Programma begroting 2020 |
Blz. 1 |
Programma’s |
Blz. 2 |
Programma 1 Ruimte |
Blz. 3 |
1. Ontwikkeling binnen dit programma |
Blz. 4 |
2. Welke concrete doelstellingen zijn er? |
Blz. 5 |
P1.01 Omgevingswet *10 onderwerpen uit het uitvoeringsprogramma 2018-2022 Daadkrachtig, Duurzaam en Dichtbij |
Blz. 6 |
We implementeren de Omgevingswet. |
Blz. 7 |
P1.02 Duurzaamheid *9 |
Blz. 8 |
De specifieke acties volgen vanuit het plan van aanpak en prioritering vanuit de raad. |
Blz. 9 |
P1.03 Wonen/transformeren leegkomend vastgoed *20,21 |
Blz. 10 |
Vaststellen van de lokale woonvisie 2020-2025 in 2020. |
Blz. 11 |
P1.04 Versterken kwaliteit leefomgeving *11 |
Blz. 12 |
In 2020 wordt voor het centrum van Dinxperlo een integrale visie opgesteld. |
Blz. 13 |
P1.05 Verkeersveiligheid |
Blz. 14 |
Het terugdringen van het aantal (dodelijke) slachtoffers door in te zetten op verkeerseducatie en reconstructies van onveilige locaties /wegen. |
Blz. 15 |
P1.06 Verkeersveiligheid |
Blz. 16 |
In 2019 worden voor alle NABO’s maatregelen opgesteld. |
Blz. 17 |
P1.07 Bereikbaarheid *22,23 |
Blz. 18 |
Het faciliteren van de belanghebbende partijen om de buslijn Aalten – Bocholt te laten groeien. |
Blz. 19 |
P1.08 Veerkrachtige economie *17 |
Blz. 20 |
Medio 2020 is de omvorming van de regionale naar de lokale visie gereed. |
Blz. 21 |
P1.09 Werken |
Blz. 22 |
In 2020 wordt de verkenning van de nieuwe uitleglocatie(s) uitgevoerd. |
Blz. 23 |
P1.10 Klimaatadaptatie |
Blz. 24 |
In 2020 verkennen we welke wijken in welke periode gasloos kunnen worden gemaakt. |
Blz. 25 |
P1.11 Klimaatadaptatie |
Blz. 26 |
Een plan opstellen om het huidige groen binnen de kernwinkelgebieden een impuls te geven op het gebied van klimaatadaptatie en biodiversiteit. |
Blz. 27 |
3. Overzicht middelen per taakveld |
Blz. 28 |
Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven |
Blz. 29 |
4. Eigen grafieken indicatoren |
Blz. 30 |
5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl |
Blz. 31 |
Programma 2 Sociaal Domein |
Blz. 32 |
1. Ontwikkeling binnen dit programma |
Blz. 33 |
2. Welke concrete doelstellingen zijn er? |
Blz. 34 |
P2.01 Inclusieve samenleving *16,40,41,42 onderwerpen uit het uitvoeringsprogramma 2018-2022 Daadkrachtig, Duurzaam en Dichtbij |
Blz. 35 |
1 juli 2020 heeft Aalten een lokale inclusie agenda met daarin maatregelen die genomen zijn en worden, zodat iedereen mee kan doen. |
Blz. 36 |
P2.02 Jongeren *35,36 |
Blz. 37 |
In 2020 worden voorliggende voorzieningen (bijv. het Preventie Platform Jeugd) versterkt. |
Blz. 38 |
P2.03 Zorg |
Blz. 39 |
Vanaf januari 2020 wordt gewerkt volgens de omgekeerde toets. |
Blz. 40 |
P2.04 Zorg |
Blz. 41 |
In het eerste kwartaal van 2020 zijn acties opgestart om te komen tot besparingen in de Wmo en Jeugdzorg. |
Blz. 42 |
P2.05 Zorg |
Blz. 43 |
Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. |
Blz. 44 |
P2.06 Zorg |
Blz. 45 |
