1. Blz. 1 Jaarstukken 2021
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2021
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Programma 1 Ruimte
        1. Blz. 5 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        2. Blz. 6 2. Wat waren onze doelstellingen?
          1. Blz. 7 P1.01 Omgevingswet *10
            1. Blz. 8 We implementeren de Omgevingswet, waarbij we voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit deze nieuwe wetgeving voor de gemeentelijke organisatie.
          2. Blz. 9 P1.02 Duurzaamheid *9
            1. Blz. 10 We zoeken samenwerking met marktpartijen om de laadpalen op strategische locaties te plaatsen.
          3. Blz. 11 P1.03 Duurzaamheid *9
            1. Blz. 12 Eind 2021 wordt de Transitievisie Warmte ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd.
          4. Blz. 13 P1.04 Duurzaamheid *9
            1. Blz. 14 Begin 2021 wordt de RES 1.0 aan de gemeenteraad ter besluitvorming voorgelegd.
          5. Blz. 15 P1.05 Klimaat
            1. Blz. 16 We werken regionaal samen aan een uitvoeringsagenda voor de regio Achterhoek.
          6. Blz. 17 P1.06 Klimaat
            1. Blz. 18 Een plan vaststellen welke gericht is op biodiversiteit binnen en buiten de kern.
          7. Blz. 19 P1.07 Klimaat
            1. Blz. 20 Er dient een startnotitie te worden opgesteld op basis waarvan keuzes gemaakt kunnen worden ten aanzien van reikwijdte en detailniveau van de risicodialogen.
          8. Blz. 21 P1.08 Vitale centra *11
            1. Blz. 22 In 2021 worden de maatregelen uit de centrumvisie Dinxperlo verder geconcretiseerd en uitgewerkt.
          9. Blz. 23 P1.09 Vitale centra *11
            1. Blz. 24 Het pand Lage Blik 28 in Aalten wordt verbouwd en de openbare ruimte rondom wordt heringericht zodat de bibliotheek in augustus 2021 kan verhuizen. Daarna start de verbouw/uitbreiding van de AH.
          10. Blz. 25 P1.10 Verkeersveiligheid
            1. Blz. 26 Het terugdringen van het aantal (dodelijke) slachtoffers door in te zetten op verkeerseducatie en het verbeteren van fietsvoorzieningen op de belangrijke fietsverbindingen.
          11. Blz. 27 P1.11 Wonen *21
            1. Blz. 28 De eerste tijdelijke woningen (Uuthuuskes) worden geplaatst.
          12. Blz. 29 P1.12 Wonen *9, 20, 21
            1. Blz. 30 We stellen een plan van aanpak op voor bestaande woonvoorraad in samenhang met duurzaamheidsopgave.
          13. Blz. 31 P1.13 Bereikbaarheid *22
            1. Blz. 32 Het faciliteren van de belanghebbende partijen om de buslijn Aalten – Bocholt te laten rijden.
          14. Blz. 33 P1.14 Bereikbaarheid *23
            1. Blz. 34 Het verder door ontwikkelen van Netmobiel binnen onze gemeente.
          15. Blz. 35 P1.15 Werken
            1. Blz. 36 Begin het jaar is de verkenning afgerond en wordt de verkenning van de nieuwe uitleglocatie(s) vastgesteld.
        3. Blz. 37 3. Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 38 4. Eigen grafieken indicatoren
        5. Blz. 39 5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
      2. Blz. 40 Programma 2 Sociaal Domein
        1. Blz. 41 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        2. Blz. 42 2. Wat waren onze doelstellingen?
          1. Blz. 43 P2.01 Zorg *36 *37 *40
            1. Blz. 44 We implementeren de maatregelen uit het transformatieplan Sociaal Domein Aalten en realiseren daardoor de gewenste transformatie.
          2. Blz. 45 P2.02 Zorg
            1. Blz. 46 De uitvoering van de maatregelen uit het transformatieplan Sociaal Domein Aalten leidt tot uitgaven die binnen de gestelde financiële kaders blijven.
          3. Blz. 47 P2.03 Zorg
            1. Blz. 48 Er is een Nota Sociaal Domein opgesteld waarin invulling gegeven wordt aan het lokale sociale beleid. Bij de totstandkoming van de Nota is specifieke aandacht voor participatie door inwoners en maatschappelijke organisaties.
