Samenwerking, integrale afstemming met participatie van belanghebbenden en belangstellenden is de basis voor de uitvoering van diverse projecten en het maken van beleid binnen programma Ruimte. Binnen de diverse projecten komen deze basisuitgangspunten terug.
Omgevingswet
De knelpunten in het huidig omgevingsrecht vragen om een aanpassing om het toekomstbestendig te maken. Lokale overheden moeten meer ruimte krijgen om eigen afwegingen en beleidskeuzes te maken waardoor maatwerk en flexibiliteit mogelijk wordt. Daarvoor heeft de Rijksoverheid de Omgevingswet ontwikkeld. Met de inwerkingtreding hiervan hoopt de wetgever vier doelen te realiseren ter verbetering van het huidige omgevingsrecht. Deze verbeterdoelen moeten zorgdragen voor een flexibel, toekomstbestendig omgevingsrecht met een bestuurscultuur van ‘ja, mits…’ en afwegingsruimte voor de lokale overheid. Daarbij spelen samenwerking en integraliteit belangrijke rollen. De gemeente Aalten wenst op een eigen manier invulling te geven aan de implementatie van de Omgevingswet in de organisatie. Het doel dat daarbij centraal staat, is dat stap voor stap een succesvolle implementatie van de Omgevingswet wordt geborgd. Randvoorwaarde in dit traject is om door middel van een breed commitment in de organisatie, oplossingsgericht te denken, inwoners en bedrijven goed te informeren, een goed verwachtingsmanagement te scheppen en een proactieve en faciliterende houding aan te nemen. In 2020 richten wij ons op de verdere uitwerking en implementatie van de Omgevingswet binnen de organisatie, maar ook daarbuiten.
Duurzaamheid
In het plan van aanpak Duurzaamheid zijn keuzes gemaakt voor projecten, acties en regelingen en deze zijn in een planning gezet. We hebben de duurzame ambitie om in 2030 energieneutraal te zijn conform het
akkoord van Groenlo, welke uitgaat van energieneutraliteit regio breed in 2030. Een stevige uitdaging die we met inwoners, gemeenteraad, college en belanghebbende organisaties willen gaan waarmaken.
Verkeersveiligheid
De Admiraal de Ruyterstraat staat met vier locaties in de top 10 van onveiligste locaties binnen onze gemeente. Om de weg te verbeteren wordt in 2020 een bouwteam opgestart. Hierbij is het uitgangspunt dat met bewoners en belanghebbenden wordt samengewerkt om de weg veiliger, leefbaarder en toekomstbestendig te maken. Een lang, maar zeer mooi proces. Daarnaast ligt de focus ook op het verbeteren van de doorgaande fietsverbinding op de Admiraal de Ruyterstraat conform ons fietsbeleid.
We blijven ons inzetten op het vergroten van de veiligheid op en rondom het spoor. Voor alle onbewaakte overwegen zijn inmiddels maatregelen uitgewerkt en deze worden zo spoedig mogelijk doorgevoerd afhankelijke van de door te lopen procedures.
Deltaplan ruimtelijke adaptatie
Nederland werkt al enige tijd aan ruimtelijke aanpassingen als gevolg van klimaatverandering (‘ruimtelijke adaptatie’). De urgentie van adaptatie is toegenomen. De gevolgen van klimaatverandering zijn nu al merkbaar. Het Deltaplan Ruimtelijke adaptatie is een gezamenlijk nationaal plan van gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk met concrete acties en doelen voor de verantwoordelijke overheden. In 2019 is een stresstest uitgevoerd om zo inzichtelijk te maken wat de gevolgen van klimaatverandering zijn voor onze gemeente. In 2020 wordt een start gemaakt met het realiseren van een aanvalsplan voor de aanpak van wateroverlast, hittestress, droogte en de gevolgen van overstromingen.
Eikenprocessierups
Met alle eiken binnen de gemeente grenzen blijkt de bestrijding van de eikenprocessierups, met haar vervelende brandharen, de afgelopen jaren steeds meer kosten met zich mee te brengen. Niet uitgesloten kan worden dat ook de komende jaren de bestrijding meer budget vergt. Momenteel wordt onderzocht in hoeverre dit extra beslag op middelen gaat leggen. Wanneer er duidelijkheid is volgt een voorstel.
Wonen
De groei van het aantal huishoudens in de regio houdt langer aan dan eerder voorzien. Dit betekent dat er extra woningen moeten komen bovenop het aantal dat nu in afspraken is vastgelegd. We gaan daarom ruimte geven aan die bouw, maar met prioriteit voor woningen die in de behoefte voorzien. Op lokaal niveau wordt per kern de woonbehoefte inzichtelijk gemaakt om deze gegevens vervolgens om te vormen tot een lokale woonvisie 2020-2025. Daarbij wordt ingezet op betrokkenheid vanuit burgers, makelaars en bouwers, naast uiteraard de woningcorporaties en huurdersverenigingen.
Bereikbaarheid
De (grensoverschrijdende) bereikbaarheid van de gemeente is van groot belang. De kernen zijn goed ontsloten, maar er zijn nog voldoende kansen welke benut kunnen worden. Zo hebben wij ons momenteel ingezet voor de spoedige realisatie van de grensoverschrijdende buslijn Aalten – Bocholt. Met deze verbinding worden twee belangrijke vervoersnetwerken met elkaar verbonden. Daarnaast willen wij ons inzetten voor een verbetering van de bereikbaarheid via het spoor, middels realisatie van de RegioExpress Achterhoek. Dit is de (snel)trein die vanaf Winterswijk tot Doetinchem stopt langs alle stations en vanaf Doetinchem naar Arnhem zonder tussenstops. De tijdwinst bedraagt 13 minuten. Voor bereikbaarheid via de weg denken wij actief mee over één van de belangrijkste verkeersaders binnen onze regio, de N18.
Werken
De Achterhoekse gemeenten en provincie Gelderland hebben het gezamenlijke doel om lokale en regionale bedrijven zo goed mogelijk te faciliteren op bedrijventerreinen die qua kwaliteit, maar ook qua beschikbaarheid voldoen aan de eisen en wensen van ondernemers en hun omgeving. Voor de gemeente Aalten is geconstateerd dat de grenzen aan inbreiding in de kern Aalten zijn bereikt; hier is behoefte aan ca. 5 ha op de korte termijn (tot 2023) tot 8 à 10 ha op de langere termijn (2023-2030). Deze behoefte staat los van het bedrijventerrein Westrand (in procedure). Voor Dinxperlo is naar verwachting zowel op de korte als middellange termijn sprake van voldoende aanbod.
Bedrijfscontactfunctionaris
In de praktijk blijkt dat zowel het college als de huidige bezetting intensief inzetten op de bedrijfscontacten waardoor extra uitbreiding van formatie niet noodzakelijk is.