In deze paragraaf komen de organisaties aan de orde die een publiek belang uitvoeren en waarin Aalten een financieel en een bestuurlijk belang heeft. Dat laatste door zeggenschap bij besluitvorming door stemrecht.
bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omgevingsdienst Achterhoek (ODA), Hengelo Gelderland (Programma 1) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | De ODA behandelt voor de partners de aanvragen voor vergunningen in het kader van het omgevingsrecht (milieudeel), toetst meldingen, houdt toezicht op en handhaaft de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Daarnaast adviseert de ODA gemeenten en provincie (op verzoek) bij de opstelling van beleid en bij specifieke ontwikkel- of uitvoeringsprojecten. | |||||
Partijen | Naast Aalten de gemeenten Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Lochem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk en Zutphen en de Provincie Gelderland. | |||||
Actualiteit | In 2021 heeft de ODA ondanks corona haar werk uit kunnen voeren en nam het werk zelfs toe. Veel van deze toename komt door extra taken. Bijvoorbeeld extra werkzaamheden voor klimaat, energie en duurzaamheid, ondermijning, zeer zorgwekkende stoffen, uitbreiding van advisering over omgevingsplannen of stikstofproblematiek. En ook bij de voorbereiding op de Omgevingswet. Een knelpunt voor de ODA is de enorme druk op de arbeidsmarkt. Het is lastig om voldoende gekwalificeerd personeel te vinden. Daarom is de ODA na de zomer van 2021 gestart met een aantal trainees die worden opgeleid. De ODA sluit het jaar af met een positief financieel resultaat van € 104.000. Voorgesteld is om het resultaat uit te keren aan de partners. Het aandeel van Aalten bedraagt € 6.060. | |||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Resultaat | ||
2020 | 645 | 1.883 | 579 | 538 | Definitief | |
2021 | 354 | 1.718 | 469 | 104 | Prognose | |
Regio Achterhoek, Doetinchem (Programma 2) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zeven gemeenten in de Achterhoek werken samen met ondernemers, maatschappelijke organisaties en de provincie Gelderland ten behoeve van regionale ontwikkeling en belangenbehartiging. | |||||
Partijen | De GR bestaat naast Aalten uit de gemeenten Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk. | |||||
Actualiteit | De Regio Achterhoek voert de regie op de samenwerking van 8rhk ambassadeurs en zorgt ervoor dat de Achterhoek Visie 2030, de jaarplannen en bijbehorende investeringsagenda worden opgesteld en uitgevoerd in samenwerking met ondernemers en maatschappelijke organisaties. Het doel is de Achterhoek sterker, slimmer, mooier, meer leefbaar, beter bereikbaar en gezonder te maken. Speerpunten hierbij zijn Smart Economy, Smart Living en Smart Governance. Via de website van de Regio Achterhoek is een stand van zaken van alle lopende projecten beschikbaar: | |||||
https://8rhk.nl/wp-content/uploads/2022/03/Lopende-projecten-Website-maart-2022.pdf | ||||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Resultaat | ||
2020 | 6.229 | 22.601 | 181 | 183 | Definitief | |
2021 | 6.726 | 20.174 | 185 | 24 | Prognose | |
Regio Achterhoek, Doetinchem (Programma 2) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zeven gemeenten in de Achterhoek werken samen met ondernemers, maatschappelijke organisaties en de provincie Gelderland ten behoeve van regionale ontwikkeling en belangenbehartiging. | |||||
Partijen | De GR bestaat naast Aalten uit de gemeenten Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk. | |||||
Actualiteit | De Regio Achterhoek voert de regie op de samenwerking van 8rhk ambassadeurs en zorgt ervoor dat de Achterhoek Visie 2030, de jaarplannen en bijbehorende investeringsagenda worden opgesteld en uitgevoerd in samenwerking met ondernemers en maatschappelijke organisaties. Het doel is de Achterhoek sterker, slimmer, mooier, meer leefbaar, beter bereikbaar en gezonder te maken. Speerpunten hierbij zijn Smart Economy, Smart Living en Smart Governance. Via de website van de Regio Achterhoek is een stand van zaken van alle lopende projecten beschikbaar: | |||||
https://8rhk.nl/wp-content/uploads/2022/03/Lopende-projecten-Website-maart-2022.pdf | ||||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Resultaat | ||
2020 | 6.229 | 22.601 | 181 | 183 | Definitief | |
2021 | 6.726 | 20.174 | 185 | 24 | Prognose | |
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG), Apeldoorn (Programma 2) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Iedere gemeente dient deel uit te maken van één van de 25 veiligheidsregio’s. De taken van een veiligheidsregio liggen op het gebied van de voorbereiding en bestrijding van rampen en grote incidenten door de brandweer, de GHOR (geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen), de politie en gemeente. | |||||
Partijen | De VNOG bestaat uit 22 gemeenten uit het noorden en oosten van Gelderland. | |||||
Actualiteit | Bij de VNOG ligt steeds meer de nadruk op preventie. Hierdoor zijn er de komende jaren diverse projecten die de VNOG samen met de gemeenten uitvoert. Het onderzoek naar een eventuele gezamenlijke internationale brandweerkazerne voor de posten Dinxperlo en Suderwick bevindt zich nog steeds in de onderzoeksfase. Verschillende werkgroepen zijn tal van onderwerpen aan het onderzoeken. De brandweervrijwilligers van beide posten zijn daarbij actief betrokken. In de uitvoering werken de Duitse en Nederlandse meldkamer samen en sinds het najaar 2021 is de post Suderwick opgenomen in het geheel van in te zetten voertuigen in het VNOG-gebied. Sinds 2021 oefenen de Nederlandse en Duitse brandweerlieden samen. Over de benodigde financiën om te komen tot een gezamenlijke brandkazerne kunnen (nog) geen concrete zaken worden gemeld. | |||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Resultaat | ||
2020 | 14.546 | 42.340 | 1.507 | 4.929 | Definitief | |
2021 | 15.535 | 38.203 | 1.539 | 5.266 | Prognose | |
GGD Noord- en Oost-Gelderland (NOG), Warnsveld (Programma 2) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | De GGD NOG beschermt, bewaakt en bevordert de gezondheid van de inwoners van 22 gemeenten die bij GGD NOG zijn aangesloten. | |||||
Partijen | De GGD bestaat uit 22 gemeenten uit het noorden en oosten van Gelderland. | |||||
Actualiteit | In 2021 is de GGD-organisatie volop bezig geweest met de aanpak van de coronacrisis. In 2021 heeft de GGD hierdoor veel van de reguliere taken niet kunnen uitvoeren. Gedurende de coronacrisis zijn zoveel mogelijk producten/diensten, al dan niet in aangepaste vorm gecontinueerd en werkt de GGD aan een inhaalslag. De kritische taken zoals de Maatschappelijke Zorg, Forensische Geneeskunde, risico-gestuurd toezicht bij Toezicht Kinderopvang en poli Seksuele Gezondheid werden gedurende het jaar wel zoveel als mogelijk uitgevoerd. Ook bij de jeugdgezondheidszorg was de GGD bereikbaar voor acute situaties. Alle extra kosten voor de GGD als gevolg van de coronacrisis die de inwonerbijdrage overstijgen worden gedekt door het ministerie van VWS. In 2021 heeft ook de takendiscussie zijn beslag gekregen, dit is uitgewerkt in de programmalijn GGD NOG Robuust. Gedurende de takendiscussie is gebleken dat de GGD organisatorisch de kleinste zelfstandige GGD is in Nederland. Dit brengt verschillende risico’s met zich mee. Daarom is ervoor gekozen dat de takendiscussie niet alleen over besparingen voor gemeenten moest gaan, maar ook over een robuustere en daarmee toekomstbestendige GGD. De risico’s worden ondervangen door een incidentele extra bijdrage. Op de korte termijn kan de GGD hierdoor onder andere beter inspelen op de vraag en worden risico’s op het gebied van dataveiligheid en verloop van personeel teruggedrongen. Op termijn is er een efficiencywinst te behalen door samenwerking te zoeken met andere partijen op het gebied van bedrijfsvoering. In 2021 is het verwachte rekeningresultaat voor de gehele regio NOG € 77.000 positief. | |||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Resultaat | ||
2020 | 2.876 | 7.130 | 419 | 69 | Definitief | |
2021 | 2.912 | 10.226 | 454 | 77 | Prognose | |
Stadsbank Oost Nederland (SON), Enschede (Programma 2) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Financiële zelfredzaamheid van de inwoners van de aangesloten gemeenten vergroten en ondersteuning bij financiële problemen van de inwoners. | |||||
Partijen | Er zijn 22 aangesloten gemeenten uit Twente en de Achterhoek. | |||||
Actualiteit | Per 1 januari 2021 is de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening gewijzigd (invoering wettelijke vroegsignalering van betalingsachterstanden en gegevensuitwisseling). Vroegsignalering binnen de schuldhulpverlening is het in een zo vroeg mogelijk stadium in beeld brengen van mensen met financiële problemen om vroegtijdige hulpverlening mogelijk te maken door gebruik te maken van daadwerkelijke signalen en outreachende hulpverlening. Gemeenten moeten per 1 januari 2021 alle meldingen van betalingsachterstanden van woningcorporaties, zorgverzekeraars, water- en energieleveranciers opvolgen. Het doel is om verdere (problematische) schulden te voorkomen. De implementatie hebben wij per 1 november 2021 afgerond en we zijn gestart met vroegsignalering. Daarnaast hebben wij samen met de gemeente Doetinchem, met betrekking tot schuldenproblematiek bij ondernemers, per 1 mei 2021 een Ondernemerssteunpunt ingericht en belegd bij Laborijn. De gemeentelijke visie op de schuldhulpverlening (geldt sociaal domein breed) is dat deze zoveel mogelijk lokaal en integraal moet worden uitgevoerd, waarbij een verbinding met het lokale sociale domein essentieel is. Naast het door ontwikkelen van de toegang is in december 2021 het besluit genomen om per 1 januari 2023 uit te treden bij de GR Stadsbank. Met gemeente Doetinchem en Laborijn (voor ondernemers) willen we de schuldhulpverlening in de hele keten door ontwikkelen. Deze ontvlechting vindt plaats in 2022. | |||||
De eerste maanden van 2022 is overeenstemming bereikt over de hoogte van de te betalen uittreedvergoeding. Dit gaat om een bedrag van € 375.000. Deze verplichting is al opgenomen in de hierna opgenomen bijdrage over 2021 en ook in deze jaarrekening verwerkt. | ||||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Resultaat | ||
2020 | 1.183 | 15.001 | 135 | 223 | Definitief | |
2021 | 971 | 14.782 | 512 | -117 | Prognose | |
Laborijn, Doetinchem (Programma 2) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Laborijn heeft tot taak zorg te dragen voor de uitvoering van de gehele Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Zij ondersteunt inwoners voor wie werk zoeken en vinden niet vanzelfsprekend is, op hun weg naar een baan of, als dat nog niet mogelijk is, door (maatschappelijke) participatie. | |||||
Partijen | Naast Aalten de gemeenten Doetinchem en Montferland. | |||||
Actualiteit | Per 1-1-2021 is Oude IJsselstreek uit de gemeenschappelijke regeling getreden, maar op basis van dienstverleningsovereenkomsten worden nog wel een aantal taken voor hen uitgevoerd. De corona-gerelateerde problematiek had haar weerslag op de wijze waarop Laborijn haar werkzaamheden kon en soms moest uitvoeren en de mate waarin haar oorspronkelijke doelstellingen gehaald konden worden. Desondanks is Laborijn erin geslaagd om een goed resultaat neer te zetten. Het aantal uitkeringsdossiers is na een jaar van stabilisatie weer gedaald, van 278 eind 2020 naar 260 eind 2021. In 2021 heeft Laborijn voor het eerst uitvoering gegeven aan de individuele inkomenstoeslag voor onze gemeente en is de uitvoeringsregeling TONK vastgesteld en door hen uitgevoerd. | |||||
Het aantal ZZP-ers dat ondersteuning heeft ontvangen middels de Tozo-regeling is fors teruggelopen (voor Aalten 88 toegekende aanvragen levensonderhoud en 2 bedrijfskredieten tegenover respectievelijk 446 en 12 in 2020). Tevens is per 1 mei 2021 het ondernemerssteunpunt voor zelfstandigen operationeel geworden. Daarnaast heeft Laborijn zich voorbereid op de uitvoering van de nieuwe Wet Inburgering die zij vanaf 1-1-2022 voor ons gaan uitvoeren. Financieel gezien heeft Laborijn een stabiel jaar achter de rug. Alle extra uitgaven en omzetdalingen als gevolg van de crisis zijn in voldoende mate gecompenseerd door hogere rijksbijdragen, waardoor 2021 met een klein positief resultaat is afgesloten. | ||||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Resultaat | ||
2020 | 11.905 | 16.107 | 1.771 | 2.352 | Definitief | |
2021 | 10.557 | 11.616 | 1.701 | 375 | Prognose | |
Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL), Doetinchem (Programma 3) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Gemeenten en provincie werken samen in het ECAL, dat is ontstaan uit de samenvoeging van het Achterhoeks Archief en het Staring Instituut. Het Erfgoedcentrum voert de wettelijke archieftaken conform Archiefwet en overige erfgoedtaken zoals documentatie, onderzoek en publieksfunctie uit. | |||||
Partijen | De gemeenschappelijke regeling voert de wettelijke taken uit voor de gemeenten Aalten, Berkelland, Doetinchem, Oude IJsselstreek, Oost Gelre, Montferland, Winterswijk en Bronckhorst. Voor de niet wettelijke taken betalen Doesburg, Lochem, Zevenaar, Duiven, de Provincie Gelderland en andere donateurs een bijdrage. | |||||
Actualiteit | Geen bijzondere ontwikkelingen. 2021 wordt afgesloten met een verlies van ruim € 6.000. | |||||
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Bijdrage | Resultaat | ||
2020 | 199 | 769 | 139 | 45 | Definitief | |
2021 | 193 | 662 | 140 | -6 | Prognose |