1. Blz. 1 Jaarstukken 2020
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Programma 1 Ruimte
        1. Blz. 4 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        2. Blz. 5 2. Wat waren onze doelstellingen?
          1. Blz. 6 P1.01 Omgevingswet *10 onderwerpen uit het uitvoeringsprogramma 2018-2022 Daadkrachtig, Duurzaam en Dichtbij
            1. Blz. 7 We implementeren de Omgevingswet.
          2. Blz. 8 P1.02 Duurzaamheid *9
            1. Blz. 9 De specifieke acties volgen vanuit het plan van aanpak en prioritering vanuit de raad.
          3. Blz. 10 P1.03 Wonen/transformeren leegkomend vastgoed *20,21
            1. Blz. 11 Vaststellen van de lokale woonvisie 2020-2025 in 2020.
          4. Blz. 12 P1.04 Versterken kwaliteit leefomgeving *11
            1. Blz. 13 In 2020 wordt voor het centrum van Dinxperlo een integrale visie opgesteld.
          5. Blz. 14 P1.05 Verkeersveiligheid
            1. Blz. 15 Het terugdringen van het aantal (dodelijke) slachtoffers door in te zetten op verkeerseducatie en reconstructies van onveilige locaties /wegen.
          6. Blz. 16 P1.06 Verkeersveiligheid
            1. Blz. 17 In 2019 worden voor alle NABO’s maatregelen opgesteld.
          7. Blz. 18 P1.07 Bereikbaarheid *22,23
            1. Blz. 19 Het faciliteren van de belanghebbende partijen om de buslijn Aalten – Bocholt te laten groeien.
          8. Blz. 20 P1.08 Veerkrachtige economie *17
            1. Blz. 21 Medio 2020 is de omvorming van de regionale naar de lokale visie gereed.
          9. Blz. 22 P1.09 Werken
            1. Blz. 23 In 2020 wordt de verkenning van de nieuwe uitleglocatie(s) uitgevoerd.
          10. Blz. 24 P1.10 Klimaatadaptatie
            1. Blz. 25 In 2020 verkennen we welke wijken in welke periode gasloos kunnen worden gemaakt.
          11. Blz. 26 P1.11 Klimaatadaptatie
            1. Blz. 27 Een plan opstellen om het huidige groen binnen de kernwinkelgebieden een impuls te geven op het gebied van klimaatadaptatie en biodiversiteit.
        3. Blz. 28 3. Overzicht middelen per taakveld
        4. Blz. 29 4. Eigen grafieken indicatoren
        5. Blz. 30 5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
      2. Blz. 31 Programma 2 Sociaal Domein
        1. Blz. 32 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        2. Blz. 33 2. Wat waren onze doelstellingen?
          1. Blz. 34 P2.01 Inclusieve samenleving *16,40,41,42 onderwerpen uit het uitvoeringsprogramma 2018-2022 Daadkrachtig, Duurzaam en Dichtbij
            1. Blz. 35 1 juli 2020 heeft Aalten een lokale inclusie agenda met daarin maatregelen die genomen zijn en worden, zodat iedereen mee kan doen.
          2. Blz. 36 P2.02 Jongeren *35,36
            1. Blz. 37 In 2020 worden voorliggende voorzieningen (bijv. het Preventie Platform Jeugd) versterkt.
          3. Blz. 38 P2.03 Zorg
            1. Blz. 39 Vanaf januari 2020 wordt gewerkt volgens de omgekeerde toets.
          4. Blz. 40 P2.04 Zorg
            1. Blz. 41 In het eerste kwartaal van 2020 zijn acties opgestart om te komen tot besparingen in de Wmo en Jeugdzorg.
          5. Blz. 42 P2.05 Zorg
            1. Blz. 43 Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan.
          6. Blz. 44 P2.06 Zorg
            1. Blz. 45 1 juli 2020 heeft Aalten een lokaal uitvoeringsprogramma gezondheid.
          7. Blz. 46 P2.07 Muziekonderwijs
            1. Blz. 47 Op 1 augustus 2020 is de samenwerking met Boogie-Woogie correct en zorgvuldig afgewikkeld.
          8. Blz. 48 P2.08 Laborijn
            1. Blz. 49 In 2020 monitoren we de uitvoering van het plan van aanpak ‘samen sterk voor inwoners naar werk’ dat in 2019 van start is gegaan intensief.
          9. Blz. 50 P2.09 Nieuwkomers *45
            1. Blz. 51 Op 1 juli 2020 is er een nota waarin de lokale kaders van het beleid worden bepaald.
          10. Blz. 52 P2.10 Bestuur en organisatie
            1. Blz. 53 Gedurende 2020 wordt duidelijk zichtbaar dat de organisatie stappen zet in het integraal en projectmatig werken.
          11. Blz. 54 P2.11 Bestuur en Organisatie
            1. Blz. 55 Eind 2020 zijn de beleids- en procedureregels over integriteit in lijn met nieuwe wetgeving en handreikingen.
          12. Blz. 56 P2.12 Openbare orde en veiligheid *15
            1. Blz. 57 In 2020 worden acties ingezet tot verbetering van het handhavingsbeleid, afstemming, bewustwording en communicatie.
          13. Blz. 58 P2.13 Economie *18
            1. Blz. 59 In het tweede kwartaal van 2020 komt er een nota met een heldere toekomstbestendige integrale visie op de horeca in de gemeente Aalten.
          14. Blz. 60 P2.14 75 jaar bevrijding *32
            1. Blz. 61 Er vinden diverse activiteiten plaats tijdens de viering in 2020.
          15. Blz. 62 P2.15 Sport *28
            1. Blz. 63 In 2020 wordt het concept van open en vitale sportparken doorontwikkeld. Eind 2020 kent de gemeente Aalten een lokaal sportakkoord.
        3. Blz. 64 3. Overzicht middelen per taakveld
        4. Blz. 65 4. Eigen grafieken indicatoren
        5. Blz. 66 5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
      3. Blz. 67 Programma 3 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 68 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        2. Blz. 69 2. Wat waren onze doelstellingen?
          1. Blz. 70 P3.01 Vraaggerichte processen en inrichting van de organisatie / Mensgerichte techniek
            1. Blz. 71 Juni 2020 – De klant meer bekend maken met het proces gevonden en verloren voorwerpen.
            2. Blz. 72 Oktober 2020 – Afhandeling van de vraag van de klant kritisch bekijken/ optimaliseren en meenemen in actualisatie dienstverleningsconcept.
          2. Blz. 73 P3.02 Interne communicatie - Intranet / Raadsnet / communicatiebeleidsplan optimaliseren
            1. Blz. 74 December 2020 - Social intranet: plan van aanpak gereed.
            2. Blz. 75 Juni 2020 - Communicatiebeleidsplan.
          3. Blz. 76 P3.03 Burgerparticipatie/Burgerpanel
            1. Blz. 77 Juni 2020 - Participatieplan gereed
          4. Blz. 78 P3.04 Informatieveiligheid en Privacy Wet
            1. Blz. 79 2020 - Actualiseren privacybeleid.
            2. Blz. 80 2020 - Cyclisch inrichten BIO en privacy in de organisatie en waarborgen verantwoordingsplicht.
            3. Blz. 81 2020 - Organisatiebrede bewustwording stimuleren.
            4. Blz. 82 2020 staat in het teken van de verdere implementatie van de BIO en het inbedden van de verantwoordingssystematiek ENSIA.
          5. Blz. 83 P3.05 Aansluiting BGT - BOR
            1. Blz. 84 Mei 2020 – Voorafgaand aan de koppeling tussen de diverse brongegevens moeten de verschillen worden opgelost.
          6. Blz. 85 P3.06 Overgang van inhoud naar gebruiksoppervlakte als grondslag herwaardering WOZ
            1. Blz. 86 November 2020 – De WOZ-waardering op basis van de gebruiksoppervlakte kan worden getest en vergeleken met dezelfde waardering op basis van de inhoud.
          7. Blz. 87 P3.07 Bestrijden adres-gerelateerde fraude
            1. Blz. 88 Juni 2020 - Aansluiten op informatieknooppunt LAA.
          8. Blz. 89 P3.08 Invoering rapportagetool Planning en Control
            1. Blz. 90 Maart 2020 – De implementatie van Pepperflow is gestart.
        3. Blz. 91 3. Overzicht middelen per taakveld
        4. Blz. 92 4. Eigen grafieken indicatoren
        5. Blz. 93 5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
    2. Blz. 94 Jaarverslag
      1. Blz. 95 Aanbieding en wetenswaardigheden
        1. Blz. 96 Aanbieding en wetenswaardigheden
      2. Blz. 97 Financiële afsluiting
        1. Blz. 98 Financiële afsluiting
        2. Blz. 99 Toelichting op deze posten
        3. Blz. 100 Leeswijzer
      3. Blz. 101 Samenstelling van het bestuur
        1. Blz. 102 Samenstelling van het bestuur
      4. Blz. 103 Kerngegevens van de gemeente
        1. Blz. 104 Kerngegevens van de gemeente
        2. Blz. 105 Toelichting
      5. Blz. 106 Programmaverantwoording
        1. Blz. 107 Programmaverantwoording
    3. Blz. 108 Paragrafen
      1. Blz. 109 Paragraaf Bedrijfsvoering
        1. Blz. 110 “Samen volop inzetten voor onze burgers en bedrijven”
        2. Blz. 111 COVID-virus
        3. Blz. 112 Thuiswerken
        4. Blz. 113 Project Wnra
        5. Blz. 114 Evaluatie aanpassing van de organisatiestructuur
        6. Blz. 115 Generatiepact
        7. Blz. 116 Invoering nieuwe beoordelingsmethodiek en ontwikkelingstraject
        8. Blz. 117 Vitaliteit en gezondheid
        9. Blz. 118 Herijking beleid met betrekking tot bestuurlijke en ambtelijke integriteit
        10. Blz. 119 Digitalisering, informatisering en automatisering
        11. Blz. 120 Informatieveiligheid en privacy
        12. Blz. 121 Inkoop en subsidie
        13. Blz. 122 Uurtarief ten behoeve van doorberekeningen
        14. Blz. 123 Verplichte beleidsindicatoren
      2. Blz. 124 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 125 Algemeen
        2. Blz. 126 1. Weerstandscapaciteit
        3. Blz. 127 2. Risico's
        4. Blz. 128 3. Weerstandsvermogen
        5. Blz. 129 Verplichte kengetallen
        6. Blz. 130 Toelichting verplichte kengetallen
      3. Blz. 131 Paragraaf Lokale heffingen
        1. Blz. 132 Algemeen
        2. Blz. 133 WOZ-beschikking
        3. Blz. 134 Tarieven belastingen en heffingen
        4. Blz. 135 Belastingopbrengsten
        5. Blz. 136 Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven
        6. Blz. 137 Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven - 2
        7. Blz. 138 Woonlasten
        8. Blz. 139 Kwijtscheldingsbeleid
        9. Blz. 140 Invordering
      4. Blz. 141 Paragraaf Financiering
        1. Blz. 142 Algemeen
        2. Blz. 143 1. Kasbeheer
        3. Blz. 144 2. Risicobeheer
        4. Blz. 145 3. Gemeentefinanciering
        5. Blz. 146 4. Schatkistbankieren
      5. Blz. 147 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 148 Algemeen
        2. Blz. 149 Openbare ruimte
        3. Blz. 150 Gebouwenbeheer
      6. Blz. 151 Paragraaf Grondbeleid
        1. Blz. 152 Algemeen
        2. Blz. 153 Gronden en terreinen niet in exploitatie
        3. Blz. 154 Faciliterend grondbeleid
        4. Blz. 155 Voorraden
        5. Blz. 156 Voorraad uit te geven gronden
        6. Blz. 157 Verloopoverzicht getroffen voorzieningen
        7. Blz. 158 Conclusie
      7. Blz. 159 Paragraaf Verbonden partijen
        1. Blz. 160 Gemeenschappelijke regelingen (publiekrechtelijk)
        2. Blz. 161 Vennootschappen en coöperaties (privaatrechtelijk)
        3. Blz. 162 In liquidatie
        4. Blz. 163 Geliquideerd in 2020
      8. Blz. 164 Paragraaf COVID-19
        1. Blz. 165 Coronavirus in gemeente Aalten in 2020
        2. Blz. 166 Baten, steunpaketten
        3. Blz. 167 Lasten
      9. Blz. 168 Paragraaf Demografische ontwikkeling
        1. Blz. 169 Algemeen
        2. Blz. 170 1. Bevolkings- en huishoudensontwikkeling
        3. Blz. 171 2. De demografische ontwikkelingen over 2020 en de effecten van COVID-19
        4. Blz. 172 3. Stand van de woningvoorraad per 31 december 2020
    4. Blz. 173 Jaarrekening
      1. Blz. 174 De balans per 31 december
        1. Blz. 175 De balans per 31 december
      2. Blz. 176 Het overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 177 Het overzicht van baten en lasten
      3. Blz. 178 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 179 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
      4. Blz. 180 Toelichting op de balans per 31 december
        1. Blz. 181 Activa
        2. Blz. 182 Vaste activa
        3. Blz. 183 Materiële vaste activa
        4. Blz. 184 Financiële vaste activa
        5. Blz. 185 Vlottende activa
        6. Blz. 186 Voorraden
        7. Blz. 187 Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
        8. Blz. 188 Liquide middelen
        9. Blz. 189 Overlopende activa
      5. Blz. 190 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 191 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
        2. Blz. 192 Saldo van baten en lasten
      6. Blz. 193 Begrotingswijzigingen 2020
        1. Blz. 194 Begrotingswijzigingen
      7. Blz. 195 Programma 1 Ruimte
        1. Blz. 196 Programma 1 Ruimte
        2. Blz. 197 Analyse tussen de begroting na wijziging en de werkelijke baten en lasten
      8. Blz. 198 Programma 2 Sociaal Domein
        1. Blz. 199 Programma 2 Sociaal Domein
        2. Blz. 200 Analyse tussen de begroting na wijziging en de werkelijke baten en lasten
      9. Blz. 201 Programma 3 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 202 Programma 3 Bedrijfsvoering
        2. Blz. 203 Analyse tussen begroting na wijziging en de werkelijke baten en lasten
        3. Blz. 204 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
      10. Blz. 205 Incidentele baten en lasten en structurele mutaties op de reserves
        1. Blz. 206 Incidentele baten en lasten
        2. Blz. 207 Incidentele mutaties reserves
        3. Blz. 208 Structurele mutaties reserves
      11. Blz. 209 Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 210 Algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 211 Lokale heffingen
        3. Blz. 212 Algemene uitkeringen
        4. Blz. 213 Dividend
        5. Blz. 214 Saldo financieringsfunctie
      12. Blz. 215 Onvoorzien
        1. Blz. 216 Onvoorzien
      13. Blz. 217 Analyse begrotingsafwijking en begrotingsrechtmatigheid
        1. Blz. 218 Analyse begrotingsafwijking en begrotingsrechtmatigheid
      14. Blz. 219 Stand van zaken kredieten
        1. Blz. 220 Stand van zaken kredieten
        2. Blz. 221 -
      15. Blz. 222 Bijlage Single information, Single audit (SiSa)
        1. Blz. 223 SiSa
      16. Blz. 224 Het overzicht van baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 225 Het overzicht van baten en lasten per taakveld
        2. Blz. 226 0. Bestuur en ondersteuning
        3. Blz. 227 1. Veiligheid
        4. Blz. 228 2. Verkeer, vervoer en waterstaat
        5. Blz. 229 3. Economie
        6. Blz. 230 4. Onderwijs
        7. Blz. 231 5. Sport, cultuur en recreatie
        8. Blz. 232 6. Sociaal domein
        9. Blz. 233 7. Volksgezondheid en milieu
        10. Blz. 234 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
      17. Blz. 235 Het verdelingsprincipe van de taakvelden over de programma's
        1. Blz. 236 Het verdelingsprincipe van de taakvelden over de programma's
    5. Activiteiten
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap