Programma 3 Bedrijfsvoering

Primitieve raming Raming na wijziging Werkelijk 2022 Werkelijk 2021
Baten
Burgerzaken -234 -323 -300 -349
Beheer overige gebouwen en gronden -255 -614 -628 -565
Overhead -126 -275 -295 -366
Treasury -545 -601 -610 -572
OZB woningen -3.547 -3.567 -3.565 -3.473
OZB niet-woningen -1.668 -1.701 -1.698 -1.649
Belastingen overig -251 -228 -228 -229
Algemene uitkering en overige uitkering gemeentefonds -46.559 -54.799 -55.679 -49.087
Overige baten en lasten 0 -13 -13 -121
Vennootschapsbelasting (Vpb) 0 0 0 0
Mutaties reserves -652 -1.888 -2.010 -2.228
Resultaat van de rekening van baten en lasten 0 0 0 0
Totaal baten -53.837 -64.009 -65.026 -58.639
Lasten
Burgerzaken 565 705 689 817
Beheer overige gebouwen en gronden 518 553 439 386
Overhead 7.859 9.735 9.931 9.494
Treasury 196 183 228 187
OZB woningen 186 226 220 231
OZB niet-woningen 130 125 125 122
Belastingen overig 124 103 102 109
Algemene uitkering en overige uitkering gemeentefonds 505 5 5 5
Overige baten en lasten 1.104 1.604 844 -95
Vennootschapsbelasting (Vpb) 10 0 0 0
Mutaties reserves 600 2.100 4.285 832
Resultaat van de rekening van baten en lasten 0 0 1.378 2.753
Totaal lasten 11.797 15.339 18.246 14.841
Totaal saldo van baten en lasten -42.040 -48.670 -46.780 -43.798

Analyse tussen begroting na wijziging en de werkelijke baten en lasten 
Het verschil tussen de raming na wijziging en werkelijk 2022 bedraagt per saldo € 1.890.000 nadelig. 

Burgerzaken
Waar vorig jaar meer paspoorten en identiteitskaarten zijn verstrekt dan verwacht, zijn dit er in 2022 minder dan begroot. Het aantal afgegeven rijbewijzen is daarentegen weer hoger. Dit zorgt voor lagere baten, maar ook voor lagere lasten. Per saldo bedraagt het nadeel € 7.000.

Beheer overige gebouwen en gronden
Aan de Broekstraat worden twee percelen grond in erfpacht uitgegeven. Ter compensatie van het verlies van openbaar groen wordt eenmalig een bijdrage in rekening gebracht. De erfpachtakte hiervoor is in 2022 nog niet gepasseerd en staat gepland voor 2023. In 2022 zorgt dit voor een nadeel van € 34.000.
Daar staat tegenover dat de opbrengst verkochte percelen grond hoger is. Dit zorgt voor een voordeel van € 15.000.
In 2016 hebben we een overeenkomst gesloten met Stichting beheer ’t Zand 25 om het pand ’t Zand 25 in erfpacht over te dragen. Eind december 2022 is dit officieel bekrachtigd bij de notaris. De verschuldigde erfpacht is met terugwerkende kracht in rekening gebracht. Deze vergoeding is niet in de raming opgenomen en levert een voordeel op van € 35.000. 
Op dit taakveld waren de transitiekosten voor de realisatie/het gebruiksklaar maken van de gemeentelijke panden voor de opvang van Oekraïners opgenomen. Deze kosten moeten we echter activeren, waardoor we op dit taakveld een onderschrijding van € 108.000 hebben. 


Overhead
Door het uitstel van de Omgevingswet moet het ICT-pakket SquitXO verlengd worden. Omdat het om 
reguliere software gaat, komt dit ten laste van de reguliere ICT. Daarnaast zijn we voor diverse pakketten meer licenties gaan gebruiken wat effect heeft op meerdere pakketten. Per saldo zorgt dit voor een nadeel van € 67.000. Met betrekking tot de loongerelateerde kosten en opbrengsten wordt binnen de door de gemeenteraad vastgestelde systematiek van het schommelfonds gewerkt. Dit houdt in dat de werkelijke jaarlijkse uitgaven voor lonen, sociale lasten, scholing en inhuur worden opgeteld en afgezet tegen het totaal beschikbare budget. Vanwege mogelijke schommelingen in de kosten wordt per jaar het uiteindelijke verschil toegevoegd of onttrokken aan de reserve formatie en organisatie. Over 2022 heeft deze systematiek ertoe geleid dat € 439.000 onttrokken is aan de reserve formatie en organisatie. Deze onttrekking is opgenomen in het overzicht op de mutaties van de reserves in programma 3. De hoogte van deze reserve formatie en organisatie is per ultimo 2022 € 392.000. Uitzondering hierop is de tegemoetkoming in de vorm van een eenmalige CAO-uitkering ter hoogte van € 116.000 die in december 2022 aan alle medewerkers is uitbetaald. Omdat deze afspraak betrekking heeft op 2022 en hier geen budget voor in het schommelfonds opgenomen kon worden, komt deze ten laste van het saldo.

