Verschillende ontwikkelingen zorgen ervoor dat binnen het programma Ruimte integraal gewerkt moet gaan worden aan landelijke, regionale en lokale opgaven. ‘Daadkrachtig’ en ‘Duurzaam’ zijn de belangrijkste uitgangspunten voor de verdere uitvoering van deze opgaven. De uitvoering van de projecten of de uitkomsten van deze opgaven, raken iedereen. Door in te zetten op goede participatie en communicatie brengen wij de projecten en opgaven ‘Dichtbij’ en raakt men betrokken bij de diverse onderwerpen.
Omgevingswet
Hoewel de invoering is uitgesteld tot 1 januari 2022, is het belangrijk om nu door te pakken met de verdere implementatie van de Omgevingswet. Daarbij spelen samenwerking en integraliteit belangrijke rollen. In 2020 is belangrijk voorbereidend werk uitgevoerd om zo in 2021 de daadwerkelijke implementatie verder te gaan uitvoeren en concretiseren. We richten ons niet alleen op de interne organisatie maar zorgen ook voor de borging van een goede externe samenwerking in het gehele proces. Belangrijk aandachtspunt is dat het deelproject Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en Vergunningen Toezicht en Handhaving, voor de invoeringsdatum gereed zijn.
Duurzaamheid en klimaat
De gemeente heeft duurzaamheid als speerpunt van beleid benoemd. Gemeentelijke gebouwen worden verduurzaamd en waar mogelijk van zonnepanelen voorzien. De gemeentelijke dieselauto’s worden getankt met Blauwe diesel, waarbij de uitstoot aanmerkelijk lager ligt dan bij reguliere brandstof. Gemeentelijke personenauto’ s worden bij vervanging, indien technisch mogelijk, ingeruild voor elektrische voertuigen.
Tevens zijn volop voorlichtingscampagnes gaande om bedrijven en particulieren te stimuleren verdere duurzaamheids- en energiemaatregelen te nemen. Beide groepen pakken dit voortvarend op.
In overleg met gebiedspartijen werken we momenteel aan een uitnodigingskader (kaart en matrix) voor de winning van wind- en zonne-energie. Het uitnodigingskader bestaat uit een landschappelijke waardenkaart en een matrix, waaruit blijkt waar welke formaten aan duurzame energiewinning mogelijk zijn.
In de centra wordt vergroening toegepast en worden gazons en grasvelden vervangen door bloemenmengsels ter verbetering van de biodiversiteit en het natuurlijk tegengaan van de eikenprocessierups.
Het beleid voor behoud en versterking van de biodiversiteit wordt in 2021 opgesteld. Het versterken van bewustwording, de samenwerking met derden, monitoring en de verankering van het thema biodiversiteit in ruimtelijk beleid, opgaven en beheer maken deel uit van het biodiversiteitsplan. Het beoogde biodiversiteitsplan wordt hiermee één van de bouwstenen (naast bijvoorbeeld klimaatadaptatie) van de omgevingsvisie.
Eind 2019 is het Plan van Aanpak Duurzaamheid vastgesteld. In de gemeenteraad van december 2020 wordt het bijgestelde plan Duurzaamheid voorgelegd, waarbij het effect van de maatregelen zichtbaar wordt. De startnotitie transitievisie Warmte, het bod Regionale Energietransitie (RES) alsmede het beleidsplan circulaire economie zijn in voorbereiding en worden in het najaar en in 2021 aan de raad voorgelegd.
De schade aan de natuur door te veel neerslag van stikstof is de afgelopen jaren meer en meer duidelijk geworden. Het behoud van deze natuur, in het licht van de stikstofproblematiek, is niet alleen een opgave voor heel Nederland, maar ook voor Gelderland en onze regio. Wij lossen het stikstofprobleem in Gelder-land niet alleen op. We zijn afhankelijk van landelijke (bron)maatregelen. Deze landelijke maatregelen moeten ontwikkelruimte vrijmaken voor initiatieven in Nederland en Gelderland. We zien de Gelderse Maatregelen Stikstof (GMS) in het verlengde van de aanpak van het Rijk. Onze Gelderse inspanningen zijn voor Gelderse ontwikkelingen. De stikstofopbrengst met GMS stoppen we, na aflossing op de natuur, in onze Gelderse bank voor maatschappelijke en economische ontwikkelingen in onze provincie. Zo werken we aan natuurherstel en trekken we wonen en werken verder vlot. Als gemeente participeren wij in dit proces. Vanuit de thematafels wordt gestreefd naar een integratie van de dossiers stikstof, droogte en water.
