COVID-19 is niet aan een programma of taakveld toe te rekenen. Het heeft betrekking op de gehele decentrale overheid en op veel programma’s en taakvelden. Om aan de gemeenteraad, provinciale staten,
algemeen bestuur en burgers in één onderdeel overzichtelijk en integraal toe te lichten welke gevolgen
COVID-19 op de decentrale overheid heeft (gehad) en welke maatregelen, activiteiten en werkzaamheden de decentrale overheid heeft genomen, is er een paragraaf COVID-19 opgenomen. In deze paragraaf wordt toegelicht wat de kosten, gemiste opbrengsten en risico’s van COVID-19 op de programma’s en taakvelden zijn (geweest) en wordt aandacht geschonken aan de verwachte maatschappelijke en financiële gevolgen van COVID-19 voor de langere termijn.
Algemeen
Sinds februari 2020 teistert het coronavirus ons land. De organisaties die belast zijn met crisisbeheersing en -bestrijding zijn sindsdien volop actief om de schade te beperken en de verspreiding van het virus te voorkomen. Ook al onze inwoners bemerken de gevolgen van het virus en van de maatregelen tegen verspreiding. In december 2020 was het langverwachte vaccin tegen besmetting beschikbaar en begin januari 2021 startte het grootschalig vaccineren van inwoners van 18 jaar en ouder (te beginnen met de oudste en meest kwetsbare mensen en de zorgverleners).
Gemeentelijke crisisorganisatie
Binnen onze gemeente is een Gemeentelijk Beleidsteam (GBT) samengesteld dat wekelijks de crisis bespreekt, waar nodig maatregelen treft en besluiten neemt. Voor vragen vanuit de verschillende beleidsterreinen zijn de portefeuillehouders ervoor verantwoordelijk dat relevante besluiten worden genomen. De raad wordt in ieder geval maandelijks middels raadsmededelingen vanuit het GBT geïnformeerd over de gang van zaken en bijzonderheden.
Informatie
Via landelijke dashboards en een eigen dashboard van de GGD blijven we dagelijks op de hoogte van aantallen besmettingen en COVID-19 gerelateerde ziekenhuisopnames en overlijdens in onze gemeente. En van het aantal mensen in onze gemeente dat deels/volledig is gevaccineerd.
Communicatie
Een belangrijk aandachtspunt voor het GBT maar ook het college is de communicatie naar de bewoners. Het college wil dichtbij de bewoners en ondernemers staan. Zowel met op bepaalde groepen gerichte berichten als ook via de algemene kanalen als onze website, waar een speciale ‘coronapagina’ is ingericht www.aalten.nl/corona, Aalten Actueel en sociale media proberen we zo veel als mogelijk de juiste informatie bij de juiste personen te krijgen. Informatiemateriaal wordt door de Rijksoverheid aangeboden via de veiligheidsregio’s. 2021 heeft ook qua communicatie in het teken gestaan van vaccineren. Hiervoor is materiaal aangereikt door de GGD Noord- en Oost-Gelderland. Om specifieke groepen te informeren, ontwikkelen we eigen communicatiemateriaal, denk aan de nieuwsbrief sport en cultuur voor het verenigingsleven en sport- en cultuuraanbieders. Daarnaast ontwikkelen we eigen campagnemateriaal om niet alleen te informeren, maar ook draagvlak en begrip te behouden. Ook proberen we op allerlei manieren mensen een hart onder de riem te steken. De burgemeester schrijft, vanuit zijn rol als ‘burgervader’, zeer regelmatig een ‘Bericht aan de inwoners’ voor de huis-aan-huisbladen. De wethouders onderhouden contacten met hun eigen netwerkpartners. Ook werden er digitaal – en in periodes van versoepeling fysiek in tweetallen - collegebezoeken gebracht aan door de maatregelen getroffen ondernemers en branches.
Maatschappelijke impact
De maatschappelijke impact van COVID-19 op onze inwoners en ons land als geheel is enorm. De GGD Noord- en Oost-Gelderland heeft met regelmatige onderzoeken het verloop van de crisis en de impact op onze (geestelijke) gezondheid in beeld gebracht. De coronacrisis heeft ook tegenstellingen in de samenleving verscherpt. Kwetsbare inwoners die erg voorzichtig zijn versus virusontkenners die weigeren zich aan maatregelen te houden en inwoners die met smart wachten op hun eerste vaccinatie versus de mensen die absoluut tegen vaccinatie zijn. Wederzijds begrip is er, zeker online op sociale media, steeds minder.
Noodverordeningen
Op woensdag 11 maart 2020 is een GRIP 4 afgekondigd, maar alleen voor corona-gerelateerde zaken. GRIP 4 houdt op grond van artikel 4 van de Wet op de Veiligheidsregio’s in dat alle bevoegdheden van de burgemeester op het gebied van Openbare Orde en Veiligheid automatisch overgaan op de Voorzitter van de Veiligheidsregio. Naar aanleiding van de Aanwijzing van de Minister van Volksgezondheid van 23 maart heeft de voorzitter van onze VNOG een noodverordening vastgesteld, die in de loop van 2020 en 2021 regelmatig is aangevuld en bijgesteld.
In de noodverordening zijn vergaande beperkingen van onze vrijheden opgenomen, voorzien van strafbepalingen. De gemeenten is gevraagd hier strak op toe te zien. Vanuit de voorzitter van de VNOG is een handhavingsstrategie vastgesteld voor het niet naleven van de voorschriften, die we als gemeente volgen. Op 30 november is de GRIP 4 situatie beëindigd en is de verantwoording weer bij de burgemeester gelegd.
Maatregelen ter verlichting
Na de invoering in 2020, zijn de financiële landelijke steunmaatregelen in 2021 regelmatig verlengd en gewijzigd (vaak werden dan de voorwaarden aangescherpt). Een van de landelijk ingestelde steunmaatregelen is de Tozo, Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers. De uitvoering daarvan is bij de gemeente gelegd. Gemeente Aalten heeft dit bij Laborijn belegd.
Tijdelijke beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders houdende regels ter incidentele financiële ondersteuning van sociaal-maatschappelijke activiteiten in coronatijd als specifieke aanvulling op de bestaande mogelijkheden van de projectsubsidieregeling en het Naoberfonds.
Met terugwerkende kracht tot 1 januari 2021 is een tijdelijke subsidieregeling ‘Incidentele financiële ondersteuning van sociaal-maatschappelijke activiteiten’ vastgesteld. De regeling is een aanvulling op de bestaande mogelijkheden van de projectsubsidieregeling en het Naoberfonds en loopt nog tot 1 juli 2022. Gemeente Aalten trekt er maximaal € 100.000 voor uit. Organisatoren kunnen per activiteit of initiatief een subsidie aanvragen van maximaal € 3.000 voor:
• bestaande activiteiten die vanwege de beperkende coronamaatregelen op een andere manier georganiseerd moeten worden. Of die door de recente versoepelingen weer gestart kunnen worden, maar waarvoor dan wel extra kosten gemaakt moeten worden;
• nieuwe/vernieuwende activiteiten en/of initiatieven, die juist door de omstandigheden van de coronacrisis zijn geïnspireerd. Deze activiteiten zijn erop gericht om op een creatieve manier, binnen de geldende maatregelen, de negatieve gevolgen van de beperkingen voor het sociale leven te voorkomen of te verbeteren.
De aanvragen lopen goed, we verwachten dat dit budget volledig besteed wordt. De bedragen zijn onder de betreffende taakvelden verantwoord. Eind 2021 is nog € 5.000 beschikbaar uit dit budget.
Richting de zomer neemt, ook in 2021, opnieuw het aantal besmettingen fors af. De landelijke maatregelen ter voorkoming van verspreiding worden versoepeld. De horeca mag onder voorwaarden weer open. Er wordt goed gebruik gemaakt van de extra terrasruimte op gemeentegrond, die opnieuw door de gemeente Aalten zonder extra kosten ter beschikking is gesteld. Ook voor de reguliere m2 terras is in 2021 geen rekening verzonden.
In de vergadering van 22 september 2020 heeft de raad een motie aangenomen voor de permanente uitbreiding van terrassen. Aan het college is verzocht om in nauwe afstemming met de horeca en andere belanghebbenden zoals SAP binnen de ruimtelijke, juridische en financiële kaders te onderzoeken welke terrasuitbreidingen in aanmerking komen om structureel te maken. Uitwerking vindt plaats in 2022.
Zorg
Eind 2021 is een deel van een noodplan in werking gezet. Door de hoge aantallen besmettingen zijn zoveel mensen ziek, dat de zorgverlening in de knel dreigt te komen (zwart scenario). In voorbereiding daarop is een noodplan gemaakt, waar vrijwilligers worden ingezet om zorgverleners te vervangen bij de basale zorg aan inwoners. Uiteindelijk is het niet nodig gebleken vrijwilligers in te zetten.
Naoberschap
Het naoberschap, naar elkaar omzien, heeft ook in het tweede coronajaar zijn waarde meer dan bewezen. Mensen die zich (moesten) ontzien, worden niet vergeten en krijgen (nog altijd) hulp van mensen in de omgeving en vrijwilligers. Figulus Welzijn vervult hier een verbindende rol in en biedt/coördineert bovendien activiteiten die nog wél mogelijk zijn.
Interne organisatie
Een van de maatregelen om verspreiding van het virus te voorkomen, is ‘werk thuis als dat kan’. Het overgrote deel van de medewerkers werkt ook in 2021 één of meerdere dagen vanuit huis. Inmiddels worden zeker voordelen gezien aan het thuis werken en op afstand vergaderen. Een werkgroep brengt de wensen en benodigdheden in beeld voor hybride werken na corona.