Totaal financieel overzicht

Financieel sluiten we het jaar 2022 af met een overschot van € 1.378.180

Hieronder wordt in het kort aangegeven wat de kenmerkende verschillen zijn ten opzichte van de laatste rapportage, dat is de Najaarsnota 2022. Het betreft dan bedragen boven de € 50.000 met omschrijving en een korte toelichting. Het gaat dus uitdrukkelijk niet om alle verschillen per programma. Deze toelichting staat in het tweede gedeelte van dit boekwerk bij de jaarrekening. 

De bedoeling hier is om in één oogopslag te zien wat de belangrijkste verschillen zijn ten opzichte van de Najaarsnota 2022. 

Rekeningsaldo
Saldo Najaarsnota 2022, overschot 402.000
Programma 1 SPUK sport 53.000 voordeel
Programma 1 Omgevingsdienst Achterhoek 69.000 nadeel
Programma 1 Ruimtelijke ordening 83.000 voordeel
Programma 1 Bijdrage onderhoudsvoorziening Duplo schoolgebouw 50.000 nadeel
Programma 2 Bijdrage onderhoudsvoorziening Duplo bibliotheek 40.000 nadeel
Programma 2 Voorziening pensioen wethouders 347.000 voordeel
Programma 2 Accountantskosten 57.000 voordeel
Programma 2 Inburgering 52.000 voordeel
Programma 3 ICT 67.000 nadeel
Programma 3 Eenmalige uitkering december 116.000 nadeel
Programma 3 Algemene uitkering 172.000 voordeel
Overige mutaties 554.180 voordeel
976.180
Resultaat jaarrekening 2022 (overschot) 1.378.180

Toelichting op de punten uit het financieel overzicht

Terug naar navigatie - Toelichting op de punten uit het financieel overzicht

SPUK sport
Door een wetswijziging in 2019 is het recht op aftrek van btw voor gemeenten op het gebied van sport komen te vervallen. De Rijksoverheid heeft toegezegd de opbrengst van deze extra belastingmaatregel terug te laten vloeien naar de benadeelden, waarbij op voorhand vanwege het subsidieplafond niet is aan te geven hoe hoog het bedrag is. Over 2021 is in verband met de investering in een nieuwe atletiekbaan extra subsidie aangevraagd. Over 2022 is hiervoor € 53.000 extra subsidie ontvangen. 

Omgevingsdienst Achterhoek
Er zijn meer advies aanvragen geweest en er is een groter beroep gedaan op de specialismen die bij de Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) en Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) liggen. Tevens zijn er op ons verzoek andere extra controles uitgevoerd. Uit de jaarstukken van de ODA blijkt er een negatief resultaat te zijn over 2022. De oorzaak hiervoor is dat, doordat er meer aanspraak is gemaakt op specialismen en er veel uitval was bij de ODA, er meer ingehuurd moest worden. Dit bracht hogere kosten met zich mee. Daarnaast zijn er door meer in te zetten op trainees extra kosten gemaakt. Het doel van de ODA met het zelf opleiden van trainees is de afhankelijkheid van externe inzet op termijn te beperken. Het totale nadeel bedraagt € 69.000.


Ruimtelijke ordening
Er zijn dit boekjaar een aanmerkelijk aantal ruimtelijke plannen/projecten ter beoordeling aan de gemeente voorgelegd en in behandeling genomen, veelal op verzoek van particulieren en/of bedrijven. Verder konden enkele projecten worden afgerekend, waarvan de planvorming al in eerdere jaren is gestart en is de planvorming voor de uitbreiding van de bedrijfslocatie bij de kern Aalten verantwoord. Totaal voordeel € 83.000. 

Bijdrage onderhoudsvoorzieningen Duplo schoolgebouw en bibliotheek 
De gemeente huurt de gymzaal van het Duplo schoolgebouw in Dinxperlo. Tevens dragen wij bij aan de huur van de bibliotheek aldaar. Op dit moment wordt gewerkt aan de ontmanteling van Stichting TWAO en de fusie met de Stichting Duplo die het gebouw exploiteert. De gemeente bouwt de belangen dan geheel af en huurt alleen nog maar. Maar eerst moet nog de bijdrage aan de onderhoudsvoorziening plaats vinden. Het aandeel van de gemeente over de afgelopen tien jaar is becijferd op totaal € 90.000, € 50.000 voor de gymzaal en € 40.000 voor de bibliotheek naar rato van het aantal vierkante meters. Aangezien de verplichting al geldt in het boekjaar 2022, wordt dit bedrag nog in deze jaarrekening verwerkt.

Voorziening pensioen wethouders
De vrijval in de pensioenvoorziening wethouders is € 347.000. Dit is met name het gevolg van de sterk gestegen rente van 0,528% naar 2,472%.

Accountantskosten
De BBV stelt in haar beantwoording dat bij de kostenverantwoording voor de accountantskosten aangesloten moet worden op het moment van prestatielevering. Dit betekent dat voor de kosten en uren die de ac-countant voor de jaarrekening 2022 in 2023 maakt, deze in het begrotingsjaar 2023 dienen te worden verantwoord. In ons geval betekent dit eenmalig lagere lasten van € 57.000.

Inburgering
Met ingang van 2022 is de Wet inburgering 2021 van kracht, wat ook een andere financiering van het Rijk met zich meebrengt (voorfinanciering). Tot 2022 ontvingen en verantwoorden we achteraf, door middel van een decentralisatie-uitkering, de vergoeding voor maatschappelijke begeleiding. Hierdoor hebben we in 2022 een eenmalig voordeel van € 52.000 over de begeleiding over 2021.

ICT
Door het uitstel van de Omgevingswet moet het ICT-pakket SquitXO verlengd worden. Omdat het om 
reguliere software gaat komt dit ten laste van de reguliere ICT. Daarnaast zijn we voor diverse pakketten meer licenties gaan gebruiken wat effect heeft op meerdere pakketten. Per saldo zorgt dit voor een nadeel van € 67.000.

Eenmalige uitkering december
In december 2022 is een tegemoetkoming in de vorm van een eenmalige CAO-uitkering aan alle medewerkers uitbetaald. Omdat deze afspraak betrekking heeft op 2022 en hier geen budget voor in het schommel-fonds opgenomen kon worden, komen deze lasten ter hoogte van € 116.000 ten laste van het saldo.

Algemene uitkering
De raming voor de algemene uitkering is aangepast met de effecten uit de circulaires tot en met september 2022. De decembercirculaire 2022 kan begrotingstechnisch niet meegenomen worden. Hierin hebben we over 2022 € 172.000 meer ontvangen door onder andere een voordelige afrekening over 2020 van bijna € 53.000. Daarnaast zijn er diverse mutaties voor een totaalbedrag van € 119.000 die we hier onder één noemer rangschikken. Te denken valt onder andere aan middelen voor gerichte hulp vroeg-signalering bijzondere bijstand en de bommenregeling.

Overige mutaties
Er zijn meerdere kleinere mutaties die in de afzonderlijke programma’s verder worden verklaard, dit zijn onder andere de hieronder vermelde voordelen:

Programma 1  

Energielasten sportaccommodaties                                              € 23.000
Energieloket Agem                                                                                  € 24.000
Project transitie Warmte                                                                     € 20.000
Omgevingswet invoeringskosten                                                   € 43.000
Bouwleges                                                                                                    € 37.000
Programma 2  
Dwangsommen                                                                                           € 28.000
Sportbeleid en activering                                                                     € 35.000
Gemeenschapshuizen                                                                            € 38.000
Plan Talent                                                                                                     € 22.000
Uitvoering Uitvoeringsnota Sociaal Domein                            € 30.000
Preventief veld                                                                                            € 38.000
Overige budgetten samenkracht en burgerparticipatie    € 43.000
Praktijk ondersteuner huisartsen                                                   € 26.000
Verbeteren toegang/herijken sociale basis                               € 21.000
Algemene arbeidsparticipatiebudget                                           € 33.000

Leeswijzer

Het boekwerk jaarstukken bestaat naast de inleiding uit twee delen: een programmaverantwoording (beleid) en een jaarrekening (financieel).
In de programmaverantwoording (vanaf bladzijde 13) wordt met de bekende stoplichten uitgelegd wat we gedaan hebben met de door de raad vastgestelde begroting. Wat hebben we bereikt en wat heeft het gekost. Verder zijn in het beleidsgedeelte de verplichte paragrafen opgenomen. 

Het tweede deel (vanaf bladzijde 74) bevat de daadwerkelijke jaarrekening met de balans en het overzicht van baten en lasten en de bijlagen. In dit financieel technische gedeelte zijn ook de toelichtingen op de 
cijfers opgenomen. Meestal gaat het dan om een analyse en verklaring van de grotere verschillen. Per programma is een cijferopstelling per onderdeel opgenomen. Daarna wordt een toelichting gegeven ten opzichte van de gewijzigde begroting. In de financiële overzichten worden baten als negatief bedrag weergegeven, de lasten als een positief bedrag. 

De accountant geeft een verklaring over het tweede gedeelte, de jaarrekening. Verder wordt alleen gekeken of er geen tegenstrijdigheden in het boekwerk staan.