          4. Blz. 49 P2.04 Zorg en Welzijn *42
            1. Blz. 50 Er is invulling gegeven aan een nieuw algemeen subsidiekader. In dit subsidiekader wordt de systematiek van de beleidsgestuurde contractfinanciering (BCF) nadrukkelijk gepositioneerd.
          5. Blz. 51 P2.05 Zorg
            1. Blz. 52 Er zijn nieuwe contracten met aanbieders van beschermd wonen afgesloten en de regionale samenwerking ten aanzien van beschermd wonen ligt vast in een convenant.
          6. Blz. 53 P2.06 Nieuwkomers *45
            1. Blz. 54 Er is een beleidsnotitie opgesteld waarin de lokale en regionale kaders van het beleid zijn uitgewerkt.
          7. Blz. 55 P2.07 Laborijn
            1. Blz. 56 Er zijn in samenwerking met Laborijn stappen gezet in het dichterbij organiseren van de dienstverlening van Laborijn.
          8. Blz. 57 P2.08 Sport *28
            1. Blz. 58 Er is uitvoering gegeven aan het lokale sportakkoord en de open en vitale sportparken.
          9. Blz. 59 P2.09 Preventie
            1. Blz. 60 Er is een lokaal preventieakkoord opgesteld in aansluiting op het regionale preventieakkoord.
          10. Blz. 61 P2.10 Cultuur *31
            1. Blz. 62 De subsidie is opgenomen in de begroting.
          11. Blz. 63 P2.11 Veiligheid *3
            1. Blz. 64 De internationale samenwerking wordt versterkt.
          12. Blz. 65 P2.12 Openbare orde en veiligheid
            1. Blz. 66 De bestuurlijke aanpak van ondermijning heeft verder vorm gekregen waarbij de mogelijkheden van de Wet Bibob zijn meegenomen.
          13. Blz. 67 P2.13 Openbare orde en veiligheid
            1. Blz. 68 Bij de vergunningverlening in het kader van de APV gaat gewerkt worden met digitale formulieren (deelproject omgevingswet).
          14. Blz. 69 P2.14 75 jaar bevrijding *32
            1. Blz. 70 De diverse activiteiten die gepland stonden voor 2020 zijn als gevolg van Corona verplaatst naar 2021.
        3. Blz. 71 3. Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 72 4. Eigen grafieken indicatoren
        5. Blz. 73 5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
      3. Blz. 74 Programma 3 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 75 1. Ontwikkelingen binnen dit programma
        2. Blz. 76 2. Wat waren onze doelstellingen?
          1. Blz. 77 P3.01 Communicatiebeleidsplan
            1. Blz. 78 Opstellen van plan gereed.
          2. Blz. 79 P3.02 Vernieuwen en optimaliseren raadsnet
            1. Blz. 80 Vernieuwing gereed.
          3. Blz. 81 P3.03 Informatieveiligheid en Privacy Wet
            1. Blz. 82 2021 staat in het teken van de verdere implementatie van de BIO en het inbedden van de verantwoordingssystematiek ENSIA.
            2. Blz. 83 Cyclisch inrichting BIO en privacy in de organisatie en waarborgen verantwoording.
            3. Blz. 84 Organisatiebrede bewustwording stimuleren, onder andere door het opzetten van een jaarlijks terugkerend bewustzijnstraject.
          4. Blz. 85 P3.04 Uitwerking koppeling BGT - BOR
            1. Blz. 86 In het eerste kwartaal van 2021 moeten alle bulkmutaties zijn verwerkt waarna de BGT – BOR koppeling verder kan worden bijgehouden en verfijnd.
          5. Blz. 87 P3.05 Overgang van inhoud naar gebruiksoppervlakte als grondslag herwaardering WOZ
            1. Blz. 88 De omzetting naar gebruiksoppervlakte voor alle woningen is afgerond en de herwaardering voor het jaar 2022 wordt op basis van de gebruiksoppervlakte uitgevoerd.
          6. Blz. 89 P3.06 Omzetting en vulling softwarepakketten Omgevingswet
            1. Blz. 90 Aanvragen van evenementen, drank/horeca en de APV makkelijk te verwerken in de software van de Omgevingswet (als onderdeel van de fysieke leefomgeving).
            2. Blz. 91 Bijhouden van de planvoorraad.
            3. Blz. 92 Maken van omgevingsplannen conform de Omgevingswet.
            4. Blz. 93 Software die wetregels kunnen omzetten naar eenvoudige vraagbomen, gekoppeld aan de pakketten van de Omgevingswet.
            5. Blz. 94 Verwerken van omgevingsvergunningen conform de Omgevingswet.
        3. Blz. 95 3. Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 96 4. Eigen grafieken indicatoren
        5. Blz. 97 5. Verplichte indicatoren waarstaatjegemeente.nl
    3. Blz. 98 Jaarverslag
      1. Blz. 99 Aanbieding en wetenswaardigheden
        1. Blz. 100 Aanbieding en wetenswaardigheden
      2. Blz. 101 Financiële afsluiting
        1. Blz. 102 Begroting in één oogopslag
        2. Blz. 103 Toelichting op deze posten
      3. Blz. 104 Samenstelling van het bestuur
        1. Blz. 105 Samenstelling van het bestuur
      4. Blz. 106 Kerngegevens van de gemeente
        1. Blz. 107 Kerngegevens van de gemeente
      5. Blz. 108 Programmaverantwoording
        1. Blz. 109 Programmaverantwoording
    4. Blz. 110 Paragrafen
      1. Blz. 111 Paragraaf Bedrijfsvoering
        1. Blz. 112 “Samen volop blijven inzetten voor onze burgers en bedrijven”
        2. Blz. 113 1. Heroriëntatie organisatiestructuur per 1 januari 2023
        3. Blz. 114 2. Ontwikkelingstraject organisatie
        4. Blz. 115 3. Het nieuwe werken na corona
        5. Blz. 116 4. Visie op gezondheid
        6. Blz. 117 5. Vitaliteit en wendbaarheid
        7. Blz. 118 6. Integriteit
        8. Blz. 119 7. Krapte op de arbeidsmarkt
        9. Blz. 120 8. Inkoop
        10. Blz. 121 9. Subsidieverwerving
        11. Blz. 122 10. Overige onderwerpen
        12. Blz. 123 11. Uurtarief ten behoeve van doorberekeningen
        13. Blz. 124 12. Verplichte beleidsindicatoren
      2. Blz. 125 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 126 Algemeen
        2. Blz. 127 1. Weerstandscapaciteit
        3. Blz. 128 2. Risico's
        4. Blz. 129 3. Weerstandsvermogen
        5. Blz. 130 Verplichte kengetallen
        6. Blz. 131 Toelichting verplichte kengetallen
      3. Blz. 132 Paragraaf Lokale heffingen
        1. Blz. 133 Algemeen
        2. Blz. 134 WOZ-beschikking
        3. Blz. 135 Tarieven belastingen en heffingen
        4. Blz. 136 Belastingopbrengsten
        5. Blz. 137 Lasten- en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven
        6. Blz. 138 Lasten-en batenoverzicht van de kostendekkende tarieven - 2
        7. Blz. 139 Woonlasten
        8. Blz. 140 Kwijtscheldingsbeleid
        9. Blz. 141 Invordering
      4. Blz. 142 Paragraaf Financiering
        1. Blz. 143 Algemeen
        2. Blz. 144 1. Kasbeheer
        3. Blz. 145 2. Risicobeheer
        4. Blz. 146 3. Gemeentefinanciering
      5. Blz. 147 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 148 Algemeen
        2. Blz. 149 Openbare ruimte
        3. Blz. 150 Gebouwenbeheer
      6. Blz. 151 Paragraaf Grondbeleid
        1. Blz. 152 Algemeen
        2. Blz. 153 1. Gronden en terreinen niet in exploitatie
        3. Blz. 154 2. Faciliterend grondbeleid
        4. Blz. 155 3. Voorraden
        5. Blz. 156 Conclusie
      7. Blz. 157 Paragraaf Verbonden partijen
        1. Blz. 158 Gemeenschappelijke regelingen (publiekrechtelijk)
        2. Blz. 159 Vennootschappen en coöperaties (privaatrechtelijk)
        3. Blz. 160 In liquidatie
      8. Blz. 161 Paragraaf Corona
        1. Blz. 162 Inleiding
        2. Blz. 163 Totaal van de financiële effecten
        3. Blz. 164 Baten
        4. Blz. 165 Lasten
      9. Blz. 166 Paragraaf Demografische ontwikkeling
        1. Blz. 167 1. Bevolkings en huishoudensprognose
        2. Blz. 168 2. Demografische ontwikkeling in de bevolking
        3. Blz. 169 3. De ontwikkeling van de huishoudens en de gevolgen voor de woonopgave
        4. Blz. 170 4. Stand van de woningvoorraad per 31 december 2021
    5. Blz. 171 Jaarrekening
      1. Blz. 172 De balans per 31 december
        1. Blz. 173 De balans per 31 december
      2. Blz. 174 Het overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 175 Het overzicht van baten en lasten
      3. Blz. 176 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 177 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
      4. Blz. 178 Toelichting op de balans per 31 december
        1. Blz. 179 Activa
        2. Blz. 180 Vaste activa
        3. Blz. 181 Materiële vaste activa
        4. Blz. 182 Financiële vaste activa
        5. Blz. 183 Vlottende activa
        6. Blz. 184 Voorraden
        7. Blz. 185 Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
        8. Blz. 186 Liquide middelen
        9. Blz. 187 Overlopende activa
        10. Blz. 188 Passiva
        11. Blz. 189 Vaste passiva
        12. Blz. 190 Eigen vermogen
        13. Blz. 191 Algemene Reserve
        14. Blz. 192 Bestemmingsreserves
        15. Blz. 193 Voorzieningen
        16. Blz. 194 Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
        17. Blz. 195 Vlottende passiva
        18. Blz. 196 Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
        19. Blz. 197 Overlopende passiva
      5. Blz. 198 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 199 Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
      6. Blz. 200 Begrotingswijzigingen 2021
        1. Blz. 201 Begrotingswijzigingen 2021
      7. Blz. 202 Programma 1 Ruimte
        1. Blz. 203 Programma 1 Ruimte
        2. Blz. 204 Analyse tussen de begroting na wijziging en de werkelijke baten en lasten
      8. Blz. 205 Programma 2 Sociaal Domein
        1. Blz. 206 Programma 2 Sociaal Domein
        2. Blz. 207 Analyse tussen de begroting na wijziging en de werkelijke baten en lasten
      9. Blz. 208 Programma 3 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 209 Programma 3 Bedrijfsvoering
        2. Blz. 210 Analyse tussen de begroting na wijziging en de werkelijke baten en lasten
        3. Blz. 211 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
      10. Blz. 212 Incidentele baten en lasten en structurele mutaties reserves
        1. Blz. 213 Incidentele baten en lasten
        2. Blz. 214 Incidentele mutaties reserves
        3. Blz. 215 Structurele mutaties reserves
      11. Blz. 216 Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 217 Algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 218 Lokale heffingen
        3. Blz. 219 Algemene uitkeringen
        4. Blz. 220 Dividend
        5. Blz. 221 Saldo financieringsfunctie
      12. Blz. 222 Onvoorzien
        1. Blz. 223 Onvoorzien
      13. Blz. 224 Analyse begrotingsafwijking en begrotingsrechtmatigheid
        1. Blz. 225 Analyse begrotingsafwijking en begrotingsrechtmatigheid
      14. Blz. 226 Stand van zaken kredieten
        1. Blz. 227 Stand van zaken kredieten
        2. Blz. 228 Programma 1 Ruimte
      15. Blz. 229 Bijlage Single information, Single audit (SiSa)
        1. Blz. 230 SiSa
      16. Blz. 231 Het overzicht van baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 232 Overzicht van baten en lasten, ingedeeld naar taakvelden
      17. Blz. 233 Het verdelingsprincipe van de taakvelden over de programma's
        1. Blz. 234 Het verdelingsprincipe van de taakvelden over de programma's
    6. Activiteiten
    7. Zoeken
    8. Publicatie bijlagen
    9. Contact
    10. PrivacyStatement
    11. Sitemap