De overheid, waaronder onze gemeente, is er voor de burgers en de bedrijven. En die burgers en bedrijven verwachten betrouwbaarheid, deskundigheid, onpartijdigheid, rechtmatig handelen en bovenal adequate afhandeling. Het handelen van de organisatie, zowel ambtelijk als bestuurlijk, is in de volle breedte van het gemeentelijk takenpakket gericht om aan deze verwachtingen zo goed mogelijk te voldoen. Er wordt verbinding gezocht met onze bewoners, bedrijven en bezoekers door met hen te communiceren en hen, daar waar dat mogelijk en zinvol is, bij besluitvorming te betrekken.
Het verbeteren van onze dienstverlening heeft verregaande consequenties voor onze bedrijfsvoering. Om deze verbeteringen een duidelijke richting te geven, werken we vanuit een dienstverlenings-concept.
Hieraan liggen de volgende doelen ten grondslag:
* Het optimaliseren van de externe dienstverlening;
* Het vergroten van de onderlinge samenwerking;
* Samenhang van beleid binnen de gemeentelijke organisatie;
* Het creëren van een gemeenschappelijk uitgangspunt.
Het klant contact centrum is het eerste aanspreekpunt voor inwoners en daarmee is het dus ook het visite-kaartje van de gemeente Aalten. Hoe inwoners behandeld worden en wat hun eerste indruk van het KCC is, bepaalt in grote mate hoe zij over de gemeente Aalten denken.
Via de gemeentelijke website kunnen inwoners 24/7 zelf informatie opzoeken en contact opnemen met de gemeente. Die mogelijkheid is er ook via social mediakanalen (Twitter en Facebook) waar de gemeente Aalten op te vinden is. Zelf zaken regelen en aanvragen wordt steeds eenvoudiger: aan beschrijvingen van producten en diensten van de gemeente is in voorkomende gevallen een digitaal in te vullen meldings- of aanvraagformulier toegevoegd. Via de website kunnen inwoners 24/7 een afspraak met de gemeente inplannen. Natuurlijk is het ook mogelijk telefonisch een afspraak te maken.
Een goede bedrijfsvoering, die gericht is op onze omgeving, betekent beheersing van alle processen inclusief bijsturing waar nodig. Dit is een voorwaarde om aan deze verwachtingen te voldoen en gemeentelijk beleid te realiseren. Er wordt voldaan aan alle wetgeving op het brede gemeentelijke werkterrein, transparant verslag gedaan over de uitvoering middels de reguliere P&C cyclus of bij majeure zaken met een raadsmededeling. Bij alle externe ontwikkelingen die op een gemeente afkomen, is het niet alleen belangrijk dat Aal-ten een flexibele organisatie is, maar ook een vlot lerende, met voortdurend aandacht voor mogelijke verbeteringen van processen. Naast het dynamische going-concern spelen volgende issues voor 2020: