1. Blz. 1 Programmabegroting 2023
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2023
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Programma 1 Ruimte
        1. Blz. 5 Global Goals
        2. Blz. 6 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        3. Blz. 7 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
          1. Blz. 8 P1.1 Omgevingswet
            1. Blz. 9 Het DSO is op 1 januari 2023 ingericht en operationeel.
          2. Blz. 10 P1.2 Omgevingswet
            1. Blz. 11 Door middel van een intensief participatie- en communicatietraject, worden inwoners gevraagd mee te denken met het opstellen van de Omgevingsvisie.
          3. Blz. 12 P1.3 Woningbouw
            1. Blz. 13 We doorlopen de benodigde procedures en verruimen de ambtelijke capaciteit en/of ondersteuning om de woningbouw te versnellen.
          4. Blz. 14 P1.4 Woningbouw
            1. Blz. 15 Gelijktijdig met het traject van de regionale woonagenda herijken we het huidige afwegingskader woningbouw.
          5. Blz. 16 P1.5 Werklocaties
            1. Blz. 17 Het locatieonderzoek voor de uiteindelijke uitbreidingslocatie(s) wordt uitgewerkt en ter besluitvorming aangeboden.
          6. Blz. 18 P1.6 Werklocaties
            1. Blz. 19 In 2023 wordt een nieuw Regionaal Programma Werklocaties (tussen provincie Gelderland en 7 regiogemeenten) voorbereid.
          7. Blz. 20 P1.7 Klimaat
            1. Blz. 21 Als onderdeel van de gebiedsopgave gaan we met de burgers in gesprek over de klimaatopgave in hun wijk.
          8. Blz. 22 P1.8 Klimaat
            1. Blz. 23 Bij het uitwerken van de Omgevingsvisie worden de maatregelen en actielijnen uit de klimaatstrategie meegenomen.
          9. Blz. 24 P1.9 Duurzaamheid
            1. Blz. 25 We bepalen de uitgangspunten voor de RES 2.0 op basis van ons uitnodigingskader ‘Zon en Wind’.
          10. Blz. 26 P1.10 Duurzaamheid
            1. Blz. 27 Op basis van de concrete uitgangspunten wordt bepaald welke maatregelen er voor de betreffende wijk ingezet gaan worden.
          11. Blz. 28 P1.11 Duurzaamheid
            1. Blz. 29 We werken op regionaal niveau aan duurzame regeling om op verschillende manieren energiearmoede tegen te gaan.
          12. Blz. 30 P1.12 Centrumvisie
            1. Blz. 31 Er wordt een intensief participatieproces doorlopen om zo te komen tot een gedragen ontwerp en geven hierbij ruimte aan innovatie en natuurinclusief bouwen.
          13. Blz. 32 P1.13 Centrumvisie
            1. Blz. 33 We verlengen het contract voor de dorpsmanager in 2023 om de verbindende schakel te borgen en elk deelproject kent een (eigen) participatieproces.
          14. Blz. 34 P1.14 Horeca
            1. Blz. 35 Op basis van huidig beleid en uitgangspunten stellen we de horecavisie op.
          15. Blz. 36 P1.15 Toerisme
            1. Blz. 37 Experts worden ingezet om bedrijven te adviseren en te ondersteunen bij het opstellen van meerjarenplannen.
        4. Blz. 38 3. Overzicht middelen per taakveld
        5. Blz. 39 Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven
        6. Blz. 40 4. Eigen grafieken indicatoren
      2. Blz. 41 Programma 2 Sociaal Domein
        1. Blz. 42 Global Goals
        2. Blz. 43 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        3. Blz. 44 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
          1. Blz. 45 P2.1 Herijking Sociale Basis
            1. Blz. 46 De aanbevelingen uit de inventarisatie worden besproken en beoordeeld en het vervolg wordt bepaald.
          2. Blz. 47 P2.2 Leefstijlakkoord
            1. Blz. 48 Begin 2023 wordt het beweeg- sport en leefstijlprogramma Vitaal BAD 2023 vastgesteld. Hierin staat wat de taken en verantwoordelijkheden van de gemeente en haar partners.
          3. Blz. 49 P2.3 Leefstijlakkoord
            1. Blz. 50 Acties en maatregelen welke worden vastgesteld in Vitaal BAD 2023 worden meegenomen in het opstellen van de Omgevingsvisie.
          4. Blz. 51 P2.4 Beschermd wonen
            1. Blz. 52 In samenwerking met (regionale) expertise starten met een lokale toegang voor beschermd wonen en het evalueren en (door)ontwikkelen laagdrempelige voorzieningen ten behoeve van inwoners met ggz-problematiek.
