Programma begroting 2020
|
Blz. 1
|
Programma’s
|
Blz. 2
|
Programma 1 Ruimte
|
Blz. 3
|
1. Ontwikkelingen binnen dit programma
|
Blz. 4
|
2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
|
Blz. 5
|
P1.01 Omgevingswet *10 onderwerpen uit het uitvoeringsprogramma 2018-2022 Daadkrachtig, Duurzaam en Dichtbij
|
Blz. 6
|
We implementeren de Omgevingswet.
|
Blz. 7
|
P1.02 Duurzaamheid *9
|
Blz. 8
|
De specifieke acties volgen vanuit het plan van aanpak en prioritering vanuit de raad.
|
Blz. 9
|
P1.03 Wonen/transformeren leegkomend vastgoed *20,21
|
Blz. 10
|
Vaststellen van de lokale woonvisie 2020-2025 in 2020.
|
Blz. 11
|
P1.04 Versterken kwaliteit leefomgeving *11
|
Blz. 12
|
In 2020 wordt voor het centrum van Dinxperlo een integrale visie opgesteld.
|
Blz. 13
|
P1.05 Verkeersveiligheid
|
Blz. 14
|
Het terugdringen van het aantal (dodelijke) slachtoffers door in te zetten op verkeerseducatie en reconstructies van onveilige locaties /wegen.
|
Blz. 15
|
P1.06 Verkeersveiligheid
|
Blz. 16
|
In 2019 worden voor alle NABO’s maatregelen opgesteld.
|
Blz. 17
|
P1.07 Bereikbaarheid *22,23
|
Blz. 18
|
Het faciliteren van de belanghebbende partijen om de buslijn Aalten – Bocholt te laten groeien.
|
Blz. 19
|
P1.08 Veerkrachtige economie *17
|
Blz. 20
|
Medio 2020 is de omvorming van de regionale naar de lokale visie gereed.
|
Blz. 21
|
P1.09 Werken
|
Blz. 22
|
In 2020 wordt de verkenning van de nieuwe uitleglocatie(s) uitgevoerd.
|
Blz. 23
|
P1.10 Klimaatadaptatie
|
Blz. 24
|
In 2020 verkennen we welke wijken in welke periode gasloos kunnen worden gemaakt.
|
Blz. 25
|
P1.11 Klimaatadaptatie
|
Blz. 26
|
Een plan opstellen om het huidige groen binnen de kernwinkelgebieden een impuls te geven op het gebied van klimaatadaptatie en biodiversiteit.
|
Blz. 27
|
3. Overzicht middelen per taakveld
|
Blz. 28
|
Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven
|
Blz. 29
|
4. Eigen grafieken indicatoren
|
Blz. 30
|
5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
|
Blz. 31
|
Programma 2 Sociaal Domein
|
Blz. 32
|
1. Ontwikkelingen binnen dit programma
|
Blz. 33
|
2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
|
Blz. 34
|
P2.01 Inclusieve samenleving *16,40,41,42 onderwerpen uit het uitvoeringsprogramma 2018-2022 Daadkrachtig, Duurzaam en Dichtbij
|
Blz. 35
|
1 juli 2020 heeft Aalten een lokale inclusie agenda met daarin maatregelen die genomen zijn en worden, zodat iedereen mee kan doen.
|
Blz. 36
|
P2.02 Jongeren *35,36
|
Blz. 37
|
In 2020 worden voorliggende voorzieningen (bijv. het Preventie Platform Jeugd) versterkt.
|
Blz. 38
|
P2.03 Zorg
|
Blz. 39
|
Vanaf januari 2020 wordt gewerkt volgens de omgekeerde toets.
|
Blz. 40
|
P2.04 Zorg
|
Blz. 41
|
In het eerste kwartaal van 2020 zijn acties opgestart om te komen tot besparingen in de Wmo en Jeugdzorg.
|
Blz. 42
|
P2.05 Zorg
|
Blz. 43
|
Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan.
