Sitemap

  1. Blz. 1 Programma begroting 2021
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2021
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Programma 1 Ruimte
        1. Blz. 5 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        2. Blz. 6 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
          1. Blz. 7 P1.01 Omgevingswet *10
            1. Blz. 8 We implementeren de Omgevingswet, waarbij we voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit deze nieuwe wetgeving voor de gemeentelijke organisatie.
          2. Blz. 9 P1.02 Duurzaamheid *9
            1. Blz. 10 We zoeken samenwerking met marktpartijen om de laadpalen op strategische locaties te plaatsen.
          3. Blz. 11 P1.03 Duurzaamheid *9
            1. Blz. 12 Eind 2021 wordt de Transitievisie Warmte ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd.
          4. Blz. 13 P1.04 Duurzaamheid *9
            1. Blz. 14 Begin 2021 wordt de RES 1.0 aan de gemeenteraad ter besluitvorming voorgelegd.
          5. Blz. 15 P1.05 Klimaat
            1. Blz. 16 We werken regionaal samen aan een uitvoeringsagenda voor de regio Achterhoek.
          6. Blz. 17 P1.06 Klimaat
            1. Blz. 18 Een plan vaststellen welke gericht is op biodiversiteit binnen en buiten de kern.
          7. Blz. 19 P1.07 Klimaat
            1. Blz. 20 Er dient een startnotitie te worden opgesteld op basis waarvan keuzes gemaakt kunnen worden ten aanzien van reikwijdte en detailniveau van de risicodialogen.
          8. Blz. 21 P1.08 Vitale centra *11
            1. Blz. 22 In 2021 worden de maatregelen uit de centrumvisie Dinxperlo verder geconcretiseerd en uitgewerkt.
          9. Blz. 23 P1.09 Vitale centra *11
            1. Blz. 24 Het pand Lage Blik 28 in Aalten wordt verbouwd en de openbare ruimte rondom wordt heringericht zodat de bibliotheek in augustus 2021 kan verhuizen. Daarna start de verbouw/uitbreiding van de AH.
          10. Blz. 25 P1.10 Verkeersveiligheid
            1. Blz. 26 Het terugdringen van het aantal (dodelijke) slachtoffers door in te zetten op verkeerseducatie en het verbeteren van fietsvoorzieningen op de belangrijke fietsverbindingen.
          11. Blz. 27 P1.11 Wonen *21
            1. Blz. 28 De eerste tijdelijke woningen (Uuthuuskes) worden geplaatst.
          12. Blz. 29 P1.12 Wonen *9, 20, 21
            1. Blz. 30 We stellen een plan van aanpak op voor bestaande woonvoorraad in samenhang met duurzaamheidsopgave.
          13. Blz. 31 P1.13 Bereikbaarheid *22
            1. Blz. 32 Het faciliteren van de belanghebbende partijen om de buslijn Aalten – Bocholt te laten rijden.
          14. Blz. 33 P1.14 Bereikbaarheid *23
            1. Blz. 34 Het verder door ontwikkelen van Netmobiel binnen onze gemeente.
          15. Blz. 35 P1.15 Werken
            1. Blz. 36 Begin het jaar is de verkenning afgerond en wordt de verkenning van de nieuwe uitleglocatie(s) vastgesteld.
        3. Blz. 37 3. Overzicht middelen per taakveld
        4. Blz. 38 Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven
        5. Blz. 39 4. Eigen grafieken indicatoren
        6. Blz. 40 5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
      2. Blz. 41 Programma 2 Sociaal Domein
        1. Blz. 42 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        2. Blz. 43 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
          1. Blz. 44 P2.01 Zorg *36 *37 *40
            1. Blz. 45 We implementeren de maatregelen uit het transformatieplan Sociaal Domein Aalten en realiseren daardoor de gewenste transformatie.
          2. Blz. 46 P2.02 Zorg
            1. Blz. 47 De uitvoering van de maatregelen uit het transformatieplan Sociaal Domein Aalten leidt tot uitgaven die binnen de gestelde financiële kaders blijven.
          3. Blz. 48 P2.03 Zorg
            1. Blz. 49 Er is een Nota Sociaal Domein opgesteld waarin invulling gegeven wordt aan het lokale sociale beleid. Bij de totstandkoming van de Nota is specifieke aandacht voor participatie door inwoners en maatschappelijke organisaties.
          4. Blz. 50 P2.04 Zorg en Welzijn *42
            1. Blz. 51 Er is invulling gegeven aan een nieuw algemeen subsidiekader. In dit subsidiekader wordt de systematiek van de beleidsgestuurde contractfinanciering (BCF) nadrukkelijk gepositioneerd.
          5. Blz. 52 P2.05 Zorg
            1. Blz. 53 Er zijn nieuwe contracten met aanbieders van beschermd wonen afgesloten en de regionale samenwerking ten aanzien van beschermd wonen ligt vast in een convenant.
          6. Blz. 54 P2.06 Nieuwkomers *45
            1. Blz. 55 Er is een beleidsnotitie opgesteld waarin de lokale en regionale kaders van het beleid zijn uitgewerkt.
          7. Blz. 56 P2.07 Laborijn
            1. Blz. 57 Er zijn in samenwerking met Laborijn stappen gezet in het dichterbij organiseren van de dienstverlening van Laborijn.
          8. Blz. 58 P2.08 Sport *28
            1. Blz. 59 Er is uitvoering gegeven aan het lokale sportakkoord en de open en vitale sportparken.
          9. Blz. 60 P2.09 Preventie
            1. Blz. 61 Er is een lokaal preventieakkoord opgesteld in aansluiting op het regionale preventieakkoord.
          10. Blz. 62 P2.10 Cultuur *31
            1. Blz. 63 De subsidie is opgenomen in de begroting.
          11. Blz. 64 P2.11 Veiligheid *3
            1. Blz. 65 De internationale samenwerking wordt versterkt.
          12. Blz. 66 P2.12 Openbare orde en veiligheid
            1. Blz. 67 De bestuurlijke aanpak van ondermijning heeft verder vorm gekregen waarbij de mogelijkheden van de Wet Bibob zijn meegenomen.
          13. Blz. 68 P2.13 Openbare orde en veiligheid
            1. Blz. 69 Bij de vergunningverlening in het kader van de APV gaat gewerkt worden met digitale formulieren (deelproject omgevingswet).
          14. Blz. 70 P2.14 75 jaar bevrijding *32
            1. Blz. 71 De diverse activiteiten die gepland stonden voor 2020 zijn als gevolg van Corona verplaats naar 2021.
        3. Blz. 72 3. Overzicht middelen per taakveld
        4. Blz. 73 Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven
        5. Blz. 74 4. Eigen grafieken indicatoren
        6. Blz. 75 5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
      3. Blz. 76 Programma 3 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 77 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        2. Blz. 78 2. Welke concrete doelstellingen zijn er?
          1. Blz. 79 P3.01 Communicatiebeleidsplan
            1. Blz. 80 Opstellen van plan gereed.
          2. Blz. 81 P3.02 Vernieuwen en optimaliseren raadsnet
            1. Blz. 82 Vernieuwing gereed.
          3. Blz. 83 P3.03 Informatieveiligheid en Privacy Wet
            1. Blz. 84 2021 staat in het teken van de verdere implementatie van de BIO en het inbedden van de verantwoordingssystematiek ENSIA.
            2. Blz. 85 Cyclisch inrichting BIO en privacy in de organisatie en waarborgen verantwoording.
            3. Blz. 86 Organisatiebrede bewustwording stimuleren, onder andere door het opzetten van een jaarlijks terugkerend bewustzijnstraject.
          4. Blz. 87 P3.04 Uitwerking koppeling BGT - BOR
            1. Blz. 88 In mei 2020 is de aansluiting tussen de basisregistratie en de beheerpakketten gerealiseerd. Nu vind de verwerking van de mutaties plaats.
            2. Blz. 89 In het eerste kwartaal van 2021 moeten alle bulkmutaties zijn verwerkt waarna de BGT – BOR koppeling verder kan worden bijgehouden en verfijnd.
          5. Blz. 90 P3.05 Overgang van inhoud naar gebruiksoppervlakte als grondslag herwaardering WOZ
            1. Blz. 91 De omzetting naar gebruiksoppervlakte voor alle woningen is afgerond en de herwaardering voor het jaar 2022 wordt op basis van de gebruiksoppervlakte uitgevoerd.
          6. Blz. 92 P3.06 Omzetting en vulling softwarepakketten Omgevingswet
            1. Blz. 93 Bijhouden van de planvoorraad.
            2. Blz. 94 Maken van omgevingsplannen conform de Omgevingswet.
            3. Blz. 95 Aanvragen van evenementen, drank/horeca en de APV makkelijk te verwerken in de software van de Omgevingswet (als onderdeel van de fysieke leefomgeving).
            4. Blz. 96 Verwerken van omgevingsvergunningen conform de Omgevingswet.
            5. Blz. 97 Software die wetregels kunnen omzetten naar eenvoudige vraagbomen, gekoppeld aan de pakketten van de Omgevingswet.
        3. Blz. 98 3. Overzicht middelen per taakveld
        4. Blz. 99 Toelichting op de verschillen tussen de jaarschijven
        5. Blz. 100 4. Eigen grafieken indicatoren
        6. Blz. 101 5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
    3. Blz. 102 Welkom
      1. Blz. 103 Inleiding
        1. Blz. 104 Inleiding
      2. Blz. 105 Begroting in één oogopslag
        1. Blz. 106 Begroting in één oogopslag
      3. Blz. 107 Totaal financieel overzicht
        1. Blz. 108 Totaal financieel overzicht
        2. Blz. 109 Toelichting op de punten uit het financieel overzicht
      4. Blz. 110 Kerngegevens van de gemeente
        1. Blz. 111 Kerngegevens van de gemeente
        2. Blz. 112 Toelichting
      5. Blz. 113 Toelichting begroting 2021
        1. Blz. 114 Toelichting begroting 2021
    4. Blz. 115 Paragrafen
      1. Blz. 116 Paragraaf Bedrijfsvoering
        1. Blz. 117 “Samen volop blijven inzetten voor onze burgers en bedrijven”
        2. Blz. 118 1. COVID-19
        3. Blz. 119 2. Toename thuiswerken
        4. Blz. 120 3. Herijking beleid met betrekking tot bestuurlijke en ambtelijke integriteit
        5. Blz. 121 4. Evaluatie en aanpassing van de organisatiestructuur
        6. Blz. 122 5. Vitaliteit en gezondheid
        7. Blz. 123 6. Invoering nieuwe beoordelingsmethodiek en cultuurverandering
        8. Blz. 124 7. Digitalisering, informatisering en automatisering
        9. Blz. 125 8. Nieuwe website
        10. Blz. 126 9. Subsidieverwerving
        11. Blz. 127 10. Inkoop Wmo en Jeugdzorg
        12. Blz. 128 11. Uurtarief ten behoeve van doorberekeningen
        13. Blz. 129 12. Verplichte beleidsindicatoren
      2. Blz. 130 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 131 Algemeen
        2. Blz. 132 1. Weerstandscapaciteit
        3. Blz. 133 2. Risico's
        4. Blz. 134 3. Weerstandsvermogen
        5. Blz. 135 Verplichte kengetallen
        6. Blz. 136 Toelichting verplichte kengetallen
      3. Blz. 137 Paragraaf Lokale heffingen
        1. Blz. 138 Algemeen
        2. Blz. 139 Overzicht van de lokale heffingen
        3. Blz. 140 Ontwikkeling van de lokale heffingen
        4. Blz. 141 Onroerendezaakbelasting (OZB)
        5. Blz. 142 Afvalstoffenheffing
        6. Blz. 143 Rioolheffing
        7. Blz. 144 Reclamebelasting
        8. Blz. 145 Toeristenbelasting en forensenbelasting