Treasury
Onder meer door forse bijdragen uit het gemeentefonds en het doorschuiven van geplande investeringen hadden we als gemeente in het vierde kwartaal 2022 een langere periode van overliquiditeit. Omdat na de zomer de ECB de rente een aantal keren behoorlijk heeft verhoogd, werd ook weer een rentevergoeding ontvangen bij een positief saldo op de bank. Hiermee was geen rekening gehouden in de Najaarsnota 2022. Het voordeel van € 8.000 wordt verklaard door de kortere periode waarover de rente is berekend van de nieuwe lening.
Om de rentelasten toe te rekenen aan de verschillende taakvelden is bij de begroting rekening gehouden met een renteomslag van 0,48%. Werkelijk blijkt de renteomslag over 2022 0,35%. Omdat deze afwijking meer dan 25% bedraagt moeten we de werkelijke renteomslag hanteren bij het toerekenen van de rentelasten aan de taakvelden. Dit zorgt per saldo voor een nadeel op dit taakveld van € 35.000.

OZB woningen en niet-woningen
Het WOZ-berichtenverkeer was in 2022 gepland. De definitieve koppeling is doorgeschoven naar 2023. Hierdoor is een deel van het benodigde budget niet uitgegeven. 

Belastingen overig
Geen bijzonderheden.

Algemene uitkering en overige uitkering gemeentefonds
De raming voor de algemene uitkering is aangepast met de effecten uit de circulaires tot en met september 2022. Doordat de decembercirculaire 2022 begrotingstechnisch niet meegenomen kan worden, hebben we over 2022 € 879.000 meer ontvangen dan geraamd. Dit wordt grotendeels verklaard door de bijdrage die al in 2022 is ontvangen voor het eerste deel van de energietoeslag voor 2023 zijnde € 625.000. Daarnaast hebben we in de decembercirculaire 2022 extra bijdragen voor Oekraïense ontheemden van € 51.000 ontvangen en compensatie meerkosten Wmo en Jeugdwet als gevolg van corona € 31.000. Verder is er nog een voordelige afrekening ontvangen over 2020 van bijna € 53.000 en zijn er diverse mutaties voor een totaalbedrag van € 119.000 die we hier onder één noemer rangschikken. Te denken valt onder andere aan middelen voor gerichte hulp vroeg-signalering bijzondere bijstand en de bommenregeling.

Overige baten en lasten 
Aan de lastenkant is het geraamde positieve resultaat ter hoogte van € 402.000 bij de Najaarsnota 2022 verantwoord. Het uiteindelijke resultaat wordt verderop bij het taakveld ‘Resultaat van de rekening van baten en lasten’ verantwoord. Het coronabudget geeft op dit taakveld een voordeel van € 266.000. In de coronapara-graaf is een totaaloverzicht van de coronagelden te vinden. Per saldo is er een voordeel op de overige baten- en lasten van € 760.000.

Vennootschapsbelasting (Vpb) 
De afgelopen jaren is er geen vennootschapsbelasting betaald. Dit is ook het geval voor 2022.

Mutaties reserves
De verschillen in de mutaties op de reserves worden in het volgende overzicht verduidelijkt. De lagere onttrekkingen worden in de verschillende programma’s toegelicht. 

Resultaat van de rekening van baten en lasten
Het saldo voor 2022 is € 1.378.000 voordelig. Dit saldo wordt bij de financiële afsluiting in het begin van dit boekwerk nader geanalyseerd.

