Dienstverlening
Burgers en ondernemers hebben een steeds grotere informatiebehoefte. De gemeente biedt daarom haar klanten één centraal punt waar zij terecht kunnen met al hun vragen en verzoeken: het Klant Contact Centrum (KCC). Het KCC is ook het aanspreekpunt voor ons dienstverleningsconcept. Het onderzoek naar ons huidige dienstverleningsconcept is doorgeschoven naar eind 2020. Op basis van dit onderzoek wordt nader bezien of onze dienstverlening moet worden herijkt.
In de huidige tijd is online aanwezigheid en digitale bereikbaarheid een must. Door de coronacrisis is dit nog eens benadrukt. We streven naar meer dienstverlening via de website. We willen burgers via de website van informatie voorzien en mogelijkheden geven om zaken via de website aan te vragen en te regelen. Dat kan ook via Twitter en Facebook. Zelf zaken regelen en aanvragen kan met e-formulieren, waarbij gegevens automatisch worden doorgestuurd. Uiteraard blijven de vertrouwde kanalen zoals telefoon en persoonlijk contact aan de balie voor onze inwoners die digitaal minder vaardig zijn, gewoon beschikbaar. Alle gemeentelijke dienstverleningskanalen (telefoon, balie, website, post en e-mail) zijn geïntegreerd in één omgeving. Ieder onderwerp of aanvraag wordt bij elkaar gehouden in één zaakdossier.
Naast meer dienstverlening via de website hoort ook een verbetering van de toegang ervan. De website moet voor iedereen toegankelijk zijn, ook als je niet zo goed met een muis om kunt gaan of een (audiovisuele) beperking hebt. Sinds 1 juli is het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid van kracht. Dit besluit voorziet in de specifieke voorschriften met betrekking tot de toegankelijkheid van websites en mobiele applicaties van (semi) overheidsinstanties.
Data lab GO!
Aalten participeert met een 10 tal andere Achterhoekse partners in de pilot “Data gestuurd werken”. De 11 partners zijn voornemens hun krachten te bundelen in 1 samenwerkingsvorm om belangrijke maatschappelijke vraagstukken sneller en nog meer datagestuurd onderbouwd op te pakken. Daardoor hoeft niet iedereen het wiel opnieuw uit te vinden en hoeven we te zijner tijd minder externe bureaus in te huren. Immers we hebben de expertise dan in onze eigen regio voorhanden. Er is een steeds groeiende hoeveelheid data ter beschikking, door opgavegericht of opgave gestuurd te gaan werken kunnen de gemeenten efficiënter beschikken over informatie die ook het beleidsgericht werken versterkt. In het najaar volgt een college voorstel met betrekking tot de keuze en inrichting voor het zogenaamde Data lab GO!
Informatiearchitectuur
De gemeentelijk informatiearchitectuur is efficiënt opgezet en wordt verder uitgebouwd. Voorwaarde is dat juiste en actuele informatie beschikbaar is om een klantvraag correct af te handelen, tegen verantwoorde kosten en binnen wet- en regelgeving. Gebleken is dat er grote behoefte bestaat aan kengetallen voor het sociaal domein. Veel van deze data is in 2020 verwerkt tot kengetallen en logische informatie. Daarmee is er beter inzicht ontstaan in het verloop van de aanvragen en voorzieningen.
Omgevingswet
De Omgevingswet is met een jaar uitgesteld tot 1 januari 2022. Hierdoor hebben de leveranciers meer tijd gekregen om hun software goed aan te passen op de regels van deze wet. Het jaar 2021 staat voor de gemeentelijke organisatie dan ook in het teken van het in orde maken en vullen van de software voor de Omgevingswet.
Cloud
In 2021 wordt de digitale ondertekening in steeds meer bestaande softwarepakketten geïntegreerd. Daar-naast verwachten we in 2021 een versnelde ontwikkeling van cloudapplicaties, cloudopslag en een verregaande ontwikkeling in het tijd- en plaats onafhankelijk werken. Dit is mede versneld door externe ontwikkelingen zoals het coronavirus. Belangrijke aspecten hierbij zijn veiligheid, betrouwbaarheid en privacy.
Ondermijning
Fraude met adresgegevens blijft een aandachtspunt. Iemand die met een verkeerd woonadres in de Basisregistratie Personen (BRP) staat, kan daarmee adresfraude plegen en bijvoorbeeld misbruik maken van regelingen als kinderbijslag, studiefinanciering en de toeslagenwet of (belasting)schulden en boetes ontwijken. Het belang van juiste adresgegevens is dus groot. Na de start van de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) vorig jaar, worden alle adressen onderzocht waarover twijfels bestaan.
Informatieveiligheid
Vanaf 1 januari 2020 is de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) van kracht. Hiermee is één geza-menlijk normenkader voor informatiebeveiliging binnen de gehele overheid ontstaan. Helder, actueel en veilig. De BIO stuurt op verantwoordelijkheden en risicomanagement binnen de eigen organisatie. Het jaar 2020 stond in het teken van het inrichten van de BIO en privacy in de organisatie en waarborgen van onze verantwoordingsplicht.
Door het coronavirus heeft het echter vertraging opgelopen. Er zijn wel stappen gemaakt, zoals op het gebied van HRM, het actualiseren van de in-, door- en uitstroomprocedure en het opzetten van een planning en control cyclus.
Ons informatieveiligheidsbeleid is in 2020 geactualiseerd. In 2021 gaan we verder met het cyclisch inrichten van de privacybescherming (Plan, Do, Check, Act). Ook wordt ingezet op het stimuleren van een organisatie brede informatieveiligheid- en privacy bewustwording. Dit wordt onder andere vorm gegeven door medewerkers jaarlijks deel te laten nemen aan een bewustzijnstraject. Vanuit de BIO is dit een vereiste. Zo wordt informatieveiligheid en privacy een vast onderdeel van onze dagelijkse praktijk.
Invorderingsbeleid
De nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening gaat in per 1 januari 2021. Deze wet maakt de uitwisseling en verwerking van persoonsgegevens voor schuldhulpverlening door gemeenten en andere bij schuldhulpverlening betrokken organisaties mogelijk. Ook interne signalen zoals die bij de invordering van gemeentelijke belastingen voorkomen, worden opgepakt. Het doel daarvan is het beter en vroeger helpen van burgers met schulden en het voorkomen van opstapeling van die schulden en vermijden van incassokosten. Met deze preventieve maatregelen hopen we onder meer in de toekomst hogere zorgkosten te vermijden.
Financiën
Voor het in stand houden van alle voorzieningen is een duurzame en gezonde financiële positie noodzakelijk. Dit wordt bereikt door een goede meerjarige begroting en een gedegen risicoanalyse. Hierdoor ontstaat in een vroeg stadium inzicht in mogelijke knelpunten waarop gericht actie wordt ondernomen. Met behulp van de software Pepperflow worden uitgebreide (financiële) overzichten en rapportages gemaakt. In 2021 wordt deze software uitgebreid met de onderdelen voor informatieveiligheid en privacy.