        9. Blz. 146 Hondenbelasting en overige leges/tarieven
        10. Blz. 147 Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven
        11. Blz. 148 Ontwikkeling van de woonlasten
        12. Blz. 149 Kwijtscheldingsbeleid
      4. Blz. 150 Paragraaf Financiering
        1. Blz. 151 Algemeen
        2. Blz. 152 1. Kasbeheer
        3. Blz. 153 2. Risicobeheer
        4. Blz. 154 3. Gemeentefinanciering
      5. Blz. 155 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 156 Algemeen
        2. Blz. 157 Openbare ruimte
        3. Blz. 158 Gebouwenbeheer
      6. Blz. 159 Paragraaf Grondbeleid
        1. Blz. 160 Algemeen
        2. Blz. 161 1. Gronden en terreinen niet in exploitatie
        3. Blz. 162 2. Faciliterend grondbeleid
        4. Blz. 163 3. Bouwgrond in exploitatie (BIE)
        5. Blz. 164 Conclusie
      7. Blz. 165 Paragraaf Verbonden partijen
        1. Blz. 166 Gemeenschappelijke regelingen (publiekrechtelijk)
        2. Blz. 167 Vennootschappen en coöperaties (privaatrechtelijk)
        3. Blz. 168 In liquidatie
      8. Blz. 169 Paragraaf Demografische ontwikkeling
        1. Blz. 170 Algemeen
        2. Blz. 171 1. Bevolkings en huishoudensprognose
        3. Blz. 172 2. Leeftijdsopbouw en huishoudenssamenstelling
        4. Blz. 173 3. De effecten van Covid-19 op de demografische ontwikkelingen
    5. Blz. 174 Bijlagen
      1. Blz. 175 Geprognosticeerde balans 2021-2024
        1. Blz. 176 Geprognosticeerde balans 2020-2023
      2. Blz. 177 Overzicht meerjarig EMU-saldo
        1. Blz. 178 Overzicht meerjarig EMU-saldo
      3. Blz. 179 Meerjarenoverzicht 2019 – 2024, overzicht van baten, lasten en resultaat
        1. Blz. 180 Meerjarenoverzicht 2019 – 2024, overzicht van baten, lasten en resultaat
      4. Blz. 181 Overzicht van baten en lasten, ingedeeld naar taakvelden
        1. Blz. 182 Overzicht van baten en lasten, ingedeeld naar taakvelden
        2. Blz. 183 0. Bestuur en ondersteuning
        3. Blz. 184 1. Veiligheid
        4. Blz. 185 2. Verkeer, vervoer en waterstaat
        5. Blz. 186 3. Economie
        6. Blz. 187 4. Onderwijs
        7. Blz. 188 5. Sport, cultuur en recreatie
        8. Blz. 189 6. Sociaal domein
        9. Blz. 190 7. Volksgezondheid en milieu
        10. Blz. 191 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
      5. Blz. 192 Investeringsschema
        1. Blz. 193 Investeringschema
      6. Blz. 194 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 195 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
      7. Blz. 196 Overzicht reserves en voorzieningen
        1. Blz. 197 Reserves
        2. Blz. 198 Toelichting reserves
        3. Blz. 199 Voorzieningen
        4. Blz. 200 Toelichting voorzieningen
      8. Blz. 201 Overzicht incidentele baten en lasten, structurele mutaties reserves en structureel begrotingssaldo
        1. Blz. 202 Overzicht incidentele baten en lasten
        2. Blz. 203 Structurele mutaties reserves
        3. Blz. 204 Incidentele mutaties reserves
        4. Blz. 205 Structureel begrotingssaldo
      9. Blz. 206 Overzicht begroting op kostensoort
        1. Blz. 207 Overzicht begroting op kostensoort
      10. Blz. 208 Overzicht inkomensoverdrachten
        1. Blz. 209 Overzicht inkomensoverdrachten
    6. Activiteiten
    7. Zoeken
    8. Publicatie bijlagen
    9. Contact
    10. PrivacyStatement
    11. Sitemap