Onttrekkingen reserve: Omschrijving Primitief 2022 Raming na wijziging 2022 Werkelijk 2022 Werkelijk 2021
P1 Algemene Reserve Volkshuisvestingstaken 0 -9 0 0
P1 Algemene Reserve Structuurversterking kernen 0 -65 0 -295
P1 Algemene Reserve Niet actief beveiligde overweg (Nabo) 0 -67 -20 -1
P1 Algemene Reserve Regiodeal 0 -198 -74 -58
P1 Algemene Reserve Leader bijdrage 0 -29 -29 -22
P1 Algemene Reserve Visie Centrumplan Dinxperlo 0 -97 -52 -27
P1 Algemene Reserve Subsidies starterskavels 0 0 0 -36
P1 Algemene Reserve Bekendijk Zuid 0 -98 -79 0
P1 Algemene Reserve AVA'70 Atletiekbaan 0 0 0 -228
P1 Reserve onderhoud wegen Groot onderhoud wegen -280 -223 -203 -539
P1 Reserve bodemsanering Onttrekking ten gunste van bodem 0 0 0 -180
Totaal Programma 1 Ruimte -280 -786 -457 -1.386
P2 Algemene Reserve Leader bijdrage 0 -58 -10 -53
P2 Algemene Reserve Regiodeal 0 -20 0 0
P2 Algemene Reserve Naoberfonds 0 -11 -10 -10
P2 Reserve huisvesting onderwijs Projectleider IHP 0 -15 -15 -6
P2 Reserve huisvesting onderwijs Verduurzaming schoolgebouwen (RBS juli 2020) 0 -457 -457 -239
Totaal Programma 2 Sociaal domein 0 -561 -492 -308
P3 Algemene Reserve Leader bijdrage 0 18 18 0
P3 Algemene Reserve Coronabudget (RBS 13 juli 2021) 0 -498 -498 -176
P3 Algemene Reserve Maatwerkregeling ondersteuning sociaal maatschappelijke organisaties 0 600 0 0
P3 Reserve formatie en organisatie Onttrekking -144 -532 -439 0
P3 Reserve onderhoud Groot onderhoud gemeentelijke gebouwen -228 -59 -72 -358
gemeentelijke gebouwen
P3 Reserve overlopende posten Overlopende posten 0 -70 -70 0
Totaal Programma 3 Bedrijfsvoering -372 -541 -1.061 -534
Totaal onttrekkking reserves -652 -1.888 -2.010 -2.228
Toevoegingen reserve: Omschrijving Primitief 2022 Raming na wijziging 2022 Werkelijk 2022 Werkelijk 2021
P1 Algemene Reserve Coronabudget (RBS 13 juli 2021) 0 0 -35 0
P1 Reserve overlopende posten Overlopende posten 0 1.322 1.322 0
P1 Reserve bodemsanering Restant VOS Ringweg, Koningsweg naar reserve 0 0 0 90
P1 Reserve onderhoud wegen Voeding reserve 290 290 290 290
Totaal Programma 1 Ruimte 290 1.612 1.577 380
P2 Algemene Reserve Energietoeslag 0 0 227 0
P2 Algemene Reserve Coronabudget (RBS 13 juli 2021) 0 0 -275 0
P2 Algemene Reserve Oekraïne 0 0 225 0
P2 Reserve overlopende posten Overlopende posten 0 198 198 0
P2 Reserve Inkoop Zorg Voeding reserve 0 0 304 0
P2 Reserve huisvesting onderwijs Voeding reserve 130 110 110 90
Totaal Programma 2 Sociaal domein 130 308 789 90
P3 Algemene Reserve Energietoeslag 0 0 625 0
P3 Algemene Reserve Coronabudget (RBS 13 juli 2021) 0 0 603 0
P3 Algemene Reserve Oekraïne 0 0 -89 0
P3 Algemene Reserve Maatwerkregeling ondersteuning sociaal maatschappelijke organisaties 0 0 600 0
P3 Reserve formatie en organisatie Voeding reserve 0 0 0 182
P3 Reserve onderhoud Voeding reserve 180 180 180 180
gemeentelijke gebouwen
Totaal Programma 3 Bedrijfsvoering 180 180 1.919 362
Totaal toevoeging reserves 600 2.100 4.285 832

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector

Terug naar navigatie - Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector

Met ingang van 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) van kracht. De wet geldt ten aanzien van topfunctionarissen bij onder andere gemeenten. Vanaf 2013 moet de bezoldiging van deze functionarissen openbaar gemaakt worden in het financieel verslaggevingsdocument.

1. Bezoldiging topfunctionarissen 
Het gaat om de volgende functionarissen:

Zoals uit deze opgave blijkt blijft de beloning voor beide medewerkers onder het geldende maximale inkomen voor 2022 ad € 216.000.

2. Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen met of zonder dienstbetrekking
Er zijn geen uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen uitbetaald.

3. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2022 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.