1. Blz. 1 Programma begroting 2020
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Programma 1 Ruimte
        1. Blz. 4 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        2. Blz. 5 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
          1. Blz. 6 P1.01 Omgevingswet *10 onderwerpen uit het uitvoeringsprogramma 2018-2022 Daadkrachtig, Duurzaam en Dichtbij
            1. Blz. 7 We implementeren de Omgevingswet.
          2. Blz. 8 P1.02 Duurzaamheid *9
            1. Blz. 9 De specifieke acties volgen vanuit het plan van aanpak en prioritering vanuit de raad.
          3. Blz. 10 P1.03 Wonen/transformeren leegkomend vastgoed *20,21
            1. Blz. 11 Vaststellen van de lokale woonvisie 2020-2025 in 2020.
          4. Blz. 12 P1.04 Versterken kwaliteit leefomgeving *11
            1. Blz. 13 In 2020 wordt voor het centrum van Dinxperlo een integrale visie opgesteld.
          5. Blz. 14 P1.05 Verkeersveiligheid
            1. Blz. 15 Het terugdringen van het aantal (dodelijke) slachtoffers door in te zetten op verkeerseducatie en reconstructies van onveilige locaties /wegen.
          6. Blz. 16 P1.06 Verkeersveiligheid
            1. Blz. 17 In 2019 worden voor alle NABO’s maatregelen opgesteld.
          7. Blz. 18 P1.07 Bereikbaarheid *22,23
            1. Blz. 19 Het faciliteren van de belanghebbende partijen om de buslijn Aalten – Bocholt te laten groeien.
          8. Blz. 20 P1.08 Veerkrachtige economie *17
            1. Blz. 21 Medio 2020 is de omvorming van de regionale naar de lokale visie gereed.
          9. Blz. 22 P1.09 Werken
            1. Blz. 23 In 2020 wordt de verkenning van de nieuwe uitleglocatie(s) uitgevoerd.
          10. Blz. 24 P1.10 Klimaatadaptatie
            1. Blz. 25 In 2020 verkennen we welke wijken in welke periode gasloos kunnen worden gemaakt.
          11. Blz. 26 P1.11 Klimaatadaptatie
            1. Blz. 27 Een plan opstellen om het huidige groen binnen de kernwinkelgebieden een impuls te geven op het gebied van klimaatadaptatie en biodiversiteit.
        3. Blz. 28 3. Overzicht middelen per taakveld
        4. Blz. 29 Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven
        5. Blz. 30 4. Eigen grafieken indicatoren
        6. Blz. 31 5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
      2. Blz. 32 Programma 2 Sociaal Domein
        1. Blz. 33 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        2. Blz. 34 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
          1. Blz. 35 P2.01 Inclusieve samenleving *16,40,41,42 onderwerpen uit het uitvoeringsprogramma 2018-2022 Daadkrachtig, Duurzaam en Dichtbij
            1. Blz. 36 1 juli 2020 heeft Aalten een lokale inclusie agenda met daarin maatregelen die genomen zijn en worden, zodat iedereen mee kan doen.
          2. Blz. 37 P2.02 Jongeren *35,36
            1. Blz. 38 In 2020 worden voorliggende voorzieningen (bijv. het Preventie Platform Jeugd) versterkt.
          3. Blz. 39 P2.03 Zorg
            1. Blz. 40 Vanaf januari 2020 wordt gewerkt volgens de omgekeerde toets.
          4. Blz. 41 P2.04 Zorg
            1. Blz. 42 In het eerste kwartaal van 2020 zijn acties opgestart om te komen tot besparingen in de Wmo en Jeugdzorg.
          5. Blz. 43 P2.05 Zorg
            1. Blz. 44 Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan.
          6. Blz. 45 P2.06 Zorg
            1. Blz. 46 1 juli 2020 heeft Aalten een lokaal uitvoeringsprogramma gezondheid.
          7. Blz. 47 P2.07 Muziekonderwijs
            1. Blz. 48 Op 1 augustus 2020 is de samenwerking met Boogie-Woogie correct en zorgvuldig afgewikkeld.
          8. Blz. 49 P2.08 Laborijn
            1. Blz. 50 In 2020 monitoren we de uitvoering van het plan van aanpak ‘samen sterk voor inwoners naar werk’ dat in 2019 van start is gegaan intensief.
          9. Blz. 51 P2.09 Nieuwkomers *45
            1. Blz. 52 Op 1 juli 2020 is er een nota waarin de lokale kaders van het beleid worden bepaald.
          10. Blz. 53 P2.10 Bestuur en organisatie
            1. Blz. 54 Gedurende 2020 wordt duidelijk zichtbaar dat de organisatie stappen zet in het integraal en projectmatig werken.
          11. Blz. 55 P2.11 Bestuur en Organisatie
            1. Blz. 56 Eind 2020 zijn de beleids- en procedureregels over integriteit in lijn met nieuwe wetgeving en handreikingen.
          12. Blz. 57 P2.12 Openbare orde en veiligheid *15
            1. Blz. 58 In 2020 worden acties ingezet tot verbetering van het handhavingsbeleid, afstemming, bewustwording en communicatie.
          13. Blz. 59 P2.13 Economie *18
            1. Blz. 60 In het tweede kwartaal van 2020 komt er een nota met een heldere toekomstbestendige integrale visie op de horeca in de gemeente Aalten.
          14. Blz. 61 P2.14 75 jaar bevrijding *32
            1. Blz. 62 Er vinden diverse activiteiten plaats tijdens de viering in 2020.
          15. Blz. 63 P2.15 Sport *28
            1. Blz. 64 In 2020 wordt het concept van open en vitale sportparken doorontwikkeld. Eind 2020 kent de gemeente Aalten een lokaal sportakkoord.
        3. Blz. 65 3. Overzicht middelen per taakveld
        4. Blz. 66 Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven
        5. Blz. 67 4. Eigen grafieken indicatoren
        6. Blz. 68 5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
      3. Blz. 69 Programma 3 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 70 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        2. Blz. 71 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
          1. Blz. 72 P3.01 Vraaggerichte processen en inrichting van de organisatie / Mensgerichte techniek
            1. Blz. 73 Juni 2020 – De klant meer bekend maken met het proces gevonden en verloren voorwerpen.
            2. Blz. 74 Oktober 2020 – Afhandeling van de vraag van de klant kritisch bekijken/ optimaliseren en meenemen in actualisatie dienstverleningsconcept.
          2. Blz. 75 P3.02 Interne communicatie - Intranet / Raadsnet / communicatiebeleidsplan optimaliseren
            1. Blz. 76 Juni 2020 - Communicatiebeleidsplan.
            2. Blz. 77 December 2020 - Social intranet: plan van aanpak gereed.
          3. Blz. 78 P3.03 Burgerparticipatie/Burgerpanel
            1. Blz. 79 Juni 2020 - Participatieplan gereed
          4. Blz. 80 P3.04 Informatieveiligheid en Privacy Wet
            1. Blz. 81 2020 staat in het teken van de verdere implementatie van de BIO en het inbedden van de verantwoordingssystematiek ENSIA.
            2. Blz. 82 2020 - Cyclisch inrichten BIO en privacy in de organisatie en waarborgen verantwoordingsplicht.
            3. Blz. 83 2020 - Actualiseren privacybeleid.
            4. Blz. 84 2020 - Organisatiebrede bewustwording stimuleren.
          5. Blz. 85 P3.05 Aansluiting BGT - BOR
            1. Blz. 86 Mei 2020 – Voorafgaand aan de koppeling tussen de diverse brongegevens moeten de verschillen worden opgelost.
          6. Blz. 87 P3.06 Overgang van inhoud naar gebruiksoppervlakte als grondslag herwaardering WOZ
            1. Blz. 88 November 2020 – De WOZ-waardering op basis van de gebruiksoppervlakte kan worden getest en vergeleken met dezelfde waardering op basis van de inhoud.
          7. Blz. 89 P3.07 Bestrijden adres-gerelateerde fraude
            1. Blz. 90 Juni 2020 - Aansluiten op informatieknooppunt LAA.
          8. Blz. 91 P3.08 Invoering rapportagetool Planning en Control
            1. Blz. 92 Maart 2020 – De implementatie van Pepperflow is gestart.
        3. Blz. 93 3. Overzicht middelen per taakveld
        4. Blz. 94 Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven
        5. Blz. 95 4. Eigen grafieken indicatoren
        6. Blz. 96 5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
    2. Blz. 97 Welkom
      1. Blz. 98 Inleiding
        1. Blz. 99 Inleiding
      2. Blz. 100 Begroting in één oogopslag
        1. Blz. 101 Begroting in één oogopslag
      3. Blz. 102 Totaal financieel overzicht
        1. Blz. 103 Totaal financieel overzicht
        2. Blz. 104 Toelichting op de punten uit het financieel overzicht
      4. Blz. 105 Kerngegevens van de gemeente
        1. Blz. 106 Kerngegevens van de gemeente
        2. Blz. 107 Toelichting
      5. Blz. 108 Toelichting begroting 2020
        1. Blz. 109 Toelichting begroting 2020
    3. Blz. 110 Paragrafen
      1. Blz. 111 Paragraaf Bedrijfsvoering
        1. Blz. 112 “Samen volop inzetten voor onze burgers en bedrijven”
        2. Blz. 113 1. Herijking beleid met betrekking tot bestuurlijke en ambtelijke integriteit
        3. Blz. 114 2. Opleidingen en aanpassing werkwijzen in het kader van de wijziging van de organisatie
        4. Blz. 115 3. Vitaliteit en gezondheid
        5. Blz. 116 4. Invoering nieuwe beoordelingsmethodiek
        6. Blz. 117 5. Project Wnra
        7. Blz. 118 6. Digitalisering, informatisering en automatisering
        8. Blz. 119 7. Informatieveiligheid en privacy
        9. Blz. 120 8. Uurtarief ten behoeve van doorberekeningen
