing en diverse leges en overige rechten voor dienstverlening op verzoek. De tarieven van deze rechten moeten zodanig worden vastgesteld dat de opbrengsten de kosten voor het verlenen van de diensten niet overschrijden. Op grond van het BBV is een gemeente daarom verplicht een kostenonderbouwing op te nemen waaruit de maximale kostendekkendheid van 100% blijkt.

Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen
bedragen x € 1.000
Overzicht belastingen en heffingen
2026
2025
Onroerendezaakbelasting (OZB)
5.910
5.789
Afvalstoffenheffing
2.196
1.977
Rioolheffing
2.484
2.115
Hondenbelasting
0
55
Reclamebelasting
55
55
Forensenbelasting
112
109
Toeristenbelasting
173
169
Marktgeld
22
21
Secretarieleges
1.234
715
Bouwleges
208
103
Begraafrechten
328
321
Totaal
12.722
11.429

Ontwikkeling van de lokale heffingen

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Ontwikkeling van de lokale heffingen

Onroerendezaakbelasting (OZB)
De OZB zorgt voor de hoogste belastingopbrengst en wordt gesplitst in een eigenaarsdeel (woningen en niet-woningen) en een gebruikersdeel (niet-woningen). De grondslag van de aanslag is de vastgestelde WOZ-waarde van de onroerende zaak. Voor het belastingjaar 2026 geldt een WOZ-waarde naar waarde peildatum 1 januari 2025. Voor deze begroting zijn alle mutaties van dit moment en een gemiddelde waardeontwikkeling van woningen van 10,4% meenomen. Voor het nieuwe tijdvak bedraagt de gemiddelde waarde van een woning ongeveer € 377.425 (2025 € 341.870). De OZB-opbrengst wordt met 2,1% verhoogd. De voorgestelde tarieven zijn:

Tarieven onroerendezaakbelasting (OZB)
2026
2025
Woningen
- eigenaarsdeel
0,0873%
0,0952%
Niet – woningen
- eigenaarsdeel
0,2042%
0,2044%
- gebruikersdeel
0,1525%
0,1527%

De gemiddelde waardestijging van een woning bedraagt 10,4% en is in de berekening van de tarieven verwerkt. De tarieven voor de niet-woningen worden aangepast aan een gemiddelde waardestijging van 2%. In de raadsvergadering van december 2025 wordt de verordening OZB vastgesteld. Op dat moment zijn de definitieve WOZ-waarden bekend. Als daartoe aanleiding is, worden de tarieven bijgesteld.

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Afvalstoffenheffing

Een gemeente heeft de wettelijke plicht tot het inzamelen van (huishoudelijk) afval bij huishoudens en mag de kosten daarvan verhalen op de burger. In de gemeente Aalten wordt het omgekeerd inzamelen toegepast. Naast het vastrecht, wordt alleen een afrekening verzonden voor het aantal aanbiedingen of ledigingen van restafval. Het gemiddelde aantal aanbiedingen van een huisvuilzak of ledigingen van een restafvalcontainer is 12 huisvuilzakken of 5 ledigingen per jaar.

De kosten voor het inzamelen van huishoudelijk afval zijn gestegen en daarbij zijn door nieuwe landelijke afspraken met Verpact de vergoeding voor de inzameling van PM gedaald. Net als de vergoeding voor het inzamelen van textiel.
Door een veranderde financieringssystematiek bij ROVA is de gemeente Aalten vanaf 2023 tot en met 2025 jaarlijks gecompenseerd op de kosten. Dit is met ingang van 2026 komen te vervallen. Dit leidt naast de jaarlijkse indexering tot extra stijging van de kosten.

Tarieven afvalstoffenheffing (in €)
2026
2025
Vastrecht per huishouden
141,00
129,00
Per aanbieding van een huisvuilzak 40 liter
2,68
2,45
Per lediging van een restcontainer 140 liter
9,29
8,50
Per lediging van een restcontainer 240 liter
15,96
14,60

