Uitwerking centrumvisie Dinxperlo
De uitwerking van de centrumvisie is in verschillende deelprojecten opgepakt en zijn momenteel in voorbereiding. Voor locatie de Wegwijzer is momenteel een ontwikkelkader vastgesteld voor de ontwikkeling van woningen voor starters en senioren. Eind 2021 is hier gestart met het uitschrijven van een prijsvraag voor fase 1 (circa 13 woningen) om de markt uit te dagen om met een goed plan te komen.
Voor de herinrichting van het Prins Clausplein, kernwinkelgebied, Heelweg en Allee, is inmiddels een aanbesteding voor een bouwteam gestart. Belangrijk uitgangspunt hierbij is dat alle mogelijke stakeholders de mogelijkheid krijgen om mee te denken en mee te werken aan het ontwerp voor deze gebieden. Ook Stadt Bocholt is nauw betrokken bij dit proces. Zij maken straks onderdeel uit van het bouwteam. Naar verwachting wordt het bouwteam in mei 2022 definitief gegund.
Voor de reductie van het winkelvloeroppervlak buiten het toekomstig kernwinkelgebied was een nader onderzoek in 2021 voorzien. Dit is niet uitgevoerd omdat de ingrijpende coronamaatregelen alle aandacht vroegen van de ondernemers en desbetreffende pandeigenaren. In 2022 wordt met dit onderzoek gestart. Wel heeft de dorpsmanager momenteel intensief contact met de ondernemers en bewoners in het centrum, waarbij hij actief meehelpt om oplossingen te zoeken bij (dreigende) leegstand.
Parkeerdruk centrum Bredevoort
Afgelopen jaar is een onderzoek verricht naar de parkeerverwijzing in Bredevoort. Het huidige parkeerverwijssysteem is hierbij beoordeeld met aandacht voor zichtbaarheid en kwaliteit van de bebording. Daarnaast is de huidige parkeersituatie nader beoordeeld (aantal/type voorzieningen, regulering gebruik en dergelijke) en is er gekeken naar de looproutes van de parkeervoorzieningen naar het centrum en vice versa. Belangrijkste conclusies zijn dat er ontbrekende schakels zijn in het verwijssysteem qua parkeren, dat de looproutes niet geheel duidelijk zijn en dat hier een optimalisatie mogelijk is. Om de parkeersituatie te verbeteren en de verwijzingen naar de omliggende parkeerlocaties te verduidelijken, wordt de bebording vervangen dan wel verduidelijkt.
Concessie laadinfrastructuur
Het aantal elektrische voertuigen neemt sterk toe, ook in de gemeente Aalten. Elektrisch vervoer zorgt voor een significante verbetering van de woon- en leefkwaliteit, zoals een betere luchtkwaliteit, minder geluidsoverlast en minder CO2-uitstoot en dient daarmee meerdere doelen. Voor een belangrijk deel zijn dat batterij-elektrische auto’s, die alleen kunnen rijden als de laadinfrastructuur op orde is. Als gezamenlijke overheden hebben we in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), onderdeel van het Klimaatakkoord, afspraken gemaakt om samen te werken aan voldoende laadinfrastructuur in de openbare ruimte. De gemeente Aalten doet mee in de concessie voor laadinfrastructuur welke tot stand is uitgezet door de provincie Gelderland en Overijssel. Afgelopen jaar is er hard aan gewerkt om de concessie in goede banen te leiden. De bezwaartermijn is inmiddels verlopen en de concessie voor publieke laadinfrastructuur is definitief aan Vattenfall gegund.
Fietsveiligheid en verkeersveiligheid
In 2021 zijn diverse wegen heringericht om de verkeersveiligheid en het fietscomfort te verbeteren. Een groot project waarbij dit goed zichtbaar tot stand is gekomen, is de herinrichting Dijkstraat en Admiraal de Ruyter-straat. Beide wegen zijn succesvol afgewaardeerd naar 30km/u. De vraag naar een afwaardering naar 30km/u zien wij verder toenemen. Het is echter niet wenselijk om wegen zomaar af te waarderen naar 30km/u. Daarbij moet breder gekeken worden naar de benodigde maatregelen en de eventuele effecten op het onderliggend wegennet. In 2021 is de aanzet voor dit onderzoek verder voorbereid en in gang gezet. Naar verwachting wordt dit onderzoek in het tweede kwartaal van 2022 opgeleverd.
Campagne High-Five
Veel van de basisschoolkinderen worden onnodig met de auto naar school gebracht. Deze drukte van auto’s zorgt voor drukte in de schoolzone en kan leiden tot onveilige situaties voor de kinderen. Daarnaast leren kinderen niet vroegtijdig om deel te nemen aan het verkeer. De provincie Gelderland en gemeente Aalten vinden het belangrijk dat kinderen vaak en veilig naar school fietsen en lopen. Dit is niet alleen belangrijk voor hun gezondheid, maar doordat ze niet langer afgezet worden door hun ouders zorgt het ook voor min-der auto’s op de weg en rondom de school. De provincie start in 2022 met twee campagnes die kinderen op unieke manieren stimuleren om vaker naar school te gaan met de fiets of lopend. De gemeente Aalten is hiervoor geselecteerd en hier wordt het project High-Five ingezet. High-Five is een project waarbij kinderen, en vooral ook hun ouders, worden gemotiveerd om meer (samen) te voet en met de fiets naar school te komen. High-Five pakt deze uitdaging aan met een belonings- en belevingsplatform.
Op de looproutes op weg naar school komen checkpoints waar de kinderen een High-Five kunnen geven. Zo verdienen ze munten en hun vooruitgang kunnen ze raadplegen op een game-platform waar ze ook verkeersoefeningen maken. De verzamelde munten kunnen ze inruilen voor leuke beloningen.
Sportaccommodaties
Vanwege de coronamaatregelen waren de sportaccommodaties dit jaar meerdere periodes gesloten. Deze situatie heeft een groot beroep gedaan op creativiteit van sportaanbieders om op alternatieve wijze sport- en beweegactiviteiten aan te kunnen bieden. Dit vergde ook intern de nodige inspanning en flexibiliteit vanuit de verhuurorganisatie en beheer. Er is tijd besteed aan het aanvragen van de tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties en de SPUK IJZ (ijsbanen/zwembaden) en het informeren van onze partners over de telkens wisselende maatregelen via de Nieuwsbrief sport, cultuur en corona.
Woningbouwlocaties
Voor de locatie “Groene Kamer” aan de Singelweg in Aalten is een bestemmingsplan in procedure. Het ontwerp heeft ter inzage gelegen. Het plan maakt de bouw van maximaal 33 woningen mogelijk.
Voor het terrein van de voormalige technische school op de hoek Ludgerstraat/Polstraat/Eligiusstraat/ Molenkamp in Aalten is ook een bestemmingsplan in procedure, het ontwerp heeft ter inzage gelegen. Het bestemmingsplan maakt de bouw van maximaal 54 woningen mogelijk en de start uitvoering van fase 1 staat gepland voor eind 2022.
Basiskwaliteit Landschap
De gemeenten Aalten, Oost Gelre en Winterswijk hebben in 2021 samen een pilot uitgevoerd om de Basiskwaliteit landschap en biodiversiteit in beeld te brengen. De pilot vond plaats in het grensgebied van de drie gemeenten en de resultaten zijn verwerkt in een rapport. Een belangrijk doel van het in kaart brengen van landschapskwaliteit is om gezamenlijk te kunnen werken aan behoud, herstel en versterking van het landschap op bewust gekozen locaties. Bij de pilot is een klankbordgroep van boeren, burgers en natuurliefhebbers betrokken. Op basis van de pilot wordt opdracht gegeven om de rest van de gemeente Aalten in 2022 op eenzelfde wijze in kaart te brengen. Hiervoor is subsidie aangevraagd en ontvangen van de provincie Gelderland.