In deze paragraaf komen de organisaties aan de orde die een publiek belang uitvoeren en waarin Aalten een financieel en een bestuurlijk belang heeft. Dat laatste door zeggenschap bij besluitvorming door stemrecht.
bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omgevingsdienst Achterhoek (ODA), Hengelo Gelderland (Programma 1) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | De ODA behandelt voor de partners de aanvragen voor vergunningen in het kader van het omgevingsrecht (milieudeel), toetst meldingen, houdt toezicht op en handhaaft de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Daarnaast adviseert de ODA gemeenten en provincie (op verzoek) bij de opstelling van beleid en bij specifieke ontwikkel- of uitvoeringsprojecten. | |||||
Partijen | Naast Aalten de gemeenten Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Lochem, Montferland, | |||||
Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk en Zutphen en de Provincie Gelderland. | ||||||
Actualiteit | Halverwege maart 2020 werd duidelijk dat ook Nederland maatregelen moest nemen tegen de verspreiding van de pandemie. Onduidelijk was of de ODA voldoende werk zou hebben en of de controles bij bedrijven door konden gaan. Door goede afspraken is snel een passende invulling kunnen geven aan de controles. Daarnaast hebben ze andere (betaalde) werkzaamheden verricht onder meer voor de Provincie. Deze inspanningen leveren nieuwe inzichten op die voor de ODA en de medewerkers verfrissend zijn. In de praktijk is gebleken dat de werkzaamheden niet teruggelopen zijn. | |||||
Ten behoeve van de gemeente Aalten zijn er in de eerste twee trimesters extra uren ingezet (onder andere brand Virupa, drugslab Gendringseweg en diverse klachten/handhavingsverzoeken), hier was onvoldoende zicht op. Normaliter wordt extra inzet tijdig aangekondigd om bijgestuurd te worden, dit is in 2020 onvoldoende mogelijk geweest. De ODA zet zich in om deze overschrijding van € 50.000 te compenseren in 2021, aangezien door corona-maatregelen en de weersomstandigheden rond medio februari geen of minimaal controles kunnen worden uitgevoerd. | ||||||
Over 2020 wordt een positief rekeningresultaat van € 538.000 verwacht. Voorgesteld wordt € 143.000 te bestemmen (in een reserve) en de overige € 395.000 uit te keren aan de partners. | ||||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Resultaat | ||
2019 | -389 | 2.242 | 429 | -668 | Definitief | |
2020 | 645 | 1.883 | 579 | 538 | Prognose | |
Stadsbank Oost Nederland (SON), Enschede (Programma 2) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Financiële zelfredzaamheid van de inwoners van de aangesloten gemeenten vergroten en ondersteuning bij financiële problemen van de inwoners. | |||||
Partijen | Er zijn 22 aangesloten gemeenten uit Twente en de Achterhoek. | |||||
Actualiteit | In juni 2020 is het wetsvoorstel wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (invoering wettelijke vroegsignalering van betalingsachterstanden en gegevensuitwisseling) door de Eerste Kamer aangenomen. Vroegsignalering binnen de schuldhulpverlening is het in een zo vroeg mogelijk stadium in beeld brengen van mensen met financiële problemen om vroegtijdige hulpverlening mogelijk te maken door gebruik te maken van daadwerkelijke signalen en outreachende hulpverlening. Gemeenten moeten per 1 januari 2021 alle meldingen van betalingsachterstanden van woningcorporaties, zorgverzekeraars, water- en energieleveranciers opvolgen. Het doel is om verdere (problematische) schulden te voorkomen. Uiterlijk in december 2020 volgt een voorstel hoe deze wetswijziging wordt geïmplementeerd. Daarnaast beoogt de aanpassing van de wet ook om de toegang tot de schuldhulpverlening te verbreden en te verbeteren. Ook het onderwerp beschermingsbewind (bewindvoering) staat volop in de belangstelling (zie eerdere Raadsmededelingen 6-2020 en 87-2020). | |||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Resultaat | ||
2019 | 1.696 | 14.616 | 124 | 684 | Definitief | |
2020 | 960 | 15.001 | 135 | 223 | Prognose | |
GGD Noord- en Oost-Gelderland (NOG), Warnsveld (Programma 2) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | De GGD NOG beschermt, bewaakt en bevordert de gezondheid van de inwoners van 22 gemeenten die bij GGD NOG zijn aangesloten. | |||||
Partijen | De GGD bestaat uit 22 gemeenten uit het noorden en oosten van Gelderland. | |||||
Actualiteit | De GGD organisatie is volop bezig met de aanpak van de coronacrisis. In 2020 heeft de GGD hierdoor veel van de reguliere taken niet kunnen uitvoeren. Vanaf september 2020 worden zoveel mogelijk producten/diensten, al dan niet in aangepaste vorm gecontinueerd en werkt de GGD aan een inhaalslag. De kritische taken zoals de Maatschappelijke Zorg, Forensische Geneeskunde, risico-gestuurd toezicht bij Toezicht Kinderopvang en poli Seksuele Gezondheid werden gedurende het jaar wel zoveel als mogelijk uitgevoerd. Ook bij de jeugdgezondheidszorg is de GGD bereikbaar voor acute situaties. Bij de inhaalslag van een groot deel van de taken is een risico in hoeverre de GGD geschikte medewerkers kan werven. De GGD houdt de gemeenten regelmatig hierover op de hoogte. Alle extra kosten voor de GGD als gevolg van de coronacrisis die de inwonerbijdrage overstijgen worden gedekt door het ministerie van VWS. In 2020 is het verwachte rekeningresultaat € 69.000 positief. | |||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Resultaat | ||
2019 | 2.909 | 2.631 | 401 | 71 | Definitief | |
2020 | 2.970 | 3.911 | 419 | 69 | Prognose | |
Regio Achterhoek, Doetinchem (Programma 2) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zeven gemeenten in de Achterhoek werken samen met het bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen ten behoeve van regionale ontwikkeling en belangenbehartiging. | |||||
Partijen | De GR bestaat naast Aalten uit de gemeenten Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, | |||||
Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk. | ||||||
Actualiteit | De Regio Achterhoek voert de regie op de samenwerking van 8rhk ambassadeurs en zorgt ervoor dat de Achterhoek Visie 2030, de jaarplannen en bijbehorende investeringsagenda worden opgesteld en uitgevoerd in samenwerking met ondernemers en maatschappelijke organisaties. Het doel is de Achterhoek sterker, slimmer, mooier, meer leefbaar, beter bereikbaar en gezonder te maken. Speerpunten hierbij zijn Smart Economy, Smart Living en Smart Governance. Via de website van de Regio Achterhoek is een stand van zaken van alle lopende projecten beschikbaar: | |||||
https://8rhk.nl/wp-content/uploads/2021/02/lopende-projecten-website-januari-2021.pdf. | ||||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Resultaat | ||
2019 | 5.688 | 17.609 | 172 | 84 | Definitief | |
2020 | 6.229 | 22.523 | 181 | 183 | Prognose | |
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG), Apeldoorn (Programma 2) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Iedere gemeente dient deel uit te maken van één van de 25 veiligheidsregio’s. De taken van een veiligheidsregio liggen op het gebied van de voorbereiding en bestrijding van rampen en grote incidenten door de brandweer, de GHOR (geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen), de politie en gemeente. | |||||
Partijen | De VNOG bestaat uit 22 gemeenten uit het noorden en oosten van Gelderland. | |||||
Actualiteit | Over 2020 wordt een positief jaarresultaat verwacht van € 4,9 miljoen. Vermoedelijk volgt een voorstel om een groot hiervan deel (tussen de 4 en 4,5 miljoen) terug te laten vloeien naar de gemeenten. De belangrijkste oorzaak voor het positieve resultaat 2020 hangt samen met corona. Gevolg hiervan was onderuitputting van de budgetten bij het vrijwilligersbudget oefenen voor € 1.950.000 en de exploitatiekosten voor de brandweer (vakbekwaam worden en blijven, materieel en logistiek) voor € 1.850.000. | |||||
Bij de uitvoering van de beleidsvoornemens in 2020 (de opdrachten uit de Toekomstvisie) zijn diverse opdrachten afgerond, maar bij andere is vertraging ontstaan (door corona). De verwachting is wel dat in 2026, de einddatum van het implementatietraject van de Toekomstvisie, de opdrachten zullen zijn afgerond. | ||||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Resultaat | ||
2019 | 7.789 | 45.721 | 1.464 | 4.148 | Definitief | |
2020 | 14.546 | 42.340 | 1.507 | 4.929 | Prognose | |
Laborijn, Doetinchem (Programma 2) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Laborijn heeft tot taak zorg te dragen voor de uitvoering van de gehele Participatiewet. Zij ondersteunt inwoners voor wie werk zoeken en vinden niet vanzelfsprekend is, op hun weg naar een baan of, als dat nog niet mogelijk is, door (maatschappelijke) participatie. | |||||
Partijen | Naast Aalten de gemeenten Doetinchem, Oude IJsselstreek (tot 1-1-2021) en Montferland. | |||||
Actualiteit | Corona heeft een flinke impact gehad op de wijze waarop Laborijn in 2020 in staat was om haar doelstelling te halen. Laborijn heeft substantieel meer inwoners ondersteuning geboden. Er hebben zich meer mensen gemeld voor de participatiewet, hierdoor is het aantal uitkeringsdossiers na jaren van daling voor Aalten eind 2020 gelijk aan eind 2019: 278 dossiers. Daarnaast hebben veel ZZP-ers ondersteuning ontvangen middels de TOZO-regeling (voor Aalten 446 toegekende aanvragen levensonderhoud en 12 bedrijfskredieten). Dit terwijl Laborijn zich ook nog moest voorbereiden op de uittreding van de gemeente Oude IJsselstreek uit de gemeenschappelijke regeling per 1-1-2021. | |||||
Toch heeft Laborijn financieel gezien een goed jaar achter de rug. Alle extra uitgaven en omzetdalingen als gevolg van de crisis zijn in voldoende mate gecompenseerd door hogere rijksbijdragen. Daarnaast zijn voordelen behaald door lagere loonkosten Sw en hogere rijksbijdrage Sw, waardoor 2020 met een positief resultaat is afgesloten. | ||||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Resultaat | ||
2019 | 7.221 | 10.517 | 1.719 | 1.093 | Definitief | |
2020 | 11.905 | 16.107 | 1.771 | 2.352 | Prognose | |
Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL), Doetinchem (Programma 3) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Gemeenten en provincie werken samen in het ECAL, dat is ontstaan uit de samenvoeging van het Achterhoeks Archief en het Staring Instituut. | |||||
Het Erfgoedcentrum voert de wettelijke archieftaken conform Archiefwet en overige erfgoedtaken zoals documentatie, onderzoek en publieksfunctie uit. | ||||||
Partijen | De gemeenschappelijke regeling voert de wettelijke taken uit voor de gemeenten Aalten, Berkelland, Doetinchem, Oude IJsselstreek, Oost Gelre, Montferland, Winterswijk en Bronckhorst. Voor de niet wettelijke taken betalen Doesburg, Lochem, Zevenaar, | |||||
Duiven, de Provincie Gelderland en andere donateurs een bijdrage. | ||||||
Actualiteit | Geen bijzondere ontwikkelingen. Verwacht wordt een positief resultaat van circa | |||||
€ 45.000 over 2020. | ||||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Resultaat | ||
2019 | 154 | 681 | 139 | 108 | Definitief | |
2020 | 199 | 769 | 139 | 45 | Prognose | |