Dit onderdeel geeft inzicht in het risicoprofiel van de organisatie en is het kernonderdeel van de paragraaf Financiering. De belangrijkste risico’s zijn renterisico, koersrisico en kredietrisico, waarbij de wet Fido een aantal indicatoren gedefinieerd heeft waarbinnen overheden moeten opereren.
Kasgeldlimiet
Het renterisico op kortlopende financiering (looptijd korter dan één jaar) wordt ingeperkt door de kasgeldlimiet. Met name voor kortlopende financiering kan het renterisico groot zijn. Wijzigingen op de korte rente hebben direct invloed op de rentelasten. Alhoewel dit de laatste jaren sterk is afgenomen door de extreem lage rentestanden. De totale omvang van de vlottende schuld is gebonden aan een maximum van 8,5% van de jaarbegroting bij aanvang van het dienstjaar. Dit is de kasgeldlimiet. De aangetrokken vlottende schuld mag deze limiet in principe niet overschrijden. Als de gemiddelde liquiditeitspositie van drie achtereenvolgende kwartalen de kasgeldlimiet toch overschrijdt, dient de toezichthouder op de hoogte te worden gesteld en moet een plan worden ingediend om weer aan de limiet te voldoen.
De verwachting is dat de kasgeldlimiet in 2023 niet wordt overschreden.
bedragen x € 1.000 |
Berekening Kasgeldlimiet |
|
1 Begrotingstotaal 2023 (inclusief mutaties reserves) |
€ 72.577 |
2 Het bij ministeriële regeling vastgesteld percentage |
8,50% |
3 Kasgeldlimiet (1 x 2) |
€ 6.169 |
Renterisiconorm
De renterisiconorm beoogt het risico van rentewijziging bij herfinanciering van de vaste schuld (looptijd langer dan één jaar) te beheersen. Hoe meer de aflossing van de schuld in tijd gespreid wordt, hoe minder gevoelig de begroting wordt voor renteschokken bij renteherziening en herfinanciering. De mate van deze spreiding wordt uitgedrukt in de renterisiconorm. De renterisiconorm bedraagt 20% van de vaste schuld. Dat betekent dat in enig jaar 20% van de vaste schuld mag worden vernieuwd door middel van herfinanciering en/of renteherziening.
|
bedragen x € 1.000 |
Variabelen renterisiconorm |
2023 |
1 Renteherzieningen |
0 |
2 Aflossingen |
4.288 |
3 Renterisico (1+2) |
4.288 |
4 Renterisiconorm |
14.515 |
5a = (4>3) Ruimte onder de renterisiconorm |
10.227 |
|
|
Berekening renterisiconorm |
2023 |
4a Begrotingstotaal (exclusief mutaties reserves) |
72.577 |
4b Percentage regeling |
20% |
4. Renterisiconorm: (4a x 4b/100) |
14.515 |
Uit voorgaand overzicht blijkt dat verwacht wordt, dat het renterisico op de vaste schuld ruim binnen de wettelijk vastgestelde kaders blijft.
In onderstaand renteschema wordt inzicht gegeven in de rentelasten van de externe financiering, het rente-resultaat en de wijze van rentetoerekening.
bedragen x € 1.000 |
Renteschema |
|
|
De externe rentelasten over de korte en lange financiering |
517 |
|
De externe rentebaten |
-154 |
|
Saldo rentelasten en rentebaten |
|
363 |
|
|
|
Rente die wordt doorberekend aan de grondexploitatie |
-6 |
|
Rente die wordt toegerekend aan taakvelden via projectfinanciering |
0 |
|
Rentebaat van doorverstrekte leningen |
0 |
|
|
|
-6 |
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente omslagrente 0,65% |
|
357 |
|
|
|
Rente over eigen vermogen |
0 |
|
Rente over voorzieningen |
0 |
|
|
|
0 |
Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente |
|
357 |
|
|
357 |
De aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag) |
|
|
0 |
Renteresultaat op het taakveld treasury |
Koersrisicobeheer
De koersrisico’s van de gemeente Aalten zijn nagenoeg nihil. Met de invoering van het schatkistbankieren, mag de gemeente overtollige middelen alleen in de schatkist aanhouden. Hetzij in rekening courant hetzij via deposito’s. Over de middelen die de gemeente in de schatkist aanhoudt, vergoedt de schatkist rente. Deze rente ligt over het algemeen lager dan de rente die de gemeente krijgt op de geld- en kapitaalmarkt. Daar staat tegenover dat ook geen beleggingsrisico meer wordt gelopen.
Kredietrisicobeheer
Voor wat betreft het kredietrisicobeheer (of debiteurenrisicobeheer) worden niet of nauwelijks problemen verwacht. Daar waar nodig zijn voorzieningen getroffen. Regelmatig wordt de hoogte van de voorziening beoordeeld en indien nodig aangepast.