1 juli 2020 heeft Aalten een lokaal uitvoeringsprogramma gezondheid. |
Blz. 46 |
P2.07 Muziekonderwijs |
Blz. 47 |
Op 1 augustus 2020 is de samenwerking met Boogie-Woogie correct en zorgvuldig afgewikkeld. |
Blz. 48 |
P2.08 Laborijn |
Blz. 49 |
In 2020 monitoren we de uitvoering van het plan van aanpak ‘samen sterk voor inwoners naar werk’ dat in 2019 van start is gegaan intensief. |
Blz. 50 |
P2.09 Nieuwkomers *45 |
Blz. 51 |
Op 1 juli 2020 is er een nota waarin de lokale kaders van het beleid worden bepaald. |
Blz. 52 |
P2.10 Bestuur en organisatie |
Blz. 53 |
Gedurende 2020 wordt duidelijk zichtbaar dat de organisatie stappen zet in het integraal en projectmatig werken. |
Blz. 54 |
P2.11 Bestuur en Organisatie |
Blz. 55 |
Eind 2020 zijn de beleids- en procedureregels over integriteit in lijn met nieuwe wetgeving en handreikingen. |
Blz. 56 |
P2.12 Openbare orde en veiligheid *15 |
Blz. 57 |
In 2020 worden acties ingezet tot verbetering van het handhavingsbeleid, afstemming, bewustwording en communicatie. |
Blz. 58 |
P2.13 Economie *18 |
Blz. 59 |
In het tweede kwartaal van 2020 komt er een nota met een heldere toekomstbestendige integrale visie op de horeca in de gemeente Aalten. |
Blz. 60 |
P2.14 75 jaar bevrijding *32 |
Blz. 61 |
Er vinden diverse activiteiten plaats tijdens de viering in 2020. |
Blz. 62 |
P2.15 Sport *28 |
Blz. 63 |
In 2020 wordt het concept van open en vitale sportparken doorontwikkeld. Eind 2020 kent de gemeente Aalten een lokaal sportakkoord. |
Blz. 64 |
3. Overzicht middelen per taakveld |
Blz. 65 |
Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven |
Blz. 66 |
4. Eigen grafieken indicatoren |
Blz. 67 |
5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl |
Blz. 68 |
Programma 3 Bedrijfsvoering |
Blz. 69 |
1. Ontwikkelingen binnen dit programma |
Blz. 70 |
2. Welke concrete doelstellingen zijn er? |
Blz. 71 |
P3.01 Vraaggerichte processen en inrichting van de organisatie / Mensgerichte techniek |
Blz. 72 |
Juni 2020 – De klant meer bekend maken met het proces gevonden en verloren voorwerpen. |
Blz. 73 |
Oktober 2020 – Afhandeling van de vraag van de klant kritisch bekijken/ optimaliseren en meenemen in actualisatie dienstverleningsconcept. |
Blz. 74 |
P3.02 Interne communicatie - Intranet / Raadsnet / communicatiebeleidsplan optimaliseren |
Blz. 75 |
Juni 2020 - Communicatiebeleidsplan. |
Blz. 76 |
December 2020 - Social intranet: plan van aanpak gereed. |
Blz. 77 |
P3.03 Burgerparticipatie/Burgerpanel |
Blz. 78 |
Juni 2020 - Participatieplan gereed |
Blz. 79 |
P3.04 Informatieveiligheid en Privacy Wet |
Blz. 80 |
2020 staat in het teken van de verdere implementatie van de BIO en het inbedden van de verantwoordingssystematiek ENSIA. |
Blz. 81 |
2020 - Cyclisch inrichten BIO en privacy in de organisatie en waarborgen verantwoordingsplicht. |
Blz. 82 |
2020 - Actualiseren privacybeleid. |
Blz. 83 |