|
Blz. 44
|
P2.06 Zorg
|
Blz. 45
|
1 juli 2020 heeft Aalten een lokaal uitvoeringsprogramma gezondheid.
|
Blz. 46
|
P2.07 Muziekonderwijs
|
Blz. 47
|
Op 1 augustus 2020 is de samenwerking met Boogie-Woogie correct en zorgvuldig afgewikkeld.
|
Blz. 48
|
P2.08 Laborijn
|
Blz. 49
|
In 2020 monitoren we de uitvoering van het plan van aanpak ‘samen sterk voor inwoners naar werk’ dat in 2019 van start is gegaan intensief.
|
Blz. 50
|
P2.09 Nieuwkomers *45
|
Blz. 51
|
Op 1 juli 2020 is er een nota waarin de lokale kaders van het beleid worden bepaald.
|
Blz. 52
|
P2.10 Bestuur en organisatie
|
Blz. 53
|
Gedurende 2020 wordt duidelijk zichtbaar dat de organisatie stappen zet in het integraal en projectmatig werken.
|
Blz. 54
|
P2.11 Bestuur en Organisatie
|
Blz. 55
|
Eind 2020 zijn de beleids- en procedureregels over integriteit in lijn met nieuwe wetgeving en handreikingen.
|
Blz. 56
|
P2.12 Openbare orde en veiligheid *15
|
Blz. 57
|
In 2020 worden acties ingezet tot verbetering van het handhavingsbeleid, afstemming, bewustwording en communicatie.
|
Blz. 58
|
P2.13 Economie *18
|
Blz. 59
|
In het tweede kwartaal van 2020 komt er een nota met een heldere toekomstbestendige integrale visie op de horeca in de gemeente Aalten.
|
Blz. 60
|
P2.14 75 jaar bevrijding *32
|
Blz. 61
|
Er vinden diverse activiteiten plaats tijdens de viering in 2020.
|
Blz. 62
|
P2.15 Sport *28
|
Blz. 63
|
In 2020 wordt het concept van open en vitale sportparken doorontwikkeld. Eind 2020 kent de gemeente Aalten een lokaal sportakkoord.
|
Blz. 64
|
3. Overzicht middelen per taakveld
|
Blz. 65
|
Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven
|
Blz. 66
|
4. Eigen grafieken indicatoren
|
Blz. 67
|
5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
|
Blz. 68
|
Programma 3 Bedrijfsvoering
|
Blz. 69
|
1. Ontwikkelingen binnen dit programma
|
Blz. 70
|
2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
|
Blz. 71
|
P3.01 Vraaggerichte processen en inrichting van de organisatie / Mensgerichte techniek
|
Blz. 72
|
Juni 2020 – De klant meer bekend maken met het proces gevonden en verloren voorwerpen.
|
Blz. 73
|
Oktober 2020 – Afhandeling van de vraag van de klant kritisch bekijken/ optimaliseren en meenemen in actualisatie dienstverleningsconcept.
|
Blz. 74
|
P3.02 Interne communicatie - Intranet / Raadsnet / communicatiebeleidsplan optimaliseren
|
Blz. 75
|
Juni 2020 - Communicatiebeleidsplan.
|
Blz. 76
|
December 2020 - Social intranet: plan van aanpak gereed.
|
Blz. 77
|
P3.03 Burgerparticipatie/Burgerpanel
|
Blz. 78
|
Juni 2020 - Participatieplan gereed
|
Blz. 79
|
P3.04 Informatieveiligheid en Privacy Wet
|
Blz. 80
|
2020 staat in het teken van de verdere implementatie van de BIO en het inbedden van de verantwoordingssystematiek ENSIA.
|
Blz. 81
|
2020 - Cyclisch inrichten BIO en privacy in de organisatie en waarborgen verantwoordingsplicht.
|
Blz. 82
|
2020 - Actualiseren privacybeleid.
|
Blz. 83
|
2020 - Organisatiebrede bewustwording stimuleren.