          5. Blz. 53 P2.5 Simpel Switchen
            1. Blz. 54 Er wordt een schakelgroep gevormd welke de werkwijze implementeert en borgt in de reguliere werkzaamheden.
          6. Blz. 55 P2.6 Armoedebeleid
            1. Blz. 56 Het huidige armoedebeleid wordt nader beoordeeld en aangepast aan de actuele situatie. Ter bevordering van bestaanszekerheid kunnen (tijdelijke) ondersteuningsmaatregelen voor inwoners en (kleine) ondernemers ingevoerd worden.
          7. Blz. 57 P2.7 Gelijke kansen alliantie
            1. Blz. 58 Het doorstroomprogramma wordt geïmplementeerd in de betrokken scholen en in december 2023 wordt het programma geëvalueerd en waar mogelijk bijgesteld.
          8. Blz. 59 P2.8 Kinderopvang
            1. Blz. 60 Het programma voor flexibele inspectieactiviteiten wordt opgesteld.
          9. Blz. 61 P2.9 Vrijheid
            1. Blz. 62 We stellen in regionaal verband een plan op welke gericht is op uitvoering van het beleid om het bewustzijn van vrijheid te vergroten.
          10. Blz. 63 P2.10 Zwembaden
            1. Blz. 64 De uitgangspunten om te komen tot het uiteindelijk opstellen van de visie, worden opgesteld.
          11. Blz. 65 P2.11 Ondermijning
            1. Blz. 66 Er wordt een communicatiestrategie ontwikkeld om de bewustwording en kennis te vergroten.
          12. Blz. 67 P2.12 Ondermijning
            1. Blz. 68 We evalueren het proces op basis van de uitkomsten van de gebiedsanalyses door het RIEC, ons nieuwe Bibob-beleid en Weerbaarheidsscan.
          13. Blz. 69 P2.13 Huisvesting onderwijs
            1. Blz. 70 Vanuit verschillende beleidsvelden wordt bepaald welke kansen en mogelijkheden er liggen voor de vrijkomende schoollocaties.
        4. Blz. 71 3. Overzicht middelen per taakveld
        5. Blz. 72 Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven
        6. Blz. 73 4. Eigen grafieken indicatoren
      3. Blz. 74 Programma 3 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 75 Global Goals
        2. Blz. 76 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        3. Blz. 77 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
          1. Blz. 78 P3.1 Dienstverleningsconcept
            1. Blz. 79 Het dienstverleningsconcept in 2023 actualiseren en uitvoeren.
          2. Blz. 80 P3.2 Informatieveiligheid en Privacy Wet
            1. Blz. 81 Het hanteren van de BIO normen is een continu proces van nieuwe maatregelen introduceren en bestaande maatregelen beoordelen en eventueel bijstellen.
            2. Blz. 82 In december 2020 is het informatieveiligheidsbeleid 2020 – 2022 vastgesteld. Dit beleid wordt in 2023 geactualiseerd.
