In de Gemeentewet staan de lokale heffingen die een gemeente mag heffen limitatief opgesomd. Deze
heffingen worden verdeeld in algemene belastingen en rechten. De algemene belastingen zijn:
onroerende zaakbelasting, hondenbelasting, forensenbelasting en toeristenbelasting. De opbrengst van deze belastingen zijn door een gemeente vrij te besteden. De rechten zijn: afvalstoffenheffing, rioolheffing en diverse leges en overige rechten voor dienstverlening op verzoek. De tarieven van deze rechten moeten zodanig worden vastgesteld dat de opbrengsten de kosten voor het verlenen van de diensten niet overschrijden. Op grond van het BBV is een gemeente daarom verplicht om een kostenonderbouwing op te nemen waaruit de maximale kostendekkendheid van 100% blijkt.
Paragraaf Lokale heffingen
Overzicht van de lokale heffingen
Terug naar navigatie - Overzicht van de lokale heffingenbedragen x € 1.000 | ||
---|---|---|
Overzicht belastingen en heffingen | ||
2020 | 2019 | |
Onroerende zaakbelasting (OZB) | 4.719 | 4.584 |
Afvalstoffenheffing | 1.142 | 1.142 |
Rioolheffing | 1.895 | 1.854 |
Hondenbelasting | 176 | 173 |
Forensenbelasting | 94 | 81 |
Toeristenbelasting | 90 | 75 |
Marktgeld | 21 | 20 |
Secretarieleges | 425 | 420 |
Bouwleges | 392 | 182 |
Begraafrechten | 263 | 214 |
Totaal | 9.217 | 8.745 |
Ontwikkeling van de lokale heffingen
Terug naar navigatie - Ontwikkeling van de lokale heffingen
Onroerendezaakbelasting (OZB)
Terug naar navigatie - Onroerendezaakbelasting (OZB)Onroerendezaakbelasting (OZB)
De OZB zorgt voor de hoogste belastingopbrengst en kan gesplitst worden in een eigenaarsdeel (woningen en niet-woningen) en een gebruikersdeel (niet-woningen). De grondslag van de aanslag is de vastgestelde WOZ-waarde van de onroerende zaak. Voor het belastingjaar 2020 geldt een vastgestelde WOZ-waarde naar waardepeildatum 1 januari 2019. De gemiddelde WOZ-waarde van een woning is vanaf de vorige waardepeildatum gestegen met ongeveer 7,0%. Voor het nieuwe tijdvak bedraagt de gemiddelde waarde van een woning circa € 214.875 (2019 € 200.820).
In het dekkingsplan begroting 2020 - 2023 is uitgegaan van een opbrengstverhoging OZB van 3% (meeropbrengst € 135.000). In het woonlastenoverzicht staat de uitwerking daarvan. De voorgestelde tarieven zijn:
Tarieven onroerendezaakbelasting (OZB) | ||
---|---|---|
2020 | 2019 | |
Woningen | ||
- eigenaardeel | 0,13% | 0,13% |
Niet – woningen | ||
- eigenaardeel | 0,19% | 0,19% |
- gebruikersdeel | 0,14% | 0,14% |
Omdat de gemiddelde waardestijging van woningen 7,0% is, kan het tarief met 4,4% worden verlaagd. De tarieven voor de niet-woningen worden aangepast aan de gemiddelde waardestijging van 1%. Alle tarieven zijn berekend aan de hand van voorlopige WOZ-waarden. In de raadsvergadering van december 2019 wordt de verordening OZB vastgesteld. Op dat moment zijn de definitieve WOZ-waarden bekend. Indien daartoe aanleiding is, worden de tarieven bijgesteld.
Afvalstoffenheffing
Terug naar navigatie - AfvalstoffenheffingAfvalstoffenheffing
Een gemeente heeft de wettelijke plicht tot het inzamelen van (huishoudelijk) afval bij huishoudens en mag de kosten daarvan verhalen op de burger. In de gemeente Aalten wordt het omgekeerd inzamelen toegepast. Naast het vastrecht, wordt alleen een afrekening verzonden voor het aantal aanbiedingen respectievelijk ledigingen van restafval. Het gemiddelde aantal aanbiedingen van een huisvuilzak en ledigingen van een restafvalcontainer is 15 huisvuilzakken en vijf ledigingen. Mede dankzij een onttrekking van € 376.000 aan de voorziening kan het vastrecht € 75 blijven.
Tarieven afvalstoffenheffing (in €) | ||
---|---|---|
2020 | 2019 | |
Vastrecht per huishouden | 75 | 75 |
Per aanbieding van een huisvuilzak 40 liter | 1,5 | 1,5 |
Per lediging van een restcontainer 140 liter | 5,25 | 5,25 |
Per lediging van een restcontainer 240 liter | 9 | 9 |
Rioolheffing
Terug naar navigatie - RioolheffingRioolheffing
Uit de rioolheffing wordt niet alleen voorzien in rioleringskosten, maar ook in de kosten van de afvoer van regenwater en grondwater. Deze kosten zijn opgenomen in het GRP. De aanslagen worden berekend op basis van het werkelijke waterverbruik en worden via de waternota van Vitens geïnd.
Tarieven rioolheffing (in €) | ||
---|---|---|
2020 | 2019 | |
Tot 2.500 m³, per m³ afvalwater | 1,37 | 1,34 |
Van 2.500 m³ tot 5.000 m³, per m³ | 1,04 | 1,02 |
Boven 5.000 m³, per 1.000 m³ | 68,93 | 67,58 |
Per m² verharde oppervlakte | 0,52 | 0,51 |
Toeristenbelasting en forensenbelasting
Terug naar navigatie - Toeristenbelasting en forensenbelastingIn het dekkingsplan begroting 2020 - 2023 is een verhoging van de toeristenbelasting van circa 20% opgenomen. Deze verhoging werkt ook door in het forfaitaire tarief en in de eerste trede van de forensenbelasting. De voorgestelde tarieven zijn:
Tarief toeristenbelasting (in €) | ||
---|---|---|
2020 | 2019 | |
Tarief per persoon per overnachting | 1,25 | 1,05 |
Forfaitair tarief | 182 | 153 |
Tarieven forensenbelasting (in €) | ||
---|---|---|
Waarde object | 2020 | 2019 |
€ 30.000,00 of minder | 182 | 153 |
€ 30.001,00 t/m € 60.000,00 | 211 | 207 |
€ 60.001,00 t/m € 120.000,00 | 284 | 279 |
€ 120.001,00 t/m € 180.000,00 | 352 | 345 |
€ 180.001,00 t/m € 240.000,00 | 424 | 416 |
€ 240.001,00 t/m € 300.000,00 | 505 | 496 |
€ 300.001,00 t/m € 360.000,00 | 571 | 561 |
€ 360.001,00 en meer | 718 | 704 |
Forensenbelasting
Terug naar navigatie - ForensenbelastingHondenbelasting en overige leges/tarieven
Terug naar navigatie - Hondenbelasting en overige leges/tarievenLasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven
Terug naar navigatie - Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarievenDe tarieven voor de afvalstoffenheffing, rioolheffing, lijkbezorgingsrechten, marktgelden en leges dienen zodanig te worden vastgesteld dat de opbrengsten de kosten voor het verlenen van de diensten niet overschrijden. Hieronder hebben we dat inzichtelijk gemaakt.
bedragen x € 1.000 | ||
---|---|---|
Afvalstoffenheffing | Bedrag | Dekking |
Lasten afvalstoffenheffing | 1.171 | |
Overhead (inclusief btw) | 347 | |
Onttrekking voorziening | -376 | |
Totale kosten | 1.142 | |
Opbrengst afvalstoffenheffing | 1.142 | |
Totale opbrengsten | 1.142 | |
Dekking | 100% | |
Rioolheffing | Bedrag | Dekking |
Lasten riolering | 1.170 | |
Overhead (inclusief btw) | 463 | |
Toevoeging voorziening | 262 | |
Totale kosten | 1.895 | |
Opbrengst rioolheffing | 1.895 | |
Totale opbrengsten | 1.895 | |
Dekking | 100% | |
Lijkbezorgingsrechten | Bedrag | Dekking |
Lasten begraafplaats | 397 | |
Overhead | 164 | |
Totale kosten | 561 | |
Opbrengst lijkbezorgingsrechten (inclusief luidrechten) | 265 | |
Totale opbrengsten | 265 | |
Dekking | 47% | |
Marktgeld | Bedrag | Dekking |
Lasten markt | 31 | |
Overhead | 11 | |
Totale kosten | 42 | |
Opbrengst marktgeld | 21 | |
Totale opbrengsten | 21 | |
Dekking | 50% |
Leges zijn belastingen die de gemeente heft voor het verstrekken van individuele diensten. Uitgangspunt bij het vaststellen van de legestarieven is maximaal 100% kostendekkendheid. Er mag geen winst
worden gemaakt. Kruissubsidiëring in de legesverordening is binnen de titel wel toegestaan. Onder kruissubsidiëring wordt verstaan: het hoger vaststellen van tarieven van leges voor sommige diensten om daarmee de tarieven voor andere diensten laag te houden.
bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Hoofdstuk | Onderwerp | Toe te rekenen | Overhead | Totaal | Baten | Dekking |
Titel 1 Algemene dienstverlening | ||||||
1 | Burgerlijke stand | 48 | 17 | 65 | 24 | 37% |
2 | Reisdocumenten en Nederlandse identiteit | 191 | 82 | 273 | 79 | 29% |
3 | Rijbewijzen | 112 | 37 | 149 | 142 | 95% |
4 | Verstrekking uit de Basisregistratie personen (BRP) | 6 | 3 | 9 | 5 | 56% |
5 t/m 17 | Diversen | 92 | 12 | 104 | 34 | 33% |
Subtotaal titel 1 | 449 | 151 | 600 | 284 | 47% | |
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning | ||||||
3 | Omgevingsvergunning | 359 | 130 | 489 | 417 | 85% |
7 | Bestemmingsplannen | 67 | 28 | 95 | 35 | 37% |
1,2,4,5,6,8 | Diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Subtotaal titel 2 | 426 | 158 | 584 | 452 | 77% | |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | ||||||
2 | Organiseren evenementen of markten | 22 | 11 | 33 | 13 | 39% |
5A | Algemene verordening Ondergrondse infrastructuren | 109 | 10 | 119 | 38 | 32% |
Subtotaal titel 3 | 131 | 21 | 152 | 51 | 34% | |
Eindtotaal | 1.006 | 330 | 1.336 | 787 | 59% |
Ontwikkeling van de woonlasten
Terug naar navigatie - Ontwikkeling van de woonlastenOnderstaande tabel geeft de omvang van de lokale woonlasten voor een gemiddeld (meerpersoons) huishouden weer en bestaat uit onroerende zaakbelasting (alleen voor de eigenaar), afvalstoffenheffing en rioolheffing. Bij de berekening van de OZB is uitgegaan van de gemiddelde WOZ-waarde van een woning van € 214.875. Bij de afvalstoffenheffing wordt uitgegaan van het vastrecht en 15 aanbiedingen van een huisvuilzak en voor de berekening van de rioolheffing gaan we uit van drie personen (waterverbruik 120 m³).
Woonlasten per huishouden (in €) | ||||
---|---|---|---|---|
2020 | 2019 | Wijziging | ||
Eigenaar | Huurder | |||
Gemiddelde OZB aanslag | 269 | 265 | 2,67% | N.v.t. |
Afvalstoffenheffing | 97,5 | 97,5 | 0% | 0% |
Rioolheffing | 164,4 | 160,8 | 2,24% | 2,24% |
Totale woonlasten | 530,9 | 523,3 | 2,04% | 1,39% |
Kwijtscheldingsbeleid
Terug naar navigatie - KwijtscheldingsbeleidVoor burgers met een laag inkomen bestaat de mogelijkheid om gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van betaling van belasting te verzoeken. Kwijtschelding is mogelijk voor hondenbelasting (één hond), afvalstoffenheffing (gemaximeerd aantal aanbiedingen/ledigingen) en rioolheffing (maximaal gemiddeld waterverbruik). Of men in aanmerking komt voor kwijtschelding hangt af van het netto besteedbaar inkomen; dit is het bedrag dat men overhoudt nadat de uitgaven zijn afgetrokken van de netto inkomsten. Daarnaast vindt er een vermogenstoets plaats. In de begroting wordt rekening gehouden met een totaalbedrag van circa € 54.000 aan kwijt te schelden lokale heffingen.