        10. Blz. 121 9. Verplichte beleidsindicatoren
      2. Blz. 122 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 123 Algemeen
        2. Blz. 124 1. Weerstandscapaciteit
        3. Blz. 125 2. Risico's
        4. Blz. 126 3. Weerstandsvermogen
        5. Blz. 127 Verplichte kengetallen
        6. Blz. 128 Toelichting verplichte kengetallen
      3. Blz. 129 Paragraaf Lokale heffingen
        1. Blz. 130 Algemeen
        2. Blz. 131 Overzicht van de lokale heffingen
        3. Blz. 132 Ontwikkeling van de lokale heffingen
        4. Blz. 133 Onroerendezaakbelasting (OZB)
        5. Blz. 134 Afvalstoffenheffing
        6. Blz. 135 Rioolheffing
        7. Blz. 136 Toeristenbelasting en forensenbelasting
        8. Blz. 137 Forensenbelasting
        9. Blz. 138 Hondenbelasting en overige leges/tarieven
        10. Blz. 139 Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven
        11. Blz. 140 Ontwikkeling van de woonlasten
        12. Blz. 141 Kwijtscheldingsbeleid
      4. Blz. 142 Paragraaf Financiering
        1. Blz. 143 Algemeen
        2. Blz. 144 1. Kasbeheer
        3. Blz. 145 2. Risicobeheer
        4. Blz. 146 3. Gemeentefinanciering
      5. Blz. 147 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 148 Algemeen
        2. Blz. 149 Openbare ruimte
        3. Blz. 150 Gebouwenbeheer
      6. Blz. 151 Paragraaf Grondbeleid
        1. Blz. 152 Algemeen
        2. Blz. 153 1. Gronden en terreinen niet in exploitatie
        3. Blz. 154 2. Faciliterend grondbeleid
        4. Blz. 155 3. Bouwgrond in exploitatie (BIE)
        5. Blz. 156 Conclusie
      7. Blz. 157 Paragraaf Verbonden partijen
        1. Blz. 158 Gemeenschappelijke regelingen (publiekrechtelijk)
        2. Blz. 159 Vennootschappen en coöperaties (privaatrechtelijk)
        3. Blz. 160 In liquidatie
      8. Blz. 161 Paragraaf Demografische ontwikkeling
        1. Blz. 162 Algemeen
        2. Blz. 163 1. Demografisch Effect Rapportage (DER)
        3. Blz. 164 2. Vertaling demografische effecten in visie Krachten versterken en raadsprogramma
        4. Blz. 165 3. Bevolkingsopbouw en -prognose
        5. Blz. 166 4. Demografie en woningen
        6. Blz. 167 5. Leefbaarheid en voorzieningenniveau
        7. Blz. 168 6. De arbeidsmarkt en de vooruitzichten voor sociale en economische vitaliteit.
    4. Blz. 169 Bijlagen
      1. Blz. 170 Geprognosticeerde balans 2020-2023
        1. Blz. 171 Geprognosticeerde balans 2020-2023
      2. Blz. 172 Overzicht meerjarig EMU-saldo
        1. Blz. 173 Overzicht meerjarig EMU-saldo
      3. Blz. 174 Meerjarenoverzicht 2018 – 2023, overzicht van baten, lasten en resultaat
        1. Blz. 175 Meerjarenoverzicht 2018 – 2023, overzicht van baten, lasten en resultaat
      4. Blz. 176 Overzicht van baten en lasten, ingedeeld naar taakvelden
        1. Blz. 177 Overzicht van baten en lasten, ingedeeld naar taakvelden
        2. Blz. 178 0. Bestuur en ondersteuning
        3. Blz. 179 1. Veiligheid
        4. Blz. 180 2. Verkeer, vervoer en waterstaat
        5. Blz. 181 3. Economie
        6. Blz. 182 4. Onderwijs
        7. Blz. 183 5. Sport, cultuur en recreatie
        8. Blz. 184 6. Sociaal domein
        9. Blz. 185 7. Volksgezondheid en milieu
        10. Blz. 186 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
      5. Blz. 187 Investeringsschema
        1. Blz. 188 Investeringschema
      6. Blz. 189 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 190 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
      7. Blz. 191 Overzicht reserves en voorzieningen
        1. Blz. 192 Reserves
        2. Blz. 193 Algemene reserve
        3. Blz. 194 Toelichting reserves
        4. Blz. 195 Voorzieningen
        5. Blz. 196 Toelichting voorzieningen
      8. Blz. 197 Overzicht incidentele baten en lasten, structurele mutaties reserves en structureel begrotingssaldo
        1. Blz. 198 Overzicht incidentele baten en lasten
        2. Blz. 199 Structurele mutaties reserves
        3. Blz. 200 Incidentele mutaties reserves
        4. Blz. 201 Structureel begrotingssaldo
      9. Blz. 202 Overzicht begroting op kostensoort
        1. Blz. 203 Overzicht begroting op kostensoort, baten
        2. Blz. 204 Overzicht begroting op kostensoort, lasten
      10. Blz. 205 Overzicht inkomensoverdrachten
        1. Blz. 206 Overzicht inkomensoverdrachten
    5. Activiteiten
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap