1. Blz. 1 Programmabegroting 2022
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2022
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Programma 1 Ruimte
        1. Blz. 5 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        2. Blz. 6 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
          1. Blz. 7 P1.01 Omgevingswet *10
            1. Blz. 8 De deelprojecten welke noodzakelijk zijn voor de invoering van de Omgevingswet, zijn operationeel.
          2. Blz. 9 P1.02 Duurzaamheid *9
            1. Blz. 10 Er is een plankaart opgesteld waar laadinfrastructuur geplaatst kan worden. Plaatsing volgt na vaststelling van het plaatsingsbeleid.
          3. Blz. 11 P1.03 Duurzaamheid *9
            1. Blz. 12 In 2022 wordt het plan van aanpak Duurzaamheid weer ge-updatet. Hieruit volgt een mogelijke bijstelling van de planning.
          4. Blz. 13 P1.04 Klimaat
            1. Blz. 14 We sluiten ons aan bij Stichting Steenbreek en zetten diverse activiteiten uit binnen de gemeente op het gebied van bewustwording.
          5. Blz. 15 P1.05 Klimaat
            1. Blz. 16 Op basis van de uitgevoerde pilot bepalen we welke maatregelen er worden doorgezet op het gebied van basiskwaliteit Natuur & Landschap Oost Achterhoek.
          6. Blz. 17 P1.06 Klimaat
            1. Blz. 18 Een plan vaststellen welke gericht is op biodiversiteit binnen en buiten de kern..
          7. Blz. 19 P1.07 Vitale centra *11
            1. Blz. 20 We starten met een leergang ‘Toekomstig retailmanagement’ voor lokale centrumondernemers.
          8. Blz. 21 P1.08 Vitale centra *11
            1. Blz. 22 De uitvraag voor het vormen van een bouwteam is uitgezet en de ontwerpfase wordt opgestart.
          9. Blz. 23 P1.09 Vitale centra *11
            1. Blz. 24 Het gehele jaar door zetten wordt de dorpsmanager ingezet om onderlinge contacten te versterken en partijen met elkaar te verbinden.
          10. Blz. 25 P1.10 Verkeersveiligheid
            1. Blz. 26 We werken op provinciaal en regionaal niveau samen met de betreffende partners naar een concreet plan van aanpak op het gebied van een risico gestuurde aanpak ten behoeve van verkeersveiligheid.
          11. Blz. 27 P1.11 Wonen
            1. Blz. 28 We stellen een woningbouwstrategie op basis van de nieuwe monitor en AWLO.
          12. Blz. 29 P1.12 Wonen *9, 20, 21
            1. Blz. 30 We stellen een plan van aanpak op voor bestaande woonvoorraad met daarin de implementatie van de aanpak Heerlijk Thuis in Huis.
          13. Blz. 31 P1.13 Wonen *21
            1. Blz. 32 De gemeente begeleidt een vraag gestuurd project rondom het initiatief Aaltens hofje.
          14. Blz. 33 P1.14 Recreatie en Toerisme
            1. Blz. 34 We beoordelen de verschillende routes op basis van verschillende beleidsvelden waardoor er een variant met de hoogste potentie naar voren komt.
          15. Blz. 35 P1.15 Recreatie en Toerisme
            1. Blz. 36 In de deelprojecten wordt de grensbeleving als uitgangspunt opgenomen voor de verdere uitvoering. Dit dient bijvoorbeeld als specifieke projectdoelstelling in het bouwteam te worden opgenomen.
        3. Blz. 37 3. Overzicht middelen per taakveld
        4. Blz. 38 Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven
        5. Blz. 39 4. Eigen grafieken indicatoren
        6. Blz. 40 5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
      2. Blz. 41 Programma 2 Sociaal Domein
        1. Blz. 42 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        2. Blz. 43 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
          1. Blz. 44 P2.01 Zorg *36 *37 *40
            1. Blz. 45 Er is uitvoering gegeven aan het uitvoeringsplan Nota Sociaal domein vanuit een participatieve aanpak met inwoners en maatschappelijke partners.
            2. Blz. 46 De aanbevelingen uit de Herijking Sociale Basis zijn geïmplementeerd. Hierdoor is er beter zicht op wat er is aan organisaties en activiteiten en wat er nodig is voor de doelgroepen.
          2. Blz. 47 P2.02 Zorg
            1. Blz. 48 De uitvoering van de maatregelen uit het transformatieplan Sociaal Domein Aalten en de werkwijze die voorkomt uit de nieuwe inkoopstrategie sociaal domein leiden tot uitgaven die binnen de gestelde financiële kaders blijven.
          3. Blz. 49 P2.03 Zorg en Welzijn*42
            1. Blz. 50 Er is invulling gegeven aan een nieuw algemeen subsidiekader. In dit subsidiekader wordt de systematiek van de beleids gestuurde contractfinanciering (BCF) nadrukkelijk gepositioneerd.
          4. Blz. 51 P2.04 Laborijn
            1. Blz. 52 Het plan van aanpak met als doel de uitvoeringskosten te beperken is uitgerold.
          5. Blz. 53 P2.05 Nieuwkomers *6
            1. Blz. 54 De uitvoering van de nieuwe wet inburgering is door Laborijn (in samenwerking met Figulus) adequaat opgepakt. Met een integrale benadering vanuit alle leefgebieden als het uitgangspunt.
          6. Blz. 55 P2.06 Schulddienstverlening
            1. Blz. 56 Ons voornemen is om uit te treden uit de GR Stadsbank en de schulddienstverlening verder te ontwikkelen in de keten in samenwerken met de gemeente Doetinchem en Laborijn.
          7. Blz. 57 P2.07 Gemeenschapshuizen
            1. Blz. 58 Vanuit de stand van zaken een nieuwe maatwerksubsidieregeling.
          8. Blz. 59 P2.08 Sport *28
            1. Blz. 60 Er is nieuwe sportnota opgesteld.
          9. Blz. 61 P2.09 Sport en Cultuur
            1. Blz. 62 Het projectplan Talent gemeente Aalten 2019-2022 waarin uitvoering wordt gegeven aan de regeling Brede Impuls Combinatiefuncties is op nieuw vastgesteld voor 4 jaar vanaf 1 september 2022.
          10. Blz. 63 P2.10 Preventie
            1. Blz. 64 Er is uitvoering gegeven aan het lokale en regionale preventieakkoord.
          11. Blz. 65 P2.11 Veiligheid *3
            1. Blz. 66 De internationale samenwerking wordt versterkt
          12. Blz. 67 P2.12 Openbare orde en Veiligheid *15
            1. Blz. 68 De bestuurlijke aanpak van ondermijning heeft verder vorm gekregen waarbij de mogelijkheden van de Wet Bibob zijn meegenomen
        3. Blz. 69 3. Overzicht middelen per taakveld
        4. Blz. 70 Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven
        5. Blz. 71 4. Eigen grafieken indicatoren
        6. Blz. 72 5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
      3. Blz. 73 Programma 3 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 74 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        2. Blz. 75 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
          1. Blz. 76 P3.01 Vernieuwen Website
            1. Blz. 77 Vernieuwing website en intranet gereed.
          2. Blz. 78 P3.02 Uitbreiding e-diensten – digitale aanvragen
            1. Blz. 79 Uitbreiding van beschikbare e-diensten.
          3. Blz. 80 P3.03 Informatieveiligheid en Privacy Wet
            1. Blz. 81 Cyclisch inrichten van de privacybescherming (Plan, Do, Check, Act) en de organisatie brede informatieveiligheid- en privacy bewustwording.
            2. Blz. 82 Organisatiebrede bewustwording stimuleren, onder andere door medewerkers te trainen en testen op informatiebeveiliging en privacy.
          4. Blz. 83 P3.04 Invoeren van Samenhangende objectenregistratie
            1. Blz. 84 Met de aanschaf van de nieuwe BAG-applicatie iObjecten is de eerste stap gezet naar de Samenhangende objectenregistratie. In de komende tijd zullen daaraan de andere registraties worden toegevoegd.
          5. Blz. 85 P3.05 Omzetting en vulling softwarepakketten Omgevingswet
            1. Blz. 86 Aanvragen van evenementen, drank/horeca en de APV makkelijk te verwerken in de software van de Omgevingswet (als onderdeel van de fysieke leefomgeving).
            2. Blz. 87 Verwerken van omgevingsvergunningen conform de Omgevingswet.
            3. Blz. 88 Wetregels omzetten naar eenvoudige vraagbomen, gekoppeld aan de pakketten van de Omgevingswet.
        3. Blz. 89 3. Overzicht middelen per taakveld
        4. Blz. 90 Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven
        5. Blz. 91 4. Eigen grafieken indicatoren
        6. Blz. 92 5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
    3. Blz. 93 Welkom
      1. Blz. 94 Inleiding
        1. Blz. 95 Inleiding
      2. Blz. 96 Totaal financieel overzicht
        1. Blz. 97 Totaal financieel overzicht
        2. Blz. 98 Toelichting op de punten uit het financieel overzicht
      3. Blz. 99 Kerngegevens van de gemeente
        1. Blz. 100 Kerngegevens van de gemeente
      4. Blz. 101 Toelichting begroting 2022
        1. Blz. 102 Toelichting begroting 2022
    4. Blz. 103 Paragrafen
      1. Blz. 104 Paragraaf Bedrijfsvoering
        1. Blz. 105 “Samen volop blijven inzetten voor onze burgers en bedrijven”
        2. Blz. 106 1. Aalten na corona
        3. Blz. 107 2. Heroriëntatie organisatiestructuur per 1 januari 2023
        4. Blz. 108 3. Krapte op de arbeidsmarkt
        5. Blz. 109 4. Ontwikkelingstraject organisatie
        6. Blz. 110 5. Vitaliteit en wendbaarheid
        7. Blz. 111 6. Visie op gezondheid
        8. Blz. 112 7. Integriteit
        9. Blz. 113 8. Digitalisering, informatisering en automatisering
        10. Blz. 114 9. Inkoop
        11. Blz. 115 10. Subsidieverwerving
        12. Blz. 116 11. Overige onderwerpen
        13. Blz. 117 12. Uurtarief ten behoeve van doorberekeningen
        14. Blz. 118 13. Verplichte beleidsindicatoren
      2. Blz. 119 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 120 Algemeen
        2. Blz. 121 1. Weerstandscapaciteit
        3. Blz. 122 2. Risico's
        4. Blz. 123 3. Weerstandsvermogen
        5. Blz. 124 Verplichte kengetallen
        6. Blz. 125 Norm provincie Gelderland
        7. Blz. 126 Toelichting verplichte kengetallen
      3. Blz. 127 Paragraaf Lokale heffingen
        1. Blz. 128 Algemeen
        2. Blz. 129 Overzicht van de lokale heffingen
        3. Blz. 130 Ontwikkeling van de lokale heffingen
        4. Blz. 131 Onroerendezaakbelasting (OZB)
        5. Blz. 132 Afvalstoffenheffing
        6. Blz. 133 Rioolheffing
        7. Blz. 134 Reclamebelasting
        8. Blz. 135 Toeristenbelasting en forensenbelasting
        9. Blz. 136 Hondenbelasting en overige leges/tarieven
        10. Blz. 137 Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven
        11. Blz. 138 Ontwikkeling van de woonlasten
        12. Blz. 139 Kwijtscheldingsbeleid
      4. Blz. 140 Paragraaf Financiering
        1. Blz. 141 Algemeen
        2. Blz. 142 1. Kasbeheer
        3. Blz. 143 2. Risicobeheer
        4. Blz. 144 3. Gemeentefinanciering
      5. Blz. 145 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 146 Algemeen
        2. Blz. 147 Openbare ruimte
        3. Blz. 148 Gebouwenbeheer
      6. Blz. 149 Paragraaf Grondbeleid
        1. Blz. 150 Algemeen
        2. Blz. 151 1. Gronden en terreinen niet in exploitatie
        3. Blz. 152 2. Faciliterend grondbeleid
        4. Blz. 153 3. Bouwgrond in exploitatie (BIE)
        5. Blz. 154 Conclusie
      7. Blz. 155 Paragraaf Verbonden partijen
        1. Blz. 156 Gemeenschappelijke regelingen (publiekrechtelijk)
        2. Blz. 157 Vennootschappen en coöperaties (privaatrechtelijk)
        3. Blz. 158 In liquidatie
    5. Blz. 159 Bijlagen
      1. Blz. 160 Geprognosticeerde balans 2020-2025
        1. Blz. 161 Geprognosticeerde balans 2020-2025
      2. Blz. 162 Overzicht meerjarig EMU-saldo
        1. Blz. 163 Overzicht meerjarig EMU-saldo
      3. Blz. 164 Meerjarenoverzicht 2020 – 2025, overzicht van baten, lasten en resultaat
        1. Blz. 165 Meerjarenoverzicht 2020 – 2025, overzicht van baten, lasten en resultaat
      4. Blz. 166 Overzicht van baten en lasten, ingedeeld naar taakvelden
        1. Blz. 167 Overzicht van baten en lasten, ingedeeld naar taakvelden
        2. Blz. 168 0. Bestuur en ondersteuning
        3. Blz. 169 1. Veiligheid
        4. Blz. 170 2. Verkeer, vervoer en waterstaat
        5. Blz. 171 3. Economie
        6. Blz. 172 4. Onderwijs
        7. Blz. 173 5. Sport, cultuur en recreatie
        8. Blz. 174 6. Sociaal domein
        9. Blz. 175 7. Volksgezondheid en milieu
        10. Blz. 176 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
      5. Blz. 177 Investeringsschema
        1. Blz. 178 Investeringschema
      6. Blz. 179 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 180 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
      7. Blz. 181 Overzicht reserves en voorzieningen
        1. Blz. 182 Reserves
        2. Blz. 183 Toelichting reserves
        3. Blz. 184 Voorzieningen
        4. Blz. 185 Toelichting voorzieningen
      8. Blz. 186 Overzicht incidentele baten en lasten, structurele mutaties reserves en structureel begrotingssaldo
        1. Blz. 187 Overzicht incidentele baten en lasten
      9. Blz. 188 Overzicht inkomensoverdrachten
        1. Blz. 189 Overzicht inkomensoverdrachten
    6. Activiteiten
    7. Zoeken
    8. Publicatie bijlagen
    9. Contact
    10. PrivacyStatement
    11. Sitemap