2020 - Organisatiebrede bewustwording stimuleren. |
Blz. 84 |
P3.05 Aansluiting BGT - BOR |
Blz. 85 |
Mei 2020 – Voorafgaand aan de koppeling tussen de diverse brongegevens moeten de verschillen worden opgelost. |
Blz. 86 |
P3.06 Overgang van inhoud naar gebruiksoppervlakte als grondslag herwaardering WOZ |
Blz. 87 |
November 2020 – De WOZ-waardering op basis van de gebruiksoppervlakte kan worden getest en vergeleken met dezelfde waardering op basis van de inhoud. |
Blz. 88 |
P3.07 Bestrijden adres-gerelateerde fraude |
Blz. 89 |
Juni 2020 - Aansluiten op informatieknooppunt LAA. |
Blz. 90 |
P3.08 Invoering rapportagetool Planning en Control |
Blz. 91 |
Maart 2020 – De implementatie van Pepperflow is gestart. |
Blz. 92 |
3. Overzicht middelen per taakveld |
Blz. 93 |
Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven |
Blz. 94 |
4. Eigen grafieken indicatoren |
Blz. 95 |
5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl |
Blz. 96 |
Inleiding |
Blz. 97 |
Inleiding |
Blz. 98 |
Begroting in één oogopslag |
Blz. 99 |
Begroting in één oogopslag |
Blz. 100 |
Totaal financieel overzicht |
Blz. 101 |
Totaal financieel overzicht |
Blz. 102 |
Toelichting op de punten uit het financieel overzicht |
Blz. 103 |
Kerngegevens van de gemeente |
Blz. 104 |
Kerngegevens van de gemeente |
Blz. 105 |
Toelichting |
Blz. 106 |
Toelichting begroting 2020 |
Blz. 107 |
Toelichting begroting 2020 |
Blz. 108 |
Paragraaf Bedrijfsvoering |
Blz. 109 |
“Samen volop inzetten voor onze burgers en bedrijven” |
Blz. 110 |
1. Herijking beleid met betrekking tot bestuurlijke en ambtelijke integriteit |
Blz. 111 |
2. Opleidingen en aanpassing werkwijzen in het kader van de wijziging van de organisatie |
Blz. 112 |
3. Vitaliteit en gezondheid |
Blz. 113 |
4. Invoering nieuwe beoordelingsmethodiek |
Blz. 114 |
5. Project Wnra |
Blz. 115 |
6. Digitalisering, informatisering en automatisering |
Blz. 116 |
7. Informatieveiligheid en privacy |
Blz. 117 |
8. Uurtarief ten behoeve van doorberekeningen |
Blz. 118 |
9. Verplichte beleidsindicatoren |
Blz. 119 |
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Blz. 120 |
Algemeen |
Blz. 121 |
1. Weerstandscapaciteit |
Blz. 122 |
2. Risico's |
Blz. 123 |
3. Weerstandsvermogen |
Blz. 124 |
Verplichte kengetallen |
Blz. 125 |
Toelichting verplichte kengetallen |
Blz. 126 |
Paragraaf Lokale heffingen |
Blz. 127 |
Algemeen |
Blz. 128 |
Overzicht van de lokale heffingen |
Blz. 129 |
Ontwikkeling van de lokale heffingen |
Blz. 130 |
Onroerendezaakbelasting (OZB) |
Blz. 131 |
Afvalstoffenheffing |
Blz. 132 |
Rioolheffing |
Blz. 133 |
Toeristenbelasting en forensenbelasting |
Blz. 134 |
Forensenbelasting |
Blz. 135 |
Hondenbelasting en overige leges/tarieven |
Blz. 136 |
Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven |
Blz. 137 |
Ontwikkeling van de woonlasten |
Blz. 138 |
Kwijtscheldingsbeleid |
Blz. 139 |
Paragraaf Financiering |
Blz. 140 |
Algemeen |
Blz. 141 |
1. Kasbeheer |
Blz. 142 |
2. Risicobeheer |
Blz. 143 |
3. Gemeentefinanciering |
Blz. 144 |
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 145 |
Algemeen |
Blz. 146 |
Openbare ruimte |
Blz. 147 |
Gebouwenbeheer |
Blz. 148 |
Paragraaf Grondbeleid |
Blz. 149 |
Algemeen |
Blz. 150 |
1. Gronden en terreinen niet in exploitatie |
Blz. 151 |
2. Faciliterend grondbeleid |
Blz. 152 |
3. Bouwgrond in exploitatie (BIE) |
Blz. 153 |
Conclusie |
Blz. 154 |
Paragraaf Verbonden partijen |
Blz. 155 |
Gemeenschappelijke regelingen (publiekrechtelijk) |
Blz. 156 |
Vennootschappen en coöperaties (privaatrechtelijk) |
Blz. 157 |
In liquidatie |
Blz. 158 |
Paragraaf Demografische ontwikkeling |
Blz. 159 |
Algemeen |
Blz. 160 |
1. Demografisch Effect Rapportage (DER) |
Blz. 161 |
2. Vertaling demografische effecten in visie Krachten versterken en raadsprogramma |
Blz. 162 |
3. Bevolkingsopbouw en -prognose |
Blz. 163 |
4. Demografie en woningen |
Blz. 164 |
5. Leefbaarheid en voorzieningenniveau |
Blz. 165 |
6. De arbeidsmarkt en de vooruitzichten voor sociale en economische vitaliteit. |
Blz. 166 |
Geprognosticeerde balans 2020-2023 |
Blz. 167 |
Geprognosticeerde balans 2020-2023 |
Blz. 168 |
Overzicht meerjarig EMU-saldo |
Blz. 169 |
Overzicht meerjarig EMU-saldo |
Blz. 170 |
Meerjarenoverzicht 2018 – 2023, overzicht van baten, lasten en resultaat |
Blz. 171 |
Meerjarenoverzicht 2018 – 2023, overzicht van baten, lasten en resultaat |
Blz. 172 |
Overzicht van baten en lasten, ingedeeld naar taakvelden |
Blz. 173 |
Overzicht van baten en lasten, ingedeeld naar taakvelden |
Blz. 174 |
0. Bestuur en ondersteuning |
Blz. 175 |
1. Veiligheid |
Blz. 176 |
2. Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 177 |
3. Economie |
Blz. 178 |
4. Onderwijs |
Blz. 179 |
5. Sport, cultuur en recreatie |
Blz. 180 |
6. Sociaal domein |
Blz. 181 |
7. Volksgezondheid en milieu |
Blz. 182 |
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
Blz. 183 |
Investeringsschema |
Blz. 184 |
Investeringschema |
Blz. 185 |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 186 |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 187 |
Overzicht reserves en voorzieningen |
Blz. 188 |
Reserves |
Blz. 189 |
Algemene reserve |
Blz. 190 |
Toelichting reserves |
Blz. 191 |
Voorzieningen |
Blz. 192 |
Toelichting voorzieningen |
Blz. 193 |
Overzicht incidentele baten en lasten, structurele mutaties reserves en structureel begrotingssaldo |
Blz. 194 |
Overzicht incidentele baten en lasten |
Blz. 195 |
Structurele mutaties reserves |
Blz. 196 |
Incidentele mutaties reserves |
Blz. 197 |
Structureel begrotingssaldo |
Blz. 198 |
Overzicht begroting op kostensoort |
Blz. 199 |
Overzicht begroting op kostensoort, baten |
Blz. 200 |
Overzicht begroting op kostensoort, lasten |
Blz. 201 |
Overzicht inkomensoverdrachten |
Blz. 202 |
Overzicht inkomensoverdrachten |
Blz. 203 |