Omgevingswet
In 2020 hebben wij ons gericht op de verdere uitwerking en implementatie van de Omgevingswet binnen de organisatie, maar ook daarbuiten. Hoewel de ingangsdatum is verzet naar 1 januari 2022 betekent dit niet dat de verdere implementatie ook is uitgesteld. Integendeel, want de deelprojecten voor het digitaal stelsel en de Omgevingsvergunning moeten klaar zijn op 1 januari 2022. Deze projecten worden dan momenteel ook verder uitgewerkt zodat eind 2021 aan de wettelijke verplichtingen kan worden voldaan.
Ook de overige deelprojecten lopen gewoon door. In de planning bij sommige deelprojecten is wat meer ruimte beschikbaar door de verplaatsing van de ingangsdatum. Deze ruimte wordt voornamelijk gebruikt om extra kennis en ervaring te vergaren door het volgen van diverse webinars en trainingen. De opgedane kennis kunnen wij vervolgens in de deelprojecten toepassen om de eindresultaten nog beter te maken.
Duurzaamheid
De uitvoering van het ‘Plan van aanpak Duurzaamheid’ is onderverdeeld in verschillende deelprojecten. Elk deelproject kent zijn eigen doorlooptijd en beslismomenten maar is volledig afgestemd op het vastgestelde plan van aanpak. In 2020 zijn alle deelprojecten opgestart en zijn vervolgacties ingepland. In december 2020 is de raad op de hoogte gebracht van de huidige stand van zaken van de uitvoering vanuit het plan van aanpak.
Verkeersveiligheid
In 2020 is er vooral ingezet op het verbeteren van de verkeersveiligheid op de Dijkstraat en Admiraal de Ruyterstraat waar het aantal ongevallen relatief hoog ligt. Beide wegen staan met vier specifieke locaties in onze top 10 van onveiligste wegen. Regionaal staat de Admiraal de Ruyterstraat zelfs op de tweede plek van de onveiligste trajecten binnen de regio Achterhoek. Aanleiding om hier dus in te zetten op een grondige aanpassing van de wegen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het intensieve participatieproces heeft geresulteerd in een definitief ontwerp met ingrijpende veranderingen aan beide wegen. De weg wordt afgewaardeerd naar 30km/u en er worden onder andere snelheidsremmende maatregelen getroffen. Eind november 2021 moet dit project gereed zijn.
Tevens is er in 2020 een besluit genomen over de Beggelderdijk. Er wordt geen verdere bestemmingsplanprocedure doorlopen voor een nieuw tracé. Er dient wel een reconstructie te worden uitgevoerd waar vooral gekeken moet worden naar de verbeteren van de verkeersveiligheid en de uitstraling van de entreezone. Eind 2020 is een bouwteam gevormd en is gestart met de voorbereidingen om te komen tot een gedragen ontwerp.
De geplande educatieprojecten konden niet doorgaan maar er zijn wel diverse acties uitgevoerd op het gebied van verkeersveiligheid. Zo gaan onze snelheidsdisplays elke vijf weken naar een nieuwe locatie waar er veel meldingen zijn over een te hoge snelheid, en hebben wij in de donkere maanden een campagne over fietsverlichting ingezet om fietsers te wijzen op de gevaren van het niet voeren van verlichting.
Deltaplan ruimtelijke adaptatie
In 2020 is een klimaatstresstest uitgevoerd met de combinatie WintLicht+. Met deze gegevens kunnen risicodialogen worden opgestart om zo concrete maatregelen, indien nodig, uit te werken en te programmeren. De uitkomsten hiervan worden tevens meegenomen in de verdere uitwerking van de Omgevingsvisie.
Een groot aantal bomen hebben het zwaar door de droogte in de regio. We zien dan ook een relatief groot aantal bomen en beplanting uitvallen. Op basis van deze problematiek wordt eerst een aanvalsplan gevormd om te kijken in welke vorm herplant moet worden en welke soorten beter bestand zijn tegen het veranderende klimaat.
We hebben voor het vasthouden van water een praktische benadering gekozen. Proefondervindelijk hebben wij dammetjes geplaatst in sloten om zo het water langer vast te houden. Op basis van de resultaten kunnen we beoordelen of dit het gewenste effect heeft en hoe dit definitief uitgerold kan worden.
Stikstof
Dit dossier wordt getrokken door de provincie Gelderland. Samen met de Achterhoekse gemeenten (met uitzondering van Montferland maar inclusief Lochem) nemen wij deel in de verdere uitwerking hiervan. De provincie was in 2020 nog bezig met het doorberekenen van de Gelderse Maatregelen Stikstof op basis van afspraken welke zij met de brancheorganisaties hebben gemaakt.
Wonen
Naast de verdere uitwerking van o.a. de Woonvisie, is er in 2020 ook hard gewerkt aan de realisatie van de Uuthuuskes. Met succes want in het voorjaar van 2021 worden de eerste Uuthuuskes gerealiseerd. Deze tijdelijke kleine flexwoningen dichten het gat op de woningmarkt voor jongeren die geen huis kunnen vinden in de huidige overspannen woningmarkt. Zo houden we de jongere generatie vast in de regio en voorkomen we uitstroom.
Daarnaast zijn in 2020 de planologische voorbereidingen gestart voor woningbouw aan de Ludgerstraat en is in de Nieuwstraat in Dinxperlo inmiddels gestart met de realisatie van 14 huurwoningen. Bij de Hogestraat in Aalten is de oriëntatiefase inmiddels gestart. Binnen de vastgestelde centrumvisie voor Dinxperlo zijn ook plannen voor woningen opgenomen en binnen het huidige afwegingskader zijn diverse plannen voor de realisatie van woningen ingediend.
Er ligt een bredere opgave rondom het bedrijventerrein in Aalten dan enkel een mogelijke uitbreiding. Om een goede integrale afweging te kunnen maken, is ervoor gekozen om diverse vraagstukken bij elkaar te voegen om zo te komen tot een integrale visie. Binnen die visie kijken we naar het toekomstbestendig maken van het bedrijventerrein, het klimaat adaptief inrichten van de openbare ruimte en de mogelijkheden voor in- en uitbreiding van het huidige bedrijventerrein. De projectdoelstellingen zijn, op basis van vigerend beleid, in 2020 geformuleerd en begin 2021 wordt de realisatie van een dergelijke visie opgestart.