Jaarstukken 2021
|
Blz. 1
|
Jaarstukken 2021
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Programma 1 Ruimte
|
Blz. 4
|
1. Ontwikkelingen binnen dit programma
|
Blz. 5
|
2. Wat waren onze doelstellingen?
|
Blz. 6
|
P1.01 Omgevingswet *10
|
Blz. 7
|
We implementeren de Omgevingswet, waarbij we voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit deze nieuwe wetgeving voor de gemeentelijke organisatie.
|
Blz. 8
|
P1.02 Duurzaamheid *9
|
Blz. 9
|
We zoeken samenwerking met marktpartijen om de laadpalen op strategische locaties te plaatsen.
|
Blz. 10
|
P1.03 Duurzaamheid *9
|
Blz. 11
|
Eind 2021 wordt de Transitievisie Warmte ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd.
|
Blz. 12
|
P1.04 Duurzaamheid *9
|
Blz. 13
|
Begin 2021 wordt de RES 1.0 aan de gemeenteraad ter besluitvorming voorgelegd.
|
Blz. 14
|
P1.05 Klimaat
|
Blz. 15
|
We werken regionaal samen aan een uitvoeringsagenda voor de regio Achterhoek.
|
Blz. 16
|
P1.06 Klimaat
|
Blz. 17
|
Een plan vaststellen welke gericht is op biodiversiteit binnen en buiten de kern.
|
Blz. 18
|
P1.07 Klimaat
|
Blz. 19
|
Er dient een startnotitie te worden opgesteld op basis waarvan keuzes gemaakt kunnen worden ten aanzien van reikwijdte en detailniveau van de risicodialogen.
|
Blz. 20
|
P1.08 Vitale centra *11
|
Blz. 21
|
In 2021 worden de maatregelen uit de centrumvisie Dinxperlo verder geconcretiseerd en uitgewerkt.
|
Blz. 22
|
P1.09 Vitale centra *11
|
Blz. 23
|
Het pand Lage Blik 28 in Aalten wordt verbouwd en de openbare ruimte rondom wordt heringericht zodat de bibliotheek in augustus 2021 kan verhuizen. Daarna start de verbouw/uitbreiding van de AH.
|
Blz. 24
|
P1.10 Verkeersveiligheid
|
Blz. 25
|
Het terugdringen van het aantal (dodelijke) slachtoffers door in te zetten op verkeerseducatie en het verbeteren van fietsvoorzieningen op de belangrijke fietsverbindingen.
|
Blz. 26
|
P1.11 Wonen *21
|
Blz. 27
|
De eerste tijdelijke woningen (Uuthuuskes) worden geplaatst.
|
Blz. 28
|
P1.12 Wonen *9, 20, 21
|
Blz. 29
|
We stellen een plan van aanpak op voor bestaande woonvoorraad in samenhang met duurzaamheidsopgave.
|
Blz. 30
|
P1.13 Bereikbaarheid *22
|
Blz. 31
|
Het faciliteren van de belanghebbende partijen om de buslijn Aalten – Bocholt te laten rijden.
|
Blz. 32
|
P1.14 Bereikbaarheid *23
|
Blz. 33
|
Het verder door ontwikkelen van Netmobiel binnen onze gemeente.
|
Blz. 34
|
P1.15 Werken
|
Blz. 35
|
Begin het jaar is de verkenning afgerond en wordt de verkenning van de nieuwe uitleglocatie(s) vastgesteld.
|
Blz. 36
|
3. Wat heeft het gekost?
|
Blz. 37
|
4. Eigen grafieken indicatoren
|
Blz. 38
|
5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
|
Blz. 39
|
Programma 2 Sociaal Domein
|
Blz. 40
|
1. Ontwikkelingen binnen dit programma
|
Blz. 41
|
2. Wat waren onze doelstellingen?
|
Blz. 42
|
P2.01 Zorg *36 *37 *40
|
Blz. 43
|
We implementeren de maatregelen uit het transformatieplan Sociaal Domein Aalten en realiseren daardoor de gewenste transformatie.
|
Blz. 44
|
P2.02 Zorg
|
Blz. 45
|
De uitvoering van de maatregelen uit het transformatieplan Sociaal Domein Aalten leidt tot uitgaven die binnen de gestelde financiële kaders blijven.
|
Blz. 46
|
P2.03 Zorg
|
Blz. 47
|
Er is een Nota Sociaal Domein opgesteld waarin invulling gegeven wordt aan het lokale sociale beleid. Bij de totstandkoming van de Nota is specifieke aandacht voor participatie door inwoners en maatschappelijke organisaties.
|
Blz. 48
|
P2.04 Zorg en Welzijn *42
|
Blz. 49
|
Er is invulling gegeven aan een nieuw algemeen subsidiekader. In dit subsidiekader wordt de systematiek van de beleidsgestuurde contractfinanciering (BCF) nadrukkelijk gepositioneerd.
|
Blz. 50
|
P2.05 Zorg
|
Blz. 51
|
Er zijn nieuwe contracten met aanbieders van beschermd wonen afgesloten en de regionale samenwerking ten aanzien van beschermd wonen ligt vast in een convenant.
|
Blz. 52
|
P2.06 Nieuwkomers *45
|
Blz. 53
|
Er is een beleidsnotitie opgesteld waarin de lokale en regionale kaders van het beleid zijn uitgewerkt.
|
Blz. 54
|
P2.07 Laborijn
|
Blz. 55
|
Er zijn in samenwerking met Laborijn stappen gezet in het dichterbij organiseren van de dienstverlening van Laborijn.
|
Blz. 56
|
P2.08 Sport *28
|
Blz. 57
|
Er is uitvoering gegeven aan het lokale sportakkoord en de open en vitale sportparken.
|
Blz. 58
|
P2.09 Preventie
|
Blz. 59
|
Er is een lokaal preventieakkoord opgesteld in aansluiting op het regionale preventieakkoord.
|
Blz. 60
|
P2.10 Cultuur *31
|
Blz. 61
|
De subsidie is opgenomen in de begroting.
|
Blz. 62
|
P2.11 Veiligheid *3
|
Blz. 63
|
De internationale samenwerking wordt versterkt.
|
Blz. 64
|
P2.12 Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 65
|
De bestuurlijke aanpak van ondermijning heeft verder vorm gekregen waarbij de mogelijkheden van de Wet Bibob zijn meegenomen.
|
Blz. 66
|
P2.13 Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 67
|
Bij de vergunningverlening in het kader van de APV gaat gewerkt worden met digitale formulieren (deelproject omgevingswet).
|
Blz. 68
|
P2.14 75 jaar bevrijding *32
|
Blz. 69
|
De diverse activiteiten die gepland stonden voor 2020 zijn als gevolg van Corona verplaatst naar 2021.
|
Blz. 70
|
3. Wat heeft het gekost?
|
Blz. 71
|
4. Eigen grafieken indicatoren
|
Blz. 72
|
5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
|
Blz. 73
|
Programma 3 Bedrijfsvoering
|
Blz. 74
|
1. Ontwikkelingen binnen dit programma
|
Blz. 75
|
2. Wat waren onze doelstellingen?
|
Blz. 76
|
P3.01 Communicatiebeleidsplan
|
Blz. 77
|
Opstellen van plan gereed.
|
Blz. 78
|
P3.02 Vernieuwen en optimaliseren raadsnet
|
Blz. 79
|
Vernieuwing gereed.
|
Blz. 80
|
P3.03 Informatieveiligheid en Privacy Wet
|
Blz. 81
|
2021 staat in het teken van de verdere implementatie van de BIO en het inbedden van de verantwoordingssystematiek ENSIA.
|
Blz. 82
|
Cyclisch inrichting BIO en privacy in de organisatie en waarborgen verantwoording.
|
Blz. 83
|
Organisatiebrede bewustwording stimuleren, onder andere door het opzetten van een jaarlijks terugkerend bewustzijnstraject.
|
Blz. 84
|
P3.04 Uitwerking koppeling BGT - BOR
|
Blz. 85
|
In het eerste kwartaal van 2021 moeten alle bulkmutaties zijn verwerkt waarna de BGT – BOR koppeling verder kan worden bijgehouden en verfijnd.
|
Blz. 86
|
P3.05 Overgang van inhoud naar gebruiksoppervlakte als grondslag herwaardering WOZ
|
Blz. 87
|
De omzetting naar gebruiksoppervlakte voor alle woningen is afgerond en de herwaardering voor het jaar 2022 wordt op basis van de gebruiksoppervlakte uitgevoerd.
