De inkomsten van een gemeente komen uit diverse bronnen, waar de gemeentelijke belastingen en heffingen een relatief beperkt onderdeel van zijn. Deze inkomsten bestaan uit belastingen (OZB, hondenbelasting, toeristen- en forensenbelasting) en retributies of rechten (afvalstoffenheffing en rioolheffing). Gemeenten zijn in hoge mate zelfstandig in hun belastingheffing. Daarom vormt de belastingheffing een integraal onderdeel van het gemeentelijk beleid. Hieronder volgt een overzicht van de lokale belastingen en heffingen. Een aanduiding van de lokale lastendruk is van belang voor de integrale afweging tussen beleid en inkomsten. Een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid maakt het beeld van de lokale lasten compleet.
Paragraaf Lokale heffingen
WOZ-beschikking
Terug naar navigatie - WOZ-beschikkingDe WOZ-waarde van woningen en niet-woningen wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld, waarbij het peiljaar telkens een jaar opschuift. Voor 2020 geldt de waarde op 1 januari 2019. In het jaar 2020 zijn 13.376 WOZ-beschikkingen verstuurd en daar tegen zijn 174 bezwaarschriften ingediend. Dit is circa 1,3% van het totaal. Het gemiddeld aantal bezwaarschriften in de jaren daarvoor bedroeg 87 stuks (0,7%). De toename wordt voor het grootste deel toegeschreven aan het toenemende aantal ‘no cure no pay’ bureaus die actief zijn. Het landelijk gemiddeld aantal bezwaarschriften bedraagt in 2020 2,3% (was 2,0% in 2019).
Tarieven belastingen en heffingen
Terug naar navigatie - Tarieven belastingen en heffingenVanaf 2020 is de macronorm vervangen door een benchmark. De benchmark vergelijkt voor alle gemeenten binnen een provincie de hoogte van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning. Dit geeft meer inzicht in de hoogte van de eigen lokale lasten ten opzichte van andere gemeenten, zodat hiermee bij de te maken keuzes rekening gehouden kan worden.
De generieke opbrengstverhoging OZB 2020 bedraagt in Aalten +3,0%. Behoudens de toeristenbelasting (+20%) zijn de overige tarieven voor leges en belastingen met 1% verhoogd. Voor de belastingen waarvoor 100% kostendekkendheid het uitgangspunt is, is de rioolheffing verhoogd met circa 2%. De afvalstoffenheffing kon dankzij een onttrekking van € 288.000 uit de voorziening ongewijzigd blijven.
Belastingopbrengsten
Terug naar navigatie - BelastingopbrengstenDe primitief geraamde en werkelijke opbrengsten zijn:
bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Belastingsoort | Geraamde opbrengst 2020 | Werkelijke opbrengst 2020 | Werkelijke opbrengst 2019 | |||
Onroerende zaakbelasting, eigenaar | 4.169 | 4.156 | 4.085 | |||
Onroerende zaakbelasting, gebruiker | 594 | 588 | 581 | |||
Afvalstoffenheffing | 1.142 | 1.164 | 1.138 | |||
Rioolheffing | 1.980 | 2.000 | 1.891 | |||
Hondenbelasting | 176 | 175 | 175 | |||
Toeristenbelasting | 90 | 90 | 74 | |||
Forensenbelasting | 108 | 109 | 87 | |||
Totaal | 8.259 | 8.282 | 8.031 |
Ten tijde van de vaststelling van de tarieven zijn vaak niet alle gegevens voorhanden. Daarom wordt bij de berekening van de tarieven een zo goed mogelijke inschatting gemaakt. Hierdoor kan in de praktijk de werkelijke opbrengst afwijken van de geraamde opbrengst. Deze zijn bij voor- of najaarsnota reeds bijgesteld. Ook bij de analyse van de budgetten is een verklaring van de verschillen tussen de geraamde en de werkelijke opbrengst gegeven.
Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven
Terug naar navigatie - Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarievenDe tarieven voor de afvalstoffenheffing, rioolheffing, lijkbezorgingsrechten, marktgelden en leges dienen zodanig te worden vastgesteld dat de opbrengsten de kosten voor het verlenen van de diensten niet overschrijden. Hieronder hebben we dat inzichtelijk gemaakt.
bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2020 | Jaarrekening 2020 | |||||
Afvalstoffenheffing | Bedrag (in €) | Dekking | Bedrag (in €) | Dekking | ||
Lasten afvalstoffenheffing | 1.171 | 1.156 | ||||
Overhead (inclusief btw) | 347 | 296 | ||||
Onttrekking voorziening | -376 | -288 | ||||
Totale kosten | 1.142 | 1.164 | ||||
Opbrengst afvalstoffenheffing | 1.142 | 1.164 | ||||
Totale opbrengsten | 1.142 | 1.164 | ||||
Dekking | 100% | 100% | ||||
Rioolheffing | Bedrag (in €) | Dekking | Bedrag (in €) | Dekking | ||
Lasten riolering | 1.170 | 1.168 | ||||
Overhead (inclusief btw) | 463 | 490 | ||||
Toevoeging voorziening | 262 | 325 | ||||
Totale kosten | 1.895 | 1.983 | ||||
Opbrengst rioolheffing | 1.895 | 1.983 | ||||
Totale opbrengsten | 1.895 | 1.983 | ||||
Dekking | 100% | 100% | ||||
Lijkbezorgingsrechten | Bedrag (in €) | Dekking | Bedrag (in €) | Dekking | ||
Lasten begraafplaats | 397 | 369 | ||||
Overhead | 164 | 161 | ||||
Totale kosten | 561 | 530 | ||||
Opbrengst lijkbezorgingsrechten (inclusief luidrechten) | 265 | 307 | ||||
Totale opbrengsten | 265 | 307 | ||||
Dekking | 47% | 58% | ||||
Marktgeld | Bedrag (in €) | Dekking | Bedrag (in €) | Dekking | ||
Lasten markt | 31 | 27 | ||||
Overhead | 11 | 12 | ||||
Totale kosten | 42 | 39 | ||||
Opbrengst marktgeld | 21 | 17 | ||||
Totale opbrengsten | 21 | 17 | ||||
Dekking | 50% | 44% |
Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven - 2
Terug naar navigatie - Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven - 2De tarieven voor de afvalstoffenheffing, rioolheffing, lijkbezorgingsrechten, marktgelden en leges zijn zo vastgesteld dat de opbrengsten de kosten voor het verlenen van de diensten niet overschrijden. Hieronder staan de werkelijke bedragen ten opzichte van de bedragen uit de primitieve begroting 2020.
bedragen x € 1.000 | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2020 | Jaarrekening 2020 | |||||||||||
Hoofdstuk | Onderwerp | Toe te rekenen kosten* | Overhead | Totale lasten | Baten | Dekking | Toe te rekenen kosten* | Overhead | Totale lasten | Baten | Dekking | |
Titel 1 Algemene dienstverlening | ||||||||||||
1 | Burgerlijke stand | 48 | 17 | 65 | 24 | 37% | 44 | 18 | 62 | 16 | 26% | |
2 | Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart | 191 | 82 | 273 | 79 | 29% | 176 | 81 | 257 | 67 | 26% | |
3 | Rijbewijzen | 112 | 37 | 149 | 142 | 95% | 142 | 53 | 195 | 141 | 72% | |
4 | Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen | 6 | 3 | 9 | 5 | 56% | 6 | 3 | 9 | 4 | 44% | |
5 t/m 17 | Diversen | 92 | 12 | 104 | 34 | 33% | 71 | 14 | 85 | 18 | 21% | |
Subtotaal titel 1 | 449 | 151 | 600 | 284 | 47% | 439 | 169 | 608 | 246 | 40% | ||
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning | ||||||||||||
3 | Omgevingsvergunning | 359 | 130 | 489 | 417 | 85% | 392 | 135 | 527 | 632 | 120% | |
7 | Bestemmingsplannen | 67 | 28 | 95 | 35 | 37% | 72 | 29 | 101 | 99 | 98% | |
1,2,4,5,6,8 | Diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% | |
Subtotaal titel 2 | 426 | 158 | 584 | 452 | 77% | 464 | 164 | 628 | 731 | 116% | ||
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | ||||||||||||
2 | Organiseren evenementen of markten | 22 | 11 | 33 | 13 | 39% | 73 | 53 | 126 | 8 | 6% | |
5A | Algemene verordening Ondergrondse infrastructuren | 109 | 10 | 119 | 38 | 32% | 113 | 10 | 123 | 119 | 97% | |
1,3,4,5,6 | Diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% | |
Subtotaal titel 3 | 131 | 21 | 152 | 51 | 34% | 186 | 63 | 249 | 127 | 51% | ||
Eindtotaal | 1.006 | 330 | 1.336 | 787 | 59% | 1.089 | 396 | 1.485 | 1.104 | 74% |
De baten op de omgevingsvergunningen zijn op werkelijke basis incidenteel flink hoger dan de kosten. In 2020 zijn een aantal omgevingsvergunningen verleend voor grote bouwplannen met hoge bouwkosten en een hoge bouwleges opbrengt (onder andere 17 woningen Hoge Veld en Saba Dinxperlo). Dit verklaart het positieve verschil tussen de begroting en realisatie 2020.
Woonlasten
Terug naar navigatie - WoonlastenOm een indruk te geven van de woonlastendruk in de gemeente Aalten is onderstaand overzicht opgeno-men. In dit overzicht is uitgegaan van een woning met een gemiddelde WOZ-waarde en een één- en meer-persoonshuishouden, waarvoor OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing wordt betaald.