|
Blz. 84
|
P3.05 Aansluiting BGT - BOR
|
Blz. 85
|
Mei 2020 – Voorafgaand aan de koppeling tussen de diverse brongegevens moeten de verschillen worden opgelost.
|
Blz. 86
|
P3.06 Overgang van inhoud naar gebruiksoppervlakte als grondslag herwaardering WOZ
|
Blz. 87
|
November 2020 – De WOZ-waardering op basis van de gebruiksoppervlakte kan worden getest en vergeleken met dezelfde waardering op basis van de inhoud.
|
Blz. 88
|
P3.07 Bestrijden adres-gerelateerde fraude
|
Blz. 89
|
Juni 2020 - Aansluiten op informatieknooppunt LAA.
|
Blz. 90
|
P3.08 Invoering rapportagetool Planning en Control
|
Blz. 91
|
Maart 2020 – De implementatie van Pepperflow is gestart.
|
Blz. 92
|
3. Overzicht middelen per taakveld
|
Blz. 93
|
Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven
|
Blz. 94
|
4. Eigen grafieken indicatoren
|
Blz. 95
|
5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
|
Blz. 96
|
Welkom
|
Blz. 97
|
Inleiding
|
Blz. 98
|
Inleiding
|
Blz. 99
|
Begroting in één oogopslag
|
Blz. 100
|
Begroting in één oogopslag
|
Blz. 101
|
Totaal financieel overzicht
|
Blz. 102
|
Totaal financieel overzicht
|
Blz. 103
|
Toelichting op de punten uit het financieel overzicht
|
Blz. 104
|
Kerngegevens van de gemeente
|
Blz. 105
|
Kerngegevens van de gemeente
|
Blz. 106
|
Toelichting
|
Blz. 107
|
Toelichting begroting 2020
|
Blz. 108
|
Toelichting begroting 2020
|
Blz. 109
|
Paragrafen
|
Blz. 110
|
Paragraaf Bedrijfsvoering
|
Blz. 111
|
“Samen volop inzetten voor onze burgers en bedrijven”
|
Blz. 112
|
1. Herijking beleid met betrekking tot bestuurlijke en ambtelijke integriteit
|
Blz. 113
|
2. Opleidingen en aanpassing werkwijzen in het kader van de wijziging van de organisatie
|
Blz. 114
|
3. Vitaliteit en gezondheid
|
Blz. 115
|
4. Invoering nieuwe beoordelingsmethodiek
|
Blz. 116
|
5. Project Wnra
|
Blz. 117
|
6. Digitalisering, informatisering en automatisering
|
Blz. 118
|
7. Informatieveiligheid en privacy
|
Blz. 119
|
8. Uurtarief ten behoeve van doorberekeningen
|
Blz. 120
|
9. Verplichte beleidsindicatoren
|
Blz. 121
|
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 122
|
Algemeen
|
Blz. 123
|
1. Weerstandscapaciteit
|
Blz. 124
|
2. Risico's
|
Blz. 125
|
3. Weerstandsvermogen
|
Blz. 126
|
Verplichte kengetallen
|
Blz. 127
|
Toelichting verplichte kengetallen
|
Blz. 128
|
Paragraaf Lokale heffingen
|
Blz. 129
|
Algemeen
|
Blz. 130
|
Overzicht van de lokale heffingen
|
Blz. 131
|
Ontwikkeling van de lokale heffingen
|
Blz. 132
|
Onroerendezaakbelasting (OZB)
|
Blz. 133
|
Afvalstoffenheffing
|
Blz. 134
|
Rioolheffing
|
Blz. 135
|
Toeristenbelasting en forensenbelasting
|
Blz. 136
|
Forensenbelasting
|
Blz. 137
|
Hondenbelasting en overige leges/tarieven
|
Blz. 138
|
Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven
|
Blz. 139
|
Ontwikkeling van de woonlasten
|
Blz. 140
|
Kwijtscheldingsbeleid
|
Blz. 141
|
Paragraaf Financiering
|
Blz. 142
|
Algemeen
|
Blz. 143
|
1. Kasbeheer
|
Blz. 144
|
2. Risicobeheer
|