Droogte
In het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie is afgesproken dat heel Nederland in 2050 waterrobuust en klimaat-bestendig is ingericht. Overheden zijn verplicht om een stresstest uit te voeren voor de thema`s wateroverlast, hitte, droogte en overstroming. In 2020 zijn vanuit de samenwerking Wintlicht + (gemeenten Winterswijk, Oost Gelre en Aalten en Waterschap Rijn en IJssel) de stresstesten (droogte, hitte, wateroverlast) uitgevoerd. De volgende stap is het voeren van risicodialogen en het opstellen van een uitvoeringsprogramma. De afgelopen jaren kregen we te maken met de maatschappelijke en economische gevolgen door droogte. We moeten de Achterhoek beter weerbaar maken tegen de droogte.
WUR/WING (universiteit Wageningen) en NSOB (Nederlandse School voor Openbaar Bestuur) hebben een verkenning gedaan naar de droogte in de Achterhoek. Op basis van dit onderzoek wordt nader bekeken welke vervolgstappen nodig zijn. In 2021 krijgt het samenwerkingsverband met provincie, gemeenten en waterschap nader vorm en wordt er gewerkt aan een concrete aanpak van droogte. Zowel ambtelijk als bestuurlijk zit Aalten in de provinciale werkgroepen om adequate maatregelen te nemen.
Vitale centra
In nauwe samenwerking met ondernemers, eigenaren, belangenverenigingen, bewoners en ambtenaren is de centrumvisie voor Dinxperlo tot stand gekomen. Het doel van de visie is het realiseren van een aantrekkelijk en levendig centrum, waar het fijn is om te ondernemen, boodschappen te doen, te wonen en bovenal een plek is om elkaar te ontmoeten en te verblijven. Het is een breed integraal plan met een concreet uitvoeringsplan voor de periode 2020-2025, waarin met de vaststelling door de raad de prioriteiten zijn vastgelegd en nadrukkelijk de samenwerking met gebiedspartijen uitgangspunt is.
De komende tijd wordt gewerkt aan de voorbereiding en de daadwerkelijke verbouwing van het pand aan het Lage Blik in Aalten, zodat de bibliotheek in 2021 kan verhuizen. De openbare ruimte rondom dit pand wordt tegelijkertijd heringericht. Begin 2021 starten tevens de bouwwerkzaamheden voor de uitbreiding van de AH aan De Hoven. Ook hier wordt de openbare ruimte rondom de betreffende locatie heringericht.
Fietsveiligheid en verkeersveiligheid
In 2021 worden diverse wegen heringericht. De Admiraal de Ruyterstraat, Dijkstraat en de Lichtenvoordsestraatweg zijn wegen waarvan relatief veel fietsers gebruik maken.Om hier de positie van de fiets te verbeteren, wordt ingezet op het veiliger en comfortabeler maken van deze belangrijke fietsroutes. Op die manier willen wij het fietsgebruik stimuleren en zo een goed alternatief bieden voor het gebruik van de auto. Door tevens in te zetten op fietseducatie en voorlichting willen we het fietsgebruik verder vergroten.
De gemeenteraad heeft in 2020 de voorkeursvariant fietsroute N318 vastgesteld. De vervolgstap om te ko-men tot een vrijliggend fietspad langs deze provinciale weg dient nu gezet te worden. De gesprekken met de provincie Gelderland om de fietsroute langs de N318 te realiseren zijn opgestart en er wordt gewerkt naar een concretisering van deze voorkeursvariant.
Wonen
De woonvisie staat voor leefbare en vitale kernen. Om dit te bereiken werken we de komende jaren aan de volgende speerpunten: aanpak bestaande woningen, flexibel inspelen op woningvraag, voldoende betaalbare woningen en aandacht voor wonen met zorg. Concreet betekent dit onder andere dat we middels het af-wegingskader woningbouw inzetten op nieuwe woningen voor starters en ouderen. Daarnaast geven we uit-voering aan de projecten die in 2020 zijn gestart, waaronder de Uuthuuskes in de kleine kernen (betaalbare huurwoningen voor jongeren) en zorgeloos zelfstandig wonen in de Kattenberg, gericht op ouderen met (beginnende) dementie.
Bereikbaarheid
Voor de realisatie van de buslijn Aalten – Bocholt zijn aan de Duitse zijde nog verschillende hordes te nemen. Waar mogelijk trekken wij samen met de provincie Gelderland op om dit zoveel mogelijk vlot te trekken, zodat de buslijn weer kan gaan rijden. Tevens werken we regionaal samen om MaaS (Mobility as a service) verder uit te rollen binnen onze gemeente.
Werkterreinen
Voor de gemeente Aalten is geconstateerd dat de grenzen aan inbreiding in de kern Aalten zijn bereikt; hier is behoefte aan circa 5 hectare op de korte termijn (tot 2023) tot 8 à 10 hectare op de langere termijn (2023-2030). In 2021 wordt de verkenning naar een mogelijke uitbreiding van het bedrijventerrein afgerond en ter besluitvorming voorgelegd.