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Rioolheffing

De riool- en waterzorgheffing wordt geheven voor de kosten van het onderhoud van de riolering maar ook voor de kosten van afvoer van afvloeiend regenwater en overtollig grondwater. Daarnaast wordt gewerkt aan een riolerings- en watersysteem dat beter bestand is tegen klimaatverandering.
Voor 2026 worden de tarieven met 19% verhoogd. In het water-, riolerings- en klimaatprogramma (WRKP) welke is vastgesteld op 27 mei 2025 is een stijging van 10% van het tarief opgenomen waarbij de jaarlijkse indexatie nog aan toe wordt gevoegd. Door hogere exploitatielasten en lagere opbrengst rioolheffing in 2024 is de stand van de voorziening op 31 december 2024 lager dan verwacht. Dit betekent dat de voorziening rioolheffing onvoldoende is om de stijgende kosten op te vangen. Hierdoor ontstaat er een totale stijging van het tarief met 19%
De aanslagen worden berekend op basis van het werkelijke waterverbruik en worden via de waternota van Vitens geheven en geïnd.

Tarieven rioolheffing (in €)
2026
2025
Tot 2.500 m³, per m³ afvalwater
1,82
1,53
Van 2.500 m³ tot 5.000 m³, per m³
1,39
1,17
Boven 5.000 m³, per 1.000 m³
91,93
77,25
Per m² verharde oppervlakte
0,69
0,58

Reclamebelasting

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Reclamebelasting

De gemeente int reclamebelasting bij ondernemers in de winkelgebieden in Aalten en Dinxperlo. De opbrengst wordt ter beschikking gesteld aan de ondernemersfondsen in beide kernen en zij organiseren daarmee allerlei activiteiten in die gebieden. 

Tarief reclamebelasting (in €)
2026
2025
Gebied Aalten, vast bedrag per object
509,00
499,00
Gebied Dinxperlo, vast bedrag per object
406,00
398,00

Toeristenbelasting en forensenbelasting

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Toeristenbelasting en forensenbelasting

Voor de toeristenbelasting 2026 voeren we een tariefverhoging van 2,1% door. Daarmee komt het tarief per persoon per overnachting € 1,58. Afgesproken is dat het tarief pas bij een veelvoud € 0,05 wordt verhoogd, daarom blijft het tarief 2026 op € 1,55 staan.
Dit werkt ook door in het forfaitaire tarief en in de eerste trede van de forensenbelasting.

In 2026 evalueren we de verordeningen toeristenbelasting en forensenheffing. We kijken naar budget neutrale mogelijkheden om de verordeningen eenvoudiger en beter handhaafbaar te maken. Hierbij zetten we in op minder administratieve lastendruk voor bedrijven en gemeente. We kijken hierbij naar mogelijkheden voor regionale afstemming. Om die reden is er voor 2027 nog geen tariefberekening mogelijk.

Tarief toeristenbelasting (in €)
2026
2025
Tarief per persoon per overnachting
1,55
1,55
Forfaitair tarief
225,00
225,00
Tarieven forensenbelasting (in €)
2026
2025
Waarde object
€ 30.000,00 of minder
225
225
€ 30.001,00 t/m € 60.000,00
241
237
€ 60.001,00 t/m € 120.000,00
324
318
€ 120.001,00 t/m € 180.000,00
402
394
€ 180.001,00 t/m € 240.000,00
487
477
€ 240.001,00 t/m € 300.000,00
578
567
€ 300.001,00 t/m € 360.000,00
654
641
€ 360.001,00 en meer
823
807

Hondenbelasting en overige leges/tarieven

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Hondenbelasting en overige leges/tarieven

In 2022 is besloten om de hondenbelasting in vier jaar gefaseerd af te schaffen. Daarom wordt vanaf 2026 geen hondenbelasting meer geheven. 

Secretarieleges 
Door het verstrekken van reisdocumenten voor Nederlanders woonachtig in het buitenland zijn de secretarie-leges in 2026 fors gestegen. Dit komt doordat dit in de begroting 2025 nog niet voorzien was. Dit verklaart het verschil ten opzichte van 2025.

Overige leges/tarieven
De tarieven van de overige leges worden met 2,1% verhoogd. Uitzondering daarop zijn de tarieven die gebaseerd zijn op het gemeentelijk uurtarief en/of een wettelijk (maximum)tarief.

Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven

De tarieven voor de afvalstoffenheffing, rioolheffing, lijkbezorgingsrechten, marktgelden en leges dienen zodanig te worden vastgesteld dat de opbrengsten de kosten voor het verlenen van de diensten niet overschrijden. Hieronder hebben we dat inzichtelijk gemaakt. 

bedragen x € 1.000
Afvalstoffenheffing
Bedrag
Dekking
Rioolheffing
Bedrag
Dekking
Lasten afvalstoffenheffing
1.272
Lasten riolering
1.579
Overhead
535
Overhead
643
BTW
404
BTW
262
Onttrekking voorziening
0
Onttrekking voorziening
0
Totale kosten
2.211
Totale kosten
2.484
Opbrengst afvalstoffenheffing
2.211
Opbrengst rioolheffing
2.484
Totale opbrengsten
2.211
Totale opbrengsten
2.484
Dekking
100%
Dekking
100%
Lijkbezorgingsrechten
Bedrag
Dekking
Marktgeld
Bedrag
Dekking
Lasten begraafplaats
295
Lasten markt
51
Overhead
114
Overhead
15
Totale kosten
409
Totale kosten
66
Opbrengst lijkbezorgingsrechten (inclusief luidrechten)
328
Opbrengst marktgeld
22
Totale opbrengsten
328
Totale opbrengsten
22
Dekking
79%
Dekking
29%
bedragen x € 1.000
Hoofdstuk
Onderwerp
Toe te rekenen
Overhead
Totaal
Baten
Dekking
Titel 1 Algemene dienstverlening
1
Burgerlijke stand
55
25
80
25
31%
2
Reisdocumenten en Nederlandse identiteit
567
232
799
298
37%
3
Rijbewijzen
205
80
285
166
58%
4
Verstrekking uit de Basisregistratie personen (BRP)
6
3
9
5
56%
5 t/m 17
Diversen
139
6
145
11
8%
Subtotaal titel 1
972
346
1.318
505
38%
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
3
Omgevingsvergunning
409
120
529
358
68%
7
Bestemmingsplannen
18
0
18
13
72%
1,2,4,5,6,8
Diversen
0
0
0
0
Subtotaal titel 2
427
120
547
371
68%
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
2
Organiseren evenementen of markten
121
65
186
15
8%
5A
Algemene verordening Ondergrondse infrastructuren
102
12
114
95
83%
Subtotaal titel 3
223
77
300
110
37%
Eindtotaal
1.622
543
2.165
986
46%

Bij het vaststellen van de legestarieven is maximaal 100% kostendekkendheid toegestaan. Er mag geen winst worden gemaakt. Kruissubsidiëring in de legesverordening is binnen de titel wel toegestaan. Onder kruissubsidiëring wordt verstaan: het hoger vaststellen van tarieven van leges voor sommige diensten om daarmee de tarieven voor andere diensten laag te houden. 

Ontwikkeling van de woonlasten

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Ontwikkeling van de woonlasten

Onderstaande tabel geeft de omvang van de lokale woonlasten voor een gemiddeld (meerpersoons) huishouden weer en bestaat uit onroerendezaakbelasting (alleen voor de eigenaar), afvalstoffenheffing en rioolheffing. Bij de berekening van de OZB is uitgegaan van de gemiddelde WOZ-waarde van een woning van 
€ 377.425. Bij de afvalstoffenheffing wordt uitgegaan van het vastrecht en 12 aanbiedingen van een huisvuilzak en voor de berekening van de rioolheffing gaan we uit van 3 personen (waterverbruik 120 m³). 

Woonlasten per huishouden (in €)
Wijziging
2026
2025
Eigenaar
Huurder
Gemiddelde OZB-aanslag
329,5
322,75
2,10%
N.v.t.
Afvalstoffenheffing
173,16
158,4
9,30%
9,30%
Rioolheffing
218,4
183,6
19,00%
19,00%
Totale woonlasten
721,06
664,75
8,50%
14,50%

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Kwijtscheldingsbeleid

Voor burgers met een laag inkomen bestaat de mogelijkheid om gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van betaling van belasting te verzoeken. Kwijtschelding is mogelijk voor afvalstoffenheffing (gemaximeerd aantal aanbiedingen/ledigingen) en rioolheffing (maximaal gemiddeld waterverbruik). Of men in aanmerking komt voor kwijtschelding hangt af van het netto besteedbaar inkomen; dit is het bedrag dat men overhoudt nadat de uitgaven zijn afgetrokken van de netto-inkomsten. Daarnaast vindt er een vermogenstoets plaats. In de begroting wordt rekening gehouden met een totaalbedrag van circa € 65.000 aan kwijt te schelden lokale heffingen.