De inkomsten van een gemeente komen uit diverse bronnen, waar de gemeentelijke belastingen en heffingen een relatief beperkt onderdeel van zijn. Deze inkomsten bestaan uit belastingen (OZB, hondenbelasting, toeristen- en forensenbelasting) en retributies of rechten (afvalstoffenheffing en rioolheffing). Gemeenten zijn in hoge mate zelfstandig in hun belastingheffing. Daarom vormt de belastingheffing een integraal onderdeel van het gemeentelijk beleid. Hieronder volgt een overzicht van de lokale belastingen en heffingen. Een aanduiding van de lokale lastendruk is van belang voor de integrale afweging tussen beleid en inkomsten. Een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid maakt het beeld van de lokale lasten compleet.
Paragraaf Lokale heffingen
WOZ-beschikking
Terug naar navigatie - WOZ-beschikkingDe WOZ-waarde van woningen en niet-woningen wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld, waarbij het peiljaar telkens een jaar opschuift. Voor 2021 geldt de waarde op 1 januari 2020. In het jaar 2021 zijn 13.433 WOZ-beschikkingen verstuurd en daartegen zijn 205 bezwaarschriften ingediend. Dit is circa 1,5% van het totaal. Het gemiddeld aantal bezwaarschriften in de jaren daarvoor bedroeg 115 stuks (0,85%). De toename wordt voor het grootste deel toegeschreven aan het toenemende aantal ‘no cure no pay’ bureaus die actief zijn. Het landelijk gemiddeld aantal bezwaarschriften bedraagt in 2021 2,7% (was 2,4% in 2020).
Tarieven belastingen en heffingen
Terug naar navigatie - Tarieven belastingen en heffingenVanaf 2020 is een benchmark woonlasten ingevoerd om jaarlijks de ontwikkeling van lokale lasten inzichtelijker te maken en een gematigde lastenontwikkeling te borgen. De benchmark vergelijkt voor alle gemeenten binnen een provincie de hoogte van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning. Dit geeft meer inzicht in de hoogte van de eigen lokale lasten ten opzichte van andere gemeenten, zodat hiermee bij de te maken keuzes rekening gehouden kan worden.
De generieke opbrengstverhoging OZB 2021 bedraagt in Aalten +7,5%. Behoudens de toeristenbelasting (geen verhoging) zijn de overige tarieven voor leges en belastingen met 2,5% verhoogd. Voor de belastingen waarvoor 100% kostendekkendheid het uitgangspunt is, is de rioolheffing verhoogd met circa 1,5%. De tarieven voor de afvalstoffenheffing moesten vanwege hogere kosten voor het inzamelen en verbranden van afval fors verhoogd worden.
Belastingopbrengsten
Terug naar navigatie - BelastingopbrengstenTen tijde van de vaststelling van de tarieven zijn vaak niet alle gegevens voorhanden. Daarom wordt bij de berekening van de tarieven een zo goed mogelijke inschatting gemaakt. Hierdoor kan in de praktijk de werkelijke opbrengst afwijken van de geraamde opbrengst. Deze zijn bij Voor- of Najaarsnota reeds bijgesteld. Ook bij de analyse van de budgetten is een verklaring van de verschillen tussen de geraamde en de werkelijke opbrengst gegeven.
bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Belastingsoort | Geraamde opbrengst 2021 | Werkelijke | Werkelijke | |||
opbrengst 2021 | opbrengst 2020 | |||||
Onroerende zaakbelasting, eigenaar | 4.445 | 4.487 | 4.156 | |||
Onroerende zaakbelasting, gebruiker | 628 | 634 | 588 | |||
Afvalstoffenheffing | 1.431 | 1.451 | 1.164 | |||
Rioolheffing | 1.923 | 2.051 | 2.000 | |||
Hondenbelasting | 180 | 177 | 175 | |||
Toeristenbelasting | 90 | 113 | 90 | |||
Forensenbelasting | 106 | 107 | 109 | |||
Totaal | 8.803 | 9.020 | 8.282 |
Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven
Terug naar navigatie - Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarievenDe tarieven voor de afvalstoffenheffing, rioolheffing, lijkbezorgingsrechten, marktgelden en leges zijn zo vastgesteld dat de opbrengsten de kosten voor het verlenen van de diensten niet overschrijden. Hieronder staan de werkelijke bedragen ten opzichte van de bedragen uit de primitieve begroting 2021.
bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2021 | Jaarrekening 2021 | |||||
Afvalstoffenheffing | Bedrag | Dekking | Bedrag | Dekking | ||
Lasten afvalstoffenheffing | 1.370 | 1.228 | ||||
Overhead (inclusief btw) | 366 | 330 | ||||
Onttrekking voorziening | -305 | -107 | ||||
Totale kosten | 1.431 | 1.451 | ||||
Opbrengst afvalstoffenheffing | 1.431 | 1.451 | ||||
Totale opbrengsten | 1.431 | 1.451 | ||||
Dekking | 100% | 100% | ||||
Primitieve begroting 2021 | Jaarrekening 2021 | |||||
Rioolheffing | Bedrag | Dekking | Bedrag | Dekking | ||
Lasten riolering | 1.219 | 1.288 | ||||
Overhead (inclusief btw) | 398 | 416 | ||||
Toevoeging voorziening | 306 | 347 | ||||
Totale kosten | 1.923 | 2.051 | ||||
Opbrengst rioolheffing | 1.923 | 2.051 | ||||
Totale opbrengsten | 1.923 | 2.051 | ||||
Dekking | 100% | 100% | ||||
Lijkbezorgingsrechten | Bedrag | Dekking | Bedrag | Dekking | ||
Lasten begraafplaats | 417 | 257 | ||||
Overhead | 149 | 90 | ||||
Totale kosten | 566 | 347 | ||||
Opbrengst lijkbezorgingsrechten (inclusief luidrechten) | 270 | 262 | ||||
Totale opbrengsten | 270 | 262 | ||||
Dekking | 48% | 76% | ||||
Marktgeld | Bedrag | Dekking | Bedrag | Dekking | ||
Lasten markt | 30 | 28 | ||||
Overhead | 10 | 12 | ||||
Totale kosten | 40 | 40 | ||||
Opbrengst marktgeld | 21 | 15 | ||||
Totale opbrengsten | 21 | 15 | ||||
Dekking | 53% | 38% |
Lasten-en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven - 2
Terug naar navigatie - Lasten-en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven - 2Leges zijn belastingen die de gemeente kan heffen voor het verstrekken van individuele diensten. Uitgangspunten bij het vaststellen van de legestarieven is maximaal 100% kostendekkendheid. Er mag (op begrotingsbasis) geen winst worden gemaakt. Hieronder vindt u de leges op basis van onze legesverordening.
bedragen x € 1.000 | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2021 | Jaarrekening 2021 | |||||||||||
Hoofdstuk | Onderwerp | Toe te rekenen kosten* | Overhead | Totale lasten | Baten | Dekking | Toe te rekenen kosten* | Overhead | Totale lasten | Baten | Dekking | |
Titel 1 Algemene dienstverlening | ||||||||||||
1 | Burgerlijke stand | 44 | 17 | 61 | 20 | 33% | 40 | 17 | 57 | 24 | 42% | |
2 | Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart | 196 | 74 | 270 | 97 | 36% | 204 | 74 | 278 | 127 | 46% | |
3 | Rijbewijzen | 147 | 50 | 197 | 140 | 71% | 147 | 50 | 197 | 150 | 76% | |
4 | Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen | 6 | 3 | 9 | 4 | 44% | 4 | 3 | 7 | 4 | 57% | |
5 t/m 17 | Diversen | 94 | 11 | 105 | 18 | 17% | 69 | 11 | 80 | 17 | 21% | |
Subtotaal titel 1 | 487 | 155 | 642 | 279 | 43% | 464 | 155 | 619 | 322 | 52% | ||
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning | ||||||||||||
3 | Omgevingsvergunning | 352 | 121 | 473 | 419 | 89% | 639 | 141 | 780 | 575 | 74% | |
7 | Bestemmingsplannen | 67 | 25 | 92 | 36 | 39% | 77 | 25 | 102 | 46 | 45% | |
1,2,4,5,6,8 | Diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% | |
Subtotaal titel 2 | 419 | 146 | 565 | 455 | 81% | 716 | 166 | 882 | 621 | 70% | ||
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | ||||||||||||
2 | Organiseren evenementen of markten | 103 | 52 | 155 | 13 | 8% | 103 | 52 | 155 | 7 | 5% | |
5A | Algemene verordening Ondergrondse infrastructuren | 152 | 9 | 161 | 53 | 33% | 80 | 9 | 89 | 127 | 143% | |
1,3,4,5,6 | Diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% | 0 | 0 | 0 | 0% | ||
Subtotaal titel 3 | 255 | 61 | 316 | 66 | 21% | 183 | 61 | 244 | 134 | 55% | ||
Eindtotaal | 1.161 | 362 | 1.523 | 800 | 53% | 1.363 | 382 | 1.745 | 1.077 | 62% |
Woonlasten
Terug naar navigatie - WoonlastenOm een indruk te geven van de woonlastendruk in de gemeente Aalten is onderstaand overzicht opgenomen. In dit overzicht is uitgegaan van een woning met een gemiddelde WOZ-waarde en een één- en meerpersoonshuishouden, waarvoor OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing wordt betaald.
Gemiddeld bedragen deze woonlasten in Gelderland € 808 (landelijk gemiddelde € 811).
De bruto woonlasten (meerpersoonshuishouden) zijn landelijk gestegen met 5,1%. In Aalten zijn deze met 7,9% gestegen. Dit is een ander percentage dan in de Paragraaf lokale heffingen in de begroting 2021 wordt genoemd. Dit komt omdat COELO (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden) in haar rapportage andere berekeningsgrondslagen hanteert. Zo gaat COELO uit van een standaard hoeveelheid aanbiedingen of ledigingen bij de afvalstoffenheffing, terwijl deze in werkelijkheid in de gemeente Aalten lager is
bedragen in euro’s | ||||
---|---|---|---|---|
Bruto woonlasten eenpersoonshuis-houden | Rang-nummer | Bruto woonlasten meerpersoons-huishouden | Rang-nummer | |
Aalten | 474 | 1 | 618 | 3 |
Laagste in Nederland | 474 | 1 | 598 | 1 |
Gemiddeld | 737 | 811 | ||
Hoogste in Nederland | 1.390 | 370 | 1.517 | 370 |
(bron COELO-atlas 2021) | ||||
Kwijtscheldingsbeleid
Terug naar navigatie - KwijtscheldingsbeleidDe gemeente Aalten hanteert een volledige kwijtschelding en voert daarmee dus een zo ruim mogelijk beleid. Kwijtschelding kan worden verleend indien men:
• AOW heeft, eventueel aangevuld met een klein pensioen;
• een bijstandsuitkering heeft;
• een inkomen uit werk heeft dat niet hoger is dan een bijstandsuitkering.
Kwijtschelding wordt verleend voor de volgende belastingen en heffingen: onroerende zaakbelastingen (OZB), afvalstoffenheffing (vastrecht en een gemaximeerd aantal ledigingen of aanbiedingen), rioolheffing (gemaximeerde hoeveelheid per persoon per huishouden) en hondenbelasting (alleen de eerste hond). In het jaar 2021 is aan 145 belastingplichtigen ambtshalve kwijtschelding toegekend. Daarnaast zijn 163 verzoeken binnengekomen. Daarvan zijn er 78 afgewezen en is de rest geheel of gedeeltelijk toegekend. Het totaal kwijtgescholden bedrag bedraagt € 46.100. In 2020 was dit € 46.600.
Invordering
Terug naar navigatie - InvorderingDe invordering van de gemeentelijke belastingen vereist jaarlijks voor een beperkt deel van de belastingplichtigen veel aandacht en zorg. De (dwang)invordering van openstaande aanslagen bestaat uit de volgende stappen: herinnering - aanmaning - dwangbevel - loonvorderingen en/of beslaglegging. Het debiteurensaldo bedroeg op 31 december 2021 € 356.000 (2020 € 335.600) Dit is inclusief de op 31 december 2021 nog niet vervallen posten. Laten we deze buiten beschouwing dan is de achterstand in betaling een openstaand bedrag van € 185.000 (2020 € 175.600).
Na de laatste vervaldatum hebben wij eerst herinneringen verzonden. Daar hebben veel belastingplichtigen op gereageerd. Het aantal aanmaningen en dwangbevelen daarna was een stuk lager. Vanwege de corona-crisis en het faillissement van onze deurwaarder heeft er geen dwanginvordering (beslaglegging etcetera) plaatsgevonden. Hierdoor loopt het debiteurensaldo wel iets op. Inmiddels is er contact gelegd met een nieuwe deurwaarder en gaan wij de dwanginvordering weer oppakken.
De openstaande vorderingen tot en met 2021 worden voor een deel bepaald door langlopende trajecten zoals faillissementen en schuldsaneringen in het kader van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. De WSNP is bedoeld voor degenen die buiten hun schuld (‘te goeder trouw’) in een problematische schuldsituatie terecht zijn gekomen. De regeling duurt in beginsel drie jaar. Indien de rechtbank na verloop van die drie jaar oordeelt dat de schuldenaar zich aan zijn uit de regeling voortvloeiende verplichtingen heeft gehouden, wordt een zogenaamde ‘schone lei’ verstrekt. De schone lei betekent dat de schulden die bestonden op het moment dat de schuldsaneringsregeling is uitgesproken niet langer afdwingbaar zijn. Wordt de schone lei niet gegeven, dan blijven de schulden bestaan.
Van het openstaande saldo per 31 december 2021 is circa € 45.000 dubieus. Dit was eind 2020 € 40.000. Voor de dubieuze debiteuren is een voorziening getroffen in de balans. In het jaar 2021 is voor € 16.000 (2020 € 3.000) aan vorderingen oninbaar verklaard.