          3. Blz. 83 P3.3 Overgang van Civision Middelen naar iFinanciën
            1. Blz. 84 Migratie naar iFinanciën afgerond.
          4. Blz. 85 P3.4 Invoeren Samenhangende objectenregistratie
            1. Blz. 86 Met de komst van BRK 2.0 is het mogelijk geworden om de kadastrale gegevens samen te voegen in iObjecten.
          5. Blz. 87 P3.5 Omzetting en vulling softwarepakketten Omgevingswet
            1. Blz. 88 Testen zijn afgerond en implementatie is gereed.
        4. Blz. 89 3. Overzicht middelen per taakveld
        5. Blz. 90 Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven
        6. Blz. 91 4. Eigen grafieken indicatoren
    3. Blz. 92 Welkom
      1. Blz. 93 Inleiding
        1. Blz. 94 Inleiding
      2. Blz. 95 Totaal financieel overzicht
        1. Blz. 96 Totaal financieel overzicht
        2. Blz. 97 Toelichting op de punten uit het financieel overzicht
      3. Blz. 98 Toelichting begroting 2023
        1. Blz. 99 Toelichting begroting 2023
    4. Blz. 100 Paragrafen
      1. Blz. 101 Paragraaf Bedrijfsvoering
        1. Blz. 102 “Samen volop blijven inzetten voor onze burgers en bedrijven”
        2. Blz. 103 1. Wijziging organisatiestructuur per 1 januari 2023
        3. Blz. 104 2. Onwikkelingstraject organisatie
        4. Blz. 105 3. Project hybride werken
        5. Blz. 106 4. Ontwikkelingstraject organisatie
        6. Blz. 107 5. Vitaliteit en wendbaarheid
        7. Blz. 108 6. Integriteit
        8. Blz. 109 7. Krapte op de arbeidsmarkt
        9. Blz. 110 8. Inkoop
        10. Blz. 111 9. Subsidieverwerving
        11. Blz. 112 10. Subsidieverwerving
        12. Blz. 113 11. Overige onderwerpen
        13. Blz. 114 12. Uurtarief ten behoeve van doorberekeningen
        14. Blz. 115 13. Verplichte beleidsindicatoren
      2. Blz. 116 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 117 Algemeen
        2. Blz. 118 1. Weerstandscapaciteit
        3. Blz. 119 2. Risico's
        4. Blz. 120 3. Weerstandsvermogen
        5. Blz. 121 Verplichte kengetallen
        6. Blz. 122 Norm provincie Gelderland
        7. Blz. 123 Toelichting verplichte kengetallen
      3. Blz. 124 Paragraaf Lokale heffingen
        1. Blz. 125 Algemeen
        2. Blz. 126 Overzicht van de lokale heffingen
        3. Blz. 127 Ontwikkeling van de lokale heffingen
        4. Blz. 128 Onroerendezaakbelasting (OZB)
        5. Blz. 129 Afvalstoffenheffing
        6. Blz. 130 Rioolheffing
        7. Blz. 131 Reclamebelasting
        8. Blz. 132 Toeristenbelasting en forensenbelasting
        9. Blz. 133 Hondenbelasting en overige leges/tarieven
        10. Blz. 134 Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven
        11. Blz. 135 Ontwikkeling van de woonlasten
        12. Blz. 136 Kwijtscheldingsbeleid
      4. Blz. 137 Paragraaf Financiering
        1. Blz. 138 Algemeen
        2. Blz. 139 1. Kasbeheer
        3. Blz. 140 2. Risicobeheer
        4. Blz. 141 3. Gemeentefinanciering
      5. Blz. 142 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 143 Algemeen
        2. Blz. 144 Openbare ruimte
        3. Blz. 145 Gebouwenbeheer
      6. Blz. 146 Paragraaf Grondbeleid
        1. Blz. 147 Algemeen
        2. Blz. 148 1. Gronden en terreinen niet in exploitatie
        3. Blz. 149 2. Faciliterend grondbeleid
        4. Blz. 150 3. Bouwgrond in exploitatie (BIE)
        5. Blz. 151 Conclusie
      7. Blz. 152 Paragraaf Verbonden partijen
        1. Blz. 153 Gemeenschappelijke regelingen (publiekrechtelijk)
        2. Blz. 154 Vennootschappen en coöperaties (privaatrechtelijk)
    5. Blz. 155 Bijlagen
      1. Blz. 156 Geprognosticeerde balans
        1. Blz. 157 Geprognosticeerde balans
      2. Blz. 158 Overzicht meerjarig EMU-saldo
        1. Blz. 159 Overzicht meerjarig EMU-saldo
      3. Blz. 160 Meerjarenoverzicht, overzicht van baten, lasten en resultaat
        1. Blz. 161 Meerjarenoverzicht, overzicht van baten, lasten en resultaat
      4. Blz. 162 Overzicht van baten en lasten, ingedeeld naar taakvelden
        1. Blz. 163 Overzicht van baten en lasten, ingedeeld naar taakvelden
        2. Blz. 164 0. Bestuur en ondersteuning
        3. Blz. 165 1. Veiligheid
        4. Blz. 166 2. Verkeer, vervoer en waterstaat
        5. Blz. 167 3. Economie
        6. Blz. 168 4. Onderwijs
        7. Blz. 169 5. Sport, cultuur en recreatie
        8. Blz. 170 6. Sociaal domein
        9. Blz. 171 7. Volksgezondheid en milieu
        10. Blz. 172 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
      5. Blz. 173 Investeringsschema
        1. Blz. 174 Investeringschema
      6. Blz. 175 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 176 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
      7. Blz. 177 Overzicht reserves en voorzieningen
        1. Blz. 178 Reserves
        2. Blz. 179 Toelichting reserves
        3. Blz. 180 Voorzieningen
        4. Blz. 181 Toelichting voorzieningen
      8. Blz. 182 Overzicht incidentele baten en lasten, structurele mutaties reserves en structureel begrotingssaldo
        1. Blz. 183 Overzicht incidentele baten en lasten, structurele mutaties reserves en structureel begrotingssaldo
      9. Blz. 184 Overzicht verplichte BBV indicatoren waarstaatjegemeente.nl
        1. Blz. 185 Overzicht verplichte BBV indicatoren waarstaatjegemeente.nl
    6. Activiteiten
    7. Zoeken
    8. Publicatie bijlagen
    9. Contact
    10. PrivacyStatement
    11. Sitemap