Gemiddeld bedragen deze woonlasten in Gelderland € 785 (landelijk gemiddelde € 740).
bedragen in euro’s | ||||
---|---|---|---|---|
Bruto woonlasten eenpersoonshuis-houden | Rang-nummer | Bruto woonlasten meerpersoons-huishouden | Rang-nummer | |
Aalten | 432 | 1 | 573 | 1 |
Laagste in Nederland | 432 | 1 | 573 | 1 |
Gemiddeld | 705 | 776 | ||
Hoogste in Nederland | 1.321 | 377 | 1.440 | 377 |
(bron COELO-atlas 2020) |
De bruto woonlasten (meerpersoonshuishouden) zijn landelijk gestegen met 5,0%. In Aalten zijn deze met 2,7% gestegen. Dit is een ander percentage dan in de Paragraaf lokale heffingen in de begroting 2020 wordt genoemd. Dit komt omdat Coelo (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden) in haar rapportage andere berekeningsgrondslagen hanteert. Zo gaat Coelo uit van een standaard hoeveelheid aanbiedingen of ledigingen bij de afvalstoffenheffing, terwijl deze in werkelijkheid in de gemeente Aalten lager is.
Kwijtscheldingsbeleid
Terug naar navigatie - KwijtscheldingsbeleidDe gemeente Aalten hanteert een volledige kwijtschelding en voert daarmee dus een zo ruim mogelijk be-leid. Kwijtschelding kan worden verleend indien men:
• AOW heeft, eventueel aangevuld met een klein pensioen;
• een bijstandsuitkering heeft;
• een inkomen uit werk heeft dat niet hoger is dan een bijstandsuitkering.
Kwijtschelding wordt verleend voor de volgende belastingen en heffingen: onroerende zaakbelastingen (OZB), afvalstoffenheffing (vastrecht en een gemaximeerd aantal ledigingen of aanbiedingen), rioolheffing (gemaximeerde hoeveelheid per persoon per huishouden) en hondenbelasting (alleen de eerste hond). In het jaar 2020 is aan 173 belastingplichtigen ambtshalve kwijtschelding toegekend. Daarnaast zijn 162 verzoeken binnengekomen. Daarvan zijn er 84 afgewezen en is de rest geheel of gedeeltelijke toegekend. Het totaal kwijtgescholden bedrag bedraagt € 46.600. In 2019 was dit € 52.300.
Invordering
Terug naar navigatie - InvorderingDe invordering van de gemeentelijke belastingen vereist jaarlijks voor een beperkt deel van de belastingplichtigen veel aandacht en zorg. De (dwang)invordering van openstaande aanslagen bestaat uit de volgende stappen: herinnering - aanmaning - dwangbevel - loonvorderingen en/of beslaglegging. Het debiteurensaldo bedroeg op 31 december 2020 € 335.600 (2019 € 284.000) Dit is wel inclusief de op 31 december nog niet vervallen posten ad. € 160.000 (2019 € 133.000). Per saldo is het dus eigenlijk een invorderbaar/
openstaand bedrag van € 175.600 (2019 € 151.000).
De openstaande vorderingen tot en met 2020 worden voor een groot deel bepaald door langlopende trajecten zoals faillissementen en schuldsaneringen in het kader van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. De WSNP is bedoeld voor degenen die buiten hun schuld (‘te goeder trouw’) in een problematische schuld-situatie terecht zijn gekomen. De regeling duurt in beginsel drie jaar. Indien de rechtbank na verloop van die drie jaar oordeelt dat de schuldenaar zich aan zijn uit de regeling voortvloeiende verplichtingen heeft gehouden, wordt een zogenaamde ‘schone lei’ verstrekt. De schone lei betekent dat de schulden die bestonden op het moment dat de schuldsaneringsregeling is uitgesproken niet langer afdwingbaar zijn. Wordt de schone lei niet gegeven, dan blijven de schulden bestaan. In het jaar 2020 is voor € 3.000 (2019
€ 14.000) aan vorderingen oninbaar verklaard.
Vanwege de coronacrisis heeft het college besloten om aan iedereen uitstel van betaling tot 1 oktober te verlenen. Een beperkt deel van de belastingplichtigen heeft daarvan gebruik gemaakt. Het verdere invorderingstraject is pas daarna opgestart. Dit is één van de redenen dat per 31 december 2020 het invorderbare bedrag wat hoger is dan voorgaande jaren. De andere reden is dat onze deurwaarder medio augustus 2020 failliet is gegaan en er dus al enige tijd geen dwanginvordering zoals beslaglegging meer heeft plaatsgevonden.
Van het openstaande saldo per 31 december 2020 is circa € 40.000 dubieus. Dit was eind 2019 € 28.000. Voor de dubieuze debiteuren is een voorziening getroffen in de balans.