Burgers en ondernemers hebben een steeds grotere informatiebehoefte. De gemeente is haar klanten hierin tegemoet gekomen door hen één centraal punt te bieden, waar zij terecht kunnen met al hun vragen en verzoeken: het Klant Contact Centrum (KCC). Het KCC is het aanspreekpunt voor ons dienstverleningsconcept. Dit dienstverleningsconcept is voor onze burgers en wordt in 2020 geactualiseerd. De huidige servicenormen worden daarbij kritisch beoordeeld en herijkt.
In de huidige tijd is online aanwezigheid en digitale bereikbaarheid een must. Via de website kan een inwoner 24/7 zelf informatie opzoeken en contact opnemen. Dat kan ook via Twitter en Facebook. Zelf zaken regelen en aanvragen kan met e-formulieren, waarbij gegevens automatisch worden doorgestuurd. Daarvoor zijn alle gemeentelijke dienstverleningskanalen (telefoon, balie, website, post en e-mail) geïntegreerd in één omgeving. Ieder onderwerp of aanvraag wordt bij elkaar gehouden in één zaakdossier. Onderdeel daarvan is ook het digitale besluitvormingstraject voor de raad.
De gemeentelijk informatiearchitectuur is efficiënt opgezet en deze wordt verder uitgebouwd. Voorwaarde is dat juiste en actuele informatie beschikbaar is om een klantvraag correct af te handelen, tegen verantwoorde kosten en binnen wet- en regelgeving. Gebleken is dat er grote behoefte bestaat aan kengetallen voor het sociaal domein. Aan de ontsluiting van deze data wordt gewerkt. Verdere ontwikkelingen zijn: aansluiten op digitaal stelsel Omgevingswet, digitaal vergaderen, werken in de cloud, aansluiten op de Berichtenbox en validatie van de digitale handtekening.
Fraude met adresgegevens is een ander aandachtspunt. Iemand die met een verkeerd woonadres in de Basisregistratie Personen (BRP) staat, kan daarmee adresfraude plegen en bijvoorbeeld misbruik maken van regelingen als kinderbijslag, studiefinanciering en de toeslagenwet of (belasting)schulden en boetes ontwijken. Het belang van juiste adresgegevens is dus groot. Door adresonderzoek wordt de kwaliteit van adresgegevens verhoogd in de BRP en werken overheden samen. Vanuit de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) worden niet alle adressen onderzocht, alleen die waarover twijfels bestaan bij (meerdere) overheidsorganisaties. Zo worden burgers niet onnodig lastiggevallen en wordt de privacywetgeving gerespecteerd.
Vanaf 1 januari 2020 is de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) van kracht. De BIO vervangt de bestaande Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG). Hiermee ontstaat één gezamenlijk normenkader voor informatiebeveiliging binnen de gehele overheid. Helder, actueel en veilig. De BIO omvat bijna 60% minder maatregelen dan de BIG, maar deze maatregelen zijn wel verplicht. De BIO stuurt meer op verantwoordelijkheden en risicomanagement binnen de eigen organisatie.
Daarnaast moet ons privacybeleid steeds geactualiseerd worden. Ook krijgt in 2020 de manier waarop privacy in onze organisatie ingebed wordt, meer structuur. Hiervoor is al een aantal procedures aangescherpt. Tevens moet privacybescherming cyclisch ingericht (Plan, Do, Check, Act) worden en daarmee een vast onderdeel uitmaken van onze dagelijkse praktijk. Dit om de aantoonbare werking van de genomen maatregelen vanuit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) te borgen. De AVG en ook de BIO stuurt met name op deze verantwoordingsplicht. Dit alles vraagt om een verdere vorm van informatieveiligheids- en privacybewustzijn. In 2020 steken we daarom ook in op het stimuleren van brede bewustwording van zowel bestuurders als medewerkers.
De duurzaamheidsmaatregelen bij de verbouw van de werf (zonnepanelen en warmtepomp) zijn al succesvol. Dit geeft aanleiding om te onderzoeken of dit uit te breiden valt naar andere gemeentelijke gebouwen.
Voor het in stand houden van alle voorzieningen is een duurzame en gezonde financiële positie noodzakelijk. Dit wordt bereikt door een goede meerjarige begroting en een gedegen risicoanalyse. Hierdoor ontstaat in een vroeg stadium inzicht in mogelijke knelpunten waarop gericht actie kan worden ondernomen. Met behulp van de nieuw aangeschafte software Pepperflow kunnen uitgebreide (financiële) overzichten en rapportages worden gemaakt. Deze budgetinformatie en stuurinformatie (eventueel aangevuld met gegevens uit andere databases) kan worden gebruikt door het management.