|
Blz. 88
|
P3.06 Omzetting en vulling softwarepakketten Omgevingswet
|
Blz. 89
|
Aanvragen van evenementen, drank/horeca en de APV makkelijk te verwerken in de software van de Omgevingswet (als onderdeel van de fysieke leefomgeving).
|
Blz. 90
|
Bijhouden van de planvoorraad.
|
Blz. 91
|
Maken van omgevingsplannen conform de Omgevingswet.
|
Blz. 92
|
Software die wetregels kunnen omzetten naar eenvoudige vraagbomen, gekoppeld aan de pakketten van de Omgevingswet.
|
Blz. 93
|
Verwerken van omgevingsvergunningen conform de Omgevingswet.
|
Blz. 94
|
3. Wat heeft het gekost?
|
Blz. 95
|
4. Eigen grafieken indicatoren
|
Blz. 96
|
5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
|
Blz. 97
|
Jaarverslag
|
Blz. 98
|
Aanbieding en wetenswaardigheden
|
Blz. 99
|
Aanbieding en wetenswaardigheden
|
Blz. 100
|
Financiële afsluiting
|
Blz. 101
|
Begroting in één oogopslag
|
Blz. 102
|
Toelichting op deze posten
|
Blz. 103
|
Samenstelling van het bestuur
|
Blz. 104
|
Samenstelling van het bestuur
|
Blz. 105
|
Kerngegevens van de gemeente
|
Blz. 106
|
Kerngegevens van de gemeente
|
Blz. 107
|
Programmaverantwoording
|
Blz. 108
|
Programmaverantwoording
|
Blz. 109
|
Paragrafen
|
Blz. 110
|
Paragraaf Bedrijfsvoering
|
Blz. 111
|
“Samen volop blijven inzetten voor onze burgers en bedrijven”
|
Blz. 112
|
1. Heroriëntatie organisatiestructuur per 1 januari 2023
|
Blz. 113
|
2. Ontwikkelingstraject organisatie
|
Blz. 114
|
3. Het nieuwe werken na corona
|
Blz. 115
|
4. Visie op gezondheid
|
Blz. 116
|
5. Vitaliteit en wendbaarheid
|
Blz. 117
|
6. Integriteit
|
Blz. 118
|
7. Krapte op de arbeidsmarkt
|
Blz. 119
|
8. Inkoop
|
Blz. 120
|
9. Subsidieverwerving
|
Blz. 121
|
10. Overige onderwerpen
|
Blz. 122
|
11. Uurtarief ten behoeve van doorberekeningen
|
Blz. 123
|
12. Verplichte beleidsindicatoren
|
Blz. 124
|
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 125
|
Algemeen
|
Blz. 126
|
1. Weerstandscapaciteit
|
Blz. 127
|
2. Risico's
|
Blz. 128
|
3. Weerstandsvermogen
|
Blz. 129
|
Verplichte kengetallen
|
Blz. 130
|
Toelichting verplichte kengetallen
|
Blz. 131
|
Paragraaf Lokale heffingen
|
Blz. 132
|
Algemeen
|
Blz. 133
|
WOZ-beschikking
|
Blz. 134
|
Tarieven belastingen en heffingen
|
Blz. 135
|
Belastingopbrengsten
|
Blz. 136
|
Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven
|
Blz. 137
|
Lasten-en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven - 2
|
Blz. 138
|
Woonlasten
|
Blz. 139
|
Kwijtscheldingsbeleid
|
Blz. 140
|
Invordering
|
Blz. 141
|
Paragraaf Financiering
|
Blz. 142
|
Algemeen
|
Blz. 143
|
1. Kasbeheer
|
Blz. 144
|
2. Risicobeheer
|
Blz. 145
|
3. Gemeentefinanciering
|
Blz. 146
|
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 147
|
Algemeen
|
Blz. 148
|
Openbare ruimte
|
Blz. 149
|
Gebouwenbeheer
|
Blz. 150
|
Paragraaf Grondbeleid
|
Blz. 151
|
Algemeen
|
Blz. 152
|
1. Gronden en terreinen niet in exploitatie
|
Blz. 153
|
2. Faciliterend grondbeleid
|
Blz. 154
|
3. Voorraden
|
Blz. 155
|
Conclusie
|
Blz. 156
|
Paragraaf Verbonden partijen
|
Blz. 157
|
Gemeenschappelijke regelingen (publiekrechtelijk)
|
Blz. 158
|
Vennootschappen en coöperaties (privaatrechtelijk)
|
Blz. 159
|
In liquidatie
|
Blz. 160
|
Paragraaf Corona
|
Blz. 161
|
Inleiding
|
Blz. 162
|
Totaal van de financiële effecten
|
Blz. 163
|
Baten
|
Blz. 164
|
Lasten
|
Blz. 165
|
Paragraaf Demografische ontwikkeling
|
Blz. 166
|
1. Bevolkings en huishoudensprognose
|
Blz. 167
|
2. Demografische ontwikkeling in de bevolking
|
Blz. 168
|
3. De ontwikkeling van de huishoudens en de gevolgen voor de woonopgave
|
Blz. 169
|
4. Stand van de woningvoorraad per 31 december 2021
|
Blz. 170
|
Jaarrekening
|
Blz. 171
|
De balans per 31 december
|
Blz. 172
|
De balans per 31 december
|
Blz. 173
|
Het overzicht van baten en lasten
|
Blz. 174
|
Het overzicht van baten en lasten
|
Blz. 175
|
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
|
Blz. 176
|
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
|
Blz. 177
|
Toelichting op de balans per 31 december
|
Blz. 178
|
Activa
|
Blz. 179
|
Vaste activa
|
Blz. 180
|
Materiële vaste activa
|
Blz. 181
|
Financiële vaste activa
|
Blz. 182
|
Vlottende activa
|
Blz. 183
|
Voorraden
|
Blz. 184
|
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
|
Blz. 185
|
Liquide middelen
|
Blz. 186
|
Overlopende activa
|
Blz. 187
|
Passiva
|
Blz. 188
|
Vaste passiva
|
Blz. 189
|
Eigen vermogen
|
Blz. 190
|
Algemene Reserve
|
Blz. 191
|
Bestemmingsreserves
|
Blz. 192
|
Voorzieningen
|
Blz. 193
|
Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
|
Blz. 194
|
Vlottende passiva
|
Blz. 195
|
Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
|
Blz. 196
|
Overlopende passiva
|
Blz. 197
|
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
|
Blz. 198
|
Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
|
Blz. 199
|
Begrotingswijzigingen 2021
|
Blz. 200
|
Begrotingswijzigingen 2021
|
Blz. 201
|
Programma 1 Ruimte
|
Blz. 202
|
Programma 1 Ruimte
|
Blz. 203
|
Analyse tussen de begroting na wijziging en de werkelijke baten en lasten
|
Blz. 204
|
Programma 2 Sociaal Domein
|
Blz. 205
|
Programma 2 Sociaal Domein
|
Blz. 206
|
Analyse tussen de begroting na wijziging en de werkelijke baten en lasten
|
Blz. 207
|
Programma 3 Bedrijfsvoering
|
Blz. 208
|
Programma 3 Bedrijfsvoering
|
Blz. 209
|
Analyse tussen de begroting na wijziging en de werkelijke baten en lasten
|
Blz. 210
|
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
|
Blz. 211
|
Incidentele baten en lasten en structurele mutaties reserves
|
Blz. 212
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 213
|
Incidentele mutaties reserves
|
Blz. 214
|
Structurele mutaties reserves
|
Blz. 215
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 216
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 217
|
Lokale heffingen
|
Blz. 218
|
Algemene uitkeringen
|
Blz. 219
|
Dividend
|
Blz. 220
|
Saldo financieringsfunctie
|
Blz. 221
|
Onvoorzien
|
Blz. 222
|
Onvoorzien
|
Blz. 223
|
Analyse begrotingsafwijking en begrotingsrechtmatigheid
|
Blz. 224
|
Analyse begrotingsafwijking en begrotingsrechtmatigheid
|
Blz. 225
|
Stand van zaken kredieten
|
Blz. 226
|
Stand van zaken kredieten
|
Blz. 227
|
Programma 1 Ruimte
|
Blz. 228
|
Bijlage Single information, Single audit (SiSa)
|
Blz. 229
|
SiSa
|
Blz. 230
|
Het overzicht van baten en lasten per taakveld
|
Blz. 231
|
Overzicht van baten en lasten, ingedeeld naar taakvelden
|
Blz. 232
|
Het verdelingsprincipe van de taakvelden over de programma's
|
Blz. 233
|
Het verdelingsprincipe van de taakvelden over de programma's
|
Blz. 234
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|