Blz. 145
|
3. Gemeentefinanciering
|
Blz. 146
|
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 147
|
Algemeen
|
Blz. 148
|
Openbare ruimte
|
Blz. 149
|
Gebouwenbeheer
|
Blz. 150
|
Paragraaf Grondbeleid
|
Blz. 151
|
Algemeen
|
Blz. 152
|
1. Gronden en terreinen niet in exploitatie
|
Blz. 153
|
2. Faciliterend grondbeleid
|
Blz. 154
|
3. Bouwgrond in exploitatie (BIE)
|
Blz. 155
|
Conclusie
|
Blz. 156
|
Paragraaf Verbonden partijen
|
Blz. 157
|
Gemeenschappelijke regelingen (publiekrechtelijk)
|
Blz. 158
|
Vennootschappen en coöperaties (privaatrechtelijk)
|
Blz. 159
|
In liquidatie
|
Blz. 160
|
Paragraaf Demografische ontwikkeling
|
Blz. 161
|
Algemeen
|
Blz. 162
|
1. Demografisch Effect Rapportage (DER)
|
Blz. 163
|
2. Vertaling demografische effecten in visie Krachten versterken en raadsprogramma
|
Blz. 164
|
3. Bevolkingsopbouw en -prognose
|
Blz. 165
|
4. Demografie en woningen
|
Blz. 166
|
5. Leefbaarheid en voorzieningenniveau
|
Blz. 167
|
6. De arbeidsmarkt en de vooruitzichten voor sociale en economische vitaliteit.
|
Blz. 168
|
Bijlagen
|
Blz. 169
|
Geprognosticeerde balans 2020-2023
|
Blz. 170
|
Geprognosticeerde balans 2020-2023
|
Blz. 171
|
Overzicht meerjarig EMU-saldo
|
Blz. 172
|
Overzicht meerjarig EMU-saldo
|
Blz. 173
|
Meerjarenoverzicht 2018 – 2023, overzicht van baten, lasten en resultaat
|
Blz. 174
|
Meerjarenoverzicht 2018 – 2023, overzicht van baten, lasten en resultaat
|
Blz. 175
|
Overzicht van baten en lasten, ingedeeld naar taakvelden
|
Blz. 176
|
Overzicht van baten en lasten, ingedeeld naar taakvelden
|
Blz. 177
|
0. Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 178
|
1. Veiligheid
|
Blz. 179
|
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
|
Blz. 180
|
3. Economie
|
Blz. 181
|
4. Onderwijs
|
Blz. 182
|
5. Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 183
|
6. Sociaal domein
|
Blz. 184
|
7. Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 185
|
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
|
Blz. 186
|
Investeringsschema
|
Blz. 187
|
Investeringschema
|
Blz. 188
|
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 189
|
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 190
|
Overzicht reserves en voorzieningen
|
Blz. 191
|
Reserves
|
Blz. 192
|
Algemene reserve
|
Blz. 193
|
Toelichting reserves
|
Blz. 194
|
Voorzieningen
|
Blz. 195
|
Toelichting voorzieningen
|
Blz. 196
|
Overzicht incidentele baten en lasten, structurele mutaties reserves en structureel begrotingssaldo
|
Blz. 197
|
Overzicht incidentele baten en lasten
|
Blz. 198
|
Structurele mutaties reserves
|
Blz. 199
|
Incidentele mutaties reserves
|
Blz. 200
|
Structureel begrotingssaldo
|
Blz. 201
|
Overzicht begroting op kostensoort
|
Blz. 202
|
Overzicht begroting op kostensoort, baten
|
Blz. 203
|
Overzicht begroting op kostensoort, lasten
|
Blz. 204
|
Overzicht inkomensoverdrachten
|
Blz. 205
|
Overzicht inkomensoverdrachten
